Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:58

Ik grijp even terug naar een eerder berichtje van mij :P
Glanskop en matkop zijn heeel lastig uit elkaar te houden.

JewEmm schreef:
Ze zijn ook heel moeilijk...
*pakt vogelgids er bij en citeert de herkenning bij glanskop*
Citaat:
Lijkt veel op matkop en best te herkennen aan geluid.Verschilt voorts van Matkop door: proportioneel iets kleinere kop (maar verschilt niet opvallend); ontbreken van lichte baan op armpennen op gevouwen vleugel (in vers kleed in najaar soms diffuus aangeduid); glanzend zwarte kopkap (maar doffer bij jonge); gemiddeld minder helder witte "wangen"; en iets kleinere kinvlek (met enige overlap).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 17:23

Ik kan ze op de plaatjes die ik vind ook niet uit elkaar houden, maar ik las wel dat de glanskop regelmatig voederplaatsen bezoekt terwijl de matkop dat zeer zelden doet. Hoe dan ook allebei erg leuke vogels die ik graag eens zou zien!

Roepende uilen maken inderdaad een heel apart geluid. Waar mijn moeder eerder woonde zat een uilennest in een hoge boom, die uilen riepen ook steeds naar elkaar, heel mooi.

Ik kan het niet laten nog een paar foto's te plaatsen. :o Maken jullie geen zorgen, na deze week gaat de camera weer naar de eigenaar en is het voorlopig weer voorbij. :+

Geelgors
Afbeelding

Keep
Afbeelding

Boomkruiper
Afbeelding

Vink
Afbeelding

Gini

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:14

Goeroe, ik ga het jammer vinden als je de camera moet afgeven. Het lijken wel plaatjes die je zo van Google haalt. Heel fijn om verschillende vogels zo dichtbij te zien.

In slaap vallen met het geluid van uilen, ik ben voor. :) Heb je al eens braakballen gevonden, Pien?

Vandaag heel weinig vogels gezien, want ik ben bijna niet thuis geweest.
Ik heb trouwens voor het eerst een winterkoninkje in het echt gezien. Niet in mijn tuin, maar in het natuurgebied(je) waar ik met mijn hond ga wandelen. En de halsbandparkieten zitten daar ook nog altijd. Soms vliegen ze ook thuis voorbij, maar ze zijn nog nooit in mijn tuin geland.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:39

wat een leuk en leerzaam topic! Ik voer 'onze' vogeltjes nu ook dagelijks strooivoer en meelwormen. Ik zag gisteren dat we dit jaar zowaar 2 roodborstjes hebben. Keep had ik nog nooit van gehoord, heb ik hier volgens mij ook nog nooit gezien. We hebben hier veel mussen, koolmeesjes, pimpelmeesjes, boomkruiper, winterkoninkje, bonte- en groene specht en verder veel roofvogels (buitengebied, hier zitten veel buizerds en ik heb nu 2x meegemaakt dat een sperwer ons keukenraam gebruikte om een vogeltje te verschalken, beestjes vlogen zich te pletter tegen het raam en sperwer kon hem daarna in alle rust oppeuzelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:08

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Zonet kwam de grote bonte specht in de boom tegenover de keuken waar wij voor het raam zaten te ontbijten. Gebeurt wel vaker en is altijd prachtig om te zien. En ja hoor, hij vliegt naar beneden en gaat op de paal zitten waar het eten aan hangt, om vrij snel weer te vertrekken. We hielden de adem in, zo prachtig gezicht om dat te zien zo vlakbij vanaf de ontbijt tafel. Deze dag is dus al helemaal gelukt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:27

wat een mooie fotos weer!
Hier veel mussen die de zonnebloempitjes lekker op smikkelen. De pindakaaspot wordt niet echt gebruikt.. -O- Ik heb het idee dat ze er niet goed bij kunnen..?
Zetten jullie ook water neer?
Ze drinken en baden hier altijd bij ons waterpartijtje maar dat is nu een klomp ijs.

Fotos maken is erg lastig met die bewegelijke diertjes >;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:35

Wij hebben een grote vijver. Maar met zulk weer kunnen ze (lijkt mij) beter niet badderen ivm bevriezing.

Bij ons geen glazen porten meer. De kraaien hebben vorig jaar hem meegenomen (vraag me niet hoe) naar de wei en vervolgens is hij door de paarden kapotgetrapt...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:49

je kunt wel water neerzetten, maar inderdaad maar een heel klein laagje zodat ze niet kunnen badderen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:55

Juist in een klein laagje gaan ze badderen, kijk maar wat ze doen in een plasje water. Te diep water houden ze niet van. Maar badderen geeft niet, vogels bevriezen niet hoor. Ze hebben een vetlaagje op hun veren en vocht druipt er zo weer vanaf.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:22

Ik heb eergisteren een bakje neergezet, was s avonds wel een ijslolly maar dat geeft niet. Ik weet niet of ze er gebruik van hebben gemaakt. Gisteren was het dooi maar vanmorgen zaten ze weer bij de bevroren waterpartij.

Glazen pot meegenomen :wow: jeetje.. Nee die wil je niet in de wei hebben! Wei wonen in de stad dus niet echt een wei in de buurt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:27

oh ok…weer wat geleerd :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:05

Rije schreef:
Juist in een klein laagje gaan ze badderen, kijk maar wat ze doen in een plasje water. Te diep water houden ze niet van. Maar badderen geeft niet, vogels bevriezen niet hoor. Ze hebben een vetlaagje op hun veren en vocht druipt er zo weer vanaf.

Bij ons badderen ze in de vijver, maar dan wel anders dan gewend: ze raken net het oppervlak wanneer ze er over vliegen en gaan dan op de stenen ernaast zitten poetsen.
Wat ik trouwens bedoel, is dat wanneer het vriest, die druppels ook wel snel bevriezen. Maar misschien kan ik het gewoon niet zo goed uitleggen wat ik bedoel. Ze "badderen" ook wel eens in de sneeuw!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:40

Hier zie je hoe je voor weinig geld een waterdrinkbakje kan maken voor de vogles die niet bevriest. Ik gebruik hem al jaren. In de winter met een kaarsje en een steen er in en in de zomer zonder kaarrje en steen en dan is het een heerlijk badderbadje. :D

http://www.vogeldagboek.nl/node/1170

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:10

Wat een leuke foto's Goeroe!

Die grote bonte specht vind ik ook altijd erg mooi om te zien pien_2010! Hier is hij helaas niet meer te zien.

Vandaag een nieuw vogeltje gezien in de tuin. De groenling!

Afbeelding

super leuk om hem op de foto te hebben!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:51

En mooi gelukt ook!! +:)+

Dat waterbakken is een leuk idee

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:16

Ik verbaas me altijd over die kleine stokke-pootjes van vogeltjes... Dat die toch niet makkelijker kapot gaan! :o

Is het jullie trouwens wel eens opgevallen dat (kleine) vogels óver hun vleugel heen aan hun kop krabben? Dus eerst vleugel omlaag uitvouwen en dan met pootje aan koppie krabben? Dat vind ik toch ook bijzonder, je zou denken dat er dan juist meer in de weg zit dan wanneer het vleugeltje gewoon opgevouwen zit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:24

Deze al eens gezien?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:35

palousa_boy schreef:
Deze al eens gezien?
[ [url=m/nOo5GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi, ziet er best sexy uit! Die mag hier komen eten :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:40

jolmer20 mooie foto heb je gemaakt.
Vandaag vanuit de keuken op het veld direct achter ons huis de grote zilverreiger goed kunnen zien. Er zitten hier veel.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:15

Heb een paar fotootjes gemaakt, met m'n beginnerscamera die nog volledig bewerkt moeten worden, maar onze tuin zit HELEMAAL vol! <3 elk jaar een roodborstje, we vragen ons af of we gestoord zijn als we denken dat het dezelfde is haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:30

De kramsvogels zijn weer op bezoek bij ons. Ze vreten altijd de sierappel leeg. Gezellig vogels, altijd lekker kletsen onderling :)

Helaas nog geen fatsoenlijke foto kunnen schieten dit jaar, deze is al weer van een tijdje terug.
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:01

Kramsvogel, dat is lang geleden dat ik die gezien heb... <3 Mooie foto...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:14

Al die leuke foto's! <3 Nu kriebelt het bij mij ook om de camera boven te halen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:58

Vandaag bij m'n moeder geweest. Altijd leuk met de vogels rondom de boerderij. Paard van de buren had het ijs opengetrapt in haar wei. En een van onze paarden in onze wei. Alle kauwtjes (stuk of 10 tegelijk) gingen bij de buren wassen, alle kraaien bij ons.
Verder inderdaad veel kramsvogels gezien en veel klein grut. Maar ik had zo weinig tijd... Heb helaas niet beter kunnen kijken.
Oja, en de spreeuwen zaten te zingen!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:03

Op en rond de boerderij is altijd veel te zien. <3
Het blij worden van soorten vogels en zo ja welke, heeft natuurlijk ook te maken in welke buurt je woont. Vanochtend namelijk 5 ganzen gezien die vlogen over onze tuin *\o/* . Zowel mijn man als ik waren heel blij, want in NL barst het van allerlei soorten ganzen, maar hier is dat echt een zeldzaamheid. Hier zie je gewoon vanuit de ontbijt tafel echt veel rovers vanuit het raam. Maar geen ganzen. Helaas waren we te laat met weten "dit zijn ganzen" om te zien wat voor soort het nu was. Eerst toen ik ze in de verte aanzag komen dachten we: "hé zijn dit kraanvogels?", want we liggen op de kraanvogel route en die zien we tijdens trek echt veel.