Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Clocloken_

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:09

Bij mij loopt die groep ook constant buiten, hebben een luikje waar ze door kunnen :) maar vandaag deden ze echt weer eens supergek, ze hebben zo van die momenten :j wie weet was het wel een soort van protestactie omdat ze moesten wachten tot hun hokken schoon waren _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 10:48

Ik heb de buitendeur nog maar even dicht gelaten tot het iets warmer is. Het gras was weer wit vanochtend.

Vraagje aan mensen die ze constant op gras hebben... hebben jullie ook last van mos ??
Ik heb vorig jaar heel veel mos er uit gehaald + bijgezaaid en nu zit het weer helemaal vol.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:43

Geniaal dat bordje _Clocloken_! Hoop dat die persoon hem snapte :P

Toen Dina nog niet ziek werd renden ze hier ook als een gek de ren door :D Vooral als ik de indeling weer had veranderd, vinden ze prachtig!

Er gebeuren toch gekke dingen met die cavia's van mij... Zoals de meesten wel weten had Dina weer diarree laatst. Dat was binnen 1 dag na het proberen van Fenbendrops gelukkig wel voorbij (ik denk dat dat heeft geholpen! *\o/* ). Ze heeft nu nog wat zachte keutels en eet nog amper, maar is weer heel levendig.

Maar wat nu zo gek is: ineens loopt zij op een aantal momenten per dag continue achter het ventje aan, met haar neus onder zijn kont. Daarna gaat zij zijn hele gezicht aflikken. Die dingen deed ze nooit! Ze zocht op geen enkele manier toenadering bij hem, en nu ineens dit....
En ze piept sinds 2 dagen ineens KEIhard als hij op een verkeerde manier in haar buurt komt. Echt dat je het voelt in je oren, zo hard. Klinkt een beetje hetzelfde als dat de koelkast open gaat, maar dan wat agressiever. Vannacht piepte ze ook weer zo hard, dus schoot mn bed uit om te kijken: niks aan de hand. En nu net piepte ze weer zo hard naar hem en waggelt nu weer knorrend achter zijn kontje aan. Van pijn is het dus niet := Iemand enig idee wat dit voor plotseling gedrag is? Zou ze berig zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:45

Duidelijk berig aan het worden of al zijn :( Overigens kan dat ook wel eens wat diaree geven; hormoontjes die van streek zijn.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:51

Dus toch :P Zij zit op moment van typen continue achter hem aan, lekker knorrend en likt zijn hele gezicht. Maar als hij een verkeerde beweging maakt piept ze hetzelfde als dat de koelkast open gaat, maar dan VEEL harder :wow:

Ik vind het vooral zo gek dat ik ze nu al een aantal maanden heb en ik haar dit nog nooit heb zien/horen doen... terwijl ze wel vaker berig zijn. Heb haar sowieso nog nooit bewust berig gezien...

EDIT:
Ik heb het gefilmd :D zal hier zo de link neerzetten als het geupload is.
Laatst bijgewerkt door Sperziemone op 28-02-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:55

Sperziemone schreef:
Geniaal dat bordje _Clocloken_! Hoop dat die persoon hem snapte :P

Toen Dina nog niet ziek werd renden ze hier ook als een gek de ren door :D Vooral als ik de indeling weer had veranderd, vinden ze prachtig!

Er gebeuren toch gekke dingen met die cavia's van mij... Zoals de meesten wel weten had Dina weer diarree laatst. Dat was binnen 1 dag na het proberen van Fenbendrops gelukkig wel voorbij (ik denk dat dat heeft geholpen! *\o/* ). Ze heeft nu nog wat zachte keutels en eet nog amper, maar is weer heel levendig.

Maar wat nu zo gek is: ineens loopt zij op een aantal momenten per dag continue achter het ventje aan, met haar neus onder zijn kont. Daarna gaat zij zijn hele gezicht aflikken. Die dingen deed ze nooit! Ze zocht op geen enkele manier toenadering bij hem, en nu ineens dit....
En ze piept sinds 2 dagen ineens KEIhard als hij op een verkeerde manier in haar buurt komt. Echt dat je het voelt in je oren, zo hard. Klinkt een beetje hetzelfde als dat de koelkast open gaat, maar dan wat agressiever. Vannacht piepte ze ook weer zo hard, dus schoot mn bed uit om te kijken: niks aan de hand. En nu net piepte ze weer zo hard naar hem en waggelt nu weer knorrend achter zijn kontje aan. Van pijn is het dus niet := Iemand enig idee wat dit voor plotseling gedrag is? Zou ze berig zijn?

Nu heb ik hele rare beelden _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 20:59

Het wordt voorjaar, dus misschien is het nu wat sterker als anders :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:07

Dat zou kunnen :j

Ziehier het filmpje:

Zodra hij in het huisje zit wordt hij afgelebberd. Net gebeurde precies hetzelfde maar zaten ze beide met open bekkie te piepen en te dreigen met bijten :oo zag er best heftig uit.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:08

Haha, hier doen ze eigenlijk altijd wel gek.. Nouja, niet allemaal natuurlijk.. Maar ik zie er elke dag wel een aantal sprintjes trekken en gek doen :))

Denk idd dat ze berig is sperzi :P leukies heb je!

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:46

Dankjewel! :D zijn ook ontzettende leukerds en zo totaal verschillend van karakter!

Net beide een voor een tijdje op schoot genomen om ze wat rust te geven. Nu ze weer samen zitten gaat ze weer vrolijk door met haar paringsdans _O- Ik hoop wel dat haar hormonen snel verdwijnen, word gek van dat gepiep en vind t zo sneu voor hem :') die is straks helemaal kapot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 23:49

Ach normaal is het anders om en krijgt het zeugje geen rust :)
Meestal zijn ze 2 dagen berig.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:13

Zou je denken, maar hij zit NOOIT achter haar aan. Heb hem ook nog geen enkele keer op haar gezien. Zij doet altijd gemeen tegen hem dus hij komt niet eens in de buurt :') En nu is ze berig en moet hij ineens lief zijn. Snap wel dat hij er nu ook geen zin meer in heeft :P

Ik hoop het, want dan betekent het dat het morgen voorbij is. Ze doet zo sinds gisteren...

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:50

Zucht -O- Elke keer als ik denk dat Dina beter gaat valt het weer tegen.
Gisteravond niet gedwangvoerd omdat ze beter leek te gaan. Vers kruidenhooi gegeven, om haar de kans te geven trek te krijgen en zelf op gewicht te blijven. Net met wegen was ze nog maar 1000 gram (schommelde tussen 1030 en 1060).

Geef wel pas 2 dagen Fenbendrops, misschien moet ik dat nog wat meer tijd geven. Maar anders is er echt wat anders aan de hand en wordt het tijd voor nog een DA bezoek en moeten het wel blaasstenen zijn denk ik...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:55

Pff het is wat met je dametje zeg -O- Echt balen, die ups en downs. Misschien toch nog even dwangvoer tot de drops effect gehad kunnen hebben..
Anders nog eens een urine monstertje afgeven bij de DA?

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:11

Ja he -O- het gaat ook maar niet voorbij! Hopelijk slaan die Fenbendrops snel aan, anders is het toch nog wat anders.
Wat zouden ze kunnen aflezen aan urine? :)

Ik ga ook even een (enorme :=) mail sturen naar Dierenkliniek Wilhelminapark om te vragen om advies. Hopelijk doen ze dat gewoon zo via mail, want even heen en weer is wel een beetje ver en lastig ivm werk. En misschien die mail ook ff plakken op caviaforum.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:18

Hoe krijg je een urinemonster bij een cavia...een paard is al moeilijk genoeg :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:17

Klinkt vervelend, maar gewoon in een binnenkooi, en dan zonder bodembedekking.. Veel betere manier kan ik me niet bedenken.
Uit een urine monster kunnen ze namelijk redelijk wat info halen. :j

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:19

Ze at net een beetje hooi en eet andijvie super goed (al haakt ze op een gegeven moment af en is de rest voor Tommy). Zijn dus hele goede tekens. Maar daar tegenover staat haar vacht meer overeind dan ooit en ligt ze nog steeds veel stil.

Ben het echt zo zat -O- even antwoorden afwachten van opvang en DA...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:21

Heb je geen warmtelamp of warmtemat voor haar? Zichzelf warm houden kost ook veel energie.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:26

Heb ik :j geleend van opvang. Zal hem meteen weer ff opwarmen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:04

Caviahok is weer schoon. Nog even terug gezocht. De laatste keer 2 februari helemaal gedaan. Dus dat is wel netjes.
Overigens maak ik wel 2 a 3x per week de slaaphokjes schoon, anders stinken ze nog de tent uit :D

@sperziemone: waarom toch andijvie voeren ?? of is ze niet meer aan de dunne ??

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:08

Citaat:
Heeft uw cavia last van diarree? Verander de voeding niet te drastisch, blijf verse groente geven. Zet het dier nooit op dieet van enkel droogvoer en hooi. Plotse veranderingen in de voeding, samen met de beperking van vers voer leiden tot anorexie, uitdroging en verergering van de problemen.

Bron: http://www.caviadokter.com/Spijsvertering/diarree.shtml

Buiten dat heeft ze idd geen diarree meer. Alleen iets te kleine keutels en nattig ipv droog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:11

Zolang een cavia drinkt en brokjes/hooi eet kan er nooit sprake zijn van uitdroging en anorexie.

Als ze nog geen droge keutels heeft is het nog niet helemaal goed en zou IK ze geen groenvoer/fruit geven.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:15

Ze eet geen brokjes meer en hooi érg weinig. Er wordt door de opvang en deze site daarom ook aangeraden niet ook nog eens te stoppen met groenvoer. Maargoed, overal staat weer wat anders en ik vind het allemaal vreselijk lastig... Morgen sowieso de dierenarts bellen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:38

Het is ook erg lastig hoor.. iedereen zegt inderdaad vaak wat anders.. Dat maakt het nóg moeilijker.