courgette, tomaat zonder pitjes,appel, iets gekookt wortel (niet door gekookt) etc
LoveUggs
Geplaatst: 01-02-16 18:20
Heel veel dus haha. Hoop dat we iets in huis hebben daarvan, anders vanavond even een appeltje halen (zoet of zuur? Of maakt dit niet uit?) ofzo bij de supermarkt
Heb last van een aantal kleine poelslakjes, en dat was niet de bedoeling.. heb er van de week ook al 2 geplet en gister zag ik er zo weer 3 zitten. Wil niet dat ze mn planten opvreten en het een plaag wordt
Het slijm wat op het mos zit is kei donker groen dus slakken zijn uitgesloten. Het lijkt op een soort alg, ik heb het gister met snoeien eraf geknipt maar als ht weer terug komt zal ik even een foto knippen!
Hier geen problemen met vissen, maar mijn planten gaven wel aan dat ze iets missen. Ze hadden wat gele plekken op wat ouder blad, en op een nieuw blad een licht gele rand (minimaal, maar toch). Dus na wat research blijken mijn planten calciumsulfaat te missen, en dat zit niet in de profito. Moet dus even gaan kijken naar voeding waar deze stof ook gewoon in zit..
Morgen krijg ik deze meststof (als het goed is) binnen en kunnen ze hopelijk weer mooi groeien..
Kozbi is het geen blauwalg? Ging bij mij ook als een slijmlaagje op planten zitten en is donkergroen/blauw achtig. Het stinkt ook, als je aquarium sterk naar sloot ruikt is dat het waarschijnlijk :p
fleurtjeuh
Helaas, de vlindervis is dood. Vannochtend leefde die nog, en nu tijdens het eten dood gevonden drijvend in het aquarium. Wilde ook slecht eten..
ellepel
Geplaatst: 01-02-16 20:37
Die had je nog maar net toch? Zonde, heb je een idee waar het van komt?
Casarell, hoe weet je nou dat het calciumsulfaat is en niet iets anders dan.
Ik had laatst ook iets met een plant,maar bleek dat het kon horen bij wel meer tekorten. Heb uiteindelijk de plant gewoon afgeknipt, en weer in de grond gestopt en toen groeide het gewoon verder
Ik merk het aan mijn anubiassen, en mijn rode tijgerlotus.. terwijl ze wél de normale planten voedingen krijgen, en alle waterwaardes kloppen inclusief ijzer, fosfaat en nitraat. Dit gaan we dus proberen.. en merken snel genoeg of de planten opknappen
Buiten het feit dat sulfaatverbindingen in het water uiteen vallen in 2 losse elementen, zou het ook van invloed zijn op de groei van vissen.. wat ook zou kunnen aangezien ik vind dat mijn vissen groei wat stagneert..
Bovendien is calciumfosfaat ook ph-waarde verlagend, wat mijn bak ten goede zou komen..
ellepel
Geplaatst: 01-02-16 21:00
Ja die pagina had ik toen ook bekeken. Maar ik kwam er niet uit wat het nou kon zijn.
Nou be wel benieuwd dan hoe dat bij jou gaat met die calciumfosfaat er bij
Ik voeg niets toe aan mijn water en merk alleen dat mijn anubias niet goed wil groeien.. Maar de rest van mijn planten groeit onwijs goed. Ik had bewust voor de anubias en Alternanthera rosanervig gekozen, en mn Alternanthera rosanervig schiet op dit moment echt de lucht in. Vind ik zelf echt een prachtige plant!
Dat is op zich niet verkeerd als je planten het er goed op doen. Maar hoe heb je de anubias 'geplant'..? Ergens op vast geknoopt, of in de grond/bodem gezet?
Die van mij zitten vast op stenen, en ondanks dat er wortels de grond/bodem in groeien, halen ze ook veel voedingsstoffen 'bovengronds/bodems' uit het water..
ellepel
Geplaatst: 01-02-16 22:40
Ik heb er 3, 1 grote die zit gewoon in de grond, met kleikorrel en groeit heel goed. En 2 kleine, en die ene zit steeds los,dat doen de vissen steeds haha. Die andere ook deels in de grond en die heeft net gebloeit.
Casarell,vanaf wanneer zijn de jonge zwaarddragers geslachtsrijp? Want het zijn 2 vrouwtjes volgens mij en dan haal ik ze er uit. Zie nu ook steeds een klein jong rondzwemmen en daar lijkt het op alsof die de kleur van pa heeft,wagtail dus. Maar moet ik og afwachten denk ik. Krijg ze niet duidelijk op de foto helaas.
Das een goeie vraag ellepel.. Mijn jongen van 3,5 maand oud gaan nu duidelijk man zijn.. en zijn begonnen met oefenen.. Maar wanneer de dames écht vruchtbaar zijn zou ik niet durven zeggen..
LoveUggs.. ik kan je inderdaad het advies geven om ze ergens op te knopen met wat visdraad.. Planten in de bodem kan wel, maar dan moet je wel zorgen dat de rizoom (wortelstok) boven de bodem uit blijft. Je zou hem dus zo klem kunnen zetten met bv 2 stenen, of tussen wat stukken hout kunnen klemmen..
ellepel
Geplaatst: 01-02-16 23:07
Nou ja, ik denk dat het 2 vrouwtjes zijn, omdat ze de kleur en vorm van de moeder hebben. Maar ik heb dan nog wel even de tijd dus, voor ze er uit moeten. Wat nog een leuke klus gaat worden met al die planten in de bak
Mijn plantjes staan ook klem, maar ik heb geen sterke vissen. Slechts garnaaltjes.
Nu wilde ik de kudde met nog tien uitbreiden. Maar als ik zie wat deze vijf al uitpoepen. Weet ik niet of ik dat schoon kan houden. Nu ververs ik iedere week 1/3 en halverwege de week een liter. Eens in de zes weken haal ik mijn filter uit elkaar en spoel ik die schoon. Maar als ik dan wat roefel heb ik echt vies water...
Misschien is 15 garnaaltjes dan toch teveel op 30 liter.
fleurtjeuh
Geplaatst: 01-02-16 23:45
ellepel schreef:
Die had je nog maar net toch? Zonde, heb je een idee waar het van komt?
Nog niet erg lang inderdaad. Ik heb geen idee, ik zag hem wel vermageren, en hij wilde niet eten. De ander ziet er super uit, eet en beweegt..
Misschien kan ik hem idd wel ergens vastklemmen. Wel jammer want vind hem zo mooi staan op t plekje waar hij nu staat. Ben wel blij met de groei van mijn 'lange gras' (weet er nogsteeds de naam niet van ) deze heb ik achter in mijn bak geplant. Heb wel een achterwand achter mn aquarium ruit geplakt maar het groeit heel mooi dicht. Als ik dat goed bij hou dan denk ik dat ik daar echt heel blij mee ga zijn! Daarvoor heb ik 2 stukken hout in een 'v' vorm geplaatst met de punt richting achterkant van de bak, dus open voor het zicht. Precies in de punt een steen en links ernaast mn alternanthera rosanervig, die echt mooi roze/rood word. Dan dan heb ik Links voor in de hoek mn kokosnoot met mos, en rechts voor het filter mn anubias. Her en der wat gras dat enorm de lucht in schiet op dit moment, dus ben heel blij met de indeling.. Dus ga even een oplossing bedenken hoe ik die anubias goed kan planten en hem toch op deze plek kan houden.. werk het als ik een klein steentje eronder zou kunnen binden en deze zo weg werk met zand dat je die eigenlijk niet ziet dus het lijkt alsof de anubias gewoon in de grond staat? Of zit hij dan te diep..?
Oh, nog een vraagje! Als ik nu een stukje appel in de bak doe, en deze er morgen weer vroeg uit haal.. Zou dit te lang zijn? Mijn wekker gaat om 6 uur namelijk. anders doe ik hem er morgen ochtend in en vraag ik moeders hem er uit te halen, met hopelijk slakken en al.
Ik plant anubias en javavaren idd ook wel eens door er een steentje onder te binden en dat steentje dan te begraven. Plant zit dan niet in de grond maar blijft wel op de plek waar je hem neerzet.