Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 09:59

Lukasje schreef:
Dat is wel erg sneu :( .
Moest de kat hem binnenskamers hebben opgegeten had je daarvan wel sporen gezien denk ik. Dan denk ik eerder dat de kat hem gevangen heeft en in haar bek heeft meegenomen, ev naar buiten toe.


Nee hoor. Ik heb al eerder een verhaal gehoord waar uiteindelijk een heel minuscuul klein druppeltje bloed van is gevonden :(

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:40

Wat sneu. Maar hoe kan de hamster nou uit zijn bak zijn gekomen?

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:43

Als de hamster aan het rond dartelen is en er ligt geen deksel op dan kan de kat die er toch zo uit grijpen? Ik ken wel meer look-a-like-nachtmerrie verhalen. Zelfs een hamstertje die door mij gefokt was, dwars door de deksel heen. Of een buurkat die via het raam binnen was gekomen en het hamstertje bij zijn eigen baasje is gaan brengen als cadeautje ….

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:45

xDenies schreef:
Als de hamster aan het rond dartelen is en er ligt geen deksel op dan kan de kat die er toch zo uit grijpen? Ik ken wel meer look-a-like-nachtmerrie verhalen. Zelfs een hamstertje die door mij gefokt was, dwars door de deksel heen. Of een buurkat die via het raam binnen was gekomen en het hamstertje bij zijn eigen baasje is gaan brengen als cadeautje ….


Hé brrrrr. Wat een nare verhalen.

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 10:47

Hamsters die door de tralies heen getrokken zijn is nog wel heftiger :') Maar met katten moet je gewoon waakzaam zijn. Ook met honden trouwens! Mijn jongste hond vind het erg spannend en mag dus niet zonder toezicht bij de hamsters. Terwijl als mijn andere twee daar rondlopen die alles volledig negeren.

Maar goed, dat lost het probleem van degene nu niet op. Wellicht is een muisvriendelijke val nog iets, maar ik vrees er voor.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:44

Het begint bij mij nu wel weer erg te kriebelen om ooit weer een hamster te kopen, en om aan hamsterscaping te beginnen.. :D

Het enige waar ik erg over twijfel is het 'klimaat' bij ons in huis. Het is een bovenwoning net onder het dak (flat), slecht geïsoleerd, waarbij het in de winter wat koud kan worden (en tochten) en in de zomer super heet. Vooral in de zomer is het een probleem: het is echt, echt heel heet. Zelfs met mobiele airco is het 's nachts 33 graden, laat staan overdag als de zon op het dak staat (hoger dan 33 dus).

Omdat al eerder een huisdier het loodje heeft gelegd hierdoor twijfel ik erg of ik in deze woning wel nog een huisdier moet nemen. Vooral omdat er vaak weinig wind staat als het zo heet is en het gewoon niet valt door te luchten. Daarnaast hebben onze buren een kat die over het dak loopt, dus kan ik de dakramen niet open zetten als ik weg ben (werkdagen) uit angst dat die kat binnenkomt en het op de hamster heeft gemunt. Of kunnen hamsters goed tegen de hitte?

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:25

Hamsters kunnen niet direct goed tegen hitte. Echter is mijn hamsterkamer op het zuiden en daar staat dus ook altijd de zon er op. Ik heb al zes jaar meer dan één hamster in die kamer en er is er nog nooit één aan bezweken. Ze hebben het warm, ja dat hebben mijn honden ook. Je kan eventueel met koelelementen wat koudere plekjes creëren maar dan moet ie daar wel op dat moment gaan liggen.

Wat betreft de kou kunnen zij zich beter hendelen. Belangrijk is dat er voldoende eten is, voldoende dikke bodembedekking en een x aantal uren licht per dag (om een uur of zes even de lamp aan tot 9/10 uur). Door dat ze diep ingegraven zitten valt de kou ook wel mee :)

Wat voor diertje had je die is overleden? En was dat echt door de hitte? Het kan natuurlijk, zeg nooit nooit.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:45

xDenies schreef:
Hamsters kunnen niet direct goed tegen hitte. Echter is mijn hamsterkamer op het zuiden en daar staat dus ook altijd de zon er op. Ik heb al zes jaar meer dan één hamster in die kamer en er is er nog nooit één aan bezweken. Ze hebben het warm, ja dat hebben mijn honden ook. Je kan eventueel met koelelementen wat koudere plekjes creëren maar dan moet ie daar wel op dat moment gaan liggen.

Wat betreft de kou kunnen zij zich beter hendelen. Belangrijk is dat er voldoende eten is, voldoende dikke bodembedekking en een x aantal uren licht per dag (om een uur of zes even de lamp aan tot 9/10 uur). Door dat ze diep ingegraven zitten valt de kou ook wel mee :)

Wat voor diertje had je die is overleden? En was dat echt door de hitte? Het kan natuurlijk, zeg nooit nooit.


Een tropisch vogeltje.. 2 zomers wel overleefd, maar de hittegolf van afgelopen zomer helaas niet, de heetste dag van het jaar. Leek in een soort hitteshock te zijn gekomen en is toen twee dagen later (ondanks dat het toen al flink was afgekoeld) alsnog overleden.

Bedankt voor je ervaring! Ik denk dat de kou dan geen probleem hoeft te zijn.

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 14:51

Ik vind persoonlijk vogels ook wel een stuk fragieler. Daar kan natuurlijk meer onbewust mee aan de hand zijn geweest. Eer dat een vogel iets laat merken ..

Ik heb wel eens een oudje gehad die het zwaar had met de warmte. Lekker zijn ding laten doen. Ik heb drie dagen gedacht dat ie ging hemelen en ineens sjeeste hij weer in het rond. Beestje is zeker nog een jaar ouder geworden voordat ie wel echt is gaan hemelen. Heel bizar.

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:33

Vandaag de scape van Floki aangepast. Niet omdat het echt nodig was maar meer omdat er een ladder erg scheef/verzakt was.

Afbeelding
Dit was de scape eerst.

Afbeelding
Voor mijn gevoel zat er te weinig hennep in dus dat heb ik direct ee bij gedaan.

Afbeelding
1 van de vele holletjes die er in zaten.

Afbeelding
Tja..

Afbeelding
Op verkenning


Filmpje van de gehele verkenning


Lekker rennen


Direct graven wassen. Zo schattig

Afbeelding
En de scape nu

Floki is een rusje in een bak van 100x50x40

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:55

Erg tof om zien +:)+ ! Mooie inrichting. Floki zal zich wel in zijn sas voelen.

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:27

100x40x50 :P Ik heb trouwens het idee dat ik heel veel spullen mis die je wel eens gepost had, ben je bang dat de bak te vol wordt? Ik vind hem nu juist erg kaal. Je bent wel ontzettend goed bezig met het gebruik van je gehele ruimt een daarbij de opbouw; voor een tweede scape is dat echt een dikke pluim waard! :D

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:43

xDenies schreef:
100x40x50 :P Ik heb trouwens het idee dat ik heel veel spullen mis die je wel eens gepost had, ben je bang dat de bak te vol wordt? Ik vind hem nu juist erg kaal. Je bent wel ontzettend goed bezig met het gebruik van je gehele ruimt een daarbij de opbouw; voor een tweede scape is dat echt een dikke pluim waard! :D


Die maten ook altijd xD.

Ik heb idd lang niet alle spullen gebruikt maar dat kan een volgende keer wel gewoon weer.

Over de bak, Floki zit alleen maar 'onder de grond' en dan maak ik het liever iets rustiger voor t oog :)

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 20:47

Maar we willen juist dat het ook boven de grond beschut is voor de hamster zodat ze zich fijner en veiliger voelen om rond te lopen :) Ik zeg het natuurlijk niet om jou te pesten .. ;)

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:02

xDenies schreef:
Maar we willen juist dat het ook boven de grond beschut is voor de hamster zodat ze zich fijner en veiliger voelen om rond te lopen :) Ik zeg het natuurlijk niet om jou te pesten .. ;)



Nee, dat snap ik natuurlijk maar ik heb vooral heel veel ladders en huisjes en geen 'opvulling'.
Zoals mos en andere dingen.
Mos kan ik hier niet vinden en ga njet een zakje mos halen en veel verzend kosten betalen :P

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 22:04

Maar mos ed is geen opvulling, dat is decoratie en dus een extraatje. Helemaal geen verplichting. Het is mooi, wat kleur in de bak, maar je kan prima zonder. Ik gebruik ook geen mos, alleen wanneer ik echt een voorbeeld scape of iets maak. Kortom; echt een extraatje.

Met opvulling doel ik inderdaad op het gebruik van huisjes, kurktunnels, wijnranken en ladders om verdiepingen te creëren zodat je meer dimensie bouwt. Het voordeel van huisjes (met een open onderkant) is dat je beschutte plekken creëert om tunnel in- en uitgangen te maken. Voor je hamster dus zeer welkom.

In de groep op facebook staat een bericht over een hamstertje Freddie(of met een y) zijn baasjes. Daar in leggen ze uit dat ze eindelijk begrijpen waarom ik (en andere in de groep) continu bleven herhalen dat het zo 'open' is en van de zijkanten af werken etc. Heel leuk bericht want zij snappen nu wat er mee bedoeld werd en ze zien ook precies wat het met hun hamstertje doet, in positieve zin :)

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 00:06

Ik ga dat bericht even zoeken!

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 10:03

Ik heb het bericht ook even opgezocht en in PB naar je toe gestuurd.

Er is natuurlijk een reden waarom HamsterScaping is zoals het is.

Afbeelding
Het is verandert van dit, (de meest lelijke scape ooit maar ergens moet het begin zijn)

Afbeelding
Naar (bijvoorbeeld, er zijn meer mogelijkheden maar het gaat om de manier van inrichten) dit.

Maar goed, het is natuurlijk aan jou de keus. Ik weet waarom ik het je adviseer & waarom ik HamsterScaping naar dit punt heb laten ontwikkelen. Dat kan over een paar jaar weer heel anders zijn. We leren steeds meer en zolang we voor deze informatie open blijven staan kan het alleen maar positief uitpakken voor onze hamsters. En daar doen we het uiteindelijk voor *\o/*

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:46

Ik wist niet dat hoe voller hoe beter was zegma. Ben hier ook maar om tips te krijgen

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 11:49

Ik weet dat je hier bent voor tips, daarom leg ik het je toch ook uit? :) Jij geeft aan dat je het liever 'rustiger bovengronds' houd en ik geef aan waarom je dat juist niet moet doen met voorbeelden.

Het gaat niet zo zeer om 'hoe voller hoe beter', want de hamster moet nog wel kunnen graven en zijn kont keren. Het gaat om beschutting en een veilige plek creëren. Een hamster heeft een soort 'pleinvrees' en we willen juist dat ze zich op hun gemak voelen bij ons :)

JesdaJinn

Berichten: 10491
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:09

Ik heb het idd wel erg open vergeleken met de fotos die je plaatste.
Ik zal deze week es wqt goeie, duidelijke fotos opzoeken en alles wat aanpassen zodat het 'pleintje' gevuld wordt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:20

Is de vermiste hamster al terecht?

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 13:50

Ik heb ongeveer twee weken geleden één van mijn dames in een andere kooi geplaatst. Een beetje mijn verschoon en quarantaine kooi. Veel te klein (vroeger nog niet) maar het was echt even om uit te proberen en te kunnen monitoren hoe haar gedrag was en hoe het eten ging. Dit hamstertje bleef maar afvallen en zakte naar een gevaarlijk gewicht en dat wil ik gewoon niet hebben. Ik heb ieder gegeven advies aangepakt maar het hielp niets dus uiteindelijk mijn oude vertrouwde voeding gekocht & een poosje later de kleinere kooi er bij gepakt.

Het heeft wel geholpen. De dame in kwestie is lekker gaan eten en is in die periode ook veel actiever geworden. Wat ergens logisch lijkt in een kleinere bak. Ze vertoonde overigens geen negatief gedrag. Niet tralie klimmen of dergelijke. Dan had het dus ook geen optie geweest als dat wel gebeurde.
Omdat ik nu ervaarde dat ze actiever begon te worden, goed at en meer levendig leek heb ik haar vandaag weer terug naar haar eigen hok verplaatst. Wel geen volwaardige scape, ik wil haar nog steeds gemakkelijk kunnen bereiken en/of controleren. Ideaal is het niet, maar straks een dooie hamster ook niet.

Dus aanschouw hier mijn 'saaie scape'. Extra gelet op veel beschutting omdat ik maar met twee lagen bodembedekking heb gewerkt. Uit haar oude inrichting heb ik voeding van zeker twee weken tevoorschijn getoverd dus ik hoop dat ze dit nu niet weer gaat doen. Het is even zoeken :)
Afbeelding

Ondertussen is ze al in één van de huisjes de grond in gedoken met een mooi tunneltje. Ik ben benieuwd de komende dagen. Ik hoop dat ze haar extra energie nu op een andere manier kan omzetten en het uiteindelijk de puntjes op de 'i' brengt.

Dit dametje heet overigens Chiara, wel toepasselijk met de aankomende storm Ciara :P

mignonne2403

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:08

Ik ben ook eens aan de slag gegaan. Mijn Campbelli dame is helaas overleden, was ook bijna 3 dus zat er wel aan te komen. Scape is dus voor de robo, hij vermaakt zich geloof ik wel, volgende keer maar wel ietsjes minder vol :+
Afbeelding
Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37322
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:52

Hoooi, ik meld mij ook hier, wist niet dat dit topic er was!

meet Chiquita El Diablo Escobar (a.k.a Chikie), een hybrid dwerghamster in de kleur mandarijn van september 2019. Heb haar in een terrarium van 75 x 40 x 50 en heb het scapen eindelijk een beetje ondervonden.

Afbeelding

zal zo even foto's van de scape toevoegen

Edit;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oja, het wiel had in nooit waterbestendig gemaakt dus over paar maandjes komt een nieuwe en word deze mijn zandbakje :Y)