Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:01

Jeuj!

Samantha, ik had een berichtje getypt over je foto's, maar die is blijkbaar niet doorgekomen :/ dus nogmaals: Leuke foto's!!

Ik heb in allerlei dierenwinkels gezocht naar een sputnik, nooit niks kunnen vinden. Vandaag naar een pleintje gelopen hier 500m vandaan en jawel hoor, ik ben een sputnik rijker *\o/* hij is zelfs nog roze met paars ook :D en nog wat kleine zooi haha ;)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:39

De kooi kan inderdaad al flink meer gaan ruiken met een rat extra erbij, had ik hier ook toen ik de twee naakies erbij kreeg. Nu moet ik ook zeggen dat ik wel verschil merk qua bedekking. Heb nu iets van vlas maar dat ruikt echt veel sneller dan beukensnippers. Denk dat als dit op is ik toch maar weer voor de beukensnippers ga.

Saintelette, leuk hea de sputnik? Is het de grote? Hier proppen mijn 5 dames zich er continu in dus regelmatig ligt dat ding half uit elkaar :')

Hier is de rattenkooi vrij leeg ingericht maar heb het grootste deel ook al schoongemaakt en ingepakt alvast voor volgende week. Op donderdag gaan mijn spullen over en dan op zondag mijn dames. Hoop dat ze de weekenden alleen gaan overleven straks. Ben er de eerste 3 weken ook gewoon nog in het weekend. Wil nog wel een extra drinkfles er weer bij en dan een sippy. Heb gemerkt dat ze de gewone drinkflesjes gaan kapot knagen zodra die leeg zijn (En er in de sippy die er hangt nog wel zit hoor)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:46

Ik gebruik nu Ecobed als bodembedekker en Back 2 Nature in de toiletten. Ik verschoon de kooi na een week en de toiletten nog 1 of 2 keer tussendoor en ik ruik ze eigenlijk pas écht als ik de hele kooi moet verschonen (aangezien ze overal pissen :+). Die bodembedekkers bevallen me hartstikke prima en is niet duur. :)

Vandaag een rondje buiten gelopen met de dames in mijn vest. Vinden ze maar wat leuk. Steeds even naar buiten gluren haha. :)
Ze wilden ook erg graag op mijn schouder zitten, maar er stond een briesje dus ze moesten van mij verplicht in mijn (winddichte) vest blijven zitten :P

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:18

Back 2 nature is inderdaad zeer fijn spul, heb ik een keer een proefzakje van gehad.
Ik heb hier in alle bakken gewoon hetzelfde liggen, wissel wel eens van bedekking.
Ook eens cotton comfort gehad maar daar zaten wel vrij scherpe dingetjes in wat weer mijn naakies wondjes opleverde. Ik had laatst ook een soort maiskorrels die echt veel opnamen en dan uit elkaar vielen tot stof. Ook zeer fijn spul maar erg prijzig. Toiletjes heb ik hier niet want daar doen ze echt niet aan.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:24

Niet? Die van mij poepen netjes in het toilet. Plasjes vind ik wel overal terug helaas haha. :P

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:13

Ze hebben natuurlijk wel hun vaste hoekje, maar als ik toiletjes neerzet vind ik die denk ik overal door de kooi heen weer terug. Huisjes worden ook elke nacht omgegooid :') Ze maken echt een puinhoop van alles wat niet aan de kooi of iets anders zit bevestigd.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:19

Daarom maak ik de toiletten vast aan de tralies. :+ Wat ze hier wel doen met het toilet op de verdieping, is alles eruit graven uiteindelijk. :+

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:06

Hahaha ja toiletjes slopen ze hier ook liever ;) of ze gooien er eten in :?
Wij gebruiken hennep, maar ik vind het al stinken als het erin gaat.. Hadden eerst korrels, maar aangezien ze alles buiten de kooi gooien zijn die korrels niet zo fijn voor mn vloer en mn blote voeten ;)

Lies: ik heb een tweede grote sputnik bijgekocht omdat ze idd hier ook met zn 4'en erin liggen (hij hangt aan t plafond dus als ze eruit vallen is t 1.50 naar beneden := ) ). Maar omdat ze dus 2 kooien hebben moest ik er voor in de andere kooi nog eentje bij kopen ;)

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:49

Saintelette, Daarom heb ik hem voor de veiligheid gewoon beneden in de kooi staan met deze 5

Pff ben net thuis en ik gaf de dames een lekkere pinda, maar Haggis bleef zoals altijd in haar hokje zitten dus ik met die pinda daarheen, wil ze hem niet aanpakken. Dus ik even hokje eruit gepakt om haar te pakken, voelt ze ijs en ijskoud aan. Heb haar nu apart zitten met een lekkere kruik waar ze tegenaan gekropen zit en heb brinta in een bakje. Hoop dat het goed zal komen met haar. Overdag leek er nog helemaal niks aan de hand

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:20

He wat naar Lies_Miek. Hoe gaat het nu met haar? Helaas weet ik uit ervaring dat ondertemperatuur geen gunstig teken is.. Sterkte ermee!

Lies_Miek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:17

Vanillia, ze is de nacht doorgekomen maar helaas verder ook niet meer.
Denk dat een luchtweginfectie haar fataal is geworden. Ze had ook al een abces dat meerdere keren is teruggekomen en ik denk dat haar weerstand zo verzwakt is geworden dat ze niet meer kon vechten.

Ik weet helaas niet hoe oud ze precies is geworden maar ik denk dat ze wel richting de twee jaar ging. Heb 4 maanden van haar mogen genieten maar nu is mijn kleine kale lelijkerd er helaas niet meer.

Dag lieve Haggis Y;(
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:38

Arme Haggis, sterkte...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 09:43

He wat sneu, sterkte! :(:)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:12

Ah wat sneu Lies! Sterkte ermee :(:)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:24

Y;( Ach wat zielig!
Sterkte!

Ga je haar begraven?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:33

Wat sneu! Sterkte! :(:)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:23

Sterkte!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:51

AAAAAH....

Ik maak me zorgen....

Zeus is 1 jaar oud.. zijn broers/zussen en ouders hebben met gemak de 3 gehaald zonder tumoren of andere gekke dingen..

Vorige week heeft Zeus nog lekker gebadderd in wat lauw water.. net haal ik hem uit de kooi en bleef hij met zijn teentje ergens achter hangen.. druppelde aardig wat bloed.. maar kwam ook snel weer tot rust toen ik hem op zijn gemak alleen liet bij de wasbak (of althans.. niet aan hem zat.. en nu zie ik er bijna niets meer aan)

Een vreemde plek onder de vacht viel mij op.. die er vorige week zaterdag absoluut nog niet zat want toen heb ik de kerels grondig gecontroleerd op wondjes omdat ze een beetje ruzieën met elkaar als er eentje "zin" heeft. Verder zijn ze dagelijks uit de kooi geweest in de avond, heb ze wel geaaid over de rug maar ze kropen zelf vanuit de kooi op mn been en terug als ze het zat waren... er is me dus niets opgevallen..

Het is droog (geen bloed/pus/vocht), het oogt als een pit en is onder de huid ook voelbaar in een ronde vorm, er zit geen zwelling achter.

Is het een korst van een geïnfecteerde wond die nu aan het genezen is? De huid om de korst heen is mooi zacht van kleur, dus geen rode randjes oid..

Wat moet ik hier nu mee? Hij heeft er geen pijn aan als ik er aan zit.. (blijft gewoon rustig zitten), weken lijkt me geen goed idee i.v.m. aanvreten.. de fokster zegt dat ik het gewoon even goed in de gaten moet houden en opletten dat hij en de andere ratten er niet aan komen.. is dit ook het beste? Of moet ik me meer zorgen gaan maken om mijn kleine liefje?

De foto's (teentje was hier nog bloederig)

Afbeelding

Hier van de zijkant als ik mijn vinger achter de plek heb (huid zit dus dubbel)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:42

Ziet er uit als een herstellend abcesje, in dat geval is het niks om je druk over te maken. :) Het ziet er rustig uit, dus ik zou het gewoon even in de gaten houden en niks aan doen. Als de korst eraf is en er zit nog wat rotzooi in kan je het even spoelen met betadine oplossing en zalven met honingzalf, maar zulke kleine abcesjes genezen vaan heel snel en makkelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:34

ok, ja het voelt (voor mij) heel groot omdat ik een verharding om en achter die zichtbare korst voel als ik m vast heb.

Kreeg elders het advies om te weken.. maar als het nu goed herstellende is zou het zonde zijn om te weken en de wond stuk te maken om misschien een beetje pus er uit te krijgen en het risico te lopen dat het opnieuw gaat infecteren (aangezien het een plek is waar hij zelf met gemak bij kan komen om te likken) lijkt mij..

Lastig!! Maar denk dat ik het gewoon nog maar even aankijk.. hoop dat t meevalt.. voelde me ook al zo sneu dat zn nageltje ging bloeden :( Hij heeft er wel wat last van want hij is een stuk slomer met op en afstappen van etage naar etage.. normaal sprong ie door de hele kooi heen en nu issie best wel voorzichtig :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:28

Weken zou ik zelf niet doen, zeker niet bij een plek die er zo rustig uitziet. Meestal lost het lichaam dit soort dingen zelf wel op. Grote en onrustige abcessen behandel ik vaak wel, maar dit ziet er zo mooi uit dat je dan meer kwaad dan goed doet. Met weken kan je ook nog meer rotzooi naar binnen drukken, dat moet je niet willen. Ik zou het echt even aankijken en wachten tot de korst weg is. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:13

Ok, thankyou!

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:02

Ik heb 2 ratjes waarvan er 1 een poosje geleden wat ogenblik wat bultjes op zijn oor had, Ik heb dat behandeld met teathrea/lavendel olie, maar toen ik mijn ratjes na de vakantie op ging halen. hadden ze enorme bloemkooloren. :( . Ik heb het meteen behandeld met
http://www.beaphar.nl/products/small-an ... asiet-25.( en natuurlijk alles uitgebreid ontsmet.
Maar moet ik dit nu na 8 dagen herhalen, of kan ik dit nu eens in de 4 weken gebruiken. Iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:53

Je moet ze drie keer behandelen, dag 1, dag 8 en dag 15. Ook al die keren de kooi goed schoonmaken, spullen op 60 graden wassen en houten spulletjes minimaal 24 uur in de vriezer. Elke 4 weken herhalen heeft geen zin, dat doet niks om de cyclus van de mijten te doorbreken. Preventief behandelen hoeft ook niet, dus als ze na deze drie behandelingen vrij zijn hoef je er niks meer aan te doen. Ik behandel trouwens meestal met Anti Luchtpijpmijt van Beaphar, werkende bestanddeel is ivermectine. Dat is goedkoper dan die pipetjes en makkelijker te doseren, 1 druppel per 100 gram rat. Succes! :)

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:56

Dank je Red Passion. Hier kan ik wat mee, het middel wat ik noemde slaat gelukkig goed aan. De werkzame stof is ook hier Ivermectine. Die antiluchtpijpmijt kan ik in mijn omgeving niet vinden.
Bedankt voor je hulp, mijn ratjes zullen je dankbaar zijn. Schoonmaken doe ik met Dettol. En om de houten spullen in de vriezer te leggen is ook een goeie tip. (die heb ik in de week gelegd in de dettol) Hangmatje met de hand gewassen en daarna in kokend water gelegd.