Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 11:32

Ik bereken hier de richtlijnen en begin met de richtlijn. Ik weeg dagelijks de kvv en brok hangt in een rek klaar afgewogen per 12 dagen. Iedere 12 dagen ga ik met de katten en honden op de weegschaal en dan kijken we of dat we wat meer of minder of het zelfde moeten voeren. :o

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:44

Oh jemig Kiwi, jij doet het allemaal wel heel precies! Ik zou willen dat ik die discipline had :')

Ik lees later even je pb precies door, moet nu eigenlijk aan het werk maar dit houdt me bezig :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:45

Ik weeg het voer wel af, maar dat heeft er meer mee te maken dat mijn man vaak 's avonds voert en nogal de neiging heeft het op gevoel te doen. Dat komt niet altijd overeen :') Ik weet wat ze nodig hebben en geef aan hoe vol de maatbeker moet zitten. Qua kvv heb ik makkelijke hoeveelheden, maar ga dat niet elke dag afwegen. Kan dus zijn dat de ene dag wat meer is en andere dag wat minder, maar in een week komt dat weer goed. (bij de reu dan, omdat hij boven de kilo kvv per dag zit en met verdelen de rollen niet op de gram precies door de midden gaan. Ik hak ze bevroren :') )
Jongste teef staat op high energy brok (na een enorme zoektocht) en krijgt alsnog meer dan de richtlijn, maar kwam door die richtlijnen er wel achter dat de goedkopere brok duurder was qua voeren.

Ik vind trouwens meer voeren dan de richtlijn niet erg of raar, tot het echt dubbele hoeveelheden worden. :=

Maar Kaus, ga je ook de puppybrok voeren van Acana of een volwassen variant? Hier beviel het redelijk, hoewel de reu er niet tegen kon en de jongste er heel veel van moest eten. Maar goed, dat moet ze bij Cavom ook, terwijl dat toch een dikmaker hoort te zijn haha. (en één die ik liever niet voer qua ingredienten, maar wilde er toch was kilo's bij en was al door zoveel opties heen)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 11:53

Kaus schreef:
Oh jemig Kiwi, jij doet het allemaal wel heel precies! Ik zou willen dat ik die discipline had :')

Ik lees later even je pb precies door, moet nu eigenlijk aan het werk maar dit houdt me bezig :Y)

Haha dat valt wel mee. Als er eentje bijv 150 gram moet krijgen dan kan het zomaar dat er 160 uiteindelijk in de bak zit. En het zelfde met brok. Moet er 60 gram in zitten, kan het ook zomaar 65 gram zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:53

lol hier is het een hele lange tijd echt wel dubbele geweest :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:55

petitparis schreef:
lol hier is het een hele lange tijd echt wel dubbele geweest :o

Hier ook, maar dat was wel een reden om verder te zoeken. Bij volwassen honden he? Geen pup. Mijn pups vielen toch echt onder grote honden en kregen qua kvv toch echt eerder richting de 10% of ruim het dubbele bij brok. Enige voordeel is dat ik de extra's nooit mee hoef te rekenen. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:00

Ik stuur je trouwens even een PB petitparis!

EDIT: Willen jullie trouwens duimen? Binnen paar weken willen we laatste examen doen met teefje, als we dat halen en er op tijd een aankeuring is kunnen we dit jaar nog dekken. :+:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 12:32

MyWishMax schreef:
Ik stuur je trouwens even een PB petitparis!

EDIT: Willen jullie trouwens duimen? Binnen paar weken willen we laatste examen doen met teefje, als we dat halen en er op tijd een aankeuring is kunnen we dit jaar nog dekken. :+:

Hier duimen we :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:48

MWM, ga voor jullie duimen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:21

Ik duim ook voor je!

Net terug van de dierenarts. En zoals jullie al vermoedden inderdaad een lichte blaasontsteking. Ben heel blij met jullie suggestie want was er zelf vermoedelijk niet op gekomen. Had het gewoon aan puppyfratsen gewijd.

Weekje antibiotica en dan is het klaar. Dierenarts was zelf ook verbaasd om te zien dat een reutje blaasontsteking had. Dat komt, net als bij mensen, dus minder vaak voor bij teefjes. Ook die link had ik nog niet gelegd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 16:33

Nou hopelijk gaat het na de kuur een stuk beter kaus!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 16:58

Mijn reu had het ook. ;) Dus gek bij een reu vind ik het niet. Da zelf toen ook niet, zijn assistente vond blaasontsteking bij een pup onwaarschijnlijk. :')

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:24

Kaus, fijn dat er iets uitgekomen is. Nu is het simpel op te lossen. Hopelijk snel verbetering.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:26

Ik ken ook 2 reuen die het gehad hebben. Dus niks vreemd aan. Hopelijk is zijn zindelijkheidsprobleem nu wel grotendeels opgelost en verklaard

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:32

Ik ben stiekem ook wel blij dat er nu iets uitgekomen is. Zitten we ten minste niet weer met een raadsel zoals Dundy :') Dierenarts vindt hem overigens ook mooi op gewicht. Hij is sowieso voorstander van wat slanker tegenover een laagje vet te veel. Dexter heeft genoeg vet om te groeien maar geen gewicht te veel. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:59

Nou heb ik serieus nog één vraagje over dat voer... Ik zie dat er meerdere versies van Acana zijn maar gezien de naam kan ik nou niet duidelijk opmaken wat nou waar voor geschikt is. En raden jullie voor Dexter de pupversie aan of gewoon volwassen?

Edit: Wild Prairie lijkt mij prima? Die heeft een vleespercentage van 75%. Die lam en vis enzo lijkt mij meer voor honden met allergieën of iets anders waardoor je niet voor de 'standaard' gaat?

Edit2: WP wordt 'm dan dus voor Dundy. Nou ben ik niet zo'n fan van lang puppyvoer geven, werkt dit dus ook voor Dexter of kan ik voor hem beter de puppyversie of een ander type geven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:16

Daar kan ik je niet mee helpen. Ik weet dat ik van wolf zowel de junior als volwassen kan voeren aan de pups straks. Misschien kun je die naast elkaar leggen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:43

Kaus schreef:
Nou heb ik serieus nog één vraagje over dat voer... Ik zie dat er meerdere versies van Acana zijn maar gezien de naam kan ik nou niet duidelijk opmaken wat nou waar voor geschikt is. En raden jullie voor Dexter de pupversie aan of gewoon volwassen?

Edit: Wild Prairie lijkt mij prima? Die heeft een vleespercentage van 75%. Die lam en vis enzo lijkt mij meer voor honden met allergieën of iets anders waardoor je niet voor de 'standaard' gaat?

Edit2: WP wordt 'm dan dus voor Dundy. Nou ben ik niet zo'n fan van lang puppyvoer geven, werkt dit dus ook voor Dexter of kan ik voor hem beter de puppyversie of een ander type geven?

Op Voerwijzer Kun je lezen welke geschikt zijn voor pups, volgens mij bevat Ranchlands teveel calcium

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 23:11

xMercury schreef:
Kaus schreef:

Op Voerwijzer Kun je lezen welke geschikt zijn voor pups, volgens mij bevat Ranchlands teveel calcium

Voerwijzer is qua merken niet erg up to date helaas!
Kaus, lees de pb eens door :p staat ook over brok in bovenaan :p

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:55

Bij Acana wel hoor!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:57

Voerwijzer gebruik ik inderdaad vrij veel :j Maar voor de merken die ik echt wil vergelijken ontbreekt er dan weer veel info.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 12:02

Bij voerwijzer loop ik tegen t probleem aan dat er over verschillende KVV merken niet de juiste info staat. Heb daar al een paar keer wat mails over gestuurd met de actuele info maar er word niets mee gedaan. Brokken zoek ik daar sowieso niet op dus daar weet ik niet van of het klopt. Maar bij Kvv klopt er vaak geen hout van.

Ook de info over KVV voeren vind ik persoonlijk niet kloppend. Maar das een andere discussie. :o

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:18

Begrijpelijk hoor, Kiwiwitje! Ik bestelde mijn KVV altijd bij Oervoer, dus hun richtlijnen volgde ik altijd op :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 12:20

xMercury schreef:
Begrijpelijk hoor, Kiwiwitje! Ik bestelde mijn KVV altijd bij Oervoer, dus hun richtlijnen volgde ik altijd op :)

Ik ben vooral heel blij dat we ivm de geplande dracht van Chick info bij een voedingsdeskundige gevraagd hebben. Dat scheelt een hoop!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:36

de vraag naar voedingsadvies wordt steeds groter. De zaak waar ik mijn kvv en brok bestel, heeft 2 extra personen in dienst moeten nemen om aan de vraag naar voedingsconsults te kunnen voldoen. De eigenaresse heeft echt mee gezocht naar wat wel en niet in aanmerking kwam voor mijn allergisch exemplaar, zodat ik van de veterinaire brokken af kon.

Even iets anders: naar aanleiding van de show in Luxemburg, gisteren nog maar eens ingeschreven voor ringtraining. Helaas was mijn vriendin te ziek (chemo) en is vriendlief in de plaats mee geweest <3 . Ik lag bijna de hele training in deuk. Want uiteraard wilden mijn beide honden bij mij zijn en bakte vriendje er niet erg veel van, zeker niet toen we ook podiumtraining deden _O- Maar goed heb dan maar heel vaak van hond gewisseld dus ze hebben beide een opfrissing gehad :+