Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:57

Even jullie merken plus brokken van Acana erbij gezet.

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 22:11

Kaus schreef:
Even jullie merken plus brokken van Acana erbij gezet.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Roep morgen nog wel even dat ik daar naar moet kijken voor je. Vanavond lukt niet meer en ik ga dat echt vergeten :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 22:38

Tammenga ken ik alleen goede ervaringen mee, ook in de tijd dat ik verkooppunt was. Mijn 2 honden zijn opgegroeid op veel darf afgewisseld met tinlo en tammenga en nog wat meer. Expres dus zonder calcium preparaat, dat wil ik niet bij opgroeiende honden haha. Zal morgen mijn bestand erbij pakken, heb ergens nog wel alles opgeslagen inclusief prijzen can goedkoopste leverancier en hoeveel ze nodig hadden.

Ik voer nu bij voorbeeld duurdere brok maar ipv dubbele van aanbevolen hoeveelheid hoef ik maar iets erboven te zitten. Dat heb ik qua kvv ook opgeslagen, wat het advies was en wat ik moest voeren.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:02

Ik kijk erg uit naar jullie aanvullende informatie :D Ben jullie oprecht erg dankbaar.
Voor Dundy gaat het nog even afwegen zijn wat we gaan doen, overstappen of niet.

Overigens vraag ik mij dan toch af wat het verschil is tussen deze:

Citaat:
Samenstelling:

Verse kip (8%), vers vlees van kalkoenen (8%), verse kip slachtafval (lever, hart, nier) (8%), gedroogd kippen (8%), gedroogd kalkoenvlees (8%), gedroogde haring (8%), hele groene erwten, rode linzen, kikkererwten, verse hele eieren (4%), verse baars (4%), verse forel meer (4%), kippenvet (4%), verse kalkoen slachtafval (lever, hart, nieren) (3% ), groene linzen, gespikkelde bonen, volle gele erwten, zongerijpte alfalfa, zalmolie (2%), lensvezels, gedroogd kippenkraakbeen (1%), bruine algen, verse pompoen, verse Butternußkürbis, verse pastinaak, verse kool, spinazie, verse bruine mosterd, verse Rübsamenblätter, verse wortelen, verse "Red Delicious" - appelen, verse "Bartlett" bollen, gevriesdroogd lever (kip en kalkoen) (0,1%), zout, verse veenbessen, verse bosbessen, cichorei wortel, kurkuma, melkdistel, grote klis wortel, lavendel, echte Eibischwur individueel, rozenbottels.

Additieven Nutritionele toevoegingsmiddelen: Vitamine A (15 KIE / kg), vitamine D3 (1500 IU / kg) vitamine E (240 IU / kg), vitamine B1 (thiamine) (27 mg / kg), vitamine B2 (riboflavine) (16 mg / kg) vitamine B3 (niacine) (115 mg / kg), vitamine B5 (Pan. zuur) (25 mg / kg), vitamine B6 (pyridoxine) (15 mg / kg), vitamine B12 (0,21 mg / kg) foliumzuur (2,06 mg / kg), choline (2.400 mg / kg), natrium (0,3%), chloride (0,45%), kalium (0,82%), magnesium (0,1%), ijzer (270 mg / kg), zink (270 mg / kg), koper (30 mg / kg), mangaan (18 mg / kg), jood (2 mg / kg), seleen (0,74 mg / kg).
Plantaardige ingrediënten: Cichoreiwortels (400 mg / kg), kurkuma (100 mg / kg), melkdistel (100 mg / kg), klis (100 mg / kg), lavendel (100 mg / kg), heemst (100 mg / kg), rozenbottel (100 mg / kg).

Ruw Eiwit 31%
Ruw Vet 17%
Vocht <10%
Ruwe As 7%
Ruwe Celstof 5%
Calcium 1,2%
Fosfor 0,9%
Omega - 6 2,5%
Omega - 3 0,6%
DHA 0,3%
EPA 0,15%
Glucosamine 700 mg/kg.
Chondoitine 1500 mg/kg.

En dit:

Citaat:
Samenstelling:
Kippenvleesmeel (min. 29%), ontsloten mais, ontsloten rijst, ontsloten haver, olien en vetten (min. 0,5% zalmolie, bietenpulp, johannesbroodmeel, runderpensmeel (min. 2%), vitaminen en mineralen

Analyse: Eiwit 25.0 %, Vet 14.0 %, Vocht 8%, Ruwe As 6.2% Ruwe Celstof 4.3 %, Calcium 1.2 %, Fosfor 0.9 %

Voor mijn gevoel is dit verschil namelijk echt minimaal. Als jullie hiernaar zouden kijken, welke zouden jullie dan kiezen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:13

Optie 1, meer vlees en niet vleesmeel ( vaak in kwaliteit minder ) en qua vet wat hoger.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 23:13

Dan zou ik gaan voor de eerste. Voornamelijk omdat ze opener zijn over wat er in zit. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:19

Oké dat was duidelijk :Y) Ging om Acana vs Carnis. Bevestigen jullie in elk geval wel wat jullie zeggen :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 07:22

@kaus: overduidelijk optie 1. Bij de 2de kan de hoeveelheid mais en rujst oplopen tot 29% waarentegen je bij de eerste onder de 8% zou moeten zitten (als ik goed gekeken heb).
Koud geperste perste brok bevat dacht ik altijd meer "graan" dan krokante omwille vh bereidingsproces. Anders blijft koud geperst geen brokje. Verder weet je pas wat een brok of eender welk ander voer als je het werkelijk gaat voeren. Hoe gelijkaardig ze op papier kunnen lijken, van de ene moet je mss 2x zoveel voeren als vd andere of gaan ze aan de dunne of...
Brok met te hoog eiwit percentage moet ik hier niet voeren tenzij ik honden met oorontstekingen wil of te magere...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:27

Kaus schreef:
Oké dat was duidelijk :Y) Ging om Acana vs Carnis. Bevestigen jullie in elk geval wel wat jullie zeggen :D

Was het eerste wat ik dacht toen ik het zag.
Ik zou ook voor optie 1 gaan, vanwege het hogere vleesgehalte en hogere eiwit en vetgehalte.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:31

Ik ben met Aiden gestart op Acana, na veel buikpijn en klachten nu op RC. Ach, hij doet het er goed op..

Hier op hete kolen, teef had dinsdag een klein tempdip en gister overdag wat groter. Ik kan echt niet wachten tot er nieuws is :o zo nieuwsgierig!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:32

Tja, je kunt van alles willen, maar uiteindelijk is het per hond toch verschillend waar hij/zij het het beste op doet.
Spannend Annemijn.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:34

Precies! Met nieuwe pup even denken wat ik wil.. of weer Acana of gelijk RC. Ook even zien wat hij vanuit de fokker krijgt :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 09:38

MissAnnemijn schreef:
Ik ben met Aiden gestart op Acana, na veel buikpijn en klachten nu op RC. Ach, hij doet het er goed op..

Hier op hete kolen, teef had dinsdag een klein tempdip en gister overdag wat groter. Ik kan echt niet wachten tot er nieuws is :o zo nieuwsgierig!

Altijd apart met voer waar ze t wel en niet goed op doen. Boellie kreeg RC bij de fokker maar met het zindelijk maken ging ik ieder uur naar buiten. En hij presteerde het om bijna ieder uur in de ochtend te poepen. Gelukkig wilde ik al geen RC voeren. Maar meneer was erg kieskeurig op brok hij heeft 1,5 jaar moeilijk gedaan met brok(kreeg wel kvv) en uiteindelijk doet ie t super op wolf of wilderness!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:42

Die van mij heeft ook wat zachte ontlasting op de RC en gaat straks dus over op Orijen, eerst even de zak opmaken en dan rustig overschakelen. Hopelijk krijgt ze daar betere ontlasting op.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:08

Ik vind RC sowieso een vrij commercieel merk. Mijn voorkeur gaat uit naar schone merken en uiteraard een hoog vleespercentage.

Dexter mag vanmiddag rond drie uur naar de dierenarts. Ben benieuwd wat eruit komt. Hopen dat alleen plasje controleren genoeg is en dat er niet ook nog bloed hoeft te worden geprikt.

Wij gaan voor nu een zak Acana bestellen, Carnis was toch al bijna op en voordat ik echt over wil stappen op eventueel KVV wil ik meer onderzoek doen. Ben heel benieuwd hoe Dundy het erop doet. Vermoed dat Dexter het overal wel goed op doet. Hopelijk komt die dan nog net dat beetje extra aan. Lekker zullen ze het allebei wel vinden, dat is dan weer het voordeel :9 :Y)

Dus dan heb ik nog de vraag of jullie handige linkjes weten waar dat misschien tegen een leuke aanbieding te bestellen is :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:35

Volgens mijn zijn brekz en zooplus de goedkoopste voor zover ik snel kan vinden. Ik zie dat die 2 elkaar niet veel schelen iig. Bij sommige hebben ze van het een wel een 17kg en de ander niet, dus daar zit verschil in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 10:37

Kaus schreef:
Ik vind RC sowieso een vrij commercieel merk. Mijn voorkeur gaat uit naar schone merken en uiteraard een hoog vleespercentage.

Dexter mag vanmiddag rond drie uur naar de dierenarts. Ben benieuwd wat eruit komt. Hopen dat alleen plasje controleren genoeg is en dat er niet ook nog bloed hoeft te worden geprikt.

Wij gaan voor nu een zak Acana bestellen, Carnis was toch al bijna op en voordat ik echt over wil stappen op eventueel KVV wil ik meer onderzoek doen. Ben heel benieuwd hoe Dundy het erop doet. Vermoed dat Dexter het overal wel goed op doet. Hopelijk komt die dan nog net dat beetje extra aan. Lekker zullen ze het allebei wel vinden, dat is dan weer het voordeel :9 :Y)

Dus dan heb ik nog de vraag of jullie handige linkjes weten waar dat misschien tegen een leuke aanbieding te bestellen is :D

Ohwja! Ik ga gelijk neuzen voor je! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:40

Wat mij nog opvalt aan het schema, Kaus. Je rekent bij KVV 4% voor Dexter, maar dat is nog vrij weinig eigenlijk. Hoe heb je berekent wat hij krijgt bij Acana?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:44

Ik heb steeds de richtlijnen opgezet opgezocht van hun eigen websites. Alleen van Tammenga kon ik niet vinden meen ik. Voor Acana heb ik dit gebruikt. http://championpetfoods.nl/index.php/ac ... dingstabel

Hij gaat +- 20kg wegen en weegt nu 10kg, daarmee zou hij dus op 210gram per dag komen. Maar ik hou met uiteraard niet strak op aan een richtlijn hoor. Als hij meer nodig heeft krijgt hij meer. Of ben ik ergens de fout in gegaan?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:52

Nou, bij KVV is het voor pup tussen de 5 en 10% van het gewicht. ;) Ik hield het gewicht aan wat ze op dat moment waren of hoorden te zijn. Dus bij een iets te schrale pup die 10 kilo zou moeten wegen hield ik die 10 kilo aan en nam daar die 5 tot 10% van. Daarna werd het voeren op het oog, waarbij het wel elke week iets meer werd haha. Bij brok is het minder duidelijk, maar mijn ervaring was dat ze vaak wel aan het dubbele zaten van het advies voor een volwassen hond. (bij een brok voor volwassen honden, dus geen pup of junior variant)

Ga je ook de puppyvariant voeren?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:02

De hoeveelheid brok (en vers) die je moet voeren is gewoon per hond verschillend. Mijn vorige hond kreeg ongeveer 1/4 tot 1/3 van aanbevolen hoeveelheid, anders werd ze een bijzettafeltje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:12

Klopt, maar de richtlijnen zijn er niet voor niks, erg onder de richtlijn gaan zitten is ook niet goed, er erg boven zitten betekent ook dat het niet helemaal geschikt is voor die hond. Het blijft een richtlijn en die is wel handig om mee te beginnen en vervolgens zelf aan te passen aan een hond. Een pup eet nu eenmaal meer dan een volwassen hond, gemiddeld dus 5 tot 10% van het gewicht bij vers. Een voedingsadvies voor een puppybrok is anders dan een advies voor volwassen brok (omdat de pup meer voedingsstoffen nodig heeft, maar ook omdat de puppybrok anders samengesteld is). Je kan dus niet het ene advies voor de andere gebruiken. Bij een berekening moet je wel van het advies uitgaan en in het begin qua voeren ook, daarna kan je aanpassen naar de hond. Je moet toch ergens beginnen.

1/4 van aanbevolen hoeveelheid is niet iets wat ik iemand zou aanraden, dan opzoek naar een lichtere brok, want zo krijgen ze ook te weinig vitamines/voedingsstoffen enzovoorts binnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:24

richtlijn is idd een goed startpunt, maar ik eindig altijd boven de richtlijn.
* jack russel (10.5kg): 2x per dag 75-100g kvv + 50g mix van gekookte groenten en rijst
* Dalmatiër (33kg): 200g brok (richtlijn 390g) & 350g kvv + 300g mix gekookte groenten/aardappel
* Dalmatiër (29kg): 120g brok + 150g kwark & 200g kvv + 350g mix groenten/aardappel + 30ml lijnzaadolie

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:26

Ik voer idd ook op gevoel. Hond beetje te vol iets minder voer. Hond iets te smal wat meer voer.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:27

Oké goed dat je het zegt MWM :j Vandaar dat ik nu dus niet zomaar de overstap ga maken naar KVV. Dan was ik dus tegen dat soort dingen aan gelopen terwijl ik nu nog even de tijd heb om het eea uit te zoeken.

Wij zitten met Dundy met de brok die we nu hebben op 130% nu van de ADH. Nu zou dat ook kunnen komen omdat hij simpelweg veel actiever is dan de standaard huishond. We hebben high-energy brok geprobeerd maar dat kwam er vloeibaar weer uit. Geen succes dus.