De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:17

@LoLa_108 Je noemt best een aantal symptomen op die bij elkaar opgeteld niet helemaal gezond klinken. Je kunt de dierenarts ook even bellen voor raad. Vinden zij dat je direct moet komen, of is inderdaad afwachten een goed idee?

Een van mijn twee konijnen is een chronische niezer. Die heeft zo af en toe een niesbui en draait dan haar koppie. Het niezen maakt ook behoorlijk geluid. Eigenlijk een beetje alsof er een kriebel in haar neus zit. De dierenarts heeft hier naar gekeken, maar kon op het eerste gezicht niets ontdekken. Konijn was verder helemaal gezond. Een foto of scan zou misschien wel wat opleveren, maar aankijken kon ook. Dus dat doen we. Nu anderhalf jaar verder niest ze nog steeds regelmatig, maar is verder gezond en happy.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:26

Art_Ificious: Lilly had dat probleem ook. Bij haar heb ik ze eerst een tijd regelmatig laten slijpen maar dat moest steeds onder narcose (want met gewoon knippen kunnen de tanden splijten), dus dat was niet te doen. Uiteindelijk ook laten verwijderen, en het is niet ideaal (groenten steeds in heel kleine stukjes geven want anders kan ze het niet eten, en sommige dingen zoals wortelloof zijn zelfs in kleine stukjes nog moeilijk) maar alleszins beter dan om de zoveel maanden moeten laten slijpen.

LoLa_108: Lijkt me toch snot te zijn... Heb er ivm mijn eigen chronisch snot konijntje afgelopen weken heel wat over opgezocht, en kwam ook ergens tegen dat iemand het rook aan haar konijntje wanneer de snot weer erger was. Dus dat zou misschien ook te wijten kunnen zijn aan snot. Ik zou er dus echt mee naar de dierenarts gaan want hoe sneller je kan beginnen behandelen hoe meer kans dat je het opgelost krijgt en het niet chronisch wordt. En zeker naar een konijnkundige dierenarts gaan want met gewone AB geraakt het meestal niet opgelost, en helaas is dat wel wat de meeste dierenartsen als eerste voorschrijven.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:30

Bedankt voor het reageren! Ik ben 19, dus kan inderdaad gewoon zelf gaan, beetje een aansteller en overdenker van mezelf dus twijfel altijd bij alles of het niet raar is wat ik doe, zeker als me moeder dan ook nog zegt dat het onzin is. Bellen is een goed idee, zelf nog nooit eerder bij dierenarts hoeven zijn, dus moest opzoek naar een dierenarts. Morgenochtend is er een telefonisch spreekuur bij een dierenarts in de buurt, dus dan ga ik gewoon zelf bellen. Dankjewel voor de peptalk haha.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:37

LoLa_108: Goed dat je even belt morgen! Beter een keer te veel dan een keer te weinig denk ik altijd :)

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:42

<3 <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:49

Wat een cutie !

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:16

Als ik de tanden laat weghalen kan die wel nog gewoon hard konijnenvoer eten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:18

Dat malen ze met de kiezen, dus dat lijkt mij wel.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:35

Art_Ificious schreef:

Ja hoor, ze likken met met hun tong op en malen het met hun kiezen idd. Nappie kreeg het alleen niet voor elkaar dat selective senior (four+) te eten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:25

OK ik ga zien wat dierenarts zegt. Want gezien we de leeftijd niet kennen is vaak onder verdoving brengen om telkens bij te vijlen misschien ook niet zo raadzaam.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:45

Art_Ificious schreef:

Ja hoor. Jack eet alleen brok en hooi. Voor groenten enz haalt hij momenteel zijn neus op. Wortel moet je wel even raspen en andere groenten ook wat fijner snijden.
Ik knipte de tanden zelf. Wel met risico op splijten maar elke 3/4 weken onder zeil was ook geen optie. Volgehouden tot ik merkte dat hij bozig werd en stressing toen de tanden laten verwijderen
Edit aanvulling
Laatst bijgewerkt door caro29 op 15-03-22 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:46

Dalena: Wat een schatje! <3

Art_Ificious schreef:

Ja hoor, dat gaat hier prima. Mogen alleen niet te grote brokjes zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:55

OK bedankt voor jullie ervaringen te delen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:26

Tandjes zijn gevijld.
Moet het even aankijken want op zich staat het mondje best OK. Kan door de verwaarlozing zijn dat het zo ver gekomen was.
De kiezen zijn ook nagekeken maar moesten niet gevijld worden.
Het is tevens zonder verdoving gedaan. Ze lag te chillen echt lekker languit in haar hokje toen ik haar mocht halen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:57

Oh super! Hopelijk blijven haar tandjes nu gewoon oké!

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:37

Een update: het is allemaal anders verlopen dan gedacht.
Ik was van plan de dierenarts vandaag pas te bellen, tot t volgende gisteravond gebeurde...

knabs is gisteravond laat stiekem met me moeder naar buiten geglipt, zonder dat me moeder het door had.. ze mag in t donker niet naar buiten omdat we dan geen toezicht kunnen houden. Ze is helaas aangevallen door een kat...we hoorden plotseling gebonk tegen de achterdeur, knabs rende gelijk naar binnen en ging in een hoekje zitten, maar liet bloedsporen achter en was aan het trillen.... gelijk de dierenarts gebeld en mochten langskomen.

Gelukkig viel t uiteindelijk mee maar wel echt ff geschrokken.
- ze heeft een gekneusde onderkaak, en mist 3 nagels waardoor ze zo bloede.
- verder geen wondjes niks
- ze heeft ook gelijk gekeken naar de longen, kon niks geks vinden, maar moeten dit wel in de gaten houden omdat ze erg gestresst was.
Ze is behandeld en heeft pijnstilling gekregen.. echt even schrikken, maar gelukkig gaat het nu weer stukke beter. Ze zal komende week wel alleen zacht eten ivm de kaak.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 16:43

Afbeelding
Het brokkepilootje in kwestie

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:15

@ Lola jeetje schrikken. Gelukkig goed afgelopen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:36

Dat is schrikken! Gelukkig niet te veel schade!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:38

Zometeen Lilly gaan ophalen bij de dierenarts. Ze at sinds gisterenmiddag slecht, liet haar brokjes liggen en begon nog eerder aan de groenten, niet van haar gewoonte. De moed zakte me een beetje in de schoenen eerlijk gezegd, met alles wat we de afgelopen maand al met haar aan de hand gehad hebben, en zeker nu het eindelijk wat beter ging. Gelukkig viel het mee en bleken haar voorste kiezen veel te lang. Ze mocht meteen blijven en haar tandjes zijn weer als nieuw :D . Wel zijn we twee maanden geleden met dezelfde klachten naar de dierenarts gegaan (toen hadden we niet de konijnenarts), die heeft ook naar de tandjes gekeken en gezegd dat die in orde waren. Was van 2019 geleden dat haar kiezen geslepen zijn dus lijkt me niet dat ze op twee maanden tijd opeens zo enorm gegroeid zijn... Dus voortaan vraag ik specifiek naar de konijnenarts als ik een afspraak maak.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:48

Vrees dat het trekken van de tanden toch nog Moet gebeuren.

In mijn ogen staat het mondje wel scheef waardoor dit probleem van doorgroeien van de tanden zal terugkeren.

De bovenste staan wel erg netjes. Maar de onderste zie je dat er een spleet is tussen de snijtanden.
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:19

LoLa_108 schreef:
[ [url=m/ClYoIu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het brokkepilootje in kwestie

Wat een moppie en wat een avontuur! Gelukkig valt het mee!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:43

Pfff, Lilly eet wéér amper iets... Vind het echt niet meer leuk :( . Aan haar tanden kan het niet liggen want die zijn afgelopen woensdag nog gecheckt en geslepen, aan pijn kan het normaal ook niet liggen want dierenarts had gezegd ze nog 3 dagen pijnstillers te geven dus die heeft ze gisterenavond nog gewoon gehad. Ze ademt sinds gisterenavond wel weer slechter en je hoort haar vaker reutelen. Het ging beter vorige week dus vandaar nog niet met een nieuwe AB kuur begonnen, maar misschien is het door de stress van tanden slijpen en de narcose toch weer opgeflakkerd. Wil toch maar de Draxxin opstarten dus, maar zouden jullie haar nog eens door de dierenarts laten checken of gewoon de AB ophalen? Ze eet hier en daar een brokje, een sprietje wortel en een klein stukje witloof maar stopt er al snel mee. Komt wel nieuwsgierig kijken als ik iets om te eten geef maar begint er niet aan of geeft het al snel op. Lijkt me dus niet dat ze zich echt ziek voelt maar dat het te vermoeiend is om te eten omdat ze benauwd is...

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:57

Hier eet sparrow na zijn oogoperatie alleen hooi, groenten en brood. Hij eet amper brokjes maar is verder happy en keutelt als een malle

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:06

Hoe gaat het met Lilly nu?

Had nog een vraag, kan dit hok gewoon buiten zonder beschutting? En wat met stormen?
Ik wil ze graag op de wei houden. Maar onder het afdak kan helaas niet omdat daar hooi opgeslagen wordt en er dus geen ruimte over blijft.
Dus moet ik het stukje naast het afdak gebruiken.
Of een deel van de paddock afzetten zodat de paarden niet aan het hok kunnen, maar ook dan is het niet geheel windvrij.

Afbeelding

Plan is om dan aan het hok ook een ren te maken zodat ze ten alle tijde vrij rond kunnen lopen en niet enkel ik het hok zitten.