Het grote gerbiltopic!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:38

hoe is het hier?? Zoals het nu uitziet is mijn apartement verkocht, en kan ik zelf ook kijken. Ik twijfel alleen, het lijkt me ook leuk om te gaan fokken met gerbils. Maar had al ingelezen dat het koppelen een aantal dagen duurt. Aangezien ik ook werk,, Al zou het bij een man/vrouw natuurlijk sneller gaan. Maar ik wil natuurlijk niet constant nestjes. Dus dan zou ik man/man of vrouw/vrouw moeten koppelen.

Eerst ga ik gewoon voor 2 mannelijke of 2 vrouwelijke gerbils.

En ik moet de pups ook kwijt kunnen natuurlijk..

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:11

Ik zou eerst ervaring opdoen met gerbils..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 20:48

Hoi,

Mijn gerbils zitten er vandaag de hele dag al wat suf bij.
Eerst hebben ze hun nest gesloopt maar toen hadden ze volgens mij geen puf meer om er weer wat van te maken dus gingen ze gewoon open en bloot in het hok slapen. Maar omdat ik dat sneu vond heb ik maar een nest voor ze geknutseld waar ze nu dankbaar inliggen.
Op zich is er niks met ze aan de hand als ik ze buiten hun hok heb. (Nou ja ze zijn iets minder actief) Maar in hun hok doen ze dus niets, zelfs geen nest bouwen dus.
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:06

xManon_ schreef:
Ik zou eerst ervaring opdoen met gerbils..

Zoals ik al aangaf, eerst neem ik 2 vrouwtjes of 2 mannen. Nog geen koppel ;-)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:36

Jellybeans schreef:
Hoi,

Mijn gerbils zitten er vandaag de hele dag al wat suf bij.
Eerst hebben ze hun nest gesloopt maar toen hadden ze volgens mij geen puf meer om er weer wat van te maken dus gingen ze gewoon open en bloot in het hok slapen. Maar omdat ik dat sneu vond heb ik maar een nest voor ze geknutseld waar ze nu dankbaar inliggen.
Op zich is er niks met ze aan de hand als ik ze buiten hun hok heb. (Nou ja ze zijn iets minder actief) Maar in hun hok doen ze dus niets, zelfs geen nest bouwen dus.
Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Hebben ze het misschien warm? Mijn gerries zijn ook wat minder actief met dit weer.

Ik heb nieuw voer gehaald, had altijd zo'n zak gemixt voer van een van de webshops, maar was het een beetje zat om elke keer te bestellen en dan thuis te blijven voor het pakketje. Nu heb ik Care+ van Beaphar, ben benieuwd hoe ze het daarop doen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:40

@ Plutolover: Naar mijn idee ben je als fokker van gerbils ook verantwoordelijk en veel bezig met koppelen, als je bijvoorbeeld een nestje met een oneven aantal pups krijgt. Dus dat zou ik wel in mijn hoofd houden als ik jou was, als je nu al aangeeft dat je geen tijd hebt om één mannetje en vrouwtje te koppelen ivm je werk.

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:04

Ik denk dat je inderdaad het beste eerst gewoon een koppeltje met 2 mannen of 2 vrouwen kunt nemen.

Je moet er denk ik ook rekening mee houden als je gaat fokken dat je naar mijn idee minimaal 2 ik denk het liefst 3 gerbillariums kwijt kunt (+evt koppelbak). Namelijk 1 voor 2 mannen, 1 voor 2 vrouwen en 1 voor eventuele pups die ''achterblijven''. Dus hierbij moet je je denk ik bedenken of je ruimte hiervoor hebt. Bijvoorbeeld: als je 3 gerbillariums hebt van allen een meter breed en 70 cm diep dan ben je volgens mij al ongeveer 7 vierkante meter aan ruimte kwijt en dan moet je ook nog ander spul kwijt zoals voer, bodembedekking, hooi, evt reserve huisjes, knaagspul etc.

En het koppelen en fokken vergt naar mijn idee best veel tijd/geld die je er misschien niet genoeg in kunt steken ivm je werk.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:22

+ een bak voor de gekoppelde papa en mama en pups toch? Want de papa blijft toch bij het nest?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:03

_Karlijn schreef:
@ Plutolover: Naar mijn idee ben je als fokker van gerbils ook verantwoordelijk en veel bezig met koppelen, als je bijvoorbeeld een nestje met een oneven aantal pups krijgt. Dus dat zou ik wel in mijn hoofd houden als ik jou was, als je nu al aangeeft dat je geen tijd hebt om één mannetje en vrouwtje te koppelen ivm je werk.

Daarom twijfel ik ook, dit omdat ik juist er tijd voor wilt hebben/nemen. En begin ik eerst met gewoon 2 gerbils van het zelfde geslacht.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:20

AcrylicMess schreef:
Ik denk dat je inderdaad het beste eerst gewoon een koppeltje met 2 mannen of 2 vrouwen kunt nemen.

Je moet er denk ik ook rekening mee houden als je gaat fokken dat je naar mijn idee minimaal 2 ik denk het liefst 3 gerbillariums kwijt kunt (+evt koppelbak). Namelijk 1 voor 2 mannen, 1 voor 2 vrouwen en 1 voor eventuele pups die ''achterblijven''. Dus hierbij moet je je denk ik bedenken of je ruimte hiervoor hebt. Bijvoorbeeld: als je 3 gerbillariums hebt van allen een meter breed en 70 cm diep dan ben je volgens mij al ongeveer 7 vierkante meter aan ruimte kwijt en dan moet je ook nog ander spul kwijt zoals voer, bodembedekking, hooi, evt reserve huisjes, knaagspul etc.

En het koppelen en fokken vergt naar mijn idee best veel tijd/geld die je er misschien niet genoeg in kunt steken ivm je werk.

Kwa ruimte moet het goedkomen, ik ga een ander huiskopen, eengezinswoning, en aangezien ik geen kinderen wilt, heb ik een kamer over die ik er voor kan gaan gebruiken, ik wil me eerst meer in gaan verdiepen voordat ik een besluit ga nemen. Mocht ik het gaan doen, doe ik het hobbymatig. MAar ik wil het dan wel goed doen in de zin, inteelt vrij enz.

Nogmaals ik wil me er eerst in verdiepen ook kwa aanvraag voor deze diertjes, niet dat ik zometeen met 20 gerbils zit omdat ik ze niet kwijt kan.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:45

HELP

Sorry dat ik even binnen kom vallen.. Zit even met een probleem.

Jaar of 4 geleden 2 gerbils gekregen, en ongeveer een jaar geleden is zijn maatje overleden.
We hebben heel Friesland afgebeld voor een nieuw vriendinnetje en uiteindelijk een pup gevonden.

Oma was inmiddels alweer dik 4 jaar oud en is overleden, nu zitten we met de pup. Ze zit hier helemaal alleen, wordt erg futloos en ik zie haar gewoon echt heel eenzaam worden.

Al weken zijn we aan het zoeken naar een vriendinnetje voor haar, maar fokkers doen rustig aan met fokken vanwege een (waarschijnlijk) komend verbod op het houden van gerbils, en dierenwinkels en marktplaats hebben alleen maar mannetjes...

Wie kan mij helpen? Ik wil dat beestje niet langer alleen hebben en zoek echt met SPOED een vriendinnetje voor haar.
Heeft iemand hier toevallig een vrouwtjes gerbil die weg moet, of wil iemand er graag 1 hebben (eventueel gratis, zolang ze maar niet meer alleen is)?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:29

Queenies heeft altijd zat pups volgens mij.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:54

Hij zit helemaal in Rotterdam zie ik. Ik zit op de grens Friesland/Groningen.
Het liefst zoek ik een gerbil hier iets meer in de buurt, maar anders gaan we een auto regelen en ga ik hun contacteren om er 1 te halen.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tip.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:42

waarom komt er een verbod op houden van gerbils?? ik moet even wachten tot ik verhuisd ben om gerbils te mogen.. nog ff en ik zit met een bak waar ik niks aan heb

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:44

plutolover schreef:
waarom komt er een verbod op houden van gerbils?? ik moet even wachten tot ik verhuisd ben om gerbils te mogen.. nog ff en ik zit met een bak waar ik niks aan heb

Zei de meneer van de dierenwinkel en een fokker hier in de buurt.
Wat ik heb begrepen was dat het nog niet zeker was, maar dat er wel kans was dat het zou gebeuren, vandaar dat de dierenwinkel geen gerbils meer had en de fokker rustig aan deed.

Gerbils zouden dan op de lijst van exotische dieren (?) komen net als slangen enz die niet als huisdier gehouden mogen worden.

Pin mij er niet op vast, dit heb ik ook alleen maar gehoord van die 2 beste mannen :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:47

Wieke schreef:
plutolover schreef:

Zei de meneer van de dierenwinkel en een fokker hier in de buurt.
Wat ik heb begrepen was dat het nog niet zeker was, maar dat er wel kans was dat het zou gebeuren, vandaar dat de dierenwinkel geen gerbils meer had en de fokker rustig aan deed.

Gerbils zouden dan op de lijst van exotische dieren (?) komen net als slangen enz die niet als huisdier gehouden mogen worden.

Pin mij er niet op vast, dit heb ik ook alleen maar gehoord van die 2 beste mannen :)

Tot nu toe staat er op internet dat ze nog prima als huisdieren mogen :D

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:53

plutolover schreef:
Tot nu toe staat er op internet dat ze nog prima als huisdieren mogen :D

Gelukkig wel, moet er namelijk echt nog een hebben :(:)
Vind d'r zo sneu alleen...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:04

Volgens mij hebben de grote fokkers altijd wel nesten hoor. Hilda zit volgens mij ergens in Drenthe en heeft ook altijd nestjes (www.gerbil.nl) Queenies inderdaad ook. Misschien heeft Stalmilagro hier uit het topic nog een vrouwtje over. Die heeft ook een paar nestjes gefokt, weet alleen niet of die inmiddels allemaal weg zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:41

Gerbils staan gewoon op de positieflijst, vetstaatgerbils staan wel op lijst met 'speciale omstandigheden'.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:34

Die lijst daar zijn ze zo ver ik weet al jaren over bezig, en het vlot toch niet. Als die lijst in zou gaan dan mogen o.a. chinchilla's, degoes en andere redelijk populaire diersoorten ook niet meer. Er bestaat een rode lijst van diersoorten die gewoon echt niet mogen, maar daarnaast is ook een oranje twijfelgeval lijst: de dieren op deze lijst mag je wel houden, mits je kan aantonen dat jouw dier in gevangenschap gefokt is en dus geen wildvang is. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan dwergmuizen, jerboa's en bepaalde reptielsoorten, wanneer je deze aanschaft bij een fokker of op een beurs dan krijg je er papieren bij. Daarna heb je de groene lijst van dieren die gewoon mogen zoals honden katten konijnen etc. Wat ik van ht hele verhaal begreep is dat gerbils op de oranje lijst terecht zouden komen, waarbij je dus in de toekomst moet kunnen aantonen dat jouw dier in gevangenschap gefokt is en als huisdier dient. Geen enkel probleem voor goede fokkers, denk ik? Misschien zelfs juist een verbetering van het welzijn van de diersoort.
Als ik het verkeerd begrepen heb dan hoor ik het natuurlijk graag!

Ik kom ook weer even langs waaien met een vraag, ik wil mijn gerbs graag wat meer ren en speel ruimte bieden in de vorm van een playpen/knaagdierenren, maar de gemiddelde knaagdierenren vind ik zo ontzettend klein? Ik heb er eens eentje gekocht om te proberen maar die is klein, en ze springen er ook gewoon overheen. Vroegah liet ik mijn gerbs gewoon los door de woonkamer crossen, maar de rest van de huisbewoners vind dat geen goed idee dus om de goede vrede te bewaren laat ik ze niet meer los lopen, maar ik vind het zo sneu dat ze nu de benen niet kunnen strekken... hoe doen jullie dat?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:40

Ik heb ook zo'n knaagdierenren gehad, sprongenze vrij snel overheen. Je kan wel kijken of je het kan afdekken :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:36

Die van mij laat ik af en toe op de bank lopen, lekker achter de kussens langs, sjeesen over de achter leuning :) maar alleen als mijn vriend er ook is om op te letten, dan houden we er allebei 1 in de gaten.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:39

Even een update hier:

We hebben inmiddels een gerbilvriendinnetje gevonden, we gaan haar zaterdag halen!

Wat zal de kleine het leuk vinden om samen met d'r nieuwe racemonster de slaapkamer onveilig te maken!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:40

Hoihoi,

ik kom even binnenvallen! Sinds een tijdje helemaal verliefd op gerbils en wil ze dolgraag aanschaffen.
Na overleg thuis zijn ze akkoord en mogen er 2 komen.
Nu dus hard op zoek naar aan mooi aquarium en inhoud.

Nu vroeg ik me af, het werd aangeraden om ze bij een opvang/fokkerij te halen i.p.v. bij een dierenwinkel.
Nu kon ik er zo gauw geen dichtbij in de buurt vinden. Weten jullie iets?

Ik woon in Brakel, gelderland. Tussen Gorinchem en Zaltbommel/Den Bosch in. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:49

Ik heb mijn gerbils gewoon bij een hobbyfokker vandaan, kwestie van even kijken en gezond verstand.

Iemand nog een idee waar ik een grotere kooi vandaan kan halen? Wil eigenlijk naar 120x50x50 oid maar alleen een glazen bak is al 150 euries :wow: