Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
XxDiandraxX schreef:Seven schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook altijd groen en geel irriteer aan mensen die een bepaald ras hebben gekozen en dan gaan klagen over de raskenmerken want die zijn toch wel vervelend.
Bij de mechelaar moet ik me altijd inhouden als ik weer lees hij is zo druk, hij bijt of blaft pffff je meent het doe er dan ook wat mee het is gewoon geen ras om enkele op de bank te leggen met een paar x per dag een blokkie om. Ze moeten geestelijk echt uitgedaagd worden veel denken en hebben van nature een mega buit drift doe daar iets mee.
Ik vind zelf bijv een Duitse staander prachtog en zou die graag naast de mechel hebben straks maar ik heb een tijd om 2 volledig verschillende africhtings wegen te volgen dus zal ik daar ook niet voor gaan. Tis jammer maar ik vind als je een ras kiest je ook moet voldoen aan die hond z'n eisen niet enkel de hond aan die van jou
Dat is inderdaad de rede dat ik drie a vier dagen op pad ben. Drie aussies en die moeten alle drie aan hun trekken komen.
Maar als ik dan weer hoor dat er een (vaak hele jonge) aussie herplaatst moet worden omdat hij zo druk is of de kinderen drijft gaan mijn nekharen overeind staan. Mensen vallen voor een mooi jasje maar houden veel te weinig rekening met het geen er onder dat jasje zit..
xDenies schreef:Nou border collies horen te drijven maar die van mij graven muizenholletjes uit/op...... :l
*ja dit gebeurd wel maar het is gewoon even een grapje tussendoor.*
kiwiwitje schreef:Ik ben gewoon van mening; als een hond niet los kan omdat ie niet luistert dan gaat ie gewoon niet los. En dan zoek je maar een andere manier om de hond te entertainen.
En als je dat niet kan dan heb je misschien voor het verkeerde ras gekozen. Maar om dan met een ecollar om te gaan lopen zeker in onervaren handen vind ik niet kunnen.
En een hond MOET niet loslopen. T is net wat je verder met ze doet om ze bezig te houden. Ook als ze loslopen gewend zijn.
Hier honden met een o.a. hele andere drive dan jagen maar het blijven terriers. Maar hier is het heel duidelijk; we laten jou je drive gebruiken maar weiger je te luisteren is het klaar. Mag je je drive niet meer inzetten en is het spelletje klaar. En in de meeste gevallen werkt dat. Werkt het niet ben jij met deze hond als combinatie niet geschikt zn drive in te zetten. Prima maar dan ga je opzoek naar een andere oplossing.
Die van mij worden ook gewoon lastig als ze niet met regelmaat even stoom af kunnen blazen op hun eigen manier. Tenzij ik ze andere dingen geef waar ze net zoveel voldoening uit halen.
Ik merk dat als we ze niet hun drive laten doen er vooral 1 heel sterk op het jagen gaat.
Maar ik kan er ook met mn verstand niet bij dat mensen bewust een hond met een bepaalde drive aanschaffen en dan van alles uit de kast moeten gaan halen omdat ze de drive niet onder controle kunnen krijgen. Of er gewoon niks mee doen. Leuk als de hond gewoon weinig drive heeft. Maar anders moet je toch echt gewoon zorgen dat je hond zn ding kan doen. Waarom kies je anders voor zo'n drift?!
En dan heb ik t voor t gemak even niet over honden die door blessures oid niet meer mee mogen doen.
Suze; ik zou ook met veel moeders (of hun kinderen) moeite hebben![]()
![]()
Maar ik ben ook gewoon zonder schade groot geworden met in mijn opvoeding eens een flinke hand die mijn arm vast pakte oid. Al begin ik bewust niet aan kinderen
Er zit overigens wel een verschil tussen pijn en angst. Op het moment dat wij ze afkappen omdat ze te hard doorgaan in hun drive en weigeren te luisteren is de ''angst'' er niet maar ze vinden het niet tof dat het spelletje gestopt word. Op welke manier we ze ook zouden corrigeren. Daar is de drive te hoog voor. Maar wat ze wel begrijpen is dat zolang ze luisteren ze mogen doen wat hun graag willen doen.
Grappig die boom met Rozen! Ik ga vandaag naar intratuin
mvdende schreef:kiwiwitje schreef:Ik ben gewoon van mening; als een hond niet los kan omdat ie niet luistert dan gaat ie gewoon niet los. En dan zoek je maar een andere manier om de hond te entertainen.
En als je dat niet kan dan heb je misschien voor het verkeerde ras gekozen. Maar om dan met een ecollar om te gaan lopen zeker in onervaren handen vind ik niet kunnen.
En een hond MOET niet loslopen. T is net wat je verder met ze doet om ze bezig te houden. Ook als ze loslopen gewend zijn.
Hier honden met een o.a. hele andere drive dan jagen maar het blijven terriers. Maar hier is het heel duidelijk; we laten jou je drive gebruiken maar weiger je te luisteren is het klaar. Mag je je drive niet meer inzetten en is het spelletje klaar. En in de meeste gevallen werkt dat. Werkt het niet ben jij met deze hond als combinatie niet geschikt zn drive in te zetten. Prima maar dan ga je opzoek naar een andere oplossing.
Die van mij worden ook gewoon lastig als ze niet met regelmaat even stoom af kunnen blazen op hun eigen manier. Tenzij ik ze andere dingen geef waar ze net zoveel voldoening uit halen.
Ik merk dat als we ze niet hun drive laten doen er vooral 1 heel sterk op het jagen gaat.
Maar ik kan er ook met mn verstand niet bij dat mensen bewust een hond met een bepaalde drive aanschaffen en dan van alles uit de kast moeten gaan halen omdat ze de drive niet onder controle kunnen krijgen. Of er gewoon niks mee doen. Leuk als de hond gewoon weinig drive heeft. Maar anders moet je toch echt gewoon zorgen dat je hond zn ding kan doen. Waarom kies je anders voor zo'n drift?!
En dan heb ik t voor t gemak even niet over honden die door blessures oid niet meer mee mogen doen.
Suze; ik zou ook met veel moeders (of hun kinderen) moeite hebben![]()
![]()
Maar ik ben ook gewoon zonder schade groot geworden met in mijn opvoeding eens een flinke hand die mijn arm vast pakte oid. Al begin ik bewust niet aan kinderen
Er zit overigens wel een verschil tussen pijn en angst. Op het moment dat wij ze afkappen omdat ze te hard doorgaan in hun drive en weigeren te luisteren is de ''angst'' er niet maar ze vinden het niet tof dat het spelletje gestopt word. Op welke manier we ze ook zouden corrigeren. Daar is de drive te hoog voor. Maar wat ze wel begrijpen is dat zolang ze luisteren ze mogen doen wat hun graag willen doen.
Grappig die boom met Rozen! Ik ga vandaag naar intratuin
Snap ik
Maar is dat bij jou bij je allereerste hond ook gelijk 100% goed gegaan?
Ik weet niet hoe lang je al honden hebt en of je ze vroeger thuis had, maar ervaring met honden moet je leren.
Ja, ik had echt gedacht dat het jagen bij een Staande hond wel mee zou vallen.
Doet het op dit moment even niet.
Ik probeer dat op een manier op te lossen die voor ONS nu het beste lijkt te werken.
Ik heb namelijk ook geen auto dus even ergens naartoe rijden om een gebiedje op te zoeken waar geen wild zit is onmogelijk.
Er zijn andere manieren om Skip zn energie kwijt te spelen ja, ik zal proberen of we een fietsroute kunnen vinden die ik veilig genoeg vind om Skip mee te nemen.
Maar ik denk ook dat 5 of meer dagen per week fietsen niet heel gezond is voor een hond.
KimD schreef:mvdende schreef:
Snap ik
Maar is dat bij jou bij je allereerste hond ook gelijk 100% goed gegaan?
Ik weet niet hoe lang je al honden hebt en of je ze vroeger thuis had, maar ervaring met honden moet je leren.
Ja, ik had echt gedacht dat het jagen bij een Staande hond wel mee zou vallen.
Doet het op dit moment even niet.
Ik probeer dat op een manier op te lossen die voor ONS nu het beste lijkt te werken.
Ik heb namelijk ook geen auto dus even ergens naartoe rijden om een gebiedje op te zoeken waar geen wild zit is onmogelijk.
Er zijn andere manieren om Skip zn energie kwijt te spelen ja, ik zal proberen of we een fietsroute kunnen vinden die ik veilig genoeg vind om Skip mee te nemen.
Maar ik denk ook dat 5 of meer dagen per week fietsen niet heel gezond is voor een hond.
Maar wat wandel je aan de riem? 5km of 20km? Want dat is natuurlijk ook een verschil. Als ik met de honden 15 à 20km ga 'powerwalken', dus flink doorstappen zijn ze echt kapot, of ze dit nou (gedeeltelijk) los kunnen lopen of aan de riem. Aan de riem heeft niet mijn voorkeur, maar soms is het niet anders.
Daarnaast gaat Kay twee keer per week (bij goed weer) hardlopen, rondje van 5km, dat is nog geen half uur maar de honden zijn hun energie lekker kwijt. Want ze moeten op een steady drafje blijven draven, niet als een idioot rondrennen, nee rustig en beheerst. Dat traint mentaal de hond, maar zorgt ook voor een betere conditie en hartslag. Daarnaast vergt zoiets behoorlijk concentratie waardoor ze mentaal moe zijn.
Er zijn meer manieren dan alleen fietsen of los rondrennen. Het zorgt ook nog voor een leuke variatie.
xDenies schreef:mvdende schreef:maar iedere keer krijg ik weer last van knieën en enkels)
Even een doorverwijzing vragen naar een podotherapeutAls ik niet met mijn zooltjes loop krijg ik ook last van mijn pezen en knieën. En als je al wel zooltjes hebt dan hebben ze een update nodig.
mvdende schreef:Ja, en die update kost weer €75 minimaal.
Ik heb mn zooltjes vorig jaar nog na laten kijken door een podotherapeut, hij gaf aan dat de vorm nog goed is, dat ik daarvoor niet persé nieuwe hoef. Dat de lijmlagen loslaten is een 2e, maar zolang ze in een schoen zitten gebeurd er niets mee.
xDenies schreef:mvdende schreef:Ja, en die update kost weer €75 minimaal.
Ik heb mn zooltjes vorig jaar nog na laten kijken door een podotherapeut, hij gaf aan dat de vorm nog goed is, dat ik daarvoor niet persé nieuwe hoef. Dat de lijmlagen loslaten is een 2e, maar zolang ze in een schoen zitten gebeurd er niets mee.
Ik snap dat het geld kost en dat geld niet uit de lucht komt vallen. Maar met minder pijn lopen lijkt mij toch ook wel iets waard. Ik bedoelde het alleen maar om mee te denken .. Ik loop ook veel. Als het thuis niet voor de honden is dan is het normaal gesproken op mijn werk wel, en daarnaast loop ik ook nog eens op een idioot hoog wandeltempo. Het is een hoop geld, maar het betaald zich toch in zekere zin wel terug.
Succes in ieder geval!
Anna79 schreef:Ik snap je wel mvdende ik zit ongeveer in het zelfde schuitje al heeft Mila nooit wild achterna gezeten maar wel fietsers en komt op hetzelfde neer. Vervelend dat je geen auto hebt en dat je lijf niet meewerkt, ik heb ook zo'n lijf, hardlopen gaat bij mij ook niet goed, ondanks dure schoenen en zooltjes.
Ben begonnen met fietsen maar ik heb niet helemaal het idee dat Mila het fijn vindt, heb het idee dat ze het spannend vindt en ik zit natuurlijk ook niet direct in een mooi gebied. Moet eerst het (grote) dorp uit en dat durf ik nog niet aan.
Ik heb vanmorgen een hele fijne wandeling gemaakt met een sleeplijn van 15 meter, daarmee merk ik zo'n positief verschil tov een gewone riem. Ze is dan lekker aan het diedelen, even een drafje vooruit, even snuffelen, weer terug naar mij.
Ik loop dan wel in het buitengebied want in het dorp werkt dat niet. Misschien is het wat voor je.
Nog even opnieuw mijn vraag over stinkschetenMila krijgt Purizon rund/kalkoen, prima ontlasting maar veel stinkscheten. Zou het door het rundvlees kunnen komen?
xDenies schreef:mvdende schreef:Ja, en die update kost weer €75 minimaal.
Ik snap dat het geld kost en dat geld niet uit de lucht komt vallen. Maar met minder pijn lopen lijkt mij toch ook wel iets waard. Ik bedoelde het alleen maar om mee te denken .. Ik loop ook veel. Als het thuis niet voor de honden is dan is het normaal gesproken op mijn werk wel, en daarnaast loop ik ook nog eens op een idioot hoog wandeltempo. Het is een hoop geld, maar het betaald zich toch in zekere zin wel terug.
Succes in ieder geval!
Kaus schreef:Mvdende, wij fietsen zeven dagen per week met de honden en soms zelfs twee keer op een dag. Gemiddeld lopen ze op een dag zo'n 8km naast de fiets. Dat is echt geen enkel probleem. De keuze overigens om te fietsen is omdat Dexter dus niet meer van de 10m lijn gaat en ik heb vooral zelf een hekel aan wandelen met de lijnMaar we gaan wel regelmatig naar Havelte met de lange lijn en reken maar dat Dexter na twee uur wandelen, ook aan de lange lijn, helemaal kapot is. Wij doen verstoppertje, tikkertje, snuffelspelletjes en gewoon lopen. Verstoppertje heb je dan wel twee mensen voor nodig maar de rest niet.
Met Dundy fietsen we ook omdat hij wandelen vrij saai vindt. Hij moet echt naar het bos, in bomen klimmen, slootje springen, kuilen graven etc. En laat bijna alles hier nou losloopt zijn behalve het bosDus hij vindt het ook heerlijk om naast de fiets te lopen ipv saai sjokken over het asfalt naast de baas.
Ik zou dus als ik jou was echt wat meer investeren in fietsen. Ook een goed bikejoring set kan je scoren voor nog geen 100€ in totaal als je Facebook een beetje in de gaten houdt. Als je de maten van je hond even doorgeeft (omtrek borst/nek) heb ik misschien nog wel een goedkoop (maar goed en nooit gebruikt) tuig voor je liggen.