Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Broccoli schreef:Ze is idd dik, maar volgens mij ook wel een beetje over conditie?
Ze ziet er meteen nog een stuk knapper uit geschoren!
Jaan81 schreef:Mooie en foto's en vooral leuke uitleg weer!
Hoeveel liter denk je dat zij per dag gaat geven als je het over gemiddeld hebt?
Koper schreef:Ik volg dit topic nog steeds geboeid, en inmiddels heb ik een paar vragen aan TS of andere deskundigen. Ik zou bij voorbeeld wel eens willen weten of het vaak voorkomt dat zo'n kween geboren wordt, en waar je dat aan merkt. En ik vroeg mij af TS, als deze vaars zo goed in elkaar zit waarom je haar als draagmoeder gebruikt en niet een kalfje van haarzelf fokt?
Sofy schreef:Ik vroeg me af (vast een domme vraag) waarom het exterieur van een koe de melkproductie kan voorspellen? Wat heeft haar gebeente daar mee te maken?
Jaan81 schreef:H, dus die 305lijst mooi ik bij ons dus bijvoorbeeld in de app terug kunnen vinden? Interessant! We hebben hier volgende week weer melkcontrole.
Ze lopen nu overdag in/op de wei, deur naar stal is open, dus ze kunnen gewoon naar binnen om te eten etc als ze dat willen.
Is gelijk te merken aan het aantal liter melk. Ochtendmelk gaat prima, avondmelk is echt duidend minder. Blijft dat zo? Wat is jullie ervaring daarmee en wat doen julli e er mee of aan?
lisaaahtjuuh schreef:Koper schreef:Ik volg dit topic nog steeds geboeid, en inmiddels heb ik een paar vragen aan TS of andere deskundigen. Ik zou bij voorbeeld wel eens willen weten of het vaak voorkomt dat zo'n kween geboren wordt, en waar je dat aan merkt. En ik vroeg mij af TS, als deze vaars zo goed in elkaar zit waarom je haar als draagmoeder gebruikt en niet een kalfje van haarzelf fokt?
Nou daar zijn meerdere redenen voor. Ik had een aantal pinken uitgezocht die ik te 'goed' vond om een embryo in te zetten. Op dat moment leek deze vaars echt 1 van de mindere. Ze was wat klein en propperig. Ook haar moeder was geen super koe en haar vader ben ik ook niet kapot van. En bovendien was zij mooi cyclys ze was elke 21 dagen mooi tochtig. De andere potentiële draagmoeders werden soms niet goed cyclys tochtig dus dan gok je er niet op om er een embryo in te zetten. Die zijn gewoon geinsemineerd. Er zijn ook nog een aantal pinken afgekeurd als draagmoeder hun baarmoeder en eierstokken voelde dan niet mooi genoeg aan om een embryo in te zetten. Dat hoeft niet te betekenen dat zo'n pink nooit kan dragen want ze zijn eigenlijk allemaal daarna met 1x insemineren drachtig geworden.
dollyspikkel schreef:@koper: Bij tweelingdrachten van een stier en een vaars is de vaars in meer dan 90% van de gevallen een kween dacht ik me goed te herinneren. Dit komt omdat in de baarmoeder er bloedvaten tussen de foetussen lopen waardoor de vaars testosteron binnenkrijgt. Kwenen zijn dacht ik enkel te herkennen door middel van een bloedonderzoek, maar aangezien kwenen bij tweelingen frequent voorkomen wordt een bloedonderzoek bijna nooit uitgevoerd en worden deze kalveren standaard samen met de stiertjes verkocht om af te mesten.
lisaaahtjuuh schreef:dollyspikkel schreef:@koper: Bij tweelingdrachten van een stier en een vaars is de vaars in meer dan 90% van de gevallen een kween dacht ik me goed te herinneren. Dit komt omdat in de baarmoeder er bloedvaten tussen de foetussen lopen waardoor de vaars testosteron binnenkrijgt. Kwenen zijn dacht ik enkel te herkennen door middel van een bloedonderzoek, maar aangezien kwenen bij tweelingen frequent voorkomen wordt een bloedonderzoek bijna nooit uitgevoerd en worden deze kalveren standaard samen met de stiertjes verkocht om af te mesten.
Ik heb me al eens laten vertellen dat je het ook kunt voelen of het een kween is (aan de baarmoeder plus eierstokken). Dat lijkt me logisch want ze hebben geen normale cyclus en dan zal de baarmoeder anders aanvoelen.