Puppy Erbij 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:41

kiwiwitje schreef:
Goed op gewicht en voldoende binnenkrijgen is natuurlijk niet helemaal juist. Ze kan prima nog tekorten opbouwen. Krijgt ze nog medicatie?
Het wisselen van brok ligt heel anders dan t wisselen van vers. Brokken hebben een lijst aan ingredienten waar vers dat (over t algemeen ;) ) niet heeft. Heel veel honden gaan ook bij wisselen van voeding aan de dunne omdat de andere samenstelling voor gevoelige darmen een trigger kan zijn. Daarom word altijd aanbevolen te mengen als je wisselt.
De acana large breed is naar mijn mening te hoog voor een rottie
Je zou kunnen kijken naar Brit Care Grain Free Junior Large Breed Salmon & potato In het graanvrije.
Als graanvrij niet perse hoeft dan kun je eukanuba ook overwegen. Die heeft een puppy large breed met een lage waarde van calcium en fosfor.
Maar misschien heeft de fokker al een fijne voeding?

Nouja, vind je haar niet goed op gewicht? tekorten kan natuurlijk ieder levend wezen opbouwen. Mij zou die kans juist groter lijken bij een dieet op 1 Brok? Welke tekorten zou je naar aanleiding van haar dieet verwachten? :) medicatie krijgt ze niet.

Ik voer het liefst wel graan vrij :j ik merk bij Ami dat het onwijs scheelt in de hoeveelheid en consistentie van de ontlasting. Toen ze nog wel graag kreeg moest ze vaker en was het dunner.

Overigens is wisselen bij de rottweiler niet persee de bedoeling hè. Dit is bij de Jack zo gegroeid door kieskeurigheid. Een langere periode hetzelfde voeren resulteert in dagen niet eten... ze heeft geen last van het wisselen, want de ontlasting blijft hetzelfde. Maar in principe wil ik de rottweiler gewoon 1 type brok gaan voeren aangevuld met natvoer. De vraag ging meer over het onbeperkt aanbieden van voer/ niet op gezette tijden voeren. Wat daar de ervaringen mee zijn :)

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:57

Dat zeg ik toch helemaal niet dat ik haar niet goed op gewicht vind?! :o?
Ik zeg alleen dat goed op gewicht niet betekend dat ze genoeg binnen krijgen.
Als ik mijn oudste teef op goed gewicht wil hebben voer ik namelijk bij de meeste voeding behoorlijk onder de richtlijn. En al helemaal bij een brok als Orijen..
ik zeg ook nergens dat ze tekorten heeft oid. Ik zeg alleen dat bij onbeperkt voeren, en dus niet daadwerkelijk weten wat ze binnen krijgt, goed op gewicht niet bepaald of dat t ook gezond is..

Ook voor goed voeren hoef je niet af te wisselen. Je mag er gewoon vanuitgaan dat voeding eerder te rijk dan te arm is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:05

kiwiwitje schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet dat ik haar niet goed op gewicht vind?! :o?
Ik zeg alleen dat goed op gewicht niet betekend dat ze genoeg binnen krijgen.
Als ik mijn oudste teef op goed gewicht wil hebben voer ik namelijk bij de meeste voeding behoorlijk onder de richtlijn. En al helemaal bij een brok als Orijen..
ik zeg ook nergens dat ze tekorten heeft oid. Ik zeg alleen dat bij onbeperkt voeren, en dus niet daadwerkelijk weten wat ze binnen krijgt, goed op gewicht niet bepaald of dat t ook gezond is..

Ook voor goed voeren hoef je niet af te wisselen. Je mag er gewoon vanuitgaan dat voeding eerder te rijk dan te arm is.

Maar je weet bij iedere vorm van voeren toch pas of een hond daadwerkelijk tekorten heeft op het moment dat je bloed laat trekken? Of is dat te simpel gedacht?

En stel ze heeft tekorten, ik kan haar moeilijk gaan dwangvoeren :=

Ze eet waar ze behoefte aan heeft en blijft daarmee op gewicht, is actief, heeft geen jeuk, goede ontlasting en is (in ieder geval van buiten) gezond. Dan ben ik tevreden :)

Ik voel me nu een slechte baas, terwijl ik naar
naar mijn idee het voerbeleid aanpas aan de individuele hond en ik toen ze minder in haar vel zat een bloedonderzoek van +€250 laten uitvoeren en niets bespaar qua kosten op voer :=

Dat het dan net even buiten de standaard adviezen valt...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 15:22

Mijn opmerkingen worden duidelijk heel anders opgepakt dan bedoeld..
Je mag er vanuitgaan dat als je rond de richtlijn voert dat de hond genoeg binnen krijgt aan voedingsstoffen.
Maar bij onbeperkt voeren weet je niet daadwerkelijk wat je voert en wat ze binnen krijgt en of ze boven of onder de richtlijn zit en hoeveel.. dat is wat ik zeg.
Als nu blijkt dat ze,bijvoorbeeld, ruim onder de richtlijn blijkt te zitten dan heb je dat dus niet in de gaten en dat kan op den duur schadelijk zijn. Want dan krijgt ze wel tekorten.
Niemand zegt dat je een slechte baas bent of dat je vind dat t geen geld mag kosten. Maar voeding is opgesteld op een richtlijn wat ze er voor binnen moeten krijgen. En daar zit echt wel een marge in. Maar als ik, vooral mijn oudste teef, op orijen zou zetten dan kan ik er geld op in zetten dat ze tekorten opbouwt. Omdat met die richtlijn ze moddervet zou worden. Dat komt gewoon door de samenstelling van de brok.
En ook qua analyse zijn alle 3 de dingen die je voert behoorlijk verschillend. En zowel ziwi peak als orijen heel hoog in vet. Dus de kans dat ze onder de richtlijn krijgt is heel groot.

Is kvv voor de Jack geen optie?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:26

kiwiwitje schreef:
Je mag er vanuitgaan dat als je rond de richtlijn voert dat de hond genoeg binnen krijgt aan voedingsstoffen.
Maar bij onbeperkt voeren weet je niet daadwerkelijk wat je voert en wat ze binnen krijgt en of ze boven of onder de richtlijn zit en hoeveel.. dat is wat ik zeg.
Als nu blijkt dat ze,bijvoorbeeld, ruim onder de richtlijn blijkt te zitten dan heb je dat dus niet in de gaten en dat kan op den duur schadelijk zijn. Want dan krijgt ze wel tekorten.
Niemand zegt dat je een slechte baas bent of dat je vind dat t geen geld mag kosten. Maar voeding is opgesteld op een richtlijn wat ze er voor binnen moeten krijgen. En daar zit echt wel een marge in. Maar als ik, vooral mijn oudste teef, op orijen zou zetten dan kan ik er geld op in zetten dat ze tekorten opbouwt. Omdat met die richtlijn ze moddervet zou worden. Dat komt gewoon door de samenstelling van de brok.
En ook qua analyse zijn alle 3 de dingen die je voert behoorlijk verschillend. En zowel ziwi peak als orijen heel hoog in vet. Dus de kans dat ze onder de richtlijn krijgt is heel groot.

KVV hebben we een half jaar gevoerd. Dat at ze ineens niet meer.

Er zijn zoveel factoren die bij haar meespelen dat ik allang blij ben dat ik een “dieet” heb gevonden dat ze relatief goed eet en geen jeuk van krijgt. Dat was een hele puzzel.

Ik wist niet dat Orijen zo slecht in de voedingswaarden zat. Ik dacht dat alle drie juist hoogwaardige brokken zijn. Anders was ik sowieso niet begonnen die te voeren.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:26

Afbeelding
Floki de hamster is heel interessant. Dit was gister avond of ^^

Afbeelding
Vandaag in de sneeuw.

Afbeelding
Samen met Jinn

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:30

996981 schreef:
kiwiwitje schreef:

Er zijn zoveel factoren die bij haar meespelen dat ik allang blij ben dat ik een “dieet” heb gevonden dat ze relatief goed eet en geen jeuk van krijgt. Dat was een hele puzzel.

Ik wist niet dat Orijen zo slecht in de voedingswaarden zat. Ik dacht dat alle drie juist hoogwaardige brokken zijn. Anders was ik sowieso niet begonnen die te voeren.

Dan zou ik er niet mee stoppen. Als het werkt voor je hond zou ik het zo laten.

Ik zou het alleen nooit doen om ze standaard brok te geven maar dat werkt bij jou hond dus wel goed

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 15:40

996981 schreef:
kiwiwitje schreef:

Ook geen andere merken?

Orijen is niet slecht in voedingswaarde. Ook dat zeg ik niet!
Orijen is heel rijk voer. Dat is juist t probleem omdat veel honden op de richtlijn van die brok dus te dik worden. Dus honden die flink onder die richtlijn eten, wat dus veel honden doen tenzij hoge verbruikers, krijgen vanzelf tekorten.

Ik zou eens bij gaan houden hoeveel ze per dag eet op onbeperkt. Dus voerbak op de weegschaal iedere dag op t zelfde tijdstip(bijv bij je ontbijt oid) en dan per brok kijken wat ze gemiddeld eet.

En hoe zit ze qua snacks/ extraatjes etc

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:47

kiwiwitje schreef:
996981 schreef:

Ook geen andere merken?

Orijen is niet slecht in voedingswaarde. Ook dat zeg ik niet!
Orijen is heel rijk voer. Dat is juist t probleem omdat veel honden op de richtlijn van die brok dus te dik worden. Dus honden die flink onder die richtlijn eten, wat dus veel honden doen tenzij hoge verbruikers, krijgen vanzelf tekorten.

En hoe zit ze qua snacks/ extraatjes etc

Nee ook geen andere merken. Maar bijvoorbeeld biefstuk eet ze ook niet. Zelfs niet van dure restaurants :o

Ze is in de zomer de hele dag actief :j mijn vriend rijdt/handelt voor zijn boterham en hij is hele dagen met hem op stal en onderweg paarden kijken :) In de weekenden maken we graag boswandelingen en we gaan op vakantie ook graag wandelen in de bergen.

Tussendoortjes eet ze ook niet :n bij hoge uitzondering als ze tegelijk met een andere hond wat krijgt bij kennissen. Maar dat is volgens mij meer omdat ze dan druk voelt :+

Het enige dat ze écht lekker vindt is rundergehakt en leverworst :z

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 16:06

Jammer. Ze kan veel voldoening halen uit kauwen en er ook beter van gaan eten. :)
Ik zou in ieder geval eens monitoren hoeveel ze per brok daadwerkelijk eet.
En de pup persoonlijk op gezette tijden gaa voeren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:08

kiwiwitje schreef:
Jammer. Ze kan veel voldoening halen uit kauwen en er ook beter van gaan eten. :)
Ik zou in ieder geval eens monitoren hoeveel ze per brok daadwerkelijk eet.
En de pup persoonlijk op gezette tijden gaa voeren.

Ze krijgt soms een markknochen (hoe heet dat in het Nederlands?) en kauwt hier soms op :j ze kan er echter ook gerust dagen niet naar omkijken.

Ik ga eens kijken hoeveel brok ze eet per dag :j en me nog eens inlezen over de verschillende manieren van voer aanbieden voor de pup straks

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 16:21

Een mergpijp. Die zou ik gewoon al niet meer geven. Die zijn levensgevaarlijk!

Afbeelding

Ik zou zeggen; spiek eens in mn onderschrift. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:27

kiwiwitje schreef:
Een mergpijp. Die zou ik gewoon al niet meer geven. Die zijn levensgevaarlijk!

[ [url=m/6fJp7O.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zou zeggen; spiek eens in mn onderschrift. :)

Hè bah. Gelukkig krijgt ze sws nooit zo’n gat in een mergpijp. Als er een mini kuiltje in zit zijn we al trots :)) maar niet meer geven dus. Ga ik doen!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:37

Mijn Duitse Herder kreeg het eerder ook altijd. Tot ik ineens op facebook dat voorbij zag komen met dat et om de bek ging. Sindsdien durf ik het ook niet meer.

Jinn was ook een hele slechte kauwer op botjes etc. Sinds ik bij Kiwi/Kim bestel kauwt Jinn wel lekker. Hij heeft wel voorkeuren maar wie niet.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:44

Ik had dat idd ook gezien! Bij hondenschool online heb ik een filmpje over leren kluiven gevonden en toen aan de hand daarvan kluif dingen besteld voor onze pup, maar BarkKing wil ik ook wel eens proberen als onze hondenschoolonline zakje op is :o

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:11

Oh jek, die foto's! Brrrrrr.... doodeng :oo

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:58

Ohh, wat een naar gevolg van die mergpijpjes, bah!

Cody is ook gek op de snacks van Kim, Ik had het één en ander besteld om te proberen en te kijken wat hij lekker vindt, maar alles is favoriet, kan er nog geen voorkeur in ontdekken :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:47

Egopost: voor ons is er een pupje. Vannacht is de teef bevallen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:47

Zo leuk dat er allemaal pups in het topic zijn!

Scout was/is ook een schreeuwer :'). Nu gaat het prima, de eerste paar dagen kon de ren de t*fus krijgen en als ik naar de wc wilde of zoiets dan was dat al helemaaaal een ramp. Extra hoge ren geleend, want hij springt uit de normale :+. Nu gaat hij s nachts netjes slapen en overdag doet hij een dutje in de ren als ik hem er in stuur **\O/** .

Vanwege de sneeuw hebben we een kickspark (kruising tussen een step en een slee) gehaald en AJ ervoor gezet. Hij vindt het prach-tig! Dat wordt op vakantie naar de sneeuw :D .

Ik ben voor de lol wat kvv aan het drogen in de oven om er snacks van te maken, omdat ik nogal wat over heb, hele huis ruikt muf :').

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:07

Damnnn ik heb wat pagina's gemist!

@KimD ohh dat lijkt me vervelend! Hopen dat het gauw over is en ze lekker slaapt! :)
@JesdaJinn Waiit is Jaxx al bij jou? Leuk hoor! Dacht dat hij morgen pas kwam.:)
@Marlis spannend! Weet je of er al eentje voor jullie bijzit? :)

Ik wil als onze snoepbak binnenkort leegraakt ook kijken om bij barkkings te bestellen. Iemand ervaring met een kauwwortel bij pup? Woody knaagt echt enorm graag, zn Naylabone begint al te schilferen.

Ik heb dé manier gevonden om Woody op de foto te krijgen.. Speeltjes... XD
Hij doet het enorm goed, groeit hard.. eet goed en leert snel.. Hij heeft zit en af goed onder de knie, sinds gisteren aan het oefenen met blijf.. Dat werkt zolang hij zit en mij nog ziet.. als ik uit beeld verdwijn is het over XD

Wat hij ook heeft gevonden sinds deze week is de uit, hij gaat nog maar een keer overdag in de bench, en dan de nacht.. En sinds gisteren vecht hij niet meer tegen zijn slaap als hij eruit is. Heb mn werkplek naar de woonkamer verhuisd dat hij lekker kan keten, spelen en doen. <3 Qua zindelijkheid gaat het goed, eens per uur naar buiten is voldoende overdag. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:16

Aahw wat een schatje hierboven.

Ja er zit er zoals het er nu naar uit ziet en het nest gezond blijft zeker een voor ons bij, een teefje. Zijn 5 reutjes en 4 teefjes geboren.

Qua kleur kunnen we niet kiezen gaat adv gedragstest maar zitten gestroomlijnde en Mechelaar kleur bij.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:16

Na een hele korte trainingssessie is Jaxx wel heel moe!

Afbeelding

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:26

Ohh spannend Marlis!

Awww <3

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:28

Lekker bijkomen van de indrukken jaxx

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 22:15

En zo werpt een nachtje goede aanpak meteen zijn vruchten af! *\o/* Vandaag telkens in de ren gelegd als ze ergens in slaap viel. Vanochtend nog even gemiep en sinds vanmiddag geen gemiep meer, we leggen haar slapend in het mandje in de ren en kijkt ons niet eens meer na. :D

Afbeelding

De eerste tien kilometer heeft ze er ook al op zitten, weliswaar 90% in de buggy of zelfs in de jas vanwege de snijdende wind maar het was al met al heerlijk.

Afbeelding