Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liliekska

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:15

ik denk dat er meer konijnen zijn die niet goed zitten en tniet zo goed hebben dan dit soort dieren.
of dat er meer honden zijn die bijna nooit worden uitgelaten of veel alleen zijn dan dat er dit soort bijzondere dieren zijn die t slecht hebben.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:30

triops staan op geen 1 lijst. ik mag ze toch wel houden hoop ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:51

Er is alleen nog maar een lijst voor zoogdieren op dit moment.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:53

Fiffill schreef:
Er is alleen nog maar een lijst voor zoogdieren op dit moment.

ik dacht al. waar staan al die vissen/reptielen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:05

Dwerghamster mag je dadelijk ook niet houden... Maar een waterbuffel wel :') wel dol zon buffel op je balkon! Nee, die lijst raakt kant noch wal.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:10

SharonIndezz schreef:
Dwerghamster mag je dadelijk ook niet houden... Maar een waterbuffel wel :') wel dol zon buffel op je balkon! Nee, die lijst raakt kant noch wal.

Ik zie dwerghamster niet staan op de rode lijst?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:37

Die stond er eerst op, maar was veel protest tegen dus die hebben ze er weer afgehaald.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:50

Ik ben op zich niet eens zo tegen de positieflijst. Ik zie namelijk op het moment weinig 'huisdieren' staan en vooral grotere zoogdieren waarvan je denkt dat je ze alleen in de dierentuin/dierenweides vindt, maar dat is dus helemaal niet zo!

Kijk als voorbeeld maar eens op marktplaats bij de categorie "overige dieren". Wat daar allemaal wordt aangeboden.. Kamelen, zebra's, mangoesten, vleermuizen, neusberen, wasbeerhonden, roofvogels, krokodillen etc Vaak spreken de foto's die bij die advertenties staan ook boekdelen :n Verschrikkelijke omstandigheden en broodfokker kooitjes. Of een omschrijving waaruit duidelijk wordt dat het weer de zoveelste impuls aankoop is geweest. Teveel mensen zien dieren als een leuke accessoire of iets om lekker te showen aan anderen omdat het speciaal is.

Sommige dierenwinkels maken er ook een sport van exotische en minder voorkomende dieren te verkopen.. Nou zoals de meesten van jullie al weten krijg je bij de gebruikelijke dieren al de erg vaak verkeerde info over hoe deze dieren te houden en voor te zorgen, laat staan voor de onbekende diersoorten!!

Ik zie ook op de paarse lijst (dieren die gehouden mogen worden onder speciale voorwaarden) dieren als de fret en de chinchilla staan. Ik snap dat het even schrikken is voor de liefhebbers dat er nu ineens restricties aan vast zitten, maar eigenlijk is dit een heel goed iets! In mijn carrière bij de dierenambulance wil je niet weten hoeveel fretten, chinchillas en knaagdieren er uit huizen zijn gehaald in de meest verschrikkelijke omstandigheden of die zelfs gedumpt werden. Vooral de fretjes, honderden die ook geen huisje meer vonden na ze bij de opvang kwamen.

Ik pleit al heel lang voor restricties op het houden van huisdieren, zelfs voor katten, honden en konijnen. Het is niet te geloven hoe je hier gewoon een dierenwinkel binnen kan lopen en een levend wezen kan kopen zonder restricties en vaak met de totaal verkeerde informatie. Zonder zelf nog een formulier te hoeven invullen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:53

Pearlx, alles wat niet op de groene (of paarse lijst) staat mag je niet houden. Dus het gaat hier niet alleen om grote zoogdieren.
Je kan een verzoek indienen om een soort te laten onderzoeken, deze wordt dan op de groene of paarse lijst gezet (of afgewezen/rode lijst als je pech hebt). De dieren die nu op de lijsten staan zijn dieren die al onderzocht zijn.

Broodfokkerskooitjes... enig idee waar de meeste dieren uit dierenwinkels vandaan komen? Niet uit ons land, er wordt erg veel geïmporteerd omdat er zoveel vraag is naar hamsters ed. En helaas is dat veel (zo niet alle) broodfok.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-07-14 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:55

Ik zeg ook niet dat het alleen grote zoogdieren zijn. Zoals ik al zei, misschien ontzettend vervelend als je een bepaalde diersoort hebt/fokt en dat niet meer is toegestaan in de toekomst, maar wel fijn dat er strenger wordt gekeken naar het houden van dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:56

Zeker goed dat ze er naar kijken, maar een beetje jammer dat ze het echte probleem niet aanpakken.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:59

Fiffill schreef:
Zeker goed dat ze er naar kijken, maar een beetje jammer dat ze het echte probleem niet aanpakken.

Daar geef ik je gelijk in. Dit doet me een beetje denken aan jaren terug toen de roodwang schildpad ineens niet weer was toegestaan, als ik het me goed herinner omdat deze op grote schaal gesmokkeld werd vanwege populariteit?

Maar zo zijn er meer dieren waar clandestiene praktijken aan vooraf gaan voor de bij ons in de dierenwinkel terecht komen. Bijvoorbeeld de dwerghamster. Er gaan verhalen de ronde dat deze in Oostbloklanden in emmers boven de varkensstallen worden gefokt. Wij zijn blijkbaar een van de grootste afnemers van die hamster, als ze hier verboden zouden worden is het misschien wel het einde voor zulke praktijken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:01

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:49

Tja en waar vind je nu heel veel roodwangschildpadden. In sloten en vijvers door heel nl, omdat ze massaal buiten gegooid zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:35

Positieflijst is uitgesteld..

"Het zijn spannende tijden voor onze hobby deze dagen.
Per vandaag zou de nieuwe wet ingaan voor de Zoogdieren en onze eigen dieren (de reptielen) volgen.
Maar afgelopen zondag kwam er een brief naar de Kamer waaruit blijkt dat men nog niet klaar is.

Datum 27 juni 2014
Betreft Toegezegde brief inzake positieflijst

Geachte Voorzitter,

De vaste commissie voor Economische Zaken heeft op 25 juni jl. verzocht om de toegezegde brief inzake de positieflijst aan uw Kamer te verzenden, uiterlijk vrijdag 27 juni a.s. voor 12.00 uur.

Ik kan helaas niet aan de gestelde termijn voldoen. Ik zal de toegezegde brief inzake de positieflijst voor het aanstaande zomerreces aan uw Kamer versturen.

(w.g.) Sharon A.M. Dijksma
Staatssecretaris van Economische Zaken"

Bron: https://www.facebook.com/NVHTLacerta

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:06

Eoweyn_x schreef:
Positieflijst is uitgesteld..

"Het zijn spannende tijden voor onze hobby deze dagen.
Per vandaag zou de nieuwe wet ingaan voor de Zoogdieren en onze eigen dieren (de reptielen) volgen.
Maar afgelopen zondag kwam er een brief naar de Kamer waaruit blijkt dat men nog niet klaar is.

Datum 27 juni 2014
Betreft Toegezegde brief inzake positieflijst

Geachte Voorzitter,

De vaste commissie voor Economische Zaken heeft op 25 juni jl. verzocht om de toegezegde brief inzake de positieflijst aan uw Kamer te verzenden, uiterlijk vrijdag 27 juni a.s. voor 12.00 uur.

Ik kan helaas niet aan de gestelde termijn voldoen. Ik zal de toegezegde brief inzake de positieflijst voor het aanstaande zomerreces aan uw Kamer versturen.

(w.g.) Sharon A.M. Dijksma
Staatssecretaris van Economische Zaken"

Bron: https://www.facebook.com/NVHTLacerta

Je bent mij net voor :+

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:44

wat een gedoe zeg :?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:38

Onze varanen zijn laatst verhuisd naar hun nieuwe terrarium die mijn vriend helemaal zelf gebouwd heeft. Wil toch ff gauw fotootje spammen. Vind het echt ontzettend gaaf geworden.
Afbeelding
Afbeelding
Zijn geen geweldige foto's, want het spiegelt nogal, maar het gaat om het idee.

En Elena heeft vandaag ook een nieuw verblijf gekregen, ze woont nu boven Damon. Het is geen heel hoog terrarium, maar het grondoppervlakte is wel huge, dus ze kan lekker aan de wandel. Wil de boel nog wel iets meer aankleden met wat plekjes voor haar, maar daar moet ik nog naar op zoek.
Dus onderin zit Damon en de verdieping daarboven is van Elena. Ze kunnen overigens absoluut niet bij elkaar.
Afbeelding

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:39

Wowie, dat is echt cool ja. :))

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:01

Echt mooi

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:10

Zeker gaaf! Zullen ze vast blij mee zijn!
Moest wel even gniffelen om Damon zijn panterprint (?) fleece :')

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:24

Mooi!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:38

Haha ja dat fleece waren vroeger de gordijnen van mijn vriend zijn VW camperbusje. Kan je nagaan haha. Dan vind ik het leuker in Damon zijn hok.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:44

Vandaag weer wat toegevoegd op het menu van de tenrecs, ze hebben lekker pinky's weg zitten werken. Lekker smakelijk, maar ze hebben wel gesmuld.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:21

Het is al een hele tijd geleden dat ik voor het laatst meekletste maar mag ik me weer melden?

Ik heb nu sinds kort de perfecte baardagaam gevonden waar ik al een half jaar naar op zoek was!

Afbeelding
Scully is 13 weken oud nu, een rode translucent leatherback vrouwtje.
Ze is puur voor hobby dus geen fok ofzo maar ik wilde super graag een rode leatherback die nog jong was.
En toen vond ik haar *\o/*

Ze is mijn eerste reptiel (en hopelijk niet de laatste haha)
mijn broertje en moeder vinden haar ook helemaal geweldig al heeft ze wel al fijn op m'n hand gepoept :+
En jezus wat komt daar uit zeg!
Vandaag nieuwe krekels gekocht en deze variant maakt dus enorm veel geluid en ik ga vanavond niet kunnen slapen want ze zit op m'n kamer met de insecten.