Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:40

ik zou ook wat voor de pomp zetten, een echinodorus ofzo?
lage plantjes, eh wat cryptocoryne soorten?
andere lage plantjes willen bij mij nooit goed.
wat ook erg leuk is om stukjes catappa schors op de bodem te leggen.

even snel foto gemaakt,op de bodem liggen wat stukjes.
dat heb ik ook,vind t altijd wel leuk staan en natuurlijk.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 23:31

Yeah heb voor een nette prijs een mooie tweedehands aquarium kunnen aanschaffen, de rio vision 180. Nadat de kerstboom is opgeruimd kan deze op z'n plek komen te staan en mag die een paar weken draaien dan ergens in maart vissen erin! Ga nog even nadenken welke het gaan worden, misschien hebben jullie tips? Liefst felgekleurde vissen, vind neontetra's erg mooi onder andere en komen ook garnalen in mits dit gaat met het filter. Heb ook nog iets erbij gekregen waarmee je schemering en zonsopgang en zonsondergang kan nabootsen.

Marisje76

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:07

Altijd leuk een nieuw project!

Garnalen zal meer afhankelijk zijn van je soort vissen dan van je filter daar is altijd een mouw aan te passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:14

Hier besloten dat ik mijn 80cm bakje ga verkopen door (gelukkig leuke! :D ) omstandigheden. Ik heb er gewoon weinig interesse meer in. Wel komt er een 30L Dennerle bakje voor terug in de keuken, die is sinds ik het aquarium van 40cm daar weg heb gedaan wel heel ruim en kaal.

Dus mocht iemand interesse hebben; 80cm Juwel Rio, 4x Enteromius hulstaerti (vlinderbarbeel), 3x pangio semicincta, 6 of 7x Petruichthys sp 'Rosy', 3x Nerite slak, 1x Ancistrus doliptherus, 1x verdwaalde Heterandria formosa man. Ik hou ze op kamertemperatuur, verwarming krijg je wel mee. Aan planten zit er crypto in, vallisneria en anubias. 4 stukken kiemhout.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:27

Hoeveel vissen kunnen in een 180 liter aquarium? Ik wil alleen kleine rustige vissen zoals neontetra's, Black mollys, platys, guppies, otocinclus, dwerggoerami's, antennebaarsje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:51

kan dat wel bij elkaar dan?
ik zou 1 vissoort per laag aanhouden…antennebaarsjes zijn wat territoriale visjes toch?
en niet teveel,scheelt vaak ook in je waterwaardes :j

ik zou de platys en guppen weglaten,maar dat is omdat ik die niet leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:59

Antennebaarsjes zijn GEEN beginnersvisjes, ook veel inteelt. Net als dwerggourami's, bespaar je de moeite/geld om die aan te schaffen want die gaan geheid binnen een paar maanden dood door inteelt/irido-virus.

Met levendbarenden zou ik erom denken dat ze zich als konijnen voortplanten, nakomelingen raak je aan de straatstenen niet kwijt. Neontetra's ook veel inteelt en otocinclus zijn erg leuk, maar voor elk visje die levend in een aquarium zwemt zijn er (het is wildvang omdat commercieel kweken gewoonweg te lastig gaat) zijn er onderweg 3 gesneuveld.

Dus, ik ben ook niet enthousiast over de genoemde vissen. Daarnaast zijn de genoemde levendbarenden (platy's/guppen/black molly's) niet rustig en de black molly's ook zeker niet klein.

Vissen die wel aan te raden zijn;
bovenlaag; ringbandsnoekjes
middenlaag; alles van de boraras familie (boraras merah/brigittae bv), tanichthys albanubes (niet rustig, niet gemeen)
onderlaag; pangio semicincta/oblonga, als je zand hebt corydoras soortjes, hier bevalt de petruichthys sp. 'Rosy' ook goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:33

je wil felgekleurde vissen..
de rasbora espei ( kegelvlek barbeel)is wel fel gekleurd en een hele leuke scholenvis, ook niet te moeilijk.
en dan combineren met een corydoras soort op de bodem?

ik zou eerst kijken voor de middenlaag visjes. en dan als die er een tijdje in zitten wat anders er bij.
rode rio is ook leuk.
of rode fantoomzalm, die moeten er geen andere vissen bij,alleen iets op de bodem.
anders gaan de mannetjes wat lastig doen.
of vuurtetra, roodkopzalm.
allemaal wel fel gekleurd en erg leuk om naar te kijken.

die snoekjes zijn leuk,heb ik ook :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:42

Ik heb nu al neontetra's, kegelvlekbarbeeltjes, otocinclus en 2 honing gourami's bij elkaar zitten in m'n aquarium, die wil ik naar de 180 liter overzetten en dan schrap ik sowieso de dwerggoerami's, Black mollys en de antennebaarsjes.

Platy en guppen vind ik erg leuk maar welke vissen zouden er dan bijpassen bij het groepje wat ik al heb? Vind vooral kleurrijke vissen leuk die niet al teveel eisen stellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:54

die neon en kegelvlek zou ik dan wat uitbreiden naar 10 elk?
hoeveel cm is die bak dan want ik kan me bij 180 lieter niet goed een voorstelling maken.
meeste vissen worden leuker naar mate de groep groter is waar ze in zitten :j

heb mijn apistogramma man nog op de foto kunnen zetten.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:00

In lengte is de bak 92 cm

Afbeelding

Ja ik wilde de neontetra's, de kegelvlekbarbeeltjes en de otocinclus idd wat grotere groep van maken, heb nu 5 neons en 5 kegelvlekbarbeeltjes en 3 otocinclus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:14

wel een mooie maat zo :j
nou ja start eerst op, je huidge vissen er in en dan zou ik eerst de ene groep wat er bij doen en dan de ander.
niet tegelijk en dan zie je vanzelf wel hoe het gaat toch?
ben wel benieuwd hoe het gaat worden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:24

Oh nee doe sowieso rustig aan, eerst idd de bak indraaien een aantal weken en dat gaat pas volgend jaar gebeuren als kerst en o&n voorbij zijn want de kerstboom staat nu op de plek waar het aquarium komt te staan. En dan idd eerst m'n eigen vissen erin en daarna een keer pas nieuwe maar vond het vast leuk om te bedenken welke er nog meer bij kunnen :)
Welke planten kunnen erin? Liefst makkelijke planten met weinig eisen :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:05

Was dit hier helemaal vergeten. Maart 2019 aquarium opgestart dankzij veel hulp en adviezen hier. Verder via Facebook groepen nog veel extra geleerd. Ik dacht dus na een flinke waterwissel vanmorgen dat mijn apistogramma cacatuoides vrouw diverse inimini platy's aan het opeten was. Ik werd geattendeerd dat dit haar eigen jongen zijn. Nooitttt verwacht dat hun in mijn aquarium jongen zouden krijgen.

Fokken is niet mijn doel maar nu ze er zijn wil ik natuurlijk hun wel een kans geven op te groeien. Ik ga niets apart zetten maar jullie kunnen vast helpen hoe ik nu het beste kan voeren in de komende tijd en wat met waterwissels? Voor 2 a 3 weken hoef ik niets meer in aquarium te doen. Zijn ze daarna (als ze nog leven) oud genoeg dat ik er geen rekening mee hoef te houden?

Bijgevoegd een prachtig filmpje
https://youtu.be/UTcVwqlTR8c

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 22:26

wat gaaf <3
ik heb geen verstand van jongen voeren,denk dat het gewoon fijn voer moet zijn.
artemia misschien?
zou dan een kenner vragen hoe het zit?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 04:08

Ik heb gelukkig heel fijn diepvries voeding. Moest in elk geval niet fijn levend voer geven omdat moeders dan mogelijk in stress schiet als dat levend voer net zo groot is als haar jongen. Ik voer normaal om de dag of 2 dagen. Nu waarschijnlijk beter dagelijks een beetje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:11

ik voer hier elke dag, als het niet teveel is kan het prima denk ik.
maar wat leuk zeg,zo zou ik het zo leuk vinden als die apistogramma van mij ook jongen zouden krijgen.
maar die vinden alles in de bak leuker dan elkaar geloof ik :')
hopelijk worden ze allemaal mooi groot bij jou.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:18

Ik voer hier ook elke dag want zeker t aquarium van mn zoon hebben daar echt behoefte aan.

Bizar trouwens joh...
Mn jongste zoon had guppen en je weet hoe dat gaat dus ik de vrouwtjes die hij had bij mn oudste in het aquarium gedaan en alle jongen verkocht.
Nou zitten ze echt al een hele tijd daar en steeds zag ik weer dikke buikjes dat ik dacht...HUH!!!
Nou is het allemaal volwassen vis wat daarin zit en zeker de kardinaal tetra’s lusten wel een mini gupje.
En vd week dus een baby gup >;)
Ben toch erg blij na ff google nageslagen te hebben dat IK geen gup ben.......zwanger zonder vent _O-
Die beesten kunnen dus nog maanden het zaad bij zich dragen en jongen geven 8)7

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:59

Ik voer om de dag, ene dag wel andere dag niet. Ik heb nu maar een klein aquarium dus die is lastig stabiel te houden.

Dat aquarium wat ik heb gekocht heeft een binnenfilter die is afgeschermd maar eigenlijk zou ik dat eruit willen slopen want het neemt best een stuk in beslag en dan een externe filter te gebruiken. Of is dit af te raden? Ook het rooster vind ik erg groot voor de inlaat van water, geheid dat daar garnalen in terecht kunnen komen dus of ik moet dat rooster zeer fijn maken of ik laat de garnalen in m'n kleine aquarium en de vissen in de grote. (maar dat wil m'n man niet...)

@spruit,nog bedankt voor je vis tips. Die snoekjes zijn idd ook erg leuk, heb geen zandbodem maar fijn grind dus dan vallen de corydoras af. Maar ik blijf gewoon rondkijken naar leuke visjes, er zijn er zat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:15

is het een juwel?
ik denk dat ik dezelfde binnenfilters heb, en daar komen wel eens garnalen in.
en als ik het filter schoonmaak dan kan ik altijd nog jonge garnalen uit het water daarvan halen.
maar het is echt maar weinig wat er in komt, wat ik er hier uit haal is 3 of 4 jonge garnalen,de grote volwassen garnalen kom ik er nooit tegen.

voor bodemvisjes is genoeg keus en je hebt nog tijd genoeg om te bekijken wat je wil en wat past.
en het hoeft ook niet persé toch.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:16

Ik heb zo’n shrimpguard voor de juwel pomp en je raadt het al.....al mn garnaaltjes zitten in de pomp :')
Als je de mogelijkheid hebt om hem eruit te slopen zou ik dat zeker doen.

Mn zoon heeft t zelfde aquarium en we hebben het een hele tijd net de originele pomp gedaan maar hij kon het gewoon niet lekker aan.
De externe pomp die er nu op staat wel.

Wij hebben beneden een juwel(200liter)met achterwand en ook de interne pomp ook deze kan het voor het mooie niet lekker aan maar eruit slopen vind ik zonde ivm de achterwand.
Nou ligt het er wel heel erg aan wat en hoeveel je in je aquarium hebt zitten.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:23

Ja bij mij zit er ook zo'n achterwand op

Afbeelding
Rooster, ik kan m'n vinger erin krijgen

Afbeelding
En het gedeelte waarin de filterpomp zit en thermostaat

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:43

Kijk hier de juwel shrimp guard
En aan de zijkant ook.
Afbeelding
Afbeelding

En het resultaat

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:50

Ik heb ook een binnen filter en doe na schoonmaken filter het water altijd door zeef. Gemiddeld 2 van mijn 5 garnalen zitten er dan toch in.

Bedankt voor de tips ik ga voorlopig dagelijks voeren!

Heb overigens weinig hoop dat ze opgroeien. In 6 maanden is het namelijk 1 platy gelukt om op te groeien in mijn bak

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 19:51