Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:14

Ik giet er gewoon eens in de zoveel tijd een zooitje voedsel in, ze verstoppen het toch en bepalen zelf hoeveel ze nodig hebben, zich doodeten doen ze niet. Voerbakjes vind ik sowieso ondingen, het is veel natuurlijker om ze te laten 'zoeken' naar hun eten. Vaak vergeet ik ze een week te voeren, maar tekort komen ze nooit, als ik de bak opruim vind ik altijd hier en daar wat eten verstopt zitten. Tijdens mijn vakantie zijn ze zoveel gevoerd, dat er bij het leegruimen hele ladingen voer uit kwamen, terwijl ik ze daarna 3 weken niet gevoerd had (ik had gehoord hoeveel er gevoerd was, "ja, en 5 minuten nadat we het voer erin hadden gegooid, was het al weg! :wow: dus toen gooiden we er nog maar wat bij." En dat elke dag :') )

Ze zijn overigens nooit te dik of te dun en ze zijn hartstikke gezond :)

Magrathea

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:18

Ja die van mij zijn een beetje dikkig dus ik ben toch niet helemaal van onbeperkt voeren :)
Ik doe ook wel eens het voerbakje verstoppen onder keukenpapier, werkt ook leuk := meestal gooi ik het idd door de kooi, maar soms mogen ze het ook wel even vanuit het bakje eten. Het is ook handig als mijn buurman ze komt voeren, dan kan ik gewoon zeggen : bakje halfvol of helemaal vol

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:23

Gerbils zijn verzamelaars en passen erg goed op hun eten, ze rantsoeneren erg precies, omdat er in hun leefgebied zo weinig te vinden is. Dat ze wat dikkig zijn komt denk ik eerder doordat ze juist geen onbeperkt voer krijgen. Dan eten ze alles wat ze krijgen, omdat ze bang zijn tekort te hebben, maargoed, dat is ook maar een aanname. Het is in ieder geval erg tegen hun natuur in om teveel te eten (voor zover ik weet), maar het duurt natuurlijk ook weer een tijd voordat het 'eten wat er is' er uit is en als het zo werkt is dat natuurlijk ook best :)

En dat met de buurman kan ik erg goed begrijpen, na mijn 'op-vakantie-gaan-avontuur' :')
Het was echt niet normaal hoeveel eten er uit die bak kwam _O- Maar dat had ik van te voren kunnen weten, naast de info die ze me gaven schrok ik me namelijk alsnog dood toen ik in de bak met zorgvuldig zelf gemengd voer keek. Daar ging al mijn geld, de halve bak was leeg haha.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 07-05-12 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:25

Lijkt me sterk dat ze te weinig krijgen, ik weeg het meestal af. Ik kan het in ieder geval eens proberen met 20 gram, misschien dat ze dan wat meer laten staan.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:27

Mijn gerbies krijgen ook gewoon af en toe een handje voer :)
En ze kunnen natuurlijk altijd wat aan hun hooi knabbelen :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:28

Ik denk ook niet dat je ze te weinig geeft als ze wat dikkig zijn. Ik bedoel meer dat ze zo niet echt kunnen verzamelen en daarom alles meteen opeten. Of misschien verzamelen ze niet omdat ze gewend zijn twee keer per dag eten te krijgen, dat kan natuurlijk ook. Dat klinkt eigenlijk nog wat logischer :Y) Hier weten ze dat ze niet op vaste tijden eten krijgen en daarom zelf moeten letten op wat ze eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:30

Ik geef ze ook niet echt op vaste tijden eten hoor! En ik ben ook wel eens 24 uur weg, dus dan moeten ze ook wat anders zien te vinden. Dan zorg ik dat ik zelf wat verstop (bijvoorbeeld pinda's in de grond).
Maar soms krijgen ze als ik wakker word, een andere keer pas als ik ga lunchen. En 's avonds soms als ik zelf ga eten en anders voor ik naar bed ga.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:40

Misschien is regelmatig dan een beter woord :P

Overigens zijn gerbils zo te lezen niet te dik (over het algemeen uiteraard) als ze onder de 100 gram zitten en maakt de hoeveelheid voer niet veel uit, de samenstelling is belangrijker. Verder las ik dat iemand zijn gerbils 2x per week 15 gram voer per gerbil gaf en dat ze het daar prima mee deden. Anders misschien naar de samenstelling van je voer kijken als ze echt té dik zijn?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:41

Ze kregen bij de fokster om de dag eten, die strooide het ook gewoon door het hok heen. Ik heb wel een voerbakje en doe hem dan halfvol ofzo, ze hebben nu voor het laatst zaterdag ochtend voer gekregen en hij is nu nog niet leeg. Er zijn wel veel dingetjes uit en de andere laten ze liggen, maar dan krijgen ze ook nog geen nieuw voer. Morgen krijgen ze wel weer voer, als er dan nog wat restjes in liggen strooi ik dat los door de bak heen en krijgen ze weer een half bakje. Ze eten dus best selectief en ik wil daar niet op in gaan dus geef ik pas weer als het bijna helemaal op is.
Wel krijgen ze dagelijks iets lekkers van me :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:09

Nieuw pakketje gemaakt, deze keer eentje met veel notenschillen en bij de mannetjes hooi en voor de vrouwtjes thee om te leuten :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:09

Mijn dames hebben ook onbeperkt, ik gooit wat ik het bakje, op de hangbrug en strooi het door de kooi zodat ze moeten zoeken, als het op is krijgen ze weer nieuw.
Ze zijn ietwat dikkig, maar geen echt overgewicht :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:48

Zoefje pakt al een aantal dagen elke dag een zonnebloem pitje van me aan, Amy nog steeds niet, misschien lust ze die niet? Ze komt namelijk wél mij me kijken als ik mijn hand in de bak doe. Ik heb haar wel telkens de pompoenpitjes uit het voerbakje zien vissen, dus dan ga ik haar die maar aanbieden en laat ik ze weg uit het voerbakje. Oppakken willen ze allebei echt nog niet, ach zal wel loslopen :)

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:58

Colorado schreef:
Verder las ik dat iemand zijn gerbils 2x per week 15 gram voer per gerbil gaf en dat ze het daar prima mee deden.

Wie dan? :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:26

BoemPats schreef:
Colorado schreef:
Verder las ik dat iemand zijn gerbils 2x per week 15 gram voer per gerbil gaf en dat ze het daar prima mee deden.

Wie dan? :)

Doet dat er toe? Ik heb even gegoogeld en dat vond ik ergens op internet, net zo betrouwbaar als alles wat hier wordt gepost :) Ik kan je niet vertellen wie en wat heb je er aan? Ik neem aan dat als iemand dit schrijft dit toch redelijk in de buurt van de waarheid komt, en iedereen begrijpt dat wanneer zijn gerbil vel over been is ze het niet prima doen met deze hoeveelheid voedsel. Geen reden om aan te nemen dat dit onzin zou zijn. Bovendien kan ik me best indenken dat dit genoeg kan zijn, zoveel giet ik er nou ook weer niet wanneer ik dit doe en toch blijft er altijd wat over. Bovendien, hoe minder voedsel, hoe efficiënter je lichaam het verwerkt, zo leeft de gerbil in het wild immers ook. Niets mis mee, zo lang ze maar niets tekort hebben.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:36

Ik bedoelde dus of je het niet over mij had want die van mij krijgen gewoon meer hoor :')
Mis communicatie :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:37

Oh haha, ja, en een flinke ook :')

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:51

haha :') Browny's zwelling is echt met de dag minder aan het worden *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:15

Het voerbakje is trouwens ook wel handig om fruit in te geven . Dan kan je het makkelijk weghalen naar 2 dagen ofzo, als ze het niet eten.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:17

Fruit is toch niet zo goed voor gerbils, vanwege het hoge vochtgehalte?

BoemPats, gelukkig maar! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:29

Nee, maar af en toe kan best wel hoor :) zegmaar eens per 2 weken een mini stukje.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:14

Jeeej :D Mijn deksel is (wel met hulp van vriendjelief) af :D Zit nu op mijn werk maar zal vanmiddag/vanavond even een foto plaatsen :)

Nu de gerbil.nl webshop maar eens leegkopen :P

Ik had gister wat sla over, heb mijn gerbies een lekker blaadje gegeven :D

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:30

Wat ga je allemaal bestellen? ze hebben wel erg leuke dingen daar!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:51

SuperLiesje, gaaf, ik ben benieuwd naar een foto! :D

Heeft iemand hier ervaring met het voer van Beaphar, XtraVital?
Ik heb het gehaald voor m'n gerries omdat ze in de dierenwinkel niets anders meer hadden...
Maar weet iemand wat voor kwaliteit etc het is? Het was niet zo duur namelijk... :=

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:35

Nou, de bestelling is gedaan :D 2 glasplateaus, een pak supasoft bedding ofzo, een brug voor tussen de glasplateaus, een laddertje, een drinkflesje en een antiknaag drinkfleshouder.. ik denk dat dat het was :D

Foto's van de neiuwe deksel komen nog!

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 07:27

Leuk! Die glasplateau's hebben die ook al een opstaand randje? Anders ga ik die ook maar is los bestellen. :j

@ xJolien; Ik voer Gerbil Nature van Versele Laga en heb zelf geen ervaring met het voer van Beaphar.