Mijn kuikenbak is een boekenkastje dat op zijn rug is gelegd en waar de planken uitgehaald zijn.
Ik had al een curverbak klaarstaan, en stond naar dat kastje te staren (stonden toen mijn AH moestuintjes in) en kreeg toch gewoon ineens die ingeving *kuikenbak!*
Met een hele dikke laag (goedkope) keukenrol eronder, want uiteindelijk moet het weer als kastje gebruikt gaan worden.
Keeva
Geplaatst: 17-04-15 12:50
Mooie bak zo. Ik gebruik de oude werpkist van m'n labrador, plaats genoeg . De eerste kuikjes zijn zojuist uit het ei gekropen, twee grijze zijdehoentjes. En een hérrie dat ze maken in de broedmachine !
Snappen de kuikens dat nou snel Amaris, zo'n drinknippel ?
ja, tot mijn verbazing ENORM snel, maar je moet het wel even laten zien. Ze volgden mijn vinger behoorlijk, en dus heb ik mijn vinger tegen die nippel gehouden, en 20 sec later deden ze het uit zichzelf.
Wat wel vreselijk grappig is... ze moeten hun bekje vrij recht omhoog steken omdat anders die druppel niet naar binnen gaat, maar hun evenwicht is nog wat wankel. Dus Bibi die dronk 1 druppel, moest dan 3 passen naar achter lopen om niet op haar kontje te vallen, liep weer naar voren, dronk weer een druppel, "viel" weer drie passen naar achter haha! Als ik erbij was hield ik mijn hand achter haar kontje dan kon ze in een keer doordrinken.
Met een week ofzo staan ze wel een stuk stabieler. Make life a lot easier
Mooie kist zo. Ik heb nu wel een broedse kip op eieren zitten. Nu dag 4 als ik me niet vergis. Nu zit ze gewoon op haar nest. Alleen dat nest moeten ze insprinen en via een vrij steile trap naar boven lopen. Moet ik nog extra aanpassingen maken en ze laten zitten of het hele nest verplaatsen in een bak waar ze niet kunnen vallen.
is zo'n drink nippel nodig voor de kuikens? Heb een drinktoren.
drinknippel is niet nodig, maar wel heel praktisch. Ik heb ook wel zo'n drinktoren gehad, maar ik werd gek van al die troep daarin. Dit blijft heerlijk schoon.
Ik zou het nest overigens wel verhuizen naar ergens waar de kuikens niet kunnen vallen.
Kan ik het nest gewoon verhuizen met kip en al? Raakt ze niet in de stress? En de nippel snappen volwassen kippen dat ook? Ik ga denk ik maar de bench van zolder toveren. Een lamp is niet nodig toch als ze bij moeders zijn? Liggen momenteel 6 eitjes maar weet niet hoe het met de bevruchting zit.
Amaris
Geplaatst: 17-04-15 13:40
Over het verhuizen... tja ik denk dat je wel zult moeten. Stress of niet. Kuikentjes die naar beneden vallen lijkt me ook niet handig.
Die nippel is heel lang het lievelingsdrinkding geweest, ook toen Binkie en Bibi al groot waren.
Heb het idee dat ze het ook wel een leuk ding vinden. Ze hebben lang voor de nippel gekozen (heb het ding op den duur buiten gezet) ook al stond er ook een drinktoren voor ze.
Nieuwe kippen hebben het ook zo door. Ik heb die van mij nog online moeten bestellen maar ik zag laatst dat ze ze gewoon voor een paar euro bij de boerenbond hebben.
Volgens mij heb ik die nippels idd ook bij de welkoop gezien. En kuikens in combinatie met andere kippen. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Wennen ze snel aan de kuikens bijvoorbeeld? Of moet ik rekening houden dat ze gepikt worden. Welke leeftijd kunnen ze bij de rest?
Hoe kan ik jullie mijn kippencam laten zien? Screenshot gaat helaas niet.
Amaris
Geplaatst: 17-04-15 18:51
goddamn.... ik heb Binkie en Bibi in de schuur gehad. Daar heb ik nu ook het kippenhokje staan.
Ben ik daar net bezig geweest, blijkt er bloedluis te zitten. Flink gesproeid met Finecto ("grappig" genoeg zaten ze ook tussen de finecto dop dus die heb ik eerst moeten afspoelen) maar ik vraag me af of dit wel goed gaat komen. Het hokje is nog schoon.
Heb er een paar op mn hoofd gekregen. KRIEBEL. gatver.
Die krengen zijn nu bijna niet te zien, omdat ze niks te eten hebben zijn ze heel klein en bijna doorzichtig/licht bruin. Dat maakt het extra lastig.
Jahe? Ze zaten sowieso niet verstopt in kieren en gaten maar liepen gewoon rond. Heb oude witte keukenkastjes hangen en daar waren ze te zien. In een hok is het nog een besloten plek om te behandelen maar kan toch moeilijk de hele schuur gaan doen. Bah baal er echt van. Ga het proberen met de kipjes, heb al slaolie in huis en anders is het einde kippenhobby ...
Om de stok en hok mee in te smeren. Bloedmijt komt daar niet langs/doorheen. Net als vaseline. Dat smeren op uiteinde stok dan hebben de kippen snachts rust.
Amaris
Geplaatst: 17-04-15 20:51
Pieteritus1 schreef:
Hoe kan ik jullie mijn kippencam laten zien? Screenshot gaat helaas niet.
Als je de gratis app IP cam viewer hebt kun je daarmee foto's van het beeld maken.
Geven jullie je kippen ook meelwormen? En zo ja, geef je dan levende of gedroogde? Wij voerde voorheen gedroogde maar bij nadere inspectie blijken het eigenlijk gewoon maar vliesjes te zijn... Kan me voorstellen dat levende, meer voedingstoffen hebben?? En zijn er nog meer dingen waar ik mijn kippen mee kan 'verwennen'??
Ik geef ook levende bij de pet's place schaf ik zo'n bakje vol meelwormen aan en doe ze dan in een oud ijs bak (met gaatjes in de deksel uiteraard!) en zet ik koel weg met wat brood.
Gedroogde meelwormen geef ik wel; kuikens krijgen dat omdat ik ze nog te klein vindt voor de levende en ik niet de kop eraf wil halen. Bevat alsnog eiwitten
Ik gebruik tegen bloedluis homeshield. Werkt formidabeL.
Bij mij krijgen ze van alles. Wormen als ik de tuin omspit, slakken als ik ze tegenkom, afval van tuin na het wieden. En natuurlijk legkorrel. Restjes uit de keuken.