De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:53

Ik ben heel eventjes terug.

Ik heb een verwaarloosd konijn geadopteerd omdat ze door ander vrouwtje aangevallen werd bij de persoon die haar opgevangen had (vangt verwaarloosde konijnen op en/of zoekt er een thuis voor maar ze wou deze eigenlijk liefst houden).
Nu is ze dus best mager, hoe kan ik haar op gezonde manier laten bijkomen?

Ik heb er ook een vriendje bij gekocht, een gecastreerd mannetje.

Mijn 2 andere lotharinger broertjes heb ik ook nog maar zijn nog niet gecastreerd dus die kon ik er niet bij zetten. :+

De dame in kwestie, leeftijd is helaas ook niet bekend.
Door de vacht lijkt ze OK, maar je voelt heel goed haar knoken.
Afbeelding

En samen met haar vriend. (nog geen jaar oud)
Afbeelding

Ze krijgen een meuslimix (ik wil wel overstappen op stopjes die mijn lotharinger ook krijgen) en kruidenhooi.

En de 2 broertjes genoten van het gras in de buitenren.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1&sfnsn=mo

Ik wil voor de hangoren ook een ren maar op de wei. Nu hoe doen jullie dat als het gras volledig weg is? Gewoon zand laten of ren opschuiven? Ik ben daar nog steeds niet over uit namelijk.

MoppieFilou

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:44

Ik voer de konijnen tegenwoordig johannesbrood, en daar staat op dat je er echt niet veel van mag geven omdat ze er heel makkelijk dik van worden, misschien is dat een idee? Heb nu ook een appel-kruidenmix van Passion for rabbits, daar mag je om dezelfde reden normaal ook niet teveel van voeren. Zullen vast nog meer producten zijn van haar die kunnen helpen bij konijnen laten aankomen waar ik niet direct op kan komen, dus zou zeker eens op haar website kijken :)

Heerlijk zo buitenspelen :D

Hier zitten ze gewoon op zand. Maar als het gras niet uitmaakt zou ik hem wel opschuiven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:59

Art_Ificious schreef:
Ik ben heel eventjes terug.

Ik heb een verwaarloosd konijn geadopteerd omdat ze door ander vrouwtje aangevallen werd bij de persoon die haar opgevangen had (vangt verwaarloosde konijnen op en/of zoekt er een thuis voor maar ze wou deze eigenlijk liefst houden).
Nu is ze dus best mager, hoe kan ik haar op gezonde manier laten bijkomen?

Ik heb er ook een vriendje bij gekocht, een gecastreerd mannetje.

Mijn 2 andere lotharinger broertjes heb ik ook nog maar zijn nog niet gecastreerd dus die kon ik er niet bij zetten. :+

De dame in kwestie, leeftijd is helaas ook niet bekend.
Door de vacht lijkt ze OK, maar je voelt heel goed haar knoken.
[ [url=m/HMpO4N.jpg]Afbeelding[/url] ]

En samen met haar vriend. (nog geen jaar oud)
[ [url=m/cyW5UD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze krijgen een meuslimix (ik wil wel overstappen op stopjes die mijn lotharinger ook krijgen) en kruidenhooi.

En de 2 broertjes genoten van het gras in de buitenren.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1&sfnsn=mo

Ik wil voor de hangoren ook een ren maar op de wei. Nu hoe doen jullie dat als het gras volledig weg is? Gewoon zand laten of ren opschuiven? Ik ben daar nog steeds niet over uit namelijk.

Onze Tammie moest ook aankomen, die is na ziekte veel gewicht verloren. Wij hebben vooral gezond gevoerd. Dus goede brokken, onbeperkt hooi, verschillende kruidenmixen en luzerne en groente. Niet per se dingen die extra aanzetten, maar dingen die ze hoe dan ook zou moeten krijgen. Dat heeft goed gewerkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:00

Afbeelding
Boor heeft de konijnen van dichtbij ontmoet :)).

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:01

Vandaag even met Hazeltje afgesproken dat het een bezem is en geen eten aan een lange stok, maar was ze het niet helemaal mee eens…

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:06

Haha, herkenbaar. Hier willen ze de bezem ook altijd proeven :)).

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 16:28

_San87_ schreef:
[ [url=m/3cNtot.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schattig!
En wat een mooie hond <3

NAIWHL schreef:
Vandaag even met Hazeltje afgesproken dat het een bezem is en geen eten aan een lange stok, maar was ze het niet helemaal mee eens…

[ [url=m/2SZDbP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Net of ze zo uitgehongerd zijn dat de bezem het laatste redmiddel is :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 17:09

_San87_ schreef:

Erg knap voor een jachthond !

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:10

Zie nu jouw foto pas San. Wat leuk! Kunnen ze ook los bij elkaar in de tuin?

Dat is lukt met onze honden niet. Ook niet met de retrievers… en de Jack Russel slaat helemaal op tilt met de knagers altijd…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:43

Dit is de eerste keer dat Boor erbij was terwijl de konijnen los liepen, we willen dat vaker gaan oefenen en dan kijken of we het vertrouwen dat hij er ook los bij loopt.

De eerste kennismaking ging iig heel goed! Snuffelen en eten :)).

Meneer Mier, onze teckel, loopt er wel gewoon los tussen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:44

Lukasje schreef:
_San87_ schreef:

Erg knap voor een jachthond !

Ik zal het hem zeggen <3.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:57

Boor heeft niet alleen de konijnen ontmoet, heeft ook hun eten geproefd :+

Hier schrok ik daarjuist even. Esperanza lag languit in de opening van het slaaphok en bewoog niet. Ik dacht even dat ze gestorven was, we weten immers ook niet hoe oud ze al is. Maar toen ik aan de tralies kwam tilde ze haar hoofd op. Lag dus gewoon gek te slapen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:38

Ze laten je soms echt schrikken he, die beesten _O-

Wij zijn weer bij de dierenarts geweest. Weer mijn hele vragenlijst meegenomen en gesteld, dus we zijn weer wat wijzer geworden.
Wat de kweek betreft kan ik de namen van de bacteriën niet herhalen :+ . Er zat alleszins geen pasteurella bij. Verder is er geen antibiogram gemaakt Gigixponys omdat dat bij die bacteriën niet kon. Dierenarts kende ze zelf zelfs niet eens, maar er stond bij dat eentje normaal gewoon op de huid voorkomt, en een andere zat in grondwater. Dus niets bijzonders eigenlijk.
Ik heb de Draxxin voorgesteld en hij was ermee akkoord die eerst te proberen.
Verder had hij het ook over rhinoscopie, dat kon in Gent ofwel bij Wilhelminapark. Moesten er nu opties dichterbij huis zijn had ik het misschien wel gedaan, maar dit vind ik voorlopig echt te ver rijden voor haar.
Nu vind ik haar de afgelopen twee dagen plots weer iets beter, vraag me niet hoe het komt, maar hij heeft laten zien hoe ik de injecties moet zetten, en ik mag de AB komen halen wanneer het nodig is. Voorlopig wacht ik er nog even mee want wil niet onnodig die bacteriën nog resistenter maken dan ze al zijn.
Stel dat ze het weer erger krijgt en de Draxxin helpt, zouden jullie dan stoppen als haar snot weg is, of toch langer blijven doorbehandelen? De kans dat het terugkomt is enorm groot natuurlijk, dus of langer doorbehandelen veel gaat uithalen is de vraag. Ik weet ook niet qua resistentie of het erger is om regelmatig een korte periode te behandelen of maar af en toe maar dan wel lang aan één stuk door.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:07

Echt he.

Met je vraag kan ik helaas niet helpen. Geen ervaring mee.

Weet iemand of deze ren marterproof is? Ik weet dat er marters op de wei rondlopen 's nachts.
Afbeelding

De hangoren zitten nu in een stal in dit hok. Maar wil ze permanent buiten hebben met die ren gekoppeld aan hun hok. Uiteraard met draadpanelen onder de ren tegen uitgraven.
Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:14

Hmm dat durf ik niet te zeggen. Ze zeggen normaal gaas van maximaal 1,9 x 1,9 cm. Maar hoe het dan met die langere openingen zit zou ik niet weten. Hoe breed zijn de openingen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:33

Hoogte 8,5cm breedte 2,5cm
Afbeelding
Afbeelding

Op google kwam ik 4x4cm tegen als max tegen marters.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:05

Met die 4x4cm hou je de grotere marters wel buiten maar de kleinere soorten of de jongen kunnen er wel nog doorheen. Ik zou denk ik het risico niet durven nemen en moest je die ren nemen fijner gaas aan de binnenkant vastmaken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:06

Ik dacht ook dat hij 4cm nodig had.
Zijn de tralies sterk genoeg? Gemaakt voor nijnen zou dat eigenlijk wel moeten…. Een marter bijt zich er nl ook nog wel eens door.
Let er trouwens ook op dat de ren goed vast staat. Marters zijn slim èn sterk. Ze kunnen de ren ook verplaatsen en dan zijn ze nog binnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:47

Ik wil sowieso draadpanelen aan de ren maken en de ren vastzetten zodat die met een eventuele storm ook niet weg gaat.

De tralies lijken me wel sterk. Het zijn speciaal rennen voor konijnen en/of cavia's.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:18

Hoop informatie MoppieFilou, maar kan je er helaas niet mee verder helpen. Soms weet je gewoon niet meer wat wijsheid is. Ik vind het wel heel interessant om te lezen allemaal.

En wat betreft de marters. Je kan altijd nog gaas extra aan de binnenkant maken als je het niet vertrouwd.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:38

Het is niet altijd simpel inderdaad... Zeker bij snot kan het soms zo moeilijk zijn om te vinden wat de oorzaak is en wat helpt. Eén ding weet ik nu wel zeker, en dat is dat een konijn met snot van de eerste keer enorm goed behandeld moet worden om het echt weg te krijgen, want eens chronisch is het echt een gesukkel. Moesten we dat soort dingen allemaal nu eens meteen weten he, zou het leven een pak makkelijker maken haha.

Edit: Art_Ificious, denk inderdaad wel dat de spijlen van dat soort hokken en rennen echt stevig genoeg zijn. Het is net de grootte van de opening waar ik mij wat zorgen over zou maken. Maar als je het verder echt een goede ren vindt zou ik het inderdaad met extra gaas oplossen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:45

Ik kom er helaas juist achter dat esperanza, de zwarte magere dame olifantstanden heeft. (ja best stom dat ik er niet eerder naar keek) Dat verklaart waarschijnlijk ook dat ze mager is.

Morgen kan ik bij de dierenarts terecht.

Verder heb ik draadpaneel kooien gekocht 2 stuks die ik als 1 hok gemaakt heb. Kunnen ze toch af en toe wat buiten mits ik in de buurt ben.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 15:48

Hallo,

Aangezien dit een actief konijnentopic is en ik met een vraag struggle, hoop ik hier wat advies te krijgen.
even wat achtergrond info:
Ik heb sinds 2015 een super leuk en lief konijntje. Ze komt van een boerderij waar wij op vakantie waren destijds, leeftijd weten wij dus niet zeker maar aangezien ze toen nog kleiner was gaan we er vanuit dat ze ongeveer 6-7-8 jaar moet zijn. Ze wilde het konijn niet meer hebben omdat ze met geen enkel konijn goed overweg kon, blijven vechten (tot bloedens toe helaas) en aanvallen zodra er een konijn in de buurt kwam etc. Wij besloten het konijntje mee te nemen. Ze leeft bij ons binnenshuis, 24/7 los, onbeperkt hooi, en alle aandacht die ze maar kan wensen. Ze kan in de zomer/lente ook naar buiten via de achterdeur.

Nu mijn vraag:
ze heeft tot nu toe nooit gezondheidsproblemen gehad. Maar heeft sinds afgelopen 2 weken de volgende symptomen:
- niezen (niet contant), maar afgelopen dagen wel meer.
- Iets wat nat neusje maar niet ernstig (voorpotjes blijven droog)
- Maakt soms wat aparte geluiden bij het eten of gw tijdens het liggen.
- Ruikt niet meer fris van onderen, echt beetje die urinegeur die blijft hangen
- Eet en drinkt wel gewoon normaal, geen natte oogjes, geen echt snot, beweegt nog veel en net zo actief. Oogt voor de rest dus niet ziek.

Ik vertrouw het toch niet helemaal, maar mijn ouders vinden het onzin om naar de dierenarts te gaan, en willen 'het nog even afwachten'. Wat vinden jullie? Zou ik het nog even aankijken of zal ik toch maar tegen mijn ouders in gaan en zelf gewoon een bezoek aan de dierenarts plegen?

PS: ik weet dat konijnen absoluut groepsdieren zijn en altijd samen horen! We hebben meerdere malen haar geprobeerd te kopppelen in alle combinaties mogelijk, maar niks mocht baten. Ze trok altijd gelijk der bek open viel meteen aan. (allemaal in onbekende terreinen voor beide partijden). Het ging nooit langer goed dan één dag... helaas. Na de zoveelste keer hebben we het opgeven en blijft ze alleen met ons. Ze krijgt genoeg aandacht en oogt gelukkig (ookal is het niet hetzelfde als een soortgenoot natuurlijk..). Dus hier aub niet te veel op terechtwijzen, ik weet dat het niet hoort, maar het is niet anders.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:56

@esperanza mijn Jack had ook steeds zulke lange tanden. Eerst zelf bijgehouden maar uiteindelijk laten verwijderen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:10

Lola, hoe oud ben jij zelf? Als je 18+ bent kan je gerust zelf met dat konijn naar de dierenarts. Ik weet niet hoe dierenartsen zijn als je als minderjarige met een dier er toe komt.

@caro29. Dierenarts gaat haar morgen onderzoeken. Ik hoop dat het met regelmatig bijknippen te doen is.