Jachthonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Re: Jachthonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:18

Fijn dat het beter gaat! Leuk beestje ook :D
Al die flatcoats bij elkaar <3 Ik zou ze echt niet uit elkaar kunnen houden haha.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:58

Lotte, daar hadden wij ook moeite mee op afstand. Gelukkig verschillende kapsel, halsband/tuig, dat helpt enorm ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:46

Hier lopen ze altijd allemaal ‘bloot’. Soms loopt er iemand mee met een broer van mijn honden die haar eigen hond niet herkent, zo grappig.
Dan vraagt ze telkens of ik Boots wil roepen, dan heeft ze iets meer kans dat ze de goede heeft _O-

Fijn SR, dat het beter gaat!

Boots heeft vandaag echt zo goed gelopen!
Zelf heb ik mijn b diploma verprutst door er op te gokken dat hij met de markeer niet in zou springen. Verkeerd gegokt... |o Anders had die met een hele mooiecinferlijst zijn B binnen gehad.
Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:53

Gefeliciteerd!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:54

En zijn C jacht diploma is ook binnen!!!
Afbeelding

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 22:13

Gefeliciteerd beiden! :D

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:19

Loolotte schreef:
Gefeliciteerd beiden! :D

Thanks!
Zo leuk om je hond zo te zien genieten van zijn werk <3

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:20

Ah, knappe pup hoor! Ik zie trouwens dat de mijne dus niet de enige is die haar gat parkeert op de leuning van de bank ;)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 19:30

Vandaag een cdd gehad van de labrador en we hebben ons eerste c-diploma binnen *\o/* van de 31 hebben er 14 een diploma, dus ik ben trots ze was ( een van) de jongste met haar 11 maand. Er valt nog genoeg te verbeteren, het volgen moet netter en het apport afgeven ook maar daar gaan we aan werken.

Mijn aapje is nu helemaal gesloopt. Was ze eigenlijk om 2 uur al haha.

Afbeelding

Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:16

Gefeliciteerd!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:00

Gefeliciteerd!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:15

Bedankt :D
Hond is ook vandaag nog erg moe haha

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:16

Afbeelding

Boots en Bullet in de zon

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 09:30

Ik vind het nog steeds knap dat je ze uit elkaar houdt haha. Leuk stel zo <3

Gefeliciteerd nog Sastaic!

Hero wordt de 25e één jaar, en we zijn door allerlei omstandigheden pas net begonnen met apporteren. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Afbeelding
Hij moet nog flink uitzwaren, maar zijn kop is al een heel eind af :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:10

Ohhh wat een knapperd! En ook later beginnen moet goedkomen hoor! Hier heb ik eerst puppycursus, vervolg en EGH1 gedaan en toen pas apporteercursus met 11 maanden en nu net begonnen aan de tweede jachtcursus. Hij is nu 18 maanden.

Vorige week zijn eerste wedstrijd op de club gehad. Best spannend want allemaal andere honden, mensen, keurmeesters en wat wedstrijdspanning. Maar hij deed het super!

73 van de 100 punten gehaald en 9 van de 10 apporten binnen. Helaas geen diploma, want daarvoor moeten alle apporten binnen worden gehaald.
Bij een proef zelfs 2x een 10, 4x een 9 gehaald. Bij slechts 1 proef was hij even stout. Een simpele markeer, maar hij boog af en ging ergens rustig staan snuffelen en zelfs even plassen. Bij het terugfluiten kwam hij toen hij terugkwam de dummy tegen en die bracht hij dan alsnog binnen. Daar kregen we toch nog 3 punten voor. Daarna een verloren apport over een afstand die nog veel te groot was voor ons. Echt 5 stappen verder dan dat we zijn met trainen. Dat snapte hij niet en dat snap ik weer. Dus een 0 voor gekregen.

Wel erg leuk om eens aan mee te doen en te zien hoever je staat met de training. Hij vond het gelukkig ook erg leuk en was erg fanatiek. Na deze cursus gaan we met de groep hopelijk ons SJP B diploma halen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:31

Hero wordt gaaf :D

Goed bezig Delphi!

Ik heb met zhena gister aan een OWT mee gedaan, maar dat was nog veel te hoog gegrepen voor ons. Zo moet ze nog veel beter volgen, we hadden een walk up en zhena was ondertussen lekker aan het snuffelen :7 en het modelapport moet ook nog veel beter. Verder hebben we eigenlijk nooit zulke apporten op de training. We oefenen de opdrachten van een sjp c proef en that's it. Nu vraag ik me af of ik te snel wil of dat de club te langzaam is. Zou ik er goed aan doen om eens verder te zoeken naar een retriever vereniging? Of weten jullie misschien nog trainers in noordoost gelderland of zuidoost Overijssel die geen vaste locatie hebben? Ik vind het moeilijk om te weten waar ik het beste kan trainen, maar als ik naar andere labradors in mijn omgeving kijk, dan hebben die al veel meer focus op de baas en kunnen die al wel een modelapport geven. Ik besef me dat het waarschijnlijk aan mij ligt, maar ik mis de begeleiding.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:52

Sastaic schreef:

Goed bezig Delphi!

Ik heb met zhena gister aan een OWT mee gedaan, maar dat was nog veel te hoog gegrepen voor ons. Zo moet ze nog veel beter volgen, we hadden een walk up en zhena was ondertussen lekker aan het snuffelen :7 en het modelapport moet ook nog veel beter. Verder hebben we eigenlijk nooit zulke apporten op de training. We oefenen de opdrachten van een sjp c proef en that's it. Nu vraag ik me af of ik te snel wil of dat de club te langzaam is. Zou ik er goed aan doen om eens verder te zoeken naar een retriever vereniging? Of weten jullie misschien nog trainers in noordoost gelderland of zuidoost Overijssel die geen vaste locatie hebben? Ik vind het moeilijk om te weten waar ik het beste kan trainen, maar als ik naar andere labradors in mijn omgeving kijk, dan hebben die al veel meer focus op de baas en kunnen die al wel een modelapport geven. Ik besef me dat het waarschijnlijk aan mij ligt, maar ik mis de begeleiding.

Zo kom je er inderdaad wel achter hoe ver je staat. Dat had ik ook met de workingtest (volgens de regels/richtlijnen van Orweja) van de club.
Ik ben zelf erg blij dat ik naast de apporteercursus destijds EGH 1 en 2 gedaan heb. Daar plukken we nu nog de vruchten van met de Z- volgen bijv.

Misschien is de volgorde op jouw club anders? Hier is eerst vol de aandacht besteed aan gehoorzaamheid, apport keurig vasthouden en pas loslaten op commando i.p.v. bij het voorkomen voor je voeten laten vallen. Ook het netjes voorkomen, apport afgeven op commando en daarna op commando netjes naast. Eerst hebben we gezorgd dat het modelapport goed bevestigd was voor we verder gegaan zijn met de oefeningen uitbouwen.
Ik kom uit Noord Brabant dus kan je verder niet helpen aan trainers/clubs.

Wat voor apporten kwam je tegen die je op de club nooit oefent?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:08

Delphi schreef:
Sastaic schreef:

Goed bezig Delphi!

Zo kom je er inderdaad wel achter hoe ver je staat. Dat had ik ook met de workingtest (volgens de regels/richtlijnen van Orweja) van de club.
Ik ben zelf erg blij dat ik naast de apporteercursus destijds EGH 1 en 2 gedaan heb. Daar plukken we nu nog de vruchten van met de Z- volgen bijv.

Misschien is de volgorde op jouw club anders? Hier is eerst vol de aandacht besteed aan gehoorzaamheid, apport keurig vasthouden en pas loslaten op commando i.p.v. bij het voorkomen voor je voeten laten vallen. Ook het netjes voorkomen, apport afgeven op commando en daarna op commando netjes naast. Eerst hebben we gezorgd dat het modelapport goed bevestigd was voor we verder gegaan zijn met de oefeningen uitbouwen.
Ik kom uit Noord Brabant dus kan je verder niet helpen aan trainers/clubs.

Wat voor apporten kwam je tegen die je op de club nooit oefent?

Wij oefenen eigenlijk alleen een markeer op max 40 meter. En een verloren zoek in een bosje maar dan lag de dummy op het enige pad in het bosje zeg maar.
Op de wedstrijd was er een markeer op 60 meter en dan moesten we omdraaien dan was er een schot zonder markeer in het bos op 100 meter. En dan moesten we eerst de verloren zoek uit het bos halen en daarna pas de markeer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:39

Sastaic schreef:
Wij oefenen eigenlijk alleen een markeer op max 40 meter. En een verloren zoek in een bosje maar dan lag de dummy op het enige pad in het bosje zeg maar.
Op de wedstrijd was er een markeer op 60 meter en dan moesten we omdraaien dan was er een schot zonder markeer in het bos op 100 meter. En dan moesten we eerst de verloren zoek uit het bos halen en daarna pas de markeer.

Oh dat is dan inderdaad een paar stappen te hoog ja. Ik had het met eerst een simpele markeer gevolgd door een verloren zoek in het bos. Echter was er bij die verloren zoek geen fluit of schot bij. De afstand inzetplek bosrand was al 15 meter en dan lag de dummy 25 meter dieper in het bos. Hond snapte dit echt niet. Twee pogingen gedaan maar na een paar meter bleef hij steeds vragend staan kijken.
We hebben alleen nog maar enkele keren een verloren zoek geoefend waarbij de inzetplek de bosrand was en de dummy slechts 10 meter ver lag.

Verder waren het bij mij situaties die we ongeveer allemaal getraind hadden. Hier trainen we inderdaad ook echt wel veel markeer. Maar dan ook met afleiding erbij of markeer over een slootje of heuvel. En dan het begin van een verloren zoek zijn we dus mee bezig.

Ook vooruit sturen zijn we mee bezig. Bijv. twee gooiers die een dummy gooien. Je hond wegzetten in de dummy die hij eerst moet halen en dan vooruit naar die dummy. Ze letten erg op je houding en ook dat je je hond echt netjes in de goede richting laat zitten. Ze zijn bij ons erg bezig met de details en afwerking. Ook het niet inspringen wordt heel erg op gelet.

Vandaag bijv. een eendenfluit waarna er een dummy valt dan 180 gr omdraaien met hond en een schot en dummy. Dan die dummy eerst binnen laten halen. Omdraaien en de eerste dummy laten apporteren.

Maar wij hebben bijvoorbeeld nog niet met wild gewerkt. En ook nog geen apporten over water. Eigenlijk zou je bij andere clubs eens moeten kunnen meekijken hoe zij de training opbouwen en geven. Lijkt mij wel interessant. Ik heb ook echt geen flauw idee of hetgeen wij doen vrij standaard is of dat wij juist vrij langzaam of misschien zelfs snel opbouwen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:46

Een OWT is natuurlijk wel iets heel anders, daar trainen ze niet overal voor, omdat de meeste groepjes gemixt zijn met staande honden. Voor staande honden is er sinds een paar jaar ook wel een OWT, maar bij de retrievers is dat toch meer een ding. Daarvoor moet je dan eigenlijk echt een retriever training zoeken of apart nog speciale OWT training volgen.

Met mijn vorige hond, Weimaraner, deed ik ook mee aan een OWT, was toen volgens mij net nieuw voor de staande honden. Daarvoor heb ik ook speciaal nog apart training voor gevolgd een tijd.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 00:49

OWT is trouwens ook wel lastig hoor, want daar moet de hond echt strak werken.Die beginnersklasse is nog te doen, maar daar moet je toch ook nog flink voor trainen. Mijn hond deed alles goed, behalve op de laatste oefening haha. Sprong ze in tijdens het laatste apport van de walk up die de andere hond nog moest halen, dus af;p Dan haal je de proef ook gelijk niet.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 07:08

Ianthe schreef:
OWT is trouwens ook wel lastig hoor, want daar moet de hond echt strak werken.Die beginnersklasse is nog te doen, maar daar moet je toch ook nog flink voor trainen. Mijn hond deed alles goed, behalve op de laatste oefening haha. Sprong ze in tijdens het laatste apport van de walk up die de andere hond nog moest halen, dus af;p Dan haal je de proef ook gelijk niet.

Dat heeft zhena ook gedaan :+ voelde me zo schuldig tegenover de andere hond, maar die kreeg gelukkig en nieuwe.
Dus jij denkt dat ik bij een retriever club meer kans heb op een veelzijdigere training?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:23

Afbeelding
Afbeelding

Knappe Boots tijdens de duo wedstrijd waar hij zaterdag samen met zijn moeder de vierde plek wist te bemachtigen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 00:35

Sastaic schreef:
Ianthe schreef:

Dat heeft zhena ook gedaan :+ voelde me zo schuldig tegenover de andere hond, maar die kreeg gelukkig en nieuwe.
Dus jij denkt dat ik bij een retriever club meer kans heb op een veelzijdigere training?

Retrievers kunnen hele andere proeven doen als staande honden. Met een staande hond doe je niet van die workingtests enzo. Dus ik zou gewoon eens informeren bij een retriever club of daar meer afwisseling is. Als ze daar meer een combi maken van alles, lijkt mij dat toch wel beter voor je als je ook verschillende proeven wil doen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:58

Afbeelding
Arme Boots is gisteren geopereerd aan een tumor in zijn bek.
Nu duimen dat het goedaardig is.