Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:01

Kohtje, hier zitten ze ook al in mijn buik en in de koelkast. Jammer maar helaas en ik zal nog eieren genoeg krijgen die bevrucht zijn. Komt goed!

Wauw, vandaag had ik gewoon 6!!!!! eitjes. 1 is er opgegeten door de hond want die liet mijn oudste zoon vallen op de stoep. Achja, is goed voor zijn vacht!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 22:52

6??? Go kippies :D

Onze ouwe taaie heeft vandaag haar 4e ei gelegd van deze maand :D kuikens zitten overdag in de ren, wel met hekje ertussen natuurlijk want ouwe taaie moet er nog niets van weten; alhoewel het er niet ruig aan toe gaat. Maar willen eerst maar de kuikens wennen aan buiten zijn voordat wij ze in de avond op stok zetten naast de ouwe :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:28

Ik heb afgelopen zaterdag in de stromende regen kunstmest op de paardenwei gegooid waar ook mijn kippetjes lopen. Uiteraard heb ik mijn kippen opgesloten zitten zodat ze niet aan de kunstmest kunnen komen. Nu is mijn vraag zouden de kippen al naar buiten kunnen? Ik zie geen mestkorrels meer liggen. Het heeft sinds zaterdag aardig geregend.. Iemand een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik Lees hier van alles over Broeds zijn en Broeds worden en Broeds af maken.... Onze hennen zijn nog nooit Broeds geweest... Is dat normaal?
Ze zijn van juli 2014.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:53

Euforie, dat kan best kloppen, mijn dames van maart 2014 zijn het ook nog nooit geweest.
Vuurneon, hoe oud is je ouwe taart?
FB, ik denk dat je het best kan doen. Als je er zelf niets meer van ziet, dan kunnen zij het ook niet (kippen zien niet zo bijster goed). En ze pikken toch vaak aan de grassprieten en niet aan de grond zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:58

Ene ras is sneller broeds dan het andere
Als je netjes elke dag je eitjes raapt zullen ze het niet snel worden

Kunstmest, ik heb zaterdag ook gestrooid, regen erop en de paarden kunnen er weer in, zie niks meer liggen. Voor de kippen zou ik even langer wachten tot alles zeker weg is, die pikken die korrels vast op. We krijgen deze week nog meer buitjes dus kan vast dit weekend weer.

Kuikens doen het hier prima
Zit te denken om nog een ronde te doen met onverwante eieren van dezelfde kleur
Als ik dan wat hennen overhoudt kan ik koppeltjes maken met de hanen van het andere koppel. Hoeven die de pan niet in

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:44

Ouwe muts is zeker 10 jaar oud :j

Euforie: komt later nog wel :j
Onze hen was toen zijn nog geen jaar was ook nog niet broeds geweest.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:51

Morgen is het de "vochtigheids-opvoerdag" en dan vrijdag (en zaterdag) is de big day!

Ik heb vanaf vorige week niet meer geschouwd maar er was zoveel beweging in de drie eitjes dat het wel raar moet gaan als het nog mis gaat.

(nu nog drie namen verzinnen)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:09

Als het eendjes waren: Kwik, Kwek en Kwak :D
Nu: Tik, Tak en Tok?

Iemand een idee hoe ik een screenshot kan maken van mijn monitor? Dan kan ik jullie mijn KiepCam laten zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:03

euhm

kun je niet gewoon foto maken van het scherm?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:48

Kuikens lopen nu buiten met de ouwe taaie en... Gaat geweldig! :D

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:59

Mijn lievelingshaan is vannacht overleden, hij is 5 jaar geworden. Ben er goed ziek van. Hij was de enige van een boel eieren in de broedmachine die uit het ei kwam. Ik heb hem toen bij mij thuis op mijn kamer opgevoed. Toen hij groot genoeg was mocht hij mee naar de wei naar de kippen die ik al had.
Ik vertelde laatst dat mijn spoorloze kip op eieren zat, daar is hij waarschijnlijk de vader van dus misschien krijg ik een jonge versie van hem terug. Ik loop al de hele dag te huilen als een klein kind..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:01

Ahhhhh arme haan, sterkte!

Onze kuikens blijven vannacht voor het eerst buiten, zitten goed in de veren (alleen koppie is nog wat donzig, maar zelfs de staart is al kipwaardig te noemen) en overdag buiten gaat ook heel erg goed qua temperatuur dus mijn pluisjes zijn nu groot :')
Binnenhok hebben wij het deurtje van dichtgedaan om iets meer warmte te behouden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:16

Ach nee zeg wat zonde van je haan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:31

Pieteritus1 schreef:
Als het eendjes waren: Kwik, Kwek en Kwak :D
Nu: Tik, Tak en Tok?

Iemand een idee hoe ik een screenshot kan maken van mijn monitor? Dan kan ik jullie mijn KiepCam laten zien.

Als het goed is zit er een Printscreen (PrntScr) knop op je toetsenbord. Resultaat plakken in iets als paint of photoshop, bijsnijden, opslaan en uploaden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:12

Flowerbomb schreef:
Mijn lievelingshaan is vannacht overleden, hij is 5 jaar geworden. Ben er goed ziek van. Hij was de enige van een boel eieren in de broedmachine die uit het ei kwam. Ik heb hem toen bij mij thuis op mijn kamer opgevoed. Toen hij groot genoeg was mocht hij mee naar de wei naar de kippen die ik al had.
Ik vertelde laatst dat mijn spoorloze kip op eieren zat, daar is hij waarschijnlijk de vader van dus misschien krijg ik een jonge versie van hem terug. Ik loop al de hele dag te huilen als een klein kind..

:(:) Sterkte, ook met kippen kun je best een band hebben.

Hier lag vanavond een kuikenje dood helaas, zonde.
De teller weer terug naar 12 dus.
Heb daarnaast alle overige eieren weg gehaald.
in 1 ei zat een kuiken, al helemaal compleet maar blijkbaar voordat het uit kwam al overleden.
Wel bijzonder om te zien. Mocht iemand het interessant vinden , heb er een foto van gemaakt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:36

Iemand nog een antwoord op mijn vraag toevallig. Mijn hen zit nu 14 dagen op haar eitjes, nu gaat ze met de kuikens in de bench. Kan ik dat het beste nu doen of als ze net uit het ei zijn. Het nesthok zit wel wat hoger dus als ze eruit vallen kunnen ze niet terug. Voor de veiligheid dus apart zetten. Maar ik blijf hangen in wat het beste moment is.

en als ze kuikenmeel krijgen (na 24 uur toch?), eet de hen dit ook of krijgt zij haar normale rantsoen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:00

Heb ze zelf pas na een paar dagen verplaatst.
Eerste dag zitten ze toch vaak onder mams , pas als mams gaat scharrelen en nest verlaat heb ik ze overgezet naar de stal. Ook een hoger nachthok bij ons, maar de hennen passen over het algemeen zelf ook best goed op hun kroost zeker in het begin.

Mijn ervaring is dat de hen gewoon met het kuikenmeel mee eet.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:53

bedankt voor je antwoorden. nu weet ik denk ik wel genoeg. best spannend zo. hoe zijn over het algemeen de rest van de kippen naar de kuikens toe?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:54

Onze kip eet ook vrolijk mee met kuikenvoer :j

Een moeder beschermt haar kroost wel, dus vaak heb je van de andere kippen geen last.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:17

Ja, dat zit ik mij nu dus ook af te vragen. Moet ik kip en kuikens straks gescheiden houden van andere kippen en haan? De broedende kip is normaal gezien niet de felste kip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:19

Ik zou ze zeker eerst gescheiden houden, sowieso s'nachts en pas samen buiten laten scharrelen als de kuikens zich goed uit de voeten kunnen maken

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:35

Ik deed het eerst nooit, ging prima het is puur dat ik nu teveel kippen in m'n hok heb dat ik ze wel weg haal.
Onze haan is juist heel zorgzaam voor z'n kuikens.
De andere hennen lieten de hen met kuikens dan ook gewoon met rust.

Afbeelding

Afbeelding

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:54

Mijn ervaring is dat we de hen gewoon bij de rest van de kippen lieten broeden en dat de kuikens hele vrolijke dingetjes waren. later hebben we er kuikens bij gezet, die werden gelijk aangevallen. als je ze bij de kippen laat, valt het in de regel reuze mee. maar wel ff alert blijven of de kippen ze niet aanvallen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:24

Ik zou ze er tussen zetten als ze nog niet uit het ei zijn. De kloek is vaak zo fel met verdedigen dat de rest het wel laat om ze lastig te vallen.
Moeders eet ook mee met het kuikenmeel, daar hoef je niets anders voor klaar te zetten.
Persoonlijk laat ik ze vaak iets langer aan de kuikenmeel en opfok 1 en 2, voordat ze op legkorrel gaan.