Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:02

Ik vind het echt een super mooie vaars. Oogt als een bijzonder sympathiek dier.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 15:56

Broccoli schreef:
Ze is idd dik, maar volgens mij ook wel een beetje over conditie?
Ze ziet er meteen nog een stuk knapper uit geschoren!

Ze is zeker niet mager maar ook zeker niet te vet. Bij conditie kijk je puur en alleen naar hoeveel vet ze heeft. En dat heeft ze zeker niet veelste veel. Ze is vooral heel breed van voren heeft veel inhoud en relatief korte pootjes haha. Ook is ze mooi rond in haar ribben. Ik hou er wel van als ze een beetje body hebben.

Verder is ze wel mooi lang dat zien we graag bij melkkoeien. En ze gaat over super goede benen. Ze neemt ook hele krachtige ruime stappen. Eigenlijk straalt ze gewoon 1 en al kracht uit.

Ik denk niet dat ze ontzettend veel melk zal gaan geven maar ze ziet er wel uit alsof ze het allemaal makkelijk vol gaat houden. Nou we gaan het meemaken.

Waarom denk ik nou dat ze niet heel veel melk gaat geven? Dat is misschien wel interresant. Daarbij kijk ik naar de ligging van de ribben en de ruimte tussen haar ribben, de fijnheid van haar beenderen en de vorm van haar kop.

Hoe schuiner de ribben liggen hoe meer melk ze uit straalt ook koeien met lange ribben zijn in staat meer melk te geven. Ook naar de ruimte tussen haar ribben word gekeken. Als een koe wat rechte korte ribben heeft en wat kort en propperig aandoet noem je dat 'gesloten' en het andere uiterste noem je dan dus 'open' nou vind ik deze vaars daarin gemiddeld.

Haar kop is wat kort en haar beenderen zijn wat grof en vol vaak zie je dat koeien met ranke beenderen en een lange smalle kop veel meer melk (willen) geven.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:58

Mooie en foto's en vooral leuke uitleg weer!
Hoeveel liter denk je dat zij per dag gaat geven als je het over gemiddeld hebt?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 17:41

Jaan81 schreef:
Mooie en foto's en vooral leuke uitleg weer!
Hoeveel liter denk je dat zij per dag gaat geven als je het over gemiddeld hebt?

Op haar top denk ik rond de 26/28 liter ofzo.. maar het is ook vooral de vraag hoelang ze dat volhoud. Ik gok dat ze een lijst van 8000 liter gaat maken in 305 dagen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:49

Ik volg dit topic nog steeds geboeid, en inmiddels heb ik een paar vragen aan TS of andere deskundigen. Ik zou bij voorbeeld wel eens willen weten of het vaak voorkomt dat zo'n kween geboren wordt, en waar je dat aan merkt. En ik vroeg mij af TS, als deze vaars zo goed in elkaar zit waarom je haar als draagmoeder gebruikt en niet een kalfje van haarzelf fokt?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:58

@koper: Bij tweelingdrachten van een stier en een vaars is de vaars in meer dan 90% van de gevallen een kween dacht ik me goed te herinneren. Dit komt omdat in de baarmoeder er bloedvaten tussen de foetussen lopen waardoor de vaars testosteron binnenkrijgt. Kwenen zijn dacht ik enkel te herkennen door middel van een bloedonderzoek, maar aangezien kwenen bij tweelingen frequent voorkomen wordt een bloedonderzoek bijna nooit uitgevoerd en worden deze kalveren standaard samen met de stiertjes verkocht om af te mesten.
Laatst bijgewerkt door D__S op 09-06-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:00

Dank je wel. Kunnen vaarskalfjes die als eenling of als tweeling die bestaat uit twee zusjes geboren wordt ook zo'n kween zijn?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:02

Bedoel je een tweelingdracht van 2 vaarzen? Neen normaal niet, aangezien er geen testosteron aanwezig is in de baarmoeder (die afkomstig is van het stierkalf in het andere geval).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:33

Ja dat bedoelde ik. Okee, dus het gaat echt om de testosteron. Dank je wel voor de opheldering.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:18

Ik vroeg me af (vast een domme vraag) waarom het exterieur van een koe de melkproductie kan voorspellen? Wat heeft haar gebeente daar mee te maken?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:44

Ik vind het vooral heel mooi om te lezen hoeveel liefde je voor 't beessie hebt. Ik ben zelf ook melkveehoudster, maar mijn echte passie gaat toch naar de paarden.
Grappig dat wij van mening verschillen wat betreft de conditiescore. Zo zie je maar weer dat elke melkveehoud(st)er anders denkt. :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:36

Leuk ook alle vragen die anderen stellen en de elke keer weer duidelijke antwoorden die erop gegeven worden! Echt heel leuk om als 'dorpsmeisje' eens wat te horen over de boerderij.

Ik heb een nieuwe vraag aan de ts. In je post over de melkproductie geef je aan dat je in 308 dagen 8000 liter verwacht. Is er een reden dat je 308 dagen neemt? Of is het gewoon om te schatten hoeveel dagen het een koe kost om 8000 liter te produceren ofzo?
Mij lijkt het in eerste instantie logischer om juist over een heel jaar de productie te bepalen, maar er zal vast een slimme denkwijze achter zitten ;)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:46

normaal als alles goed gaat melk je een koe ongeveer 305 dagen. De rest van de dagen die overblijft staat ze droog en is ze aan het opstarten na het kalven.
Een 305 dagen lijst wordt vaak via de melk controle bij gehouden. Dit gebeurt om de 4, 6 of 8 weken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:16

H, dus die 305lijst mooi ik bij ons dus bijvoorbeeld in de app terug kunnen vinden? Interessant! We hebben hier volgende week weer melkcontrole.
Ze lopen nu overdag in/op de wei, deur naar stal is open, dus ze kunnen gewoon naar binnen om te eten etc als ze dat willen.
Is gelijk te merken aan het aantal liter melk. Ochtendmelk gaat prima, avondmelk is echt duidend minder. Blijft dat zo? Wat is jullie ervaring daarmee en wat doen jullie er mee of aan?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:26

Koper schreef:
Ik volg dit topic nog steeds geboeid, en inmiddels heb ik een paar vragen aan TS of andere deskundigen. Ik zou bij voorbeeld wel eens willen weten of het vaak voorkomt dat zo'n kween geboren wordt, en waar je dat aan merkt. En ik vroeg mij af TS, als deze vaars zo goed in elkaar zit waarom je haar als draagmoeder gebruikt en niet een kalfje van haarzelf fokt?

Nou daar zijn meerdere redenen voor. Ik had een aantal pinken uitgezocht die ik te 'goed' vond om een embryo in te zetten. Op dat moment leek deze vaars echt 1 van de mindere. Ze was wat klein en propperig. Ook haar moeder was geen super koe en haar vader ben ik ook niet kapot van. En bovendien was zij mooi cyclys ze was elke 21 dagen mooi tochtig. De andere potentiële draagmoeders werden soms niet goed cyclys tochtig dus dan gok je er niet op om er een embryo in te zetten. Die zijn gewoon geinsemineerd. Er zijn ook nog een aantal pinken afgekeurd als draagmoeder hun baarmoeder en eierstokken voelde dan niet mooi genoeg aan om een embryo in te zetten. Dat hoeft niet te betekenen dat zo'n pink nooit kan dragen want ze zijn eigenlijk allemaal daarna met 1x insemineren drachtig geworden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:32

Sofy schreef:
Ik vroeg me af (vast een domme vraag) waarom het exterieur van een koe de melkproductie kan voorspellen? Wat heeft haar gebeente daar mee te maken?

Ik vergelijk het even met een paard. Eigenlijk is een koe net als een sportpaard en (meestal) zijn het de warmbloed paarden die het beter doen in de hogere sport. Ook warmbloed paarden hebben fijnere botten als bijvoorbeeld een ouderwetse haflinger.

Dat wil niet zeggen dat haflingers niet kunnen presteren in de topsport er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk.

Meestal is heeft een grof gebeende koe meer aanleg om vlees te maken ipv melk.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:33

Jaan81 schreef:
H, dus die 305lijst mooi ik bij ons dus bijvoorbeeld in de app terug kunnen vinden? Interessant! We hebben hier volgende week weer melkcontrole.
Ze lopen nu overdag in/op de wei, deur naar stal is open, dus ze kunnen gewoon naar binnen om te eten etc als ze dat willen.
Is gelijk te merken aan het aantal liter melk. Ochtendmelk gaat prima, avondmelk is echt duidend minder. Blijft dat zo? Wat is jullie ervaring daarmee en wat doen julli e er mee of aan?

305dagen lijsten staan ook altijd op de koekaart die je krijgt als je een koe verkoopt of droogzet. Aan het einde van de lactatie dus.

En dat ze s'avonds minder geven kan te maken hebben met dat ze te weinig van de wei kunnen halen. Bij ons hebben ze net gisteren weer een nieuwe wei gekregen en ze geven meteen meer. Ook is het voer aan het voerhek smorgens lang niet op terwijl dat eergisteren wel zo was. Maar over het algemeen geven koeien s'avonds meer als smorgens. Denk dat het te maken heeft met dat het snachts donker is en een stuk rustiger in de stal de koeien zijn dan rustiger en liggen meer, en liggend maken ze de melk.

Wij zeggen altijd een koe moet na het melken zich volvreten en drinken en dan plof gaan liggen melk maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:40

lisaaahtjuuh schreef:
Koper schreef:

Nou daar zijn meerdere redenen voor. Ik had een aantal pinken uitgezocht die ik te 'goed' vond om een embryo in te zetten. Op dat moment leek deze vaars echt 1 van de mindere. Ze was wat klein en propperig. Ook haar moeder was geen super koe en haar vader ben ik ook niet kapot van. En bovendien was zij mooi cyclys ze was elke 21 dagen mooi tochtig. De andere potentiële draagmoeders werden soms niet goed cyclys tochtig dus dan gok je er niet op om er een embryo in te zetten. Die zijn gewoon geinsemineerd. Er zijn ook nog een aantal pinken afgekeurd als draagmoeder hun baarmoeder en eierstokken voelde dan niet mooi genoeg aan om een embryo in te zetten. Dat hoeft niet te betekenen dat zo'n pink nooit kan dragen want ze zijn eigenlijk allemaal daarna met 1x insemineren drachtig geworden.

Héél duidelijk. En logisch. Dank je wel +:)+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:40

dollyspikkel schreef:
@koper: Bij tweelingdrachten van een stier en een vaars is de vaars in meer dan 90% van de gevallen een kween dacht ik me goed te herinneren. Dit komt omdat in de baarmoeder er bloedvaten tussen de foetussen lopen waardoor de vaars testosteron binnenkrijgt. Kwenen zijn dacht ik enkel te herkennen door middel van een bloedonderzoek, maar aangezien kwenen bij tweelingen frequent voorkomen wordt een bloedonderzoek bijna nooit uitgevoerd en worden deze kalveren standaard samen met de stiertjes verkocht om af te mesten.

Ik heb me al eens laten vertellen dat je het ook kunt voelen of het een kween is (aan de baarmoeder plus eierstokken). Dat lijkt me logisch want ze hebben geen normale cyclus en dan zal de baarmoeder anders aanvoelen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:08

Voor de mensen die het interresant vinden, de koekaart van zwartje 53 de moeder van de vaars waar het topic over gaat.

Afbeelding

Het eerste vak (oranje) laat zien hoeveel ze in haar gehele lactatie heeft gegeven, ze heeft in 345 dagen 8125 kg melk gegeven. Met 4,37 %vet en 3.63% eiwit. In het vak daarnaast (rood) zie je wat ze gemiddeld per dag gaf. In het paarse vak zie je dus de 305dgn productie. Ze heeft dus in 305dgn 7382 liter gegeven.

Elke 4weken worden de koeien bemonsterd, er word dus gemeten hoeveel ze geven (wij kunnen dat in de melkput niet zien we hebben geen melkglazen of melkmeting ) en er word dan een monstertje van de melk genomen om te kijken wat voor gehaltes die koe heeft en ook haar celgetal. Dus hoeveel cellen er in de melk zitten. Geel omcirkeld is kilogram melk per dag. En groen omcirkeld is haar celgetal. Dat was van deze koe erg hoog voor ons doen. Ons celgetal komt gemiddeld bijna nooit boven de 100 (ned gemiddelde ligt rond de 200)
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 10-06-15 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:14

lisaaahtjuuh schreef:
dollyspikkel schreef:

Ik heb me al eens laten vertellen dat je het ook kunt voelen of het een kween is (aan de baarmoeder plus eierstokken). Dat lijkt me logisch want ze hebben geen normale cyclus en dan zal de baarmoeder anders aanvoelen.

Maar ik neem aan dat dat bij kalfjes nog niet kan, dus dan heb je zo'n kween voor niks opgefokt en er dus voor niks geld in gestoken.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:30

Deel 2 van de koekaart:
Afbeelding

Op de koekaart staat ook in het kort haar keurings rapport (rood omcirkeld) ze is dus gekeurd toen ze 2jaar en 9maanden was. Ik zal alle afkortingen uitleggen: k= kleur en dat is dus Z=zwartbont, HT= hoogtemaat word gemeten achteraan op haar rug op het staartbeen, VH= voorhand, ruimte tussen haar voorbenen, IH= inhoud dus haar borstomvang, OH= is openheid houd in ruimte tussen de ribben lengte van de koe ect. CS conditie score, KL= kruisligging dat zal ik nog eens uitgebreid uitleggen. KB= kruisbreedte dus breedte van haar kruis heeft te maken met of ze.makkelijk kunnen afkalven. BA= beenstand achter aanzicht staat ze hakkig of juist heel recht. BZ= beenstand zijaanzicht heeft ze rechte benen of juist kromme. KH= klauwhoek staat ze steil of plat op haar poten. BG= beengebruik hoe gebruik ze haar benen. VA= vooruier aanhechting zit haar vooruier en los of vast onder? VP= voorspeenplaatsing staan de voorspenen nauw of wijd. SL= speenlengte, UD= uierdiepte hoe diep is haar uier. AH= achteruierhoogte hoe hoog zit haar achteruier erin. OB= ophangband heeft ze voldoende ophangband in haar uier? AP= achterspeen plaatsing nauw of juist wijd. F= frame hoe zit haar frame in elkaar, R= robuustheid (tegenwoordig noemen ze dat Type ) het houd in of ze voldoende melk uitstraald en of ze dat ook aankan. U= uier, B= benen, AV= algemeen voorkomen dus haar eindcijfer zeg maar.

80 is ned gemiddeld ze zit er dus onder. Alleen haar benen waren veel beter als het ned gemiddelde.

Tot slotte MS= melksnelheid hoelang doet ze erover om haar melk te geven is ze taai of melkt ze vlot weg. KA= karakter

Het vak dat niet omcirkeld is weet ik niet alles van maar dat zijn verwachte fokwaarden. Het onderste rijtje waar dracht voorstaat gaat dus over het embryopink. Een soort voorspelling over hoe goed ze dus zou kunnen worden. Het lijkt erop dat het een goede keuze is geweest om die koe met die stier te insemineren want de verwachtingen zijn goed.

Paars omcirkeld zijn haar vrouwelijke nakomelingen, ze had pas 1x gekalfd en dat is dus zwartje 54 de vaars waar het hele topic over gaat.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:31

Sastaic schreef:
Maar ik neem aan dat dat bij kalfjes nog niet kan, dus dan heb je zo'n kween voor niks opgefokt en er dus voor niks geld in gestoken.

Ja dat is waar.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 09:39

Uitleg over kruisligging:

Afbeelding

Bij kruisligging kijk je dus naar het heupbeen en het zitbeen van de koe score 1 is heel oplopend dat is zeker niet wenselijk want de koe zal moeite krijgen met kalven en ook zal ze er moeilijk van gaan lopen. Score 9 is extreem hellend, ook dat is weer niet wenselijk die koeien hebben vaak een zwak kruis en lopen slecht. Score 3 is vlak, ook dat zien we liever niet want een kruis mag iets hellend zijn score 5,6,7 is ideaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:41

Dus de koe op de koekaart heeft een beetje een oplopend kruis?