Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:52

Afbeelding

Afbeelding
Ezarja heeft een rare verdikking in haar oor... herkent iemand dit?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:26

Zie je ook een verandering in kleur, jeukt het? plakt het? Goede kans dat ik er compleet naast zit hoor want van een foto kan je moeilijk tot niet oordelen natuurlijk, maar ik moet denken aan oormijt, een verdikking zou kunnen komen door het krabben van de jeuk vanwege oormijt, en/of de uitwerpselen van de oormijt.

Eventuele symptomen (deze hoeven niet allemaal aanwezig te zijn):
Jeuk, irritatie
Oortjes kunnen een beetje dicht plakken/dichtgeplakt zitten
Een soort van prut op het oortje, bruingrijzig van kleur
Oortjes kunnen kaal zijn geworden
Bloedingen (te erg gekrabt door de jeuk)
Slapeloosheid door de jeuk
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 10-05-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:29

Het is vrij donkerrood. Ik zal opletten of ze extra loopt te krabben eraan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:31

Hier wat foto's van mijn (toen nog redelijk baby) gerbil Oreo die last had van oormijt, misschien dat je er iets in herkent of juist totaal niet :) De foto's zijn te groot voor Bokt en ik heb op mijn website nog geen handige manier om ze te verkleinen :o Dus ze staan even in een link.
Deze foto reeks heb ik vooral gemaakt voor de fokker als bewijs dat ze mij een ziek dier opgestuurd hadden, en dat ik direct extra kosten en zorgen eraan had e.d. Aan de hand van deze foto reeks kreeg ik ook netjes een compensatie.

1: Zo kwam baby Oreo bij mij binnen :) Een stil gerbiltje met soort van dichtgeplakte oortjes. Die lichtkleurige drap op de puntjes, bleek achteraf van de mijten afkomstig te zijn, dat wist ik op dat moment niet.
http://www.migaria.com/Foto/Gerbils/mijt1.jpg

2: 1 of 2 dagen later, (ik wou het even aankijken omdat hij verder niet ziek oogde) het lijkt te verergeren. Op zijn linkeroor zie je hier duidelijk de wittige drap, ook zie je dat de huid onder die drap donkerrood is: dit is een geirriteerd huidje. Op zijn rechter oor kan je goed zien dat er haar verdwenen is. Toch maar snel naar de dierenarts...
http://www.migaria.com/Foto/Gerbils/mijt2.jpg

3: Dus... hup naar de dierenarts, die vermoedde oormijt en daar baalde ik wel van. Jaren terug heb ik al eens medicijnen daartegen gebruikt van het merk Baephar, maar dat werkte voor mijn gerbs nooit! Op recept van de DA kreeg ik dus Stronghold mee om eens te proberen. Ze waarschuwde al, het kan eerst verslechteren voordat het beter wordt!
De drap op de oortjes verdween... en wat daaronder verstopt zat werd duidelijk: geirriteerde, kale oortjes: (op de foto is het dus wel alweer aan het genezen, hij ziet er heel zielig uit maar hij liet zich al veel meer zien en hij scharrelde weer rond, toch een teken dat hij lekkerder in zijn vel zat!)
http://www.migaria.com/Foto/Gerbils/mijt3.jpg

4: ...En toen zag ik ook pas dat het niet alleen zijn oren waren, rechts was ook de huid rondom zijn oog aangetast. Ook zie je op deze foto op het rechteroor nog een paar verdwaalde haren die nog niet uitgevallen waren :')
http://www.migaria.com/Foto/Gerbils/mijt4.jpg

5: En helemaal genezen en opnieuw aangegroeid, dan ziet Oreo er zo uit 8-) Mijn kleine ugly duckling werd toch nog een mooie volwassen gerbil! De oplettende kijker ziet dat hij druk bezig was met spelen, de restjes daarvan steken nog uit zijn mondhoeken ;) <3
http://www.migaria.com/Foto/Gerbils/mijt5.jpg

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:05

Hallo allemaal, ik heb een vraag over een van mijn gerbils.

Ze is nu binnen een paar weken opeens veel dikker geworden. Ze zit samen met haar zusje en ze is nu ongeveer twee keer zo groot geworden. Sinds deze week heeft ze ook een wondje onder haar buik, dit is een kale plek met een soort van korst er op. Ze eet en drinkt wel gewoon en het lijkt er niet op dat ze pijn heeft. Ze is 2,5 jaar oud.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:57

Kan het zijn dat het wondje ontstoken is geraakt? Lijkt het alsof haar buik echt is opgezwollen? Mijn vorige gerbil had ook ineens zo'n bolle buik en 3 maanden later was ze overleden. Ik wil je niet bang maken, maar wellicht is het de moeite waard om met haar naar een dierenarts te gaan. Ik heb spijt dat ik dat toen niet gedaan heb.

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:22

Het gekke is dat ze eerst een opgezwollen buik kreeg en daarna het wondje pas zichtbaar werd. Heb nog een foto gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:27

Wow dat is zeker dik...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 23:05

Oef jeetje die is nog dikker dan die van mij toen was. Je weet zeker dat je geen veranderingen in het voer hebt gehad? Als dat niet zo is zou ik toch naar de DA gaan..

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 23:19

Nu je het zegt ja ze hebben een tijdje geleden ander voer gekregen, dat is een goeie tip! Gaan nu even het andere voer weer geven en kijken of er iets veranderd.

Het zou een verklaring kunnen zijn voor de dikke buik maar waar het wondje vandaan komt, geen idee :?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 23:32

Misschien mijten of ringworm?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:46

Kan inderdaad van binnen komen maar misschien ook stoeien, iets scherps in de bak.
Toch apart dat de ene niet is aangekomen door het voer en de andere wel. Maar toch wel even de moeite waard om het te proberen. Hopelijk helpt het.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:47

Mijn gerbils zijn trouwens ook dik geworden :oo Vriendin van me zei het laatst al, en toen wuifde ik het weg omdat ik het me niet kan voorstellen, maar ik had er net een vast en dat is me toch een dik propje geworden! Heel vreemd, want ze hebben niks anders qua voer oid nu.. Misschien moet ik ze toch maar beperkter gaan voeren, ze hebben nu altijd voer tot hun beschikking.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:55

Die van mij krijgen ook beperkt, erg weinig zelfs als je de richtlijnen moet geloven maar ze doen het er prima op.

Heb net hun nieuwe onderkomen opgehaald, wat een enorme bak eigenlijk en dan te bedenken dat ik nog groter zocht eigenlijk. Ze moeten het nu maar doen met "slechts" 120x45 :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:03

Leuk! Mooie maat ook.

Jamira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:42

Hoi hoi, hoe gaat het verder met jullie gerbils? :) met mijn gerbils gaat het heel goed! Ze zijn heel nieuwschierig en als ik het luikje opendoe staan ze gelijk te wachten :o ze komen ook op mijn hand zitten <3

Afbeelding

Afbeelding
als ze slapen zijn ze wel heel schattig <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:50

Ah lief, die laatste foto <3

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:52

ahw <3 super lieve foto die laatste!
Ik zie mijn gerbils soms ook wel eens slapen, zo schattig! Helaas zijn die momenten zeldzaam. :P

Die van mij zijn ook weer lekker bezig geweest... Ik had altijd een drink bakje en een voer bakje naast elkaar staan op een plateau maar dan gooiden ze steeds hun eten in de water en dan werd het enorm snel vies. Dus ik dacht, ik koop een drinkflesje met van die zuignappen. Dat is de enige manier waarop ik zo'n ding in de bak kan bevestigen. De zuignappen hingen behoorlijk hoog, maar ja de gerbils zouden de gerbils niet zijn als ze er toch bij konden komen om er stiekem aan te knagen. Kom ik de kamer binnen kijk ik naar het hok, drinkflesje op de grond, zuignappen weg, op geknaagd dus. :+ Nou ja dat was dus het einde van het drinkflesjes met zuignappen experiment. Sukkels :')
Ik hoop niet dat ze teveel plastic binnen hebben gekregen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind het zo vreemd dat er zo'n verschil zit tussen Nibbit en Ezarja, Ezarja is echt een propje en Nibbit veel minder. Ze hebben onbeperkt voer en krijgen per week 2 meelwormpjes (niet altijd) en af en toe wat zonnebloempitjes, kan het daaraan liggen? Ezarja krijgt vaker dan Nibbit, omdat Nibbit vaak niet boven komt.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

Mijne laten zich laatste tijd opeens weinig zien. Alleen als ik ze eten geef komen ze te voorschijn.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:13

@Jellybeans: is zo'n magnetische fleshoudet geen optie?
@Eskegirl: lijkt me niet dat ze van zo'n klein beetje extra's meer/minder zo verschillend eruit kunnen zien.. heb je ze weleer gewogen om te zien of het echt gewichtsverschil is of dat Ezarja haar haren meer overeind heeft staan?
@Roosje: toen ik net op mijzelf woonde en mijn gerbils had oververhuisd, en toen ik mijn kat net had lieten mijn gerbils zich ook minder zien. Enig idee of er bij jou meer stressoren zijn?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 03:29

Nee er is niks veranderd bak ook niet verschoond of verplaatst geen nieuwe dieren in huis.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:14

Misschien zijn ze minder actief omdat het warmer wordt? Hoe lang is dit al? Die van mij zie ik soms ook een dag niet.
Hier krijgen ze beperkt voer omdat ze anders echt te dik worden. Ze krijgen samen één eetlepel per dag.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:38

Anderhalve week nu ongeveer. Eerst hadde ze echt vaste momenten dat ze Actief waren. Nu alleen maar als ik eten in de bak zet. Temperatuur in huis is ook nie heel erg veranderd de kachel staat niet meer aan. Maar die stond nooit hoger als 19 graden nu zonder is het 17/18 graden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:53

Misschien is het te koud? Ik heb wel eens gelezen dat gerbils zich prettig voelen vanaf 20 graden.