Een andere manier van hamsters houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:52

Temeraire schreef:
Super mooi Jildau!
Hoe ben jij aan het gaas gekomen? Ik heb bij de bouwmarkt gekeken maar wilde niet gelijk een hele rol kopen voor bijna 20 euro.

Bij de boerenbond hier snijden/knippen ze het stuk wat je wil hebben :)

Jildau

Re: Een andere manier van hamsters houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:10

Ik heb overigens de Duna Fun Large te koop. Leuke kooi voor een dwerghamster! Misschien voor de mensen die geen vitrinekast mogen/kunnen hebben. :D

Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:23

Wat vraag je er voor?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:29

AlwaysH schreef:
Wat vraag je er voor?

Wij hebben er afgelopen zomer €85 voor betaald en willen er graag de helft weer voor. Voor €40 exclusief verzenden mag hij weg. Ophalen kan uiteraard ook!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:32

(Ik heb geen interesse was gewoon benieuwd)

Dat is wel een mooi prijsje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:35

Verleidelijk :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:36

Precies Rebecca :( _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:37

Dan zou Charlie kunnen komem :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:41

Ik had een superschattige dwerghamster gezien bij de Welkoop die terug gebracht was omdat het een terrorhamster zou moeten zijn. :') En dan ook nog een lege kooi.. Heel moeilijk was dat maar mijn vriend houdt me tegen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:13

_O- raar joh

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:26

Anders hadden we dikke kinderboerderij hier. Ben vooral gevoelig voor de exemplaren die niemand wil. :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:35

Rebecca schreef:

Ik zeg doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:57

xDenies schreef:
[naam] schreef:

Ik zeg doen

_O-

Pm vanavond na werk even Jildau voor de kooi en jou ook Denise voor Charlie B :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:07

Charlie B klinkt een beetje als een gedetineerde .... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:31

XD Crimineeltje in de dop haha , Charlie Bigfoot 8-) . Al vind ik Charly ook wel mooi gespeld

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 09:22

De dunafun large alleen als kooi is echt te klein (vind ik), vandaar ook dit hele topic. Nora, mijn vorige dwerghamster, zat in de dunafun large. Ik kon niets met die kooi, inrichten gaat simpelweg niet door alle verdiepingen. Ik had er al eentje uitgehaald maar dan nog was het veel te saai. Nora was zelf zo'n territoriaal beestje, en dat werd alleen maar erger door de weinige ruimte. Ze werd zo veel rustiger in de detolf.
Inmiddels woont er een oud hamstertje in de dunafun large waar nog een normale duna aan is gekoppeld.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:31

Ik vind hem voor een dwerghamster prima en had er zelf vanalles in staan. Radje, buizen, twee huisjes, bakje zand, takken enzovoorts.

Uiteraard is hoe groter hoe beter maar snap dat niet iedereen 160 vitrinekasten kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:35

Heb nu ook een normale duna , rad kan erin en madam is veel rustiger dan haar oude tralie kooi. Heb ook een terra , waarschijnlijk gaat de huidige duna bewoner daarheen want zei is veel actiever. Maar is even bekijken

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:04

@kiwiwitje bedankt voor de goede tip!

Jildau schreef:
Ik vind hem voor een dwerghamster prima en had er zelf vanalles in staan. Radje, buizen, twee huisjes, bakje zand, takken enzovoorts.

Uiteraard is hoe groter hoe beter maar snap dat niet iedereen 160 vitrinekasten kan hebben.

En daarvoor is het ook een super kooi :j
Vooral met extra veel bodembedekking, om even bij dit topic te blijven.

Kan je niet de kooi houden en er een rusje bij nemen? O:)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 18:15

Jildau schreef:

Hij is niet bijzonder groot, 70x40 cm en dat is 2800 cm2. 80x50 lijkt mij echt het minimum en is 4000 cm2. Dat is een verschil van 1200 cm2.
Ik begrijp zeker dat niet iedereen een detolf of een zelfbouwbak kwijt kan van 150-200 meter lang. Dit topic ben ik gestart om te laten zien dat er een hele andere manier is om hamsters te houden die dichter bij hun instinct staat, waarbij hun gedragingen beter naar voren komt. Of zoals bij Nora die echt gestrest raakte in de duna fun large, veel rustiger werd in de detolf.
Als je de ruimte niet kunt bieden, zou ik er helemaal vanaf zien. Je hóeft geen hamster. Ik kan nu ook geen konijnen nemen of cavia's, ik heb er de ruimte niet voor, terwijl ik ze echt dolgraag wil. Of een kat. Dat gaat gewoon niet. Wie ben ik om ze te nemen en dan vervolgens in een te klein hok te stoppen of in een te kleine ruimte te houden omdat ik dat wil..?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:21

Nimfee, volgens mij is de minimale maat voor dwergjes nog steeds 50 x 30 ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:04

Nimfee, ik sta volledig achter je keus om grotere verblijven te adviseren en vind het geweldig wat je doet. Maar ik baal nu een beetje van het feit dat je kooien gaat afkraken die prima zijn voor dwerghamsters. Eigenlijk zeg je zelfs, onbewust, dat ik(en heel veel andere mensen) verkeerd bezig ben met mijn dieren. Ik vind dat niet tof en trek dan nu ook echt mijn mond open.

De advies maten zijn minimaal 50x30 voor een Russische dwerghamster. Daar onder mag je niet gaan zitten, daar boven absoluut wel. Maar een kooi die dus 70x40 is; is een PRIMA maat voor een Rus.
Je gaat mensen nu een schuldgevoel aanpraten en dat vind ik niet terecht.

Als het topic daar op verder geborduurd word dan ga ik er met een Mod in overleg. Dat vind ik namelijk niet eerlijk en staat ook los van je doel van dit topic. Je doel is heel mooi en daar sta ik achter. Maar je gaat nu een gebied op wat ik zeer oneerlijk vind.

Edit: Ook in een kleinere kooi kan je prima de instincten van een hamster naar boven halen.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:25

Hallo, ik kom even binnenvallen :).

Vanaf morgen heb ik een goudhamster (zo'n gevalletje van iemand die haar niet meer wil, dus ik neem haar met liefde over!). Nou heb ik helaas helaas de meeste van mijn hamstertoebehoren van 10 jaar terug niet meer :') (nog wel een flying saucer, zo'n breed houten bruggetje (van +/-20 cm lang), een houten caviahuis en een PVC-buisje) maar ik heb nog wel mijn terrarium van 100x50x50. Ik herinnerde me dit topic en wil dus hier wat mee gaan doen!

Nou kan ik helaas geen 30 cm bodembedekking voor haar maken want de schuifdeurtjes zitten op 10cm vanaf de onderkant. Ik ga dit proberen op te lossen door de bodembedekking van voor naar achter in het terrarium op te laten lopen, wat denken jullie? Oh en ik las ergens iets over verschillende soorten bodembedekking op elkaar voor het verstevigen van tunnels? Zaagsel, stro en wat nog meer?
Daarnaast wil ik een deel vullen met dat zand, even kijken hoe ik de scheiding ga maken hiertussen.

Verder las ik aan het begin van dit topic iets over verdiepingen maken met behulp van de Knuff lectuurbak van de Ikea. Nu zag ik net dat http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50022354/ in de aanbieding is. Alleen zit er dus z'n laagje met kleur op lijkt het. Wat denken jullie, gevaarlijk als ze gaat knagen? Anders koop ik toch de Knuff om wat mee te bouwen!

Daarnaast ben ik benieuwd naar andere tips en trics (lang leve youtubefilmpjes). War vinden jullie nou extra musts in zo'n hamsterkooi? Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Edit: ik heb ook nog een nieuwe zwarte fleecedeken, kan ik misschien ook gebruiken.
Laatst bijgewerkt door StormMilagro op 29-03-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:42

Ik denk dat je gewoon niet in een topic over een andere, duitse manier van hamsters houden moet zijn als je ze in hokken van de minimale maat wilt houden :o
Ik zeg niet dat dat slechter is, maar dat is gewoon niet de insteek van dit topic...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 19:45

StormMilagro: je zou ook een glazen, plexiglas of houten plank kunnen zoeken voor in je terra zodat er meer bodembedekking in kan! Echt stro, van paarden ofzo, zou ik niet gebruiken, dat is te scherp. Fijngehakstelt stro kan wel.
Je kan ook verschillende soorten bodembedekking gebruiken in de verschillende lagen. Bijvoorbeeld hennep, cotton comfort,..