Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:46

Ik heb even een vraagje tussendoor...
Mijn huisgenoot vind mijn ratten altijd stinken, al na 1 dag dat ik ze heb schoongemaakt.
Ik ruik het zelf niet zo, of ik stoor me er niet aan dan zou ook kunnen..
Heeft iemand misschien een tip hoe je je ratten zo lang mogelijk "geur vrij" kan houden?
Ik heb 1 groot aquarium met 3 mannen en 1 voliere met 4 vrouwen, in de voliere liggen voornamelijk doeken, er hangen hangmatjes, sputnicks, touwen, en kokosnoten, op de bodem ligt hennepvezel. (wat er ook weer net zo hard uitkieperen :D )
De hangmatjes was ik 1 keer per 2 weken en het hennepvezel verwissel ik elke week.
Bij de mannen in het aquarium ligt ook hennepvezel en verder nog een klimrek, 3 huisjes, klimtouwen en kokosnoten.
De mannen verschoon ik om de 1.5 week.

Tigress

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:56

Ik denk dat regelmatiger schoonmaken een goeie is, maar ook de bodembedekking. Ik heb persoonlijk ook sneller last van de lucht aan hennepvezel. Ik gebruik kattengrit, aangezien mijn ratten daar niet op hoeven te slapen. Kattengrit kun je nog eens gewoon bijhouden ook. Ik merk vaak dat veel luchtjes in huisjes en matjes gaan zitten, de doeken vervang ik sowieso wekelijks. Op warme dagen om de dag/2 dagen (je merkt dan wel dat geurtjes sneller gaan broeien, tenminste...dat is bij mij het geval :')) en de huisjes maak ik wekelijks grondig schoon. Misschien dat ik in de toekomst plastic spul erin doe. Het ziet er minder natuurlijk uit helaas, maar dat is makkelijker schoon te houden :)

Hoe ziet het mannenaquarium eruit? Is het verder goed geventileerd? :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:59

Stoft kattengrid niet te veel?
Het aquarium is goed geventileerd en zit aan de bovenkant gaas.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:09

Je hebt ook stofloos kattengrit :) Die heb ik voor mijn kat met chronische niesziekte :) Maar ook het simpele zoals catsan (mijn favo voor de ratten, aangezien dat andere spul klei word en ik echte kliedermannen heb xD). Als je het erin gooit krijg je een beetje een stofwolkje van de afgebroken/verkorrelde kalkkorrels zegmaar. Maar dat is ook binnen een paar seconden weer weg, en de ratten hebben er verder geen last van :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:29

Ok, bedankt voor de tip!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:31

;)
Ik snap je helemaal. Ik heb totaal geen last van geurtjes, maar mn huisgenootje zit constant over de ratten dat ze stinken. Heb ik anti stink spul met een vleugje mint, stinkt dat ook weer :')
Ik lucht dagelijks gewoon en hou het hok bij, scheelt al een hoop :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:40

Wat voor spul is dat dan?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:12

Wat zijn allemaal goede bodembedekkers die niet stinken? Zag al kattengrind voorbij komen, maar watnog meer? Wij hebben zelf hennep maar ik vind schone hennep opzich al stinken :p

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:16

Volgens mij zei ik het laatst ook al, maar ik gebruik Ecobed als bodembedekker (en de dames slepen het zelf ook naar hun slaapplek) en Back 2 Nature in de toiletten, en wat eigenlijk nog het meeste stinkt, zijn de losse plasjes in de huisjes en de plateaus (allemaal van plastic) en de hangmatten. De toiletten stinken niet echt. :n

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:18

Ecobed is toch gewoon karton snippers?
Ik heb altijd het idee dat karton niet echt goed vocht opneemt...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:19

Ja klopt, maar dat gebruik ik dus ook niet als absorberend materiaal, daarvoor gebruik ik Back 2 Nature. Alleen op de bodem en mijn ratten gebruiken het als nestmateriaal.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:41

Arrabel, wat bij mij helpt is iedere dag de plateaus even afnemen met een doekje. Hier inderdaad ook de ervaring dat het vooral de urine is die stinkt, al moet ik zeggen dat ook het toilet een stuk meer stinkt sinds ik een man in de kooi heb (al mag ik eigenlijk niet klagen, ben al lang blij dat hij het toilet gebruikt haha).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:50

Een man minder stinken?
Ik vind mijn kerels juist een veel sterkere lucht hebben dan mijn dames...
Edit: ik lees verkeerd, sorry...
Mijn mannen "stinken" inderdaad ook meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:03

vosjevos schreef:
Dank je Red Passion. Hier kan ik wat mee, het middel wat ik noemde slaat gelukkig goed aan. De werkzame stof is ook hier Ivermectine. Die antiluchtpijpmijt kan ik in mijn omgeving niet vinden.
Bedankt voor je hulp, mijn ratjes zullen je dankbaar zijn. Schoonmaken doe ik met Dettol. En om de houten spullen in de vriezer te leggen is ook een goeie tip. (die heb ik in de week gelegd in de dettol) Hangmatje met de hand gewassen en daarna in kokend water gelegd.

Goed bezig! :j Anti Luchtpijpmijt heb ik laatst op medpets.nl besteld, die pipetjes werken ook prima hoor, maar zijn gewoon een stuk duurder. :)

Wat betreft ratten geurvrij houden... dat is lastig hoor. Ik ruik zelf heel goed en ik heb natuurlijk veel ratjes, dus ik vind dat je hier altijd wel ratjes ruikt. Ze hebben gewoon een eigen geurtje. Dat is wel wat anders dan stinken natuurlijk, maar als je het goed schoonhoudt ruik je ze nog wel, vind ik. Anderen vinden het hier altijd wel meevallen gelukkig, ik heb er zelf het meeste last van als ik een kooi te laat schoonmaak. :D
Ik gebruik Finacard en Ecobed als bodembedekking, ook in de toiletjes. Toiletjes maak ik regelmatig tussendoor schoon, kooien wanneer ik vind dat ze ruiken, ik heb daar geen vaste schema's voor. Met die hitte van laatst ging het heel hard, normaal maak ik mijn dameskooi elke 6-8 dagen schoon, toen rook ik ze na 4 dagen alweer.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:10

Ik denk dat dat ook een beetje het probleem is, ratjes ruik je altijd wel een beetje en de éen vind dat stinken en de ander vind het gewoon een ratten luchtje.
Mijn huisgenoot heeft het helemaal niet op ratjes dus die vind ze ook al sneller stinken denk ik.
Sommige mensen vinden paarden zelfs stinken :roll:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:27

Ene paard meurt ook meer dan de ander, honden idem.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:01

Sommige mensen kunnen ook enorm stinken. :D
Jorine waarom gebruik jij dat back to nature alleen in de toiletten en niet door de hele kooi?
Is het te stoffig of vinden de ratten het niet prettig?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:08

Ik vind het te duur om het door de hele kooi te gebruiken. En daarnaast kunnen ze dat niet als nestmateriaal gebruiken waardoor ik ernaast weer ander nestmateriaal aan moet schaffen. Niet dat dat duur hoeft te zijn, maar toch :P Het is overigens absoluut niet stoffig.
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 12-08-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:08

Ik had toen een proefzakje gekregen op een beurs van back to nature en ik vond het persoonlijk niks...
Maar smaken verschillen uiteraard, ik vond die korrels zelf al een behoorlijke muffige geur hebben.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:22

Hmm vervelend dat je huisgenoten er een probleem mee hebben :(
Ik zoek dus een nieuwe bodembedekker voor onze (tralie) voilere. We hebben ook korrels van cobo of zo iets, die gaan in de andere kooi en stinken tenminste niet ;) alleen in de grote kooi kunnen we die niet doen omdat alles er dus uit pleurt, en hennep wat fijner is onder je voeten dan die korrels := alleen t stinkt zo

Edit: we hebben ook een verpakking twistynest gehaald, waar ik (en de ratjes haha) errug tevreden over zijn.. Alleen dat is te duur om als bodembedekker te gebruiken..

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:40

Ik ben zelf erg happy met Ecobed, zijn ook wat grotere stukjes (ong. 1.5x1.5cm) dus valt ook niet zo snel uit je kooi :) Gebruik nog wel Corbo in de toiletjes en dat bevalt eigenlijk wel prima.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:12

Waar haal jij je ecobed Vanilla? Dicht bij Tilburg? Lees wel overal dat het wel de duurste bodembedekker is..
En hoe vaak verschoon je het enz? :) sorry voor de vragen :p

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:26

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:12

Update: Ik ben vorige week bij mijn meisjes geweest om met ze te knuffelen! Toen waren ze bijna 3 weekjes oud! En ze zijn zo lief en klein! Zijn allebei erg rustig voor vrouwtjes (dat is hun moeder ook trouwens!) Heerlijk! In de laatste week van augustus mag ik ze ophalen :)

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:26

Had beloofd nog een foto te plaatsen van Queennie en Quinn'lee hoe ze nu zijn, ze veranderen zo snel!
Hier zijn ze :)
Afbeelding
Quinn'lee is de Russisch Blauw berken
Queennie de Russisch Dove berken. Ben erg benieuwd wat jullie van mijn meisjes vinden :)