Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:45

Mijn bange ratje is gelukkig weer bijgedraaid! Heeft even geduurd hoor..

Het is een husky en ze wordt echt heel snel wit... blijf je de aftekening nog wel zien of verdwijnt dat helemaal?

Wij hebben in onze zithoek een losse stoel en en 2 en 3 zitsbank. Nu heb ik een plankje tussen de stoel en de tweezitsbank gemaakt, kunnen de ratjes dus van de een naar de ander sjezen, zo leuk! De brutale scheurt echt over die plank heen, de schuwe doet het iets voorzichtiger.

Het blijven wel echt heel leuke diertjes. Ze zijn met geen enkel ander dier te vergelijken (als bv konijn, hamster, woestijnrat). Helaas snappen de meeste mensen er niks van.. he bah heb je ratten???

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:06

kooslover schreef:
Alvast bedankt voor het meedenken over de kooien. De Ferplast Furet vind ik wat betreft deuren etc. het mooiste. Jammer dat ie niet zo groot is. Er lijkt altijd wel iets aan te mankeren, hoe moeilijk kan het zijn om een functioneel hok te maken :Y)

LauraMc; dat is een soort halve voliere volgens mij :j

Hij staat overal te koop als ratten- en frettenkooi. Hij is ook te laag voor vogels denk ik!

Fijn dat je ratje niet meer zo bang is Tilmar! Ja ik hoor het ook vaak inderdaad, maar ratten zijn écht anders! Het zijn net hele kleine hondjes :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:09

Bij ons in huis is het nu best warm. Daarom hebben we de ventilator een stukje op de kooi gericht en heb twee ijskoude blikjes in hun hangmat gelegd. Ze hebben zo'n dubbeldekker hangmat dus nu ligt er steeds één rat boven de blikjes en de ander steeds onder. Zo schattig! :)

Afbeelding

Jorinda

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:17

Die van mij waren vandaag ook heel erg gelukkig met hun zwembad met doperwtjes! :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:24

Hier is het ook niet om te houden, maar ze moeten het er maar mee doen.. Heb mn ramen al voorzien van hitte werende folie en heb de ventilator de hele dag aan staan op de hoogste stand, maar koeler dan het buiten is krijg ik het gewoon niet. Hier ook iedere dag zwemmen met stukjes komkommer en wortel. Komkommer blijft drijven, heb er 2 die niet snappen dat het lekkers op de bodem ligt := Heb ook een icepod, maar dat ding vinden ze eng geloof ik, daar blijven ze allemaal bij uit de buurt. Zal blij zijn als het wat minder warm is want echt fijn kan het niet zijn voor ze.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:53

Mijn ratten staan op zolder, daar is het ook bijna niet uit te houden... Heb rond een uur of 2 de ventilator 2 meter voor de kooi gezet, die kopjes gingen helemaal mee als de ventilator naar links en rechts draaide. Die vinden ze dus wel fijn!
Verder gebruiken ze het badje en de bevroren fles (met handdoek erom heen) helaas niet... Heb ze dus zonet zelf maar even in een badje met lauw warm water gezet, het is namelijk duidelijk te zien dat ze het wel warm hebben. Ik denk dat ik mijn ratten maar weer verhuis naar de kamer van mijn zus, daar is het toch zo'n 10C koeler overdag!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:45

Kan mn bericht niet meer aanpassen...
Maar ik maak me nu toch wel wat zorgen over mijn grijze rat. Ze hebben net even vrij rond gelopen door mijn kamer, en ik heb ze net weer terug gestopt in de kooi. Witje ligt steeds relaxt en als ik eraan kom staat ze op om te kijken. Maar Grijsje blijft gewoon liggen op de steen. De steen is wat nat doordat hier het drinkflesje op drupt. Normaal liggen mijn ratten wel in hun huisjes of hangmatje, maar nu liggen ze gewoon op de plankjes. Is deze houding normaal, of is dit oververhit?
Afbeelding

Sorry voor de vele vragen, ik maak me nogal snel zorgen over mijn ratten...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:51

je plaatje doet het niet..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:00

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:17

hallo allemaal!
Ik lees nog altijd trouw mee en heb nog steeds 5 hele leuke ratjes maar nou heb ik even een vraagje!
Ik ga morgen weer eens even nieuwe inkopen doen nadat ze alles alweer kapot hebben,
kunnen ratten tegen dit soort materiaal?
http://www.huisdierplein.nl/knaagdier/s ... 5_P747557/

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:16

@ Kaus : zou de ventilator ook al draait ie niet langs de kooi laten gaan, zou m er gewoon naast richten.
Die houding is normaal hoor, hier liggen de ratten met dit weer ook zo voor pampus, en die steen zal vast lekker koel aanvoelen!

@Ietjelover : Ratten kunnen er tegen, maar dit soort materiaal moet je wel eerst 24 uur invriezen om evt mijten ed te doden die in het stro/hooi kunnen zitten.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:50

Okee bedankt voor de tip :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:28

Die van mij liggen ook weleens zo op de plateaus. :) En de ventilator zou ik inderdaad niet op de kooi richten, maar ernaast. Dan komt er ook koelte vanaf, maar wind is niet goed voor ze.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:40

:wave: ik was even afwezig door mn vakantie, maar ik ben er weer! Mn schoonvader heeft op onze ratjes gepast, ofja hij is een aantal keer in de week langs gegaan om ze te voeren enz.. Hij was eigenlijk best bang voor ze en vond het maar niks, maar nu vind ie ze zo veel leuker! Hij vond het zo leuk dat ze zo enthousiast waren als ie binnen kwam :D knuffelen ging nog iets te ver, maar hij durfde ze te aaien en ze mochten op zn handen zitten haha

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:07

Wat leuk Saintelette! :D

Ik heb vanmiddag de kooi een grondige poetsbeurt gegeven. Zweette me kapot, maar de ratjes zijn me weer dankbaar.
Voor zolang het duurt. :') Durf te wedden dat vanavond al de bodembedekking uit het toiletje weer op de verdieping ligt ipv in het toiletje, maar goed... :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:49

Ik zit eraan te denken om via fretten.nl een (aantal) sputniks te kopen, kunnen jullie dit mij aanraden? Of is t geen betrouwbare site?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:16

Late reactie, maar de ventilator staat ook niet helemaal voor de kooi. Als je een paar meter voor een ventilator gaat staan voel je m niet meer blazen. Omdat ik een vrij slechte ventilator heb, is dat bij mij al bij 2 meter. De ventilator blaast dus niet echt de kooi, is het zelfde effect als m er naast zetten.
En dat ze met hun koppen mee gingen bewegen was toen ik ze los had. Toen gingen ze zelf voor de ventilator zitten.

Grijsje heeft deze nacht onder de kast door gebracht. Ze wilde er echt niet onderuit komen, heb het meer dan een uur geprobeerd maar ze wilde echt niet. Heb een bakje water voor haar neergezet en haar daar toen maar gelaten. Heb haar de hele nacht niet gehoord. 's Ochtends heb ik haar er nogmaals geprobeerd onderuit te krijgen met een rol kaftpapier. Aangezien ik dit weekend ergens anders ben moest ze er echt onderuit. Heb een stukje staart te pakken gekregen en haar aan haar staart eronder uit getrokken. Tja... best wel zielig, maar het was beter dan er nog een weekend onder zitten zonder eten en drinken. Ze heeft er gelukkig niks aan over gehouden, ze is ook niet bang voor mij ofzo. Ik snap ook totaal niet waar het vandaan kwam. Meestal komt ze namelijk gewoon als ik haar roep...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:06

Casper is zeker wel betrouwbaar hoor, Saintelette! :) Je hebt het niet gelijk de volgende dag in huis, maar dat is voor mij nooit een probleem.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:56

Ook hier gaat het heel goed, Zeus en Aiko zijn lekker brutaal en Zeus smikkelt zijn lekkers afentoe zelfs bij me op ipv dat hij de kooi in duikt.

Pacino is best even on de war geweest en was even wat schuw.. Maar inmiddels is hij aardig bijgedraaid en komt ook hij zelf de kooi uit om lekkers te "verdienen".

Zeus krijg ik zelfs amper terug in de kooi hahaha.

:o mijn handen hebben net een likbeurt gehad en ze gaan terug knarsen als ik geluidjes maak <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:10

Fijn om te horen!

Ik krijg ook altijd hele manicures van mijn ratten. Vind het altijd wel grappig voelen :Y)

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:57

Oeps, een hele tijd geleden dat ik hier wat gepost heb! :o Maar ik heb nieuws! :)
Mijn 2 mooie Rattendametjes zijn 18 juli geboren! Ze zijn zo leuk en ze veranderen zo ontzettend snel!
Ratje 1 : Russisch blauw berken genaamd Quinn'lee en Ratje 2: Russisch Dove berken genaamd Queennie
Foto's volgen snel! :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:52

Ik heb soms ook de grootste moeite met Lily terug in de kooi zetten. :') Of dat ik Lily er eindelijk in heb, Sarah er weer uit gaat, ik bezig ben met Sarah erin doen en dat Lily weer bovenop de kooi zit. :')

Leuk! Ben benieuwd naar de foto's!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:47

Dat van die koude blikjes is een goed idee! Zodra het weer warmer word, ga ik dat ook maar eens proberen.

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie mening.
Ik heb een ratje met een tumor bij het achterpootje. Het is al een behoorlijk eind gegroeid maar pijn heeft ze niet.
Enkel wat onhandigheid om het gezwel mee te sjouwen zeg maar, uiteraard logisch.

Ze is al aardig op leeftijd maar nog wel gewoon actief etc.

Maar nu is de vraag, hoe ver ga je? Ik zie hier zelf niet zo'n probleem in maar wellicht dat jullie hier anders tegenaan kijken.
Is het "zielig" dat ik haar zo laat leven?

Weghalen is geen optie. :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:41

Ik vind het sneu om het door te laten groeien, zeker als het wel in de weg zit..
Mijn Baxley had de eerste keer ook een grote bult die snel groeide, zat op zijn buik en deze heb ik laten verwijderen. Toen was hij nog geen jaar oud. Nu heb ik hem afgelopen april weer laten opereren (op 2,5 jarige leeftijd dus) aan 2 bultjes (op de rug). Geen tumoren, één ontstoken talgklier en één vetbult, die bleef groeien. Geen last van, geen pijn aan, geen verdere 'klachten' of veranderingen. Echter begon hij er aan te bijten wat toch wel aangaf dat hij er last van had. Alles weer helemaal prima gegaan, ondanks zijn leeftijd!

Ik ontdekte van de week weer 2 inimini bultjes. Ik weet niet wat het voor bulten zijn en ga er ook niet meer mee naar de DA. Hij heeft sinds een paar weken namelijk ook achterhand verlamming, zit minder goed in zijn vel, valt af en zo voorts. Ik ga hier dus niks meer aan doen, kijk even aan hoe het verloopt en of de bulten groeien of niet, hoe zijn verlamming vordert, maar als hij achteruit gaat laat ik hem inslapen..

Als hij enkel een nieuw bultje gekregen zou hebben, zou ik een derde operatie misschien nog wel overwegen. Maar nu hij verder lichamelijk ook niet helemaal in orde is, is het eerlijker voor het beestje om er gewoon een einde aan te maken wanneer hij minder wordt als dat hij nu is.

Het is dus geheel afhankelijk vind ik hoe het verder met het beestje gaat en hoe hij veranderd is/hetzelfde is gebleven t.o.v. voor de bult(en).. En dat kun je alleen maar ZELF beoordelen. Dat kunnen wij via internet niet voor je doen...

Wat ik me wel af vraag is waarom je vind dat weghalen geen optie is? :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:33

Dank voor je reactie. Hij is verder niet veranderd en lijkt er zelf geen probleem mee te hebben. Maar goed, wie ben ik om dat voor haar te zeggen.

Waarom ik hem niet weg laat halen. Vorig jaar heb ik één van mijn ratjes laten opereren aan een tumor. Bij thuiskomst ging het niet zo goed, gelijk weer terug gegaan naar de DA. Vocht gegeven, en midden in de nacht ging het weer super slecht, weer naar de DA. Weer wat toegediend gekregen en uiteindelijk is hij 's nachts uit zichzelf overleden, met ik gok heel veel pijn. Ik heb mezelf dit heel erg lang kwalijk genomen ondanks dat ik er alles aan had gedaan. Ik heb toen gezegd, dit nooit meer te willen meemaken. Dan liever een ratje in laten slapen dat het een goed leven heeft gehad, dan zo'n zielige dood op deze manier. Met zijn dood heb ik heel veel moeite gehad.

Helaas kreeg weer één van mijn ratjes een paar maandag terug een tumor bij haar kaak. Ik kon kiezen, in laten slapen of opereren. Toch maar besloten te opereren in de hoop dat het dit keer wel goed zou gaan. Gelijk die dag is ze geopereerd en leek goed te gaan. 's Avonds nog wel een keer terug gegaan naar de DA omdat ze nog zo wankel was maar na wat vocht te hebben gekregen ging het heel goed. Met de kuur begonnen en jawel na 1 week kwam het gezwel in haar kaak weer 2 x zo groot terug. Ze at niet meer, wat een pijn moet zij hebben gehad. Ben met haar gelijk naar DA gegaan en heb haar dan ook ter plekke in laten slapen.

Het ratje in kwestie is al goed op leeftijd en heeft een onwijs goed leven gehad.
Voor mij is dit dus een reden om dit ratje niet te laten opereren.

Misschien heb ik gewoon hele dikke pech gehad, maar in dit geval laat ik haar tegen die tijd dat het moet liever gaan, dan dat dit misschien weer gebeurd. Vind ik het diervriendelijkste voor het beestje.