Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:13

In de herfst/winter kweken ze (ondanks thermostaat) vaak niet of minder hard. En een mini japonica en een wildkleur neocaridina zullen damen in elk geval geen jongen geven, verschillende garnaalsoorten :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:55

Ja dat dacht ik al wel. Toch is het 25 graden in m'n aquarium. Dus niet heel koud. Hopelijk doen de andere 5 beter hun best.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:52

Net m'n stukje kienhout in het aquarium gedaan, heb 'm met 3 kiezelstenen vastgemaakt met garen ipv secondelijm want dat bleef niet zitten. Ik dus dat stuk kienhout erin gedaan en gekeken hoe de vissen erop reageerde, was ik een barbeeltje kwijt. Denk moet ze toch nog voeren, strooi wat voer erin dan komt ie wel boven. Nog niks, snapte er niks van. Keek ik vanuit een andere kant het aquarium in zag ik dat het visje in een gleufje van de filterpomp zat! Niet de pomp zelf maar tussen de pomp en glas. Het is maar goed dat ik daar keek en een paar oogjes zag zitten, arm visje :knuffel:

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:24

@fjordjes het kan even duren met garnalen. Vrouwtjes zijn alleen vruchtbaar net na een vervelling en als ze vruchtbare eitjes dragen.
Dat is, vooral bij iets doorzichtige Neocaridina, goed te zien door een wittig ‘zadel’ wat ze dan in de rug hebben. En het daadwerkelijke paren kan dan net na een vervelling, wat garnalen ongeveer 1x per maand doen. Vervolgens dragen ze de eitjes voor 3-4 weken en worden de babies geboren.
Dus het kan wel een tijdje duren voor je babies hebt. Je garnaal moet natuurlijk ook volwassen zijn, en bij jonge garnalen die voor het eerst eitjes dragen, gaat het ook weleens mis (ze laat de eitjes vallen, wappert haar buikzwemmers niet genoeg voor zuurstof bij de eitjes, etc) waardoor de eerste pogingen mislukken.
Tijd en geduld dus :)

Ik had eergisteren nog een leuke verrassing met het leeghalen van de shallow:

Een baby Dario! Origineel had ik 5 vrouwtjes en 1 man, maar se verstoppen zich graag. Nu met leeghalen alleen 1 vrouwtje kunnen vinden, de rest zal dan wel ergens een keer overleden zijn, maar het was zo overwoekert dat ik ze nooit heb gevonden.
EN DEZE BABY! Zoooo lief.
Afbeelding

Dus alle vissen en garnalen zitten nu nog in een grote plastic bak en ga ik zo overzetten. Filter is blijven draaien op die tijdelijk bak dus neem de hele bacterie-huishouden mee.

Aan het inrichten:
Afbeelding

En nu beplant en gevuld:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:36

ik moest net even weer terug naar je vorige bericht, even gemist dat je het zou leeghalen.
wat zonde dat je het hebt leeggehaald, ik vond het net zo mooi.
maar ik hou van mooie groene bakken, de vissen iets minder denk ik..die zwemmen liever :j
ga je nou iets veranderen kwa voeding dat je minder baardalg krijgt?

hier heb ii het alleen op het hout en de pomp zitten.
maar dat zit niet in de weg.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:40

Mijn planten zaten ook onder. Het was wel apart, want het was ook echt 1 helft van het aquarium dat echt bedekt was met baardalg (bij het filter in de buurt) en verder niks of weinig. Maar na een paar trim en verplaatssessies kreeg ik het nog steeds niet naar mijn zin. Vandaar even opnieuw ingericht :P

Ik vind het scapen ook heel leuk om te doen! Dus met 3 bakken kan ik dus een beetje spelen om er eentje in de zoveel tijd opnieuw in te richten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:42

De scape is zo wel heeeel mooi geworden! Ben benieuwd hoe die uit gaat groeien! :wow:

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:54

Ze vervellen wel regelmatig dus dat zit goed. Zie regelmatig een velletje liggen. Hopelijk doen ze snel hun best :D

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:48

Mag ik mij hier ook komen melden? :o

Mijn vriend en ik hebben ook al een tijdje een aquarium met een groepje Sumatraantjes en wat Neontetra’s. Heerlijk om naar te kijken. :)

Ik loop alleen nu tegen het volgende aan, de bak draait al een aantal maand, maar de bladeren van de planten verkleuren vanaf de rand donkerbruin naar binnen toe, op sommige blaadjes zitten aan de onderkant wat zwarte stipjes. Iemand hier ervaring mee?

Op de foto lijkt het niet heel erg, maar ik zie het op bijna alle planten terug.. Er is niks veranderd de afgelopen weken.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:20

welkom!
die onderste plant is denk ik java varen en daar zie je die stipjes en dat zijn sporen.
en varens vermeerderen zich door sporen, op google kun je wel info vinden over hoe je deze plant het beste verzorgd :j

die bovenste weet ik niet,kan zijn dat het te diep in de bodem zit.
je hebt wel voor het planten het wol enzo er af gehaald ?

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:27

ellepel schreef:
welkom!
die onderste plant is denk ik java varen en daar zie je die stipjes en dat zijn sporen.
en varens vermeerderen zich door sporen, op google kun je wel info vinden over hoe je deze plant het beste verzorgd :j

die bovenste weet ik niet,kan zijn dat het te diep in de bodem zit.
je hebt wel voor het planten het wol enzo er af gehaald ?

Thanks! :) Ik zie het bij bijna alle planten, ook die op een plekje staan waar de bodem wat minder “dik” is.. Wol etc. heb ik er afgehaald idd. Planten staan er ook al een tijdje in.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 23:24

Wat ellepel zegt, die onderste is inderdaad java-varen die zich vermeerdert :j

De bovenste lijkt me een Echinodorus of Cryptocoryne soort, die hebben best veel voeding nodig (in de bodem). Heb je er voedingssticks/-capsules in de bodem zitten? Dat lijkt me anders wel een goede om te proberen.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:08

Melyoramel schreef:
Wat ellepel zegt, die onderste is inderdaad java-varen die zich vermeerdert :j

De bovenste lijkt me een Echinodorus of Cryptocoryne soort, die hebben best veel voeding nodig (in de bodem). Heb je er voedingssticks/-capsules in de bodem zitten? Dat lijkt me anders wel een goede om te proberen.

Dank! Is een zorg minder :') Nee ik heb er verder geen sticks of capsules inzitten, zal dat eens opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:07

Die onderste is een crypto soortje inderdaad (wendtii als ik het goed zie). Inderdaad van nature een moerasplant en een plant die de meeste voeding via de wortels opneemt. Kleibolletjes/voedingssticks erbij en geduld hebben :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:29

Hier gaan er garnalen dood na het introduceren van een nieuwe groep....
Gelukkig gaan ze niet met grote aantallen maar steeds 1 om de paar dagen en helaas alle soorten
Panda’s,Cristal red en de Blue dreams.
Vermoed een bacterie die de nieuwe groep mee heeft genomen maar mocht iemand nog tips hebben?!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 12:16

cinniz123 schreef:
Gelukkig gaan ze niet met grote aantallen maar steeds 1 om de paar dagen en helaas alle soorten
Vermoed een bacterie die de nieuwe groep mee heeft genomen maar mocht iemand nog tips hebben?!

Ligt het er ook niet aan of ze op leidingwater of osmose water zijn gekweekt? Geen idee hoor misschien is het wel iets heel anders

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:49

fjordjes schreef:
cinniz123 schreef:

Ligt het er ook niet aan of ze op leidingwater of osmose water zijn gekweekt? Geen idee hoor misschien is het wel iets heel anders

Alles is op leidingwater gekweekt en zaten ook al even in de bak op (leidingwater)voordat de eerste dood ging.
Heb nu in 2 weken tijd 5 dode.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:20

Een vraagje, de thermostaat van m'n aquarium gaat steeds los. De zuignappen blijven niet zitten. Heb de zuignappen schoongemaakt (alleen met een spons geen schoonmaakmiddelen behalve kraanwater) maar dat heeft geen effect. Wat kan ik het beste doen?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:20

He, vervelend cinniz. Niet direct een oplossing, maar je zou kunnen proberen catappa bladeren oid toe te voegen, dat werkt antibacterieel, en ze vinden het ook lekker om te eten. Heeft misschien niet veel effect, maar alle beetjes helpen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:49

Melyoramel schreef:
He, vervelend cinniz. Niet direct een oplossing, maar je zou kunnen proberen catappa bladeren oid toe te voegen, dat werkt antibacterieel, en ze vinden het ook lekker om te eten. Heeft misschien niet veel effect, maar alle beetjes helpen?

Ja ik heb ze inderdaad weer besteld,vind het ook het proberen waard.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:18

Leuk uitzicht altijd vanaf de bank :+

Afbeelding

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:09

Melyoramel schreef:
Leuk uitzicht altijd vanaf de bank :+

[ [url=m/79jaQk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat gaaf!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:08

Ja heerlijk uitzicht vanaf de bank <3
Ik houd er echt van.
Let niet op mn thermostaat die moeten we nog even verder verplaatsen :')
Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 16:15

Ziet er goed uit, cinniz! :D

Toen ik de bak leeghaalde kwam ik deze weer tegen:
Afbeelding

Super geinig, na ruim 9 maanden heb ik ze nog allemaal, de Hara jerdoni, maar van de andere vissen in de bak heb ik er sowieso enkele verloren.
Je ziet ze alleen weinig, de hara’s, omdat ze nachtvissen zijn. Wel leuk om midden in de nacht met een zaklampje stiekem te gaan spienzen :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:24

Wat een mooie bak cinniz!

Mijn betta was goed ziek van vinrot. Had al behandeld met esha 2000, maar hij knapte niet op. Vorige week wilde hij niet meer eten en lag constant op de bodem -O- |(
Nogmaals esha erin, maar heel hoge dosis. Meneer kwam een dag later weer eten halen en zwemt weer rond.
Kuur van de week nog maar een keer herhalen. Hopelijk snel weer beter en mooie vinnen.

Toch wel lastig hoor, zieke vissen. Ik weet nog zo weinig. En met mijn andere dieren weet ik heel veel, en als ik het niet meer weet is het dierenarts.