Sem_ schreef:Lastig hoor emilyslaluna! Ik ben geen professional, maar ik zou zeggen: wel troosten/steunen. Ze is er natuurlijk echt nog maar kort en alles en iedereen is nieuw voor haar.
Kan je niet de stichting om advies vragen?
Ik heb er vaker over gesproken met de bemiddelaarster. Het ding is dat zij zelf 6 honden heeft en alle opvang hondjes dus meteen meedraaien en de roedel en op die manier alles snel leren ontdekken en minder bang zijn. Maya is hier de enige hond. Ze moet het dus van ons leren wat natuurlijk veel moeilijker is dan van een soortgenoot. Daarom dat we dus graag naar mijn ouders of die van mijn vriend willen gaan want beiden hebben hele stabiele honden. Maar daarvoor moeten we dus wel 2 uur rijden en het liefst overnachten. Hier in de buurt ken ik niemand met een stabiele hond. Vriendinnen die er wel een hebben zijn nu ivm corona terug naar huis in NL gegaan terwijl ik nog in België zit.
Skippy01 schreef:Cesar mag je overslaan. Die gelooft ook nog heilig in de achterhaalde dominantie theorie
Een emotie kun je niet belonen. Gedrag wel. De rest doet de hond zelf / de hormonen in de hond. Bijvoorbeeld als hij iets leuk vindt en zich goed voelt, maakt hij dopamine aan. Als ze stress hebben maken ze cortisol aan. Ze gaan dus terug willen naar die staat van dopamine en niet naar cortisol. Het is iets complexer dan dat, al is t alleen maar omdat adrenaline en endorfine ook een rol spelen. Maar goed: ze willen die stress zelf ook niet. Ga jij ze dan geruststellen, kalmeren ze hopelijk, en neemt de stress af. Geluksmoment: mijn mens kan de stress helpen reduceren, wat fijn!
Laat je dus niet verleiden mee te gaan in Cesar's theorie. Hij creëert eerder learned helplessness dan een ontspannen hond.
Okay gelukkig! Ik ben blij om te horen dat we het niet verkeerd aanpakken dan.