Puppy Erbij 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:36

Anne_mieke88 schreef:
wat een nare ervaring!
Eigenlijk zou een cursus verplicht moeten zijn na aanschaf hond.

laat die van jullie ook zukke vieze scheten?

Nee, hetzelfde als Kiwi, alleen tijdens de dracht/zogen en dan ga je ook echt rennen. :') Maar dan krijgt onze teef ook melkproducten bijgevoerd en veel te eten dus dat in combinatie met het zogen en de hormonen vind ik die scheten niet gek.

Luna2006 schreef:
Wij hebben de luxe dat we losloopgebieden in België kunnen hebben die we kunnen afhuren. Dan ben je enkel met je eigen honden daar. Super fijn vind ik dat

Ja! Dat zit er eentje relatief kortbij voor ons, daar wil ik nog altijd een keertje naar toe, lijkt me erg leuk!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:19

_Christina schreef:
Anne_mieke88 schreef:
laat die van jullie ook zukke vieze scheten?

Alleen als ie iets gegeten heeft wat ie slecht verteerd of als hij in vies water heeft gezwommen of van gedronken. Misschien z'n voeding aanpassen als het geen uitzondering is?

t valt wel op dat het meer is als ik haar naar stal heb meegenomen... dan loopt ze los en heb ik niet helemaal zicht op wat ze snel hap slok weg opvreet :')

qua eten heb ik brokjes staan (wat ze mag hebben) overdag wat 80% uit vlees bestaat hier eet ze nauwelijks wat van en savonds krijgt ze de brokjes wat over is nat gemaakt met een beetje natvoer erdoorheen. en dan doe ik er 1 extra iets bij zoals een eidooier, fruitpurree of erwtjes oid.

KimD

Re: Puppy Erbij 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:24

Daar zou ik sowieso heel erg mee opletten, zeker tijdens de ontwormperiode. Als ze dan teveel paardenpoep eet is kan dat vies uitpakken voor je hond.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:57

KimD schreef:
Daar zou ik sowieso heel erg mee opletten, zeker tijdens de ontwormperiode. Als ze dan teveel paardenpoep eet is kan dat vies uitpakken voor je hond.

vandaag heel erg opgelet. ze had alleen paar brokjes bix te pakken. ben beniruwd of het vanavond beter is of dat ik een gasmasker moet gaan kopen :')

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:07

Anne_mieke88 schreef:
t valt wel op dat het meer is als ik haar naar stal heb meegenomen... dan loopt ze los en heb ik niet helemaal zicht op wat ze snel hap slok weg opvreet :')

qua eten heb ik brokjes staan (wat ze mag hebben) overdag wat 80% uit vlees bestaat hier eet ze nauwelijks wat van en savonds krijgt ze de brokjes wat over is nat gemaakt met een beetje natvoer erdoorheen. en dan doe ik er 1 extra iets bij zoals een eidooier, fruitpurree of erwtjes oid.

Kan prima zijn dat haar lichaam niet helemaal lekker gaat op de brok en dat ze daarom ook niet graag eet.

Niet mijn eigen maar een hond die ik kan heeft zelfde probleem. Hoe meer % het alleen maar uit vlees bestaat hoe meer scheten en hoe minder graag ze het eet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:48

Het beste voer “op papier” is niet altijd de beste voeding voor de hond(of kat of paard of nouja vul in)

Je zou ook eens naar wolf of wilderness, brit care grain free kunnen kijken bijv. Of van acana een andere range. Hier krijgen ze bijv alleen de red en de fish. Of een van de singles. Maar bij voorkeur die red en de fish

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 05:39

Mijn pup (17wk) lijkt elke beloning (bijvoorbeeld op niet trekken maar netjes meelopen) als uitnodiging te zijn om... weer en nog harder te gaan trekken.. :roll: om moe van te worden. Herkenbaar voor jullie? Ik probeer het voor te zijn door de lijn even kort te houden maar momenteel voelt het als een gebed zonder einde :=

-------

Ik heb wel 2 kiesjes gevonden, zo leuk:

Afbeelding

Afbeelding

En ze had een persisterende hoektand en ik had vd week al bijna een afspraak gemaakt met de DA om die onder narcose te laten verwijderen omdat het tandvlees rood was eromheen en er viezigheid tussen de twee tanden ging zitten, maar gelukkig is hij gister uitgevallen *\o/*

Afbeelding

Ik zag hem op het gegeven moment zo'n beetje naar buiten steken :') had hem wel graag vinden hebben maar ze zal hem wel doorgeslikt hebben.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:07

Oja ik stuurde deze foto naar mijn moeder van kijk hoe lief. Zegt ze heel bezorgd: het is toch wel een vrouwtje he?? :') Ja mam...

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:23

_Karlijn schreef:
Mijn pup (17wk) lijkt elke beloning (bijvoorbeeld op niet trekken maar netjes meelopen) als uitnodiging te zijn om... weer en nog harder te gaan trekken.. :roll: om moe van te worden. Herkenbaar voor jullie? Ik probeer het voor te zijn door de lijn even kort te houden maar momenteel voelt het als een gebed zonder einde :=

-------

Ik heb wel 2 kiesjes gevonden, zo leuk:

[ [url=m/CsklIv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/05qGSA.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ze had een persisterende hoektand en ik had vd week al bijna een afspraak gemaakt met de DA om die onder narcose te laten verwijderen omdat het tandvlees rood was eromheen en er viezigheid tussen de twee tanden ging zitten, maar gelukkig is hij gister uitgevallen *\o/*

[ [url=m/PEsAh7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag hem op het gegeven moment zo'n beetje naar buiten steken :') had hem wel graag vinden hebben maar ze zal hem wel doorgeslikt hebben.

Dan beloon je dus of het verkeerde gedrag of je timing is compleet ernaast. Je beloond waarschijnlijk juist het getrek aan de riem ipv het gedrag dat je graag ziet.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:05

_Karlijn schreef:
Oja ik stuurde deze foto naar mijn moeder van kijk hoe lief. Zegt ze heel bezorgd: het is toch wel een vrouwtje he?? :') Ja mam...

[ [url=m/ZFwzGO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Haha die houding is hier ook favoriet! Inclusief hangende wangflap :+ Heerlijk hè die slapende honden. Kan er de hele dag naar kijken.
Hier wel een volle reu, maar snap de ophef daar over nooit zo. Ja hij heeft ballen en een piemel en dat hoort. Dat betekent niet dat het meteen iets sexueels is :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:16

Haha heerlijke houding, hier ook favoriet :))

Qua trekken: hoe reageert ze op stem? Fitz is heel gevoelig op stembeloning, wat ik dus volop doe als hij netjes naast loopt. Zodra hij spanning op de lijn naar voor zet zeg ik niets meer (dus geen onbedoelde beloning). Bij trekken dus stilstaan of achteruit lopen. Als hij dan netjes mee is gekomen vraag ik met een "Fitz let op, naast!" weer naast me en dan zijn er weer positieve stembeloningen. Dat werkt goed. Naast wordt natuurlijk ook nog beloond met een minibrokje / trainer.
Mijn indicatie voor wel/niet stem is een slappe lijn versus spanning op de lijn. Spanning op de lijn vind ik overigens wel een voorstadium van maar nog niet trekken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:31

KimD schreef:
Flux schreef:
Ach dat is zo'n nare ervaring cinniz, top van je dat je wel voor je hond opkwam. Zo onwijs irritant die honden die van ver al op jouw hond afrennen. En dan die baasjes die niet inzien dat dat geen sociaal gedrag is...

Ik voel mezelf nu even onzeker met Vesper als naar het bos met haar ga ofzo. Net een uurtje gewandeld in losloop en aanlijngebied. Om de een of andere manier kom ik nooit iemand in losloop tegen maar wel in aanlijngebied. En dan bedoel ik dat de andere hond los is en naar ons toekomt. Vesper heb ik dan aan de lijn. Ze wordt dan helemaal gek en gaat dan rondjes om mij heen rennen van frustratie/onzekerheid vermoed ik. Ik probeer dan afstand van de andere hond te nemen en proberen haar focus terug te krijgen maar ze blijft ontzettend pieperig en gefrustreerd op die momenten.

Wat kan ik anders proberen?

Dit is wel echt een collie dingetje, zeker op deze leeftijd willen die collies nog wel eens in zo'n ik-begrijp-er-niks-van fase belanden en dan omzetten naar onzekerheid. Één van onze puppykopers liep tegen iets soortgelijks op en belde helemaal onzeker op terwijl zij het helemaal niet schuld was.

Haar heb ik de tip gegeven om contact met jou echt een feestje te maken. Een contact commando kan daar echt een uitkomst in bieden. Dat contact zorgt vaak (automatisch) voor geruststelling. Zij heeft het contact commando aangeleerd en bevestigd met stukjes kaas en rauwe frikandel.

Thanks! Bedoel je contact maken als oogcontact of fysiek contact? Vesper kent beide. Oogcontact vragen gebruik ik sowieso heel erg veel en beloon ik altijd heel goed met haar lekkerste snacks (zalmkoekje of ziwi peak) Maar misschien winnen frikandel en kaas daar ook wel van :+ . Ze kent ook een handtouch die we voornamelijk in spel en training gebruiken. Misschien kan ik daar nog wat extra's mee op zulke momenten.

Gister heb ik haar meegenomen naar een Beauceron wandeling in losloop gebied. Uiteindelijk gewandeld met 11 Beaucerons en een doodle achtige en kreeg onwijs veel complimenten dat ze zo braaf luistert met 7 maanden. Recall ging ontzettend goed en ze kwam - nadat de eerste opwinding wat voorbij ging - zeer regelmatig bij me inchecken. :j Ze is er 1 keer tussenuit gespookt toen we een labrador met een piepbal tegenkwamen. Dat was echt de oliebol en moest ik haar echt komen halen want te hoog in opwinding en niet te bereiken. Verder waren er een paar momenten waarbij ik al anticipeerde dat ze teveel opwinding zou krijgen en dus voortijdig aangelijnd en contactmomentjes geoefend. Dat frustreert haar dan wel want ze gaat veel liever de ramptoerist uithangen en zich bemoeien met alles :#

Maar heel heel trots op haar :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:06

Is maar net wat je zelf prettig vind. Dana tikt bijvoorbeeld echt (tot irritante aan toe), die springt dan tegen mijn bovenbeen. Maze zoekt contact door middel van me aankijken maar als ik echt contact met haar moet hebben dan moet ik haar echt op de arm vragen, anders is de beheersing er niet om dat contact te houden. De mannen hoef ik maar te vragen, die ezels komen wel en houden contact door middel van kijken, Harvey doet dat zo erg dat je de nek over hem heen breekt. :') Vixem doet niet aan contact of aan luisteren in het algemeen, dus contact is vooral op afstand even kijken of ze me gehoord heeft.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:50

Jamiefris schreef:
Anne_mieke88 schreef:

Kan prima zijn dat haar lichaam niet helemaal lekker gaat op de brok en dat ze daarom ook niet graag eet.

Niet mijn eigen maar een hond die ik kan heeft zelfde probleem. Hoe meer % het alleen maar uit vlees bestaat hoe meer scheten en hoe minder graag ze het eet.

Gisteravond maar 1 scheet, dus er zijn vorderingen. Ik moet dus echt goed op stal opletten dat ze echt alleen beloningsbrokjes eet :')

hahaha mooie hondenyoga komt er voorbij haha

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:36

KimD schreef:
_Karlijn schreef:

Dan beloon je dus of het verkeerde gedrag of je timing is compleet ernaast. Je beloond waarschijnlijk juist het getrek aan de riem ipv het gedrag dat je graag ziet.

Waarom denk je dat? Ik beloon wanneer ze niet trekt of gek doet, netjes zonder spanning op de riem meeloopt. De eerste paar meter, want ik wil niet dat het een beloning waard moet zijn om "blijvend" niet te trekken, als je begrijpt wat ik bedoel. Daarna wil ik dus dat ze haar gedrag waarvoor ik haar beloont heb voort blijft zetten, namelijk niet trekken, maar na het belonen (zo wel met stem als een klein trainingssnoepje) vliegt ze weer vooruit.

Geen spanning op de riem = ook beloning (voor ons beide :P ).

Dus als ze trekt en ik corrigeer haar door terug te halen en te laten zitten en mevrouw gaat dan bijvoorbeeld op eikeljacht, corrigeer ik haar weer (weer zitten) en pas als de spanning van de riem is, gaan we weer verder op mijn commando (zijn maar korte momenten of soms maak ik ze iets langer).

Ik beloon zeker niet het getrek aan de riem?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:41

Ik denk persoonlijk dat het ook een combo is van dat je wat teveel verwacht met momenten ook, voor een pup van die leeftijd. Je beloont het goede gedrag wat goed is, maar je kunt denk ik niet verwachten dat dit gedrag dan ook al meteen langduriger al vertoont gaat worden. Bij zulke jonge hondjes is de spanningsboog qua concentratie zo laag nog sowieso. Daar zul je echt heel veel moeten blijven herhalen en veel blijven. belonen voor dit gewenste gedrag ipv verwachten dat ze het dan meteen voor langere tijd volhouden. En dat gaat gepaard met ups and downs, maar soms kan het idd ook zijn dat een bepaalde methode gewoon niet werkt voor je hond en jezelf natuurlijk.

En de trainingsmomenten proberen ook juist te timen; opletten wanneer emmertje vol zit zodat je niets teveel vraagt misschien op een moment waarin het misschien wel teveel is even voor de pup en proberen te stoppen op een moment dat het goed gaat even en dan iets anders doen, snuffelen, spelen etc. Zodat er weer even ontlading is. Dat soort dingen kunnen ook nog wel helpen als je hier eventueel nog iets in kunt doen waar je dat nog niet deed. Maar soms kun je idd willen oefenen met je hond maar is je hond op dat moment gewoon niet in de juiste mood/is het moment net rot. Zo hadden wij op cursus ook dagen waarin niks lukte en thuis ging het wel goed en vice versa. Soms is het ook goed om even te stoppen en dan een andere dag of ander moment in de dag dan weer opnieuw te proberen bv.

Maar een hond van die leeftijd, daarbij moet je vaak denken aan niet te lange trainings momenten en verwachtingen - ik weet niet of je namelijk ook nog op cursus gaat want dat is natuurlijk ook al een lang trainingsmoment en dan nog wat je dagelijks misschien wel onderneemt wat indrukken opdoen is voor je hond enz. Afhankelijk van het individu ook, maar hierin moet je als eigenaar even gaan afstemmen aan de hand van hoe je eigen hond is. Elk individu is hier ook anders in. Kan best zijn dat het met momenten gewoon nog echt even teveel gevraagd is ook en dan kan even wat anders doen misschien voor jullie beiden prettig zijn. Misschien ipv strak aan de lijn oefenen dan even overgaan dus naar lekker wat snuffel werk enz aan een lange lijn bv, even wat anders met meer ruimte.

En wat je dan bv aan de lange lijn zou kunnen doen is werken aan die ‘let op/kijk hier’, het contact moment met je hond en vanuit daar eraan werken zodat je dat weer kunt toepassen wanneer je kort aan de lijn werkt eraan. Maar met Arya op die leeftijd verwachtte ik dit echt nog niet moet ik eerlijk zeggen. Hierin deed ze het met momenten al heel goed maar was die concentratie ook zo weer weg in a split second zeg maar. Dus je momenten uitkiezen wanneer je ermee bezig bent en stoppen voor het teveel wordt helpt in the long run. Het uitbreiden/langer maken gaat dan vanzelf komen wanneer je structureel ermee bezig bent en een tijdje verder bent weer.

Maar goed, ieder z’n eigen manier natuurlijk.

Hier trekt Arya met momenten soms nog steeds wel eens wanneer ze in een situatie zit waarin adrenaline hoog is/mentale emmertje heel snel volloopt. En dan is dat een soort coping mechanism van haar om om te gaan met een voor haar lastige situatie soms en dan heb ik er zelf ook even vrede mee - of probeer ik want soms is t wel frustrerend ook - dat het even niet gaat want anderzijds gaat ze op dat moment dan wel ook gedrag laten zien waar ik veel blijer mee ben: negeren van veel prikkels waar ze dan niet op reageert wat ik dan ook knap vind. Dus het is bij haar dan soms gewoon vrede ermee nemen. Maar goed, Ze zijn geen robots natuurlijk :o maar ja, dit gaat dan soms wel gepaard met frustratie bv bij mezelf wat ik dan voel, maar jij als begeleider moet ook gewoon leren en samen groeien met je hond en dat heeft ook tijd nodig. En met 17 weken denk ik echt dat je gewoon ook nog niet teveel mag verwachten, hoe lastig het soms is als je ergens tegenaan loopt.

Misschien is even niet teveel kort aan de lijn, maar juist even meer ruimte met lange lijn wel een idee om even weer wat meer ontspanning te zoeken/vinden en vanuit daar verder te werken aan de band, focus op jou etc. Kan soms ook even duren voor je vind wat werkt voor je hond/jullie. Kan soms de kleine dingen zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:53

Een lange lijn (waar dat kan) is inderdaad een goede tip! Gebruiken wij ook graag, hij trekt daar eigenlijk zelden/nooit aan.

En wat CB zegt is ook wel een goede, soms is het moment er gewoon even niet. Toevallig appte ik haar toen we op vakantie waren (hij mocht toen net weer aan de lijn opbouwen) dat hij zoooo kon trekken. Toen zei ze ook heel terecht dat het misschien ook wel logisch was nu: én nieuwe omgeving én weer mogen wandelen na 2 maanden... en nog steeds een pup dus weinig spanningsboog. We zijn toen idd aan een langere lijn gaan lopen en hebben het even gelaten en het ging iedere dag met sprongen beter.

Ik wil ook wel eens te veel of te snel, en dan heb ik mijn relativerende partner: pick your battles. Zoals de puppycursus die waardeloos ging. Thuis ging het prima, dus ik moest me er niet door laten frustreren. Zoeken naar wat juist wél een klein succesmomentje kan worden. Bij puppycursus zoek ik nu een rustiger plekje op en ik vraag oefeningen niet 15x achter elkaar. Liever een paar keer goed of zelfs 1x goed en dan even aan de zijkant van de groep lekker snuffelen tot de rest klaar is.
Als hij moe is gaan sommige dingen ook wat minder, dan ga ik niet door maar vraag een succes-gegarandeerd oefening om dat succesmomentje te verankeren en dan lekker ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 19:49

Afbeelding
Hidde <3
Het ritme dat we hier op de boerderij hebben past hem blijkbaar, want heeft nog nooit een ongelukje gehad en als hij wel eerder moet laat hij dit goed weten. S nachts nog geen enkele nacht gepiept (zelfs de eerste niet) en hoeft er s nachts ook niet uit.

Eerste dagen helemaal moe en kapot van alle nieuwe indrukken (is zelf niet op een boerderij geboren), maar zoekt zelf goed de rust op.

Hopen dat dit niet betekend dat hij straks een terror peuter puber wordt :=

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:20

Oké ik heb even jullie advies nodig, ik wil heel graag een puppy. Maar wij hebben nu al twee Britse kortharen die niet buiten komen. Ik zat al te denken aan een ras zonder jachtinstinct dus een labrador of bijv labradoodle. Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:56

Labradors zijn jachthonden en labradoodles… die kruising zou ik niet aan beginnen. Ik ken alleen maar zenuwachtige en nerveuze (en vaak reactieve) doodles.

Waarom geen volle poedel?

Maar je kan bijna elke hond leren met katten om te gaan als je het goed aanpakt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 08:58

Inderdaad, hier terriërs die gewoon samen wonen en leven met katten. Zeker vanaf pup kun je dat makkelijk aanleren.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:02

Wij hebben een labrador pup genomen en we hadden al een kat. Vanaf pup kan dat prima, gewoon rustig en met beleid introduceren (maar dat geldt voor elke hond/kat).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:05

Ik heb een oppasteckel die niet katten gewend was en toen ik een dagje ging wandelen met 2 katten (ja wandelen). Was er niks aan de hand en later werden het 4 katten en liep hij daar los mee in huis.

Het is maar net hoe de hond is en hoe je eigen aanpak is.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:06

wij hebben 3 katten en sinds kort een pomsky.. die gaat er wel achteraan maar dat hebben we vanaf t begin echr niet getollereerd en de katten heel veel aandacht gegeven. we houden de hond ook echt van de bank dat is de plek van de katten.

de katten vinden het niet leuk nog maar zijn wel nieuwsgierig. t gaat steeds beter.

wij hebbem vroeger ook altijd katten en honden gehad

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:07

Nou is een Pomsky ook wel een kruising die best pittig is haha. Hoe bevalt dat verder? Husky’s zijn natuurlijk best pittig. :j