Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:17

Oeps! Dat is niet handig,

Durven je hennetjes nog steeds dapper buiten te komen?

Mijn 10 jarige kip heeft alweer een ei gelegd!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:54

Even een vraagje voor de kippenkenners, mijn 2 hennetjes hebben sinds een dag of 3 een ei-vormige bult net boven de borst. Weet iemand wat dit is en moet ik er iets mee? Sinds een aantal dagen zitten er ook 4 nieuwe jonge hennen bij in de ren, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:56

IK bedoel trouwens net boven het buikgebied. Als ik erop google dan kom ik op een dikke krop. Kan ik hier wat aan doen of moet ik me er zorgen om maken?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 06:47

Is de krop soepel?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:51

die van mij hadden soms ook een hele dikke krop. Zit het een beetje scheef van het borstbeen, beetje aan 1 kant? Dan hadden ze in mijn geval gewoon zwaar getafeld.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:55

Ik geloof dat het nu toch echt gaat lukken, vrijdag een nieuwe haan op halen.
Hopelijk kuikens dit jaar.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:37

Leuk al die kippenverhalen hier . Morgen/overmorgen komt mijn volgende broedsel uit de broedmachine uit : Orpington groot choco en blauw, zijdehoender kriel grijs en ayam cemani. De bevruchting van de orpington choco eieren (2.50 per ei !!) was helaas erg slecht, maar 7 van de 20 bevrucht en daarbij twijfel ik zelfs nog, maar heb de "twijfelgevallen" toch maar in de machine laten zitten.
Ben vooral benieuwd naar de ayam cemani, die zijn namelijk helemaal zwart : veren, kam, lellen, poten en zelfs het vlees is zwart !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:39

wat voor broedmachine heb jij Keeva?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:53

Zwart vlees ieuw :o

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:41

Wauw Keeva dat lijkt me heel cool, alles zwart! En de eieren, hoe zien die eruit? Nog speciale kleur of gewoon wit of bruin?

Mijn experiment is beëindigd. Kip wilde echt niet en dus heb ik haar maar teruggezet bij de rest. Waarna de haan meteen enthousiast een kippenwip maakte...
Bruintjes durven om het hoekje in de zon te gaan liggen, so far so good.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:12

:') de wipkip :')
Jammer dat je experiment gelukt is!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:56

Jammer, Pieteritus, misschien later nog 'ns proberen ? De eieren van de ayam cemani zijn gewoon wit, maar verder is echt alles zwart, ook de organen schijnen zwart te zijn. Vind het wel leuk om 'ns te proberen een paar kuikens daarvan uit te broeden !

Amaris, ik heb de Puisor Nou (sorry, heb even geen foto paraat). Kunnen 51 eieren in, broed er nu voor het tweede jaar mee en ik ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:15

Keeva schreef:
Jammer, Pieteritus, misschien later nog 'ns proberen ? De eieren van de ayam cemani zijn gewoon wit, maar verder is echt alles zwart, ook de organen schijnen zwart te zijn. Vind het wel leuk om 'ns te proberen een paar kuikens daarvan uit te broeden !

Amaris, ik heb de Puisor Nou (sorry, heb even geen foto paraat). Kunnen 51 eieren in, broed er nu voor het tweede jaar mee en ik ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat.

Op mp staat al een tijdje zo'n haan te koop.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:21

Zo onze haan heeft het voor elkaar!
Hij woont samen met ons oude krielkipje. Het is een redelijk gelukkig stel, maar de kip is de baas en maakt uit wat de haan wel en niet mag. Haar voeren mag wel, haar een beurt geven mag niet :')
Nu heeft de haan er wat op bedacht...tenslotte is het een ECHTE haan en het is voorjaar.
Zodra kip even haar eigen ding aan het doen is vliegt hij over de sloot, pakt een lief mooi kippetje van de buurvrouw, schudt zich even flink uit, kijkt snel om zich heen en vliegt weer terug naar zijn eigen oude wijf :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:56

Whahahaha geweldig.... totdat ze een keer met de mattenklopper op hem staat te wachten als hij van zijn uitstapje terug komt.... _O-

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:57

Hahahaha mando :') Ik zal haar in de gaten houden...dat zou toch te sneu zijn!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Wij hebben ook een ayam gehad, heel bijzonder dier, helaas niet oud mogen worden.
Ik heb heel veel geluk, laatst kuikens gehaald van de faverolles, heb ik van de 8, 7 hennen en 1 haan!!!! :):):)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:01

mirim schreef:
Zo onze haan heeft het voor elkaar!
Hij woont samen met ons oude krielkipje. Het is een redelijk gelukkig stel, maar de kip is de baas en maakt uit wat de haan wel en niet mag. Haar voeren mag wel, haar een beurt geven mag niet :')
Nu heeft de haan er wat op bedacht...tenslotte is het een ECHTE haan en het is voorjaar.
Zodra kip even haar eigen ding aan het doen is vliegt hij over de sloot, pakt een lief mooi kippetje van de buurvrouw, schudt zich even flink uit, kijkt snel om zich heen en vliegt weer terug naar zijn eigen oude wijf :D

Het lijkt verdorie net een echt huwelijk...

:') _O- _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:02

Keeva schreef:

Oohh dat is precies het apparaat wat ik voor ogen heb om aan te gaan schaffen!

(denk ik)

Zoiets? Ook volautomatisch?
http://www.budgetbroedmachines.nl/epage ... Products/4

Ik heb de aanschaf even laten afhangen van het bezoek van de wasmachinemonteurmeneer vanmorgen en het oordeel was: nieuwe wasmachien kopen.

Dus dat heb ik zojuist maar gedaan. Coole hippe Samsung.

Sjeeee zo krijg ik die poownie NOOIT bij elkaar gespaard...

Over de broedmachien moet ik nu nog eens even denken...

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:14

Soms moet je jezelf gewoon een cadeautje gunnen Amaris, al komt het niet zo goed uit ? Dat is inderdaad dezelfde machine, alleen ik heb hem zonder automatische keerinrichting. Vind ik ook wel leuk, twee keer per dag keren (heel simpel met een hendeltje), even de waardes noteren (temp/lv), dan ben je toch vast met je eitjes bezig ;)
Ik ben erg tevreden, goede machine voor een acceptabele prijs, en ik heb er al heel wat kuikens gezond mee uit het ei gekregen. Capaciteit is ook mooi, als je wat onbevruchte eieren hebt, hou je toch nog wel wat over, dat is bij een kleine machine (voor een paar eitjes) minder natuurlijk. Ik zeg : doen ! :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:19

Ja dat is ook nog een tussenoptie inderdaad... wel zo'n machine maar niet die allerduurste versie....

keuzes-keuzes!

nu eerst maar eens even gaan high-tea'en hier op het werk en dan maar eens even zien of en waar ik ga bestellen.

van de zes orpingtonnie eitjes waren er overigens 3 zeker bevrucht en 1 twijfelaar.
hoop maar weer op drie vrouwkeskippies... nog twee weken!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:41

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:01

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:34

Mando schreef:
Ik heb deze 2e hands gekocht.
Van de 20 eieren had ik er 9 uit en dat voor de eerste keer.

http://www.kippenhuis.nl/broedmachine-covina-24

die heb ik ook een paar keer voorbij zien komen, maar ik vind de deksel zo ondoorzichtig.
En ik wil graag digitaal kunnen aflezen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:24

Die heb ik ook := (gekregen nadat ik de Puisor had gekocht en een foto op Facebook gezet had, zei m'n zwager : "had dan gezegd dat je een BM wilde kopen, ik heb er een op zolder staan" !). Ik vind de Covina minder fijn, kunnen minder eieren in (stuk of 20/25), de deksel is inderdaad minder doorzichtig, keersysteem is wat minder soepel.