Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:17

Hallo egelliefhebbers! Ik heb inmiddels 3 jaar een witbuikegeltje en helaas zoek ik voor mijn mannetje een rustiger thuis :(. Hij leek in eerste instantie niet veel van mijn katten aan te trekken, echter heb ik het idee dat hij de laatste 2-3 maanden slecht op ze reageert (de katten zijn buitengewoon in hem geïnteresseerd). Ik woon dusdanig klein dat ik ze niet van elkaar kan scheiden. Weet iemand wellicht een goed huisje voor Chobey?

hyppolyte

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:53

Ik weet misschien een huisje voor hem, de broer (en zijn vriendin) van een vriendin van me wil graag een witbuikegeltje, dus als je nog steeds op zoek bent naar een huisje, laat het even weten

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:01

hyppolyte schreef:
Ik weet misschien een huisje voor hem, de broer (en zijn vriendin) van een vriendin van me wil graag een witbuikegeltje, dus als je nog steeds op zoek bent naar een huisje, laat het even weten

Helaas is het op niets uitgelopen, jammer! Ik zoek nog steeds een goed nieuw huis voor mijn mannetje.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:56

Probeer het eens via Facebook, zo heb ik ook een nieuw huisje voor mijn egeltje gevonden

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 15:47

Das toevallig, heb hem net gisteren geappt hoe het was afgelopen, jammer dat het niks is geworden, ik begreep dat zijn vriendin het toch niet zag zitten. Ik hoop dat je gauw een nieuw huisje voor hem vindt.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:58

Ooooh ik meld me!!!!
Word dit topic nog gebruikt? :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:07

Af en toe, maar het is vrij rustig hier.

Medea schreef:
Hallo egelliefhebbers! Ik heb inmiddels 3 jaar een witbuikegeltje en helaas zoek ik voor mijn mannetje een rustiger thuis :(. Hij leek in eerste instantie niet veel van mijn katten aan te trekken, echter heb ik het idee dat hij de laatste 2-3 maanden slecht op ze reageert (de katten zijn buitengewoon in hem geïnteresseerd). Ik woon dusdanig klein dat ik ze niet van elkaar kan scheiden. Weet iemand wellicht een goed huisje voor Chobey?

Nog gelukt? Je kunt het idd in een van de FB groepen proberen.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 13:16

Fenrir schreef:
Af en toe, maar het is vrij rustig hier.

Oke, ik heb al driftig de 15 pagina's doorgekeken/gelezen!
Ontzettende leuke egeltjes!

Ik ben echt nog een broekie met de witbuikegels betreft :')
Sterker nog, ik weet pas sinds kort dat de witbuikegels bestonden en dat je ze ook nog eens als huisdier mag houden.

Ik heb al veel wilde egels opgelapt of grootgebracht.
Stiekem dacht ik wel eens om 1tje te houden, maar ik vond dat niet eerlijk omdat ze in de natuur horen.
Wel heb ik geregeld nog wel één van mijn pleegkinderen rondscharrelen en die ook zeker wel even gedag komen zeggen.
Ze zijn niet bang voor me, maar ik haal ze bewust niet aan.

Maar nu ik sinds kort weet dat ze ook als huisdier gefokt worden, wil ik zeker over een tijd een egeltje adopteren.

Ik heb al leuk contact gehad met een hobby fokker plus dat ik al veel op internet gestruind heb.

helaas is eer nu geen tijd voor een egeltje en kan ik op dit moment mijn centjes beter besteden.
Dus ik ben verstandig en wacht voorlopig met een egeltje, maar dat er 1tje gaat komen is eigenlijk al wel een feit :D
Wanneer...? dat weet ik zelf nu ook nog niet.

Ik ga die topic zeker volgen en af en toe als jullie het leuk vinden een beetje mee kletsen

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:13

Hallo!

Even een vraagje, ontwormen jullie je egeltje ook?
Ik heb mijn egeltje nu een jaar en heb haar wel altijd ontwormd, maar ik begin me af te vragen of dit wel nodig is.

Misschien dat iemand mij hier kan helpen? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:23

Ik gebruik Stronghold kitten 2x per jaar.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:28

Fenrir schreef:
Ik gebruik Stronghold kitten 2x per jaar.

Deze gebruik ik nu ook nog, maar dan wel 3x per jaar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:37

Ik denk eigenlijk dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt, ik doe het altijd maar voor de zekerheid. Zolang je maar geen Ivermectine gebruikt want dat kan zeer gevaarlijk zijn (met name de injecties, maar zou de gok niet wagen met andere versies).

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:06

Fenrir schreef:
Ik denk eigenlijk dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt, ik doe het altijd maar voor de zekerheid. Zolang je maar geen Ivermectine gebruikt want dat kan zeer gevaarlijk zijn (met name de injecties, maar zou de gok niet wagen met andere versies).

Bedankt voor je reactie, dan blijf ik het ook gewoon doen voor de zekerheid :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:08

Stronghold werkt ook tegen mijt. Om de zoveel tijd ontsmet ik ook alles in het hok even extra goed, heb gelukkig nooit last gehad van mijt maar als je hout ed. gebruikt blijft er altijd een kans dat je last van mijt krijgt. Dus dan heb ik gelijk de dieren en de hokken even behandeld.
Weet niet hoe het zit met resistentie verder, daarom wil ik ook weer niet te vaak ontwormen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:28

Hoi,

Ik meld me ook maar hier! Lees al wel een tijdje mee, maar zie dat het wat rustig is laatste tijd.

Sinds de zomer heb ik twee witbuikegeltjes, Pip en Pepper. Moeder en dochter. Helaas is Pip afgelopen november overleden :(:) Ze was van de een op de andere dag heel zwak, en na 4 dagen op de kliniek te zijn geweest is ze overleden. Achteraf bleek inwendige bloeding maag/darmkanaal.
Dus nu hebben we nog maar 1 egeltje, Pepper. Nadat Pip naar de kliniek was merkte ik dat Pepper toch wat afviel, niet meer op het kattentoiletje poepte en niet meer op de vaste plekjes sliep. Gelukkig ging het na een week of 2 weer helemaal goed, en ze is nu weer goed op gewicht (350gram; vergeleken met Pip is het een klein egeltje).
Pepper is heel gezellig :D Zoekt je echt op. Ze gaat elke avond een paar uurtjes uit de kooi, en ze drentelt dan echt om je voeten. Slaapt ook vaak helemaal relaxt op mijn schoot <3 Echt heel erg leuk. Daarnaast is ze echt volledig zindelijk. Zelfs zo zindelijk dat ze tijdens het rennen op haar loopradje naar het kattentoiletje rent, en vervolgens gaat ze weer verder op haar loopradje. Ideaal :D Ik heb hooi als bodembedekking, en kan de kooi rustig eens in de twee weken schoonmaken. Ruikt niks. Kattentoiletje maken we om de dag even schoon.

Wat voeren jullie de egeltjes allemaal? Ik mix nu Royal Canin brokjes met Hills brokjes (wat hoger vetpercentage i.v.m. aankomen) en met Iams (merk dat ze altijd al kreeg). Daarnaast eet ze elke dag vlees (voornamelijk kip) en meel- en moriowormen. Soms wat groente (brocolli, courgette en boontjes gaat er redelijk in) en heel soms een gekookt ei. Heb echt lang moeten zoeken naar wat mevrouw lust, helaas is ze vrij kieskeurig :Y) Hebben jullie nog tips ter aanvulling?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 18:57

Fijn om te horen dat het goed gaat met Pepper :) Blijft zo jammer van Pip. :(:)
Wat ik voer weet je geloof ik al, maar hier zijn dubia's en pinky's altijd wel favoriet. En heb onlangs nog een recept op mijn site gezet mocht je zoiets een keer willen proberen :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:37

Gezien het feit dat Pepper nogal kieskeurig is heb ik eerst eens gehakt geprobeerd.. Nope :7 Wel wortel gekocht vandaag, en courgette. Kijken of ze dat wil eten.

Even m'n egeltjes showen :D
Pip
Afbeelding

Pepper (die kan echt helemaal in coma op schoot <3 Hier net wakker)
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:17

Wat een leuke bekkies <3 <3

Hier vinden ze gehakt erg lekker, welke soort heb je gekocht? Ik gebruik zelf altijd rund, geen idee of de mijne varken lusten (maar dat voer ik nooit, ben geen fan van varkensvlees). Of anders eens wat kip proberen?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:04

Had inderdaad rundergehakt gekocht. Wortel wil ze een heel klein beetje eten. Gekookte kip vindt ze wel heel lekker, ga wel proberen kip met courgette en broccoli te mixen!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:08

Ik kom even aanrollen in dit topic. Ik heb een aantal jaar geleden witbuikjes gehad (ik heb een zwanger vrouwtje gekocht, was een ongelukje) en wil er graag weer eentje nemen.. alleen is het enige wat ik me goed kon herinneren dat ze ontzettend stinken.

Hebben meer mensen hier last van? Is het minder als je je egeltje in een terrarium huisvest? Want de mijne had een soort omheining op mijn bureau waar hij rondliep op zaagsel. En waar kan ik het beste een egeltje vinden? Mijn vorige kwam van een 'fokker' maar ik wil zelf is kijken of Exoknaag leuke egeltjes heeft!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:12

Die van mij stinken niet. Heb open kooien. Ja, het wiel ruik je omdat ze daar op poepen maar dat is alleen als je het een paar dagen niet schoon zou maken. Stank ligt vaak aan de voeding, wat voerde je?
Hoe vaak verschoonde je het hok en hoe groot was het?

Exoknaag zou ik niet vanuit gaan, afgelopen keer was er ook weinig. Een groothandel waar je zeker niet moet kopen en een Poolse fokker (die volgens mij wel oké is, maar dan kan je net zo goed bij een NLse fokker halen)

Een goede fokker verkoopt geen zwangere vrouwen :n

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:20

Ik voerde kattenbrokjes van de Lidl (want die had de fokker ook en dat vonden ze volgens hem het lekkerst) en afwisselend gedroogde/levende meelwormen!

Het wiel maakte ik elke ochtend schoon voor ik naar school/werk ging en de rest van de kooi werd in z'n geheel schoon gemaakt na 2 weken. Moet ik wel even bij zeggen dat ze op hout zat en waarschijnlijk de urine in het hout is gegaan en dat maakte dat het nog harder stonk, denk ik.

Ja, die advertentie van die dierenwinkel die ik altijd zie ja. Daar heb ik ook zo mijn twijfels over. Ondanks dat ze ontzettend leuke kleurtjes hebben. Poolse fokkers ken ik niet echt? Maar Nederlandse ook niet.. Heb toen der tijd op een witbuikegel forum gezeten, maar die is gesloten..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:27

Zulke goedkope kwaliteit voer is ronduit troep, in combinatie met urine die in het hout trekt is het idd niet gek dat het gaat stinken! Zeker als het hok klein was (of je moet een bizar groot bureau gehad hebben?)

Zal er later als ik thuis ben nog even meer op in gaan, stuur ik ook even linkje van die fokker uit Polen :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:32

Super! Groot was het zeker wel er zat een bocht in en elke kant was sowieso een meter lang, genoeg ruimte om te rennen!
Ik denk dat ik ga voor een terrarium met een warmtematje er in deze keer, dat is misschien iets lekkerder voor de egel :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:59

Warmtematje is niet zo slim volgens mij. Las een verhaal van een egel die op zo'n mat in slaap was gevallen en dus verbrand :( Ik heb een terrarium met 1 warmtelamp, werkt prima! Recht eronder is het 27 graden, in de helft van de kooi waar de lamp hangt is het 25 graden en in de andere helft van de kooi zonder lamp is ongeveer 23 graden.

En mijn egeltje stinkt ook echt niet. Heb hooi in de kooi en ze is zindelijk. Dus kattentoiletje met grit, die verschoon ik om de dag. Hele kooi eens in de week / twee weken.