Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:33

Maar welke fokker is het ? :P

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:35

Ik hoor tegenwoordig steeds meer fokkers die de pups pas verdelen met een week of 6 a 7. Fokker van Elin kan op die leeftijd haast feilloos de karakters vertellen. Naar mijn idee mooie methode.

Prim overigens ook ongezien gekocht (uit frankrijk) maar wel op aanrade van de fokker dit teefje omdat die het beste past bij wat ik wil, ze was toen 7 weken (behalve de kleur dan, zwart is mijn minst favoriete kleur..)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:50

Nou ik ben ook meer voorstander van kiezen op karakter tenzij de mensen ervaren hondenkenners zijn.
Je kan het karakter echt al heel goed zien op 8weken hoor.

Hier volle zussen, veel gelijk en toch heel veel verschillen in karakters. Ene is net paps en andere is net mams van karakter.
De enige is een van nature plakker en volger, de andere totaal niet.
Zo was ik onlangs de poort vergeten dicht doen. Ik kom buiten en de ene zat aan de deur te wachten en de andere was ribbedebie weg. Gelukkig wonen we heel afgelegen. Maar ben ze mogen gaan halen in den bos.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:03

Ik denk dat de fokker laten kiezen een prima idee is als je zelf nog weinig ervaring hebt met verschillende honden of als je een heel specifiek doel voor ogen hebt. In ons geval zoeken we vooral gewoon een maatje die gezellig mee op sleeptouw gaat en mij gezelschap houdt als mijn man weer eens maanden in het buitenland zit. Verder passen wij ons gewoon aan aan wat bij de hond past. Ik kies daarom ook liever zelf ipv dat ik dat aan de fokker overlaat. Al zou ik het bij deze fokker nog wel vertrouwd hebben, maar een fokker die je niet kent is nog altijd ook maar een mens, die menselijke aannames doet over hoe ze denkt dat de nieuwe eigenaren in elkaar zitten en waarbij misschien wel andere belangen meespelen. Nee ik neem die verantwoordelijkheid liever zelf :D En dat kan natuurlijk altijd in overleg met de fokker. Ik bedoel, als de fokker echt niet achter mijn keuze zou staan hoeven ze hem/haar niet aan mij te verkopen natuurlijk.

Ik vind het ontzettend jammer dat mensen (vooral via social media) altijd meteen zo afgebrandt worden als anderen het niet met hun keuzes eens zijn. En wat dat betreft is vroeg een pup kunnen kiezen en zeker in een bepaalde kleur hot topic voor negativiteit. Ik zet de fokker hier dan ook liever niet open en bloot neer, ik zou het absoluut onrechtvaardig vinden als zulke berichten het complete verhaal over hoe ze dingen daar aanpakken overschaduwen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:13

Wat leuk! :D Ik moet nog wat langer wachten.

Ik ben t niet helemaal eens met jou berichtje Allegra, ik zie niet dat mensen afgebrand doen, maar hun mening geven. Zoals jij dat ook doet waarom jij er wel op die manier voor gekozen hebt :)

Ik vind het wel een verschil of je een pup kiest bij een bepaalde fokker of zoals de negativiteit op internet rond gaat er gevraagd word of iemand een nestje weet waar een merle te koop is :)

Dat 2e is denk ik vooral wat jij bedoeld(wat ik dus ook echt een no go vind).

Iedereen moet vooral gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik vind het inderdaad wel prettig als er gekozen word op karakter, zolang het maar wel in overleg gaat met de koper en er niet gezegd word: deze moet je nemen. :)

Ik ben wel nieuwsgierig naar de fokker, zou je mij een PB willen doen? :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:17

Wij veroordelen niemand hoor. :o Iedereen doet wat ze willen doen en terecht mag iedereen dit voor zichzelf uitmaken.

Het is alleen zoals ik zeg wel goed als mensen al hondenkenners zijn. Das vaak de reden waarom er zoveel in een asiel terecht komen omdat men gewoon op kleur, ras ed heeft gekozen en qua karakter heel erg tegenvalt. Zo zie ik zelfs bij mijn honden hun broers of zussen er een paar tussen zitten waarvan ik denk jeetje die zou ik niet willen gehad hebben. Maar das dan misschien weer meer te maken met de opvoeding. Weet niet waaraan dat dan ligt eigenlijk.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:27

Helemaal mee eens allegra!

Ik ken de fokker al al langer door de hondjes uit de vorige nest die wonen namelijk bij mij in de buurt.
Ik heb haar ook precies verteld wat mijn doel was en wie ik was en ze had kunnen zeggen nou deze zijn daar noet zo geschikt voor of wat dan ook.
Ik vind karakter ook moeilijk inschatten want een pup die zich wat zekerder voelt terwijl het met mams zit kan heel anders zijn als het ineens alleen is. Ik ben iig heel blij met mijn keuze en wacht met smart tot ze er is!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:34

Ik zeg niet dat mensen afgebrand doen ;) Ik zeg dat mensen afgebrand worden. En dat gebeurd heel zeker wel op grote schaal op social media. Er is een groot verschil tussen je mening geven en een ander in zijn of haar waarde laten, of je mening geven op een manier waarbij je de andere persoon meteen in een kwaad daglicht stelt. Dus waar ik moeite mee heb is niet zozeer die persoon die zo'n oproepje plaatst. Waar ik moeite mee heb zijn al die mensen die zo'n persoon meteen compleet de grond in boren, zonder de rest van de context te weten. Ik vind het ook een no go als je een pup enkel en alleen op kleur kiest. Maar misschien heeft die persoon al wel drie zwarte en willen ze nu eens een geschikte hond kiezen uit een stapeltje merles. Of zoiets. In mindere mate maar ook wel een beetje zoals er nu op 'onze' pups gereageerd werd; 'dan kies je toch puur op kleur'. Je kunt ook vragen; 'Als je zo vroeg al gekozen hebt, wat waren dan je criteria?' Ik noem maar wat. Goed, ik denk dat mijn punt wel duidelijk is en ik laat hier verder ook bij :D Ik kijk heel erg uit naar de komst van ons pupje in elk geval, wachten duurt altijd zo lang :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:42

Fotsy schreef:
Wij veroordelen niemand hoor. :o Iedereen doet wat ze willen doen en terecht mag iedereen dit voor zichzelf uitmaken.

Het is alleen zoals ik zeg wel goed als mensen al hondenkenners zijn. Das vaak de reden waarom er zoveel in een asiel terecht komen omdat men gewoon op kleur, ras ed heeft gekozen en qua karakter heel erg tegenvalt. Zo zie ik zelfs bij mijn honden hun broers of zussen er een paar tussen zitten waarvan ik denk jeetje die zou ik niet willen gehad hebben. Maar das dan misschien weer meer te maken met de opvoeding. Weet niet waaraan dat dan ligt eigenlijk.

Mee eens hoor! Mijn baas riep gelijk ohh ik ken drie mensen die Aussies hadden en ze hebben hem allemaal met 1,5 jaar weer weggegaan omdat ie niet te houden was! Ja dan heb je je dus duidelijk niet verdiept in waar je aan begonnen bent. Net zoals al die arme Mechelaars en om nog maar niet te spreken van de power breeds! 15 jaar dezelfde Maltezer op schoot hebben is niet hetzelfde als 15 jaar ervaring met honden.

Ik heb meerdere volwassen Aussies in mijn omgeving, en er zit er maar eentje bij die altijd en overal druk is en aandacht vraagt, ondanks dat ze genoeg fysieke en mentale uitdaging krijgt. Dat is ook de enige die er bij de baas altijd mee weg komt, ipv dat ze gewoon geleerd heeft waar je gek mag doen, waar je geacht wordt je te gedragen en hoe je beleefd kunt vragen of de baas misschien wel even tijd voor je heeft en zo niet, gewoon lekker gaat slapen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:59

Fotsy klopt hoor! Je wilt niet weten hoeveel mensen bij mij met honden komen waarvan ze met hun handen in het haar zitten! Ja maar het is toch een labrador?! Die bijten toch niet!!? Als jij die niet opvoed kunnen die ook bijten hoor. En dan de powerbreeds weet er alles van heb er 2 dus het is idd niet dat ik even leuk een hondje neem.
Loop ruim 23 jaar mee in de show wereld waarvan ik nu 10 jaar gedragsdeskundige ben door mijn liefde voor de agility en flyball heb ik jaren gedroomd over een aussie. Ik heb ook 3 Aussies in mijn gehoorzaamheids klassen zitten waar ik dus mee werk als hun baasjes er even niet aan toekomen en vandaar ook een weloverwogen besluit genomen!
Ik zie hier geweldige Aussies voorbijkomen merle, zwart bruin of pimpelpaars ze zijn gewoon leuk!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:10

Elmo heeft het weekend mee gedaan aan een fotomeeting <3
Afbeelding
Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:32

Ouh knappe elmo ! <3

Wel spijtig dat hier dus 2-3 honden in dit topic gaan zitten en dat we niet weten vanwaar. Was ook niet om af te branden maar gewoon een oprechte vraag. Nouja jammer

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:56

Inmiddels onze nieuwe aussie Jazz opgehaald. Hij vindt het allemaal nog spannend, maar doet het super met de kinderen en plast en poept al goed buiten. Onze oudere aussie moet er niks van hebben. hij accepteert de pup maar daar is alles mee gezegd. Jazz wil graag bij hem zitten maar dat mag (nog?) niet. In de bench wil hij wel maar het deurtje mag nog niet dicht. Eerste nacht dus maar in de puppyren gelaten en ben er zelf naast gaan slapen.

Onze oudste aussie sliep vanaf nacht 1 zelfstandig, dus was dit totaal niet gewend. Hopelijk gaat het nu elke nacht iets beter.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:14

Allegra schreef:
Mijn baas riep gelijk ohh ik ken drie mensen die Aussies hadden en ze hebben hem allemaal met 1,5 jaar weer weggegaan omdat ie niet te houden was! Ja dan heb je je dus duidelijk niet verdiept in waar je aan begonnen bent. Net zoals al die arme Mechelaars en om nog maar niet te spreken van de power breeds! 15 jaar dezelfde Maltezer op schoot hebben is niet hetzelfde als 15 jaar ervaring met honden.

Das net de reden denk ik waarom Belgische fokkers Aussies plaatsen op karakter pas na 8 weken en je duidelijk screenen. Je ziet dan ook zelden een aussie in een asiel noch op de ascb site bij herplaatsers. Bovendien, geef ik toe, ze zijn toch ook pokkenduur om er niet over nagedacht te hebben en ze zomaar na tijdje weg te doen.
En we hebben het al eens aangehaald maar als je via de ascb richtlijnen fokt dan mag een teef maar paar nestjes hebben in haar leven en zelfs de reuen dus kan je moeilijk weten of ze stabiele pups gaan geven. Ze zijn bovendien allemaal in een zelfde nest zo heel verschillend.

Spannend levita. Nou als ik je een raad mag geven. Niet azn toegeven en even op de tanden bijten. Onze eerste hond was ook eerste dag al geen probleem terwijl haar zus en nog uit dat nest veel jankerig waren. Gelukkig volgehouden en na week of twee was het klaar. Nu begint ze soms nog smorgens te piepen als ze onze wekker heeft gehoord.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:00

Fotsy schreef:
Das net de reden denk ik waarom Belgische fokkers Aussies plaatsen op karakter pas na 8 weken en je duidelijk screenen. Je ziet dan ook zelden een aussie in een asiel noch op de ascb site bij herplaatsers. Bovendien, geef ik toe, ze zijn toch ook pokkenduur om er niet over nagedacht te hebben en ze zomaar na tijdje weg te doen.

Oh eigenaren screenen heb ik ook echt geen moeite mee! Laat ze daar maar gedragstesten voor ontwikkelen voor ze een hond mogen komen :D

Citaat:
En we hebben het al eens aangehaald maar als je via de ascb richtlijnen fokt dan mag een teef maar paar nestjes hebben in haar leven en zelfs de reuen dus kan je moeilijk weten of ze stabiele pups gaan geven. Ze zijn bovendien allemaal in een zelfde nest zo heel verschillend.

Dat is zo, maar als je al tig jaar vanuit je eigen lijnen fokt en in samenwerking met andere fokkers die je al tig jaar kent en streng selecteerd op karakter wordt het alweer een stuk voorspelbaarder. Maar een exact science wordt het nooit nee.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:40

Ik had deze vraag ook net in een ander topic gesteld.

Maar, hoe doen jullie met oefenen met alleen zijn? Ik ontkom er niet aan soms naar boven te lopen en een kwartiertje weg te gaan om kinderen te brengen naar school. Hij kan niet mee want hij mag de school niet in. Hij ligt in zijn mandje als ik thuis kom (in de puppyren), maar ik zie aan de ren dat hij die heeft proberen te verbouwen. Ook als wij naar boven gaan om de kinderen naar bed te brengen jankt hij. Ik weet dat ik hem pas een paar dagen heb, maar ben bang dat ik iets verpest. Met mijn andere hond heb ik het heel erg langzaam, ik denk zelf te langzaam, opgebouwd. Die kan super alleen zijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:52

Ik heb eigenlijk niet veel tips want denk dat ik veel geluk heb gehad.
Gewoon begonnen met de deur te sluiten van het toilet en geen aandacht schenken als je terug komt. dan naar de winkel 10min etc. maar ze heeft nooit echt moeilijk gedaan :)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:58

xLaraaj schreef:
Ik heb eigenlijk niet veel tips want denk dat ik veel geluk heb gehad.
Gewoon begonnen met de deur te sluiten van het toilet en geen aandacht schenken als je terug komt. dan naar de winkel 10min etc. maar ze heeft nooit echt moeilijk gedaan :)

Ah dat is fijn. Mijn oudere aussie is ook altijd zo makkelijk geweest.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:31

Kent ze de bench. Zo ja in de bench en wat te knabbelen geven als je weg gaat. Ik heb nog nooit zulke problemen gehad . Komt omdat ik er waarschijnlijk ook niet over na denk.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:36

keona schreef:
Kent ze de bench. Zo ja in de bench en wat te knabbelen geven als je weg gaat. Ik heb nog nooit zulke problemen gehad . Komt omdat ik er waarschijnlijk ook niet over na denk.

Ze zit in de puppyren. De bench kent ze wel maar deurtje staat nog open. Ze gaat helemaal flippen als het deurtje dicht gaat, dus ik ben dat nog aan het trainen. Misschien is dat ook wel het probleem, dat ik er veel te veel mee bezig ben. Ik ken behoorlijk wat honden in mijn omgeving met verlatingsangst vandaar.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:31

Wij doen aan benchtraining vanaf de eerste dag. Kenden ze ook nog niet vanuit het nest. Maar ik zou echt weggaan als je ze achterlaat, kan je ze ook niet horen. :') en snachts even doorbijten en laten doen.
Wij geven ook commando aan namelijk plaats.

Bloom die gaat savonds altijd al zelf haar bench in. Ik denk dat ze wil zeggen dat we ook moeten gaan slapen :')
Deurtjes gaan altijd dicht. Ligt ook niks in behalve mat zodat ze niks kunnen kapot maken.

Ging super snel met de eerste hond en gaat bijzonder goed met de tweede hond. Is ook hun eigen plaats waar ze helemaal toch zichzelf kunnen komen en niets of niemand ze stoort.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:03

Levita wat leuk je kleine jazz! Hopelijk vindt je oudere hond het ook snel leuker.
Ik heb voor Fellow een puppy kong gekocht en als hij in de ren ging kreeg hij die. Brokje, snoepje, soepstengel of fruit erin en hij was even bezig. Zo langzaam opgebouwd.
En als ik even boodschappen ging doen, dan zat Fellow in de ren en oudste zoon speelde dan op zijn play station en reageerde verder nergens op. En zo steeds verder en dan ineens 2 uurtjes alleen. Was ook heel bang voor verlatingsangst maar geloof dat Fellow er ook wel van geniet als hij af en toe ongestoord kan slapen haha!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 16:29

Elmo was de bench wel gewend van uit de fokker, heb ook nooit laat van hem gehad ‘s nachts.

Ik heb nu een pleeghondje zitten en die heb ik vanaf het begin af aan in de bench en verder ook niet apart aandacht aan geschonken, ze mag er uit als ik er aan toe ben en zij rustig is. Maar misschien ben ik daar in wel te simpel

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:57

Levita, dit zou ik zeker even goed gaan regelen. Zeker dat dit nu al gebeurd terwijl hij er pas een paar dagen is. Zorg ervoor dat hij geen stress heeft over weggaan. Dat betekend meenemen in huis, als je naar boven gaat om bijv te douchen meenemen de badkamer in. En de kids naar school.. pup in karretje mee of zorgen dat pup niet alleen hoeft te blijven. Hij weegt nu nog geen drol dus tot de 12-15 kilo kun je hem makkelijk de trap op en af tillen je de was op gaat hangen.

Vanuit de situatie dat hij geen stress heeft, kun je gaan beginnen met bijv net 5 seconden alleen, plassen in een gesloten wc is al een grote stap.

Sommige Aussies zijn er erger in dan de ander. De mijne is er eentje van het heel erg vinden, dus ik herken het, en het enige wat hier geholpen heeft is stress en angst voorkomen en vanuit ontspanning oefenen. Dat vergt creativiteit. Je wilt een kalme happy pup.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:14

Ik zou en zo pak ik het altijd aan. Voer ze in de bench. Zeg in de bench zet eten er in deur dicht. Deur pas terug open als ze stil is. Is dat meteen na get eren kun je open doen en anders wachten tot ze stil is. Maak de bench leuk door voer er in te geven, wat brokjes er in te verspreiden en zeg in de bench. Hier vliegen ze de ben h in.