De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:12

Vandaag nog eens met de dierenarts gebeld om te vragen of we de AB nog moesten doorgeven (was de vrouw van de konijnkundige dierenarts, dus niet hijzelf). Die zei dat we mochten proberen eens te stoppen en te kijken of het weer zou verergeren of niet.
Maar ik vind haar snot momenteel echt nog niet veel verbeterd tov voor dat weekend dat ze echt slecht ademde. Dat is nu wel echt stukken beter (misschien dan toch longontsteking geweest?), ze is ook veel actiever/nieuwsgieriger en eet goed. Maar nu stoppen met de AB voelt alsof we het voor niks 3,5 weken hebben gegeven. Want oorspronkelijk was het de bedoeling om ermee te starten toen ze nog niet zo slecht ademde. Die keer dat ik zei dat ik haar snot stukken beter vond was toen we al een tijdje bezig waren met de neusdruppels. Nu vind ik ze weer slechter dus denk dat die toch wel echt geholpen gaan hebben.
Dus wat mij betreft zijn de mogelijkheden ofwel deze AB blijven doorgeven in de hoop dat die toch nog voor verbetering kan zorgen (evt in combinatie met toch weer druppels), ofwel vragen of we duplo mogen proberen (maar geen idee of het een goed idee is na bijna 4 weken deze AB te hebben gegeven weer een lange kuur met een ander AB op te starten), ofwel stoppen met AB en kijken of we het met druppels onder controle kunnen houden (stel dat dat voldoende helpt is de vraag natuurlijk of het konijnwaardig is om ze heel haar leven lang twee keer per dag druppels te moeten geven). Dus ik denk dat jullie wel snappen dat ik niet weet wat ik moet doen :+
Naar Wilhelminapark om eens écht te laten uitzoeken hoe het zit kan ook, maar ik vind de narcose met zo'n snot toch een beetje eng, en de vraag is ook of ik er zo ver mee moet willen rijden. Moest het nu dichterbij zijn had ik zeker weten een second opinion gevraagd daar, aangezien het helemaal geen ernstige bacterie is die ze in haar neus gevonden hebben. Ofwel is haar weerstand gewoon echt zo slecht dat ze zo'n "simpele" bacterie niet kan tegengaan, ofwel speelt er toch nog iets anders mee.

Edit: Dat is weer een langer verhaal geworden dan de bedoeling was, sorry :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:21

Is de huidige AB een kuur? Mij is altijd verteld dat het heel belangrijk is kuren altijd af te maken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:47

_San87_ schreef:
Is de huidige AB een kuur? Mij is altijd verteld dat het heel belangrijk is kuren altijd af te maken.

We moesten het eerst 2 weken geven, daarna is het verlengd naar 3 weken, en kon evt nog verder verlengd worden naar 4-6 weken. Dus niet echt een kuur denk ik.
Maar heb in mijn opleiding geleerd dat het achterhaald is dat je AB altijd volledig moet uitnemen. Dat is natuurlijk ook maar wat mij gezegd is, verschillende dierenartsen zullen er allemaal hun mening wel over hebben denk ik.

Maar denk dus niet dat dat in dit geval veel uitmaakt.

jeetje77

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:53

Lastig dilemma moppiefilou. En ook herkenbaar.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:13

jeetje77 schreef:
Lastig dilemma moppiefilou. En ook herkenbaar.

Ben het even kwijt, heb jij ook een snotteraar?

Edit: Was het niet Rosie die er ook last van had?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:12

Ja, Rosie is ook chronische snotteraar en niezen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:13

MoppieFilou schreef:
_San87_ schreef:

We moesten het eerst 2 weken geven, daarna is het verlengd naar 3 weken, en kon evt nog verder verlengd worden naar 4-6 weken. Dus niet echt een kuur denk ik.
Maar heb in mijn opleiding geleerd dat het achterhaald is dat je AB altijd volledig moet uitnemen. Dat is natuurlijk ook maar wat mij gezegd is, verschillende dierenartsen zullen er allemaal hun mening wel over hebben denk ik.

Maar denk dus niet dat dat in dit geval veel uitmaakt.

Achterhaald vind ik een groot woord. Te vroeg stoppen zorgt voor resistentie.. Veel mensen kunnen niet zelf inschatten wat op tijd stoppen is. Dus dan beter de kuur afmaken en zeker zijn, dan mogelijks resistentie veroorzaken.. :)
Maar idd 3 weken is zeker lang genoeg.
Welke bacterie is er in haar neus gevonden?
Als je na 3 weken nog niet veel beterschap ziet, vrees ik dat nog langer geven ook niet echt de oplossing gaat zijn.
Chester heeft ook net 2 weken enrobactin gehad voor zijn mond, maar zijn snot is nog even erg.
Welke druppels gaf je net? Lijkt me idd niet fijn om heel het leven te doen..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:35

Gigixponys: Oh, goed om te weten!

Dat is een heel goede vraag, ben ik ook heel benieuwd naar maar is er nog niet van gekomen het eens te vragen. De kweek is ook genomen door een andere dierenarts, die zei enkel geen ernstige bacterie. Maar ga het zeker eens vragen, weet zelfs niet eens of de konijnkundige dierenarts weet dat die kweek genomen is...
Daar vreesde ik ook voor inderdaad... Denk je dat duplocilline nog zou kunnen helpen? De dierenarts zei dat er verder niet veel opties zijn omdat er maar weinig soorten AB beschikbaar zijn voor konijnen, is dat zo?
Hoe is Chester zijn snot eigenlijk momenteel, niest hij sporadisch of is het bij hem toch ook wel redelijk vaak?
De dierenarts sprak over lysomucil, maar weet niet of dat een algemene naam is of echt een specifiek product.

Dankjewel voor de tips en het meedenken in ieder geval!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:51

Als er een kweek genomen is, is er dan ook een antibiogram gemaakt? Want dan zouden ze moeten weten of de AB kan werken of niet. Ik zou dat zeker eens navragen!

Kan helpen, maar het is ook weer geen garantie vrees ik. Snot is echt iets hardnekkig.
Probleem met konijnen is dat je veel AB al niet kan geven omdat die dodelijk zijn voor de darmbacteriën en dus dodelijk voor het konijn. Daarnaast kan je een konijn ook niet gemakkelijk een pilletje geven, al hebben we dat bij een vlaamse reus nog wel eens voor elkaar gekregen (tussen een stukje banaan). Injecties kan dan bij sommige AB nog wel idd.

Chester niest toch meerdere keren per dag, maar lijkt er verder niet veel last van te hebben. Als hij b.v. in zijn stro een brokje zoekt, hoor je hem echt wel rochelen. Omdat hij dan aan het snuffelen is. Maar als hij rustig is, hoor je nauwelijks iets.
Hij kreeg vroeger doxybactin vet voor zijn snot bij erge momenten en dan was het altijd even weg om dan weer even vrolijk terug te komen. Dat bestaat nu niet meer. Maar met de enrobactin zag ik heel weinig verschil.

Ahjaa lysomucil is een slijmoplosser. Kan idd wel veel helpen! Al vind ik die wel echt stinken. :')

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:57

Volgens mij wel, ze hebben mij gezegd dat een gewoon breedspectrum AB volstaat. Het probleem met de enrobactin die ze nu krijgt is volgens mij vooral dat ze die al iedere keer heeft gekregen als haar snot weer de bovenhand nam. Dus misschien is ze ondertussen zo resistent dat die niet meer helpt.

Bedankt voor de uitleg!

Lilly heeft het wel echt erger momenteel dan Chester. Je hoort ze regelmatig niezen zonder echte aanleiding. Als het zo blijft ondanks evt nog een andere AB of andere mogelijkheden zit er niet veel anders op dan inslapen vrees ik, op deze manier is gewoon echt niet fijn voor haar. De dierenarts had het ook over aërosolen, maar dat lijkt me net als de druppels niet echt konijnwaardig om het dag in dag uit te moeten blijven doen.
Wel "fijn" om te horen dat de enrobactin bij Chester ook weinig hielp, misschien dat een andere AB dan nog wel kans maakt, al zal het na een tijd waarschijnlijk wel weer net zo erg terugkomen.

De dierenarts waarschuwde er al voor inderdaad _O- . Ik hoop voor Lilly dat ze dat niet even erg ruikt als wij haha.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:02

Net nog eens de dierenarts aan de lijn gehad. We gaan maandag langs om de duplocilline te proberen. Ik hoop zo dat het helpt...

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:03

Ik duim mee dat dat wel wat gaat doen! Kleine side note nog, Chester woont ondertussen wel al van 2017 binnen en sindsdien is hij veel stabieler met zijn snot.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:47

Bedenk me net dat ik compleet ben vergeten te vragen van de kweek :+ . Heb het maar meteen in mijn agenda gezet om maandag te vragen.

Gigixponys: Dankjewel!
Lilly zit nu ook al een kleine maand binnen inderdaad, dat heeft het ergste kantje er wel afgehaald maar verder heb ik nog niet erg veel verschil gemerkt. Heb er ook al wel aan zitten denken ze gewoon permanent binnen te houden. Maar dan zouden er al twee konijnen bij moeten komen want ze beiden apart houden ga ik ook niet doen, en ik vrees dat ik dat hier niet verkocht ga krijgen...

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:11

Wat denken jullie, zou ik Lilly de komende dagen overdag naar buiten doen of beter gewoon binnen houden in verband met stress van steeds verplaatsen? Voor mijn eigen gemoedsrust doe ik liefst het laatste maar vind het zo zielig dat ze elkaar al zo lang niet meer gezien hebben en dat ze met dat mooie weer binnen zit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:29

Ervaart ze stress van het verplaatsen?

Ik ben zelf erg voorstander van frisse lucht, vooral nu de lucht zo mooi droog is. En in de zon is het echt lekker, morgen nog lekkerder.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:09

Als je idee hebt dat ze buiten beter af is, zou ik dat doen. Het weer is erg lekker overdag hier in elk geval.

Witje is vandaag naar Gouda verhuisd. Morgen is de koppeling bij konijnenhotel. Mooi neutraal terrein en moet volgens mij goed komen.

Is het volgende om te bedenken of we Ziva & Ricciardo met de groep gaan koppelen of dat we ze uit elkaar houden. Mooiste is alles bij elkaar. En Witje was de reden waarom Ziva uit de groep gebonjourd was…

Maar eerst wat warmere nachten en dat het met Witje echt gelukt is bij Lieffiefie

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:16

Ik ga Rosie en Jerry morgen overdag ook naar buiten doen. In de middag. Rosie is zoveel gelukkiger dan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:17

_San87_ schreef:

Ik ben zelf erg voorstander van frisse lucht, vooral nu de lucht zo mooi droog is. En in de zon is het echt lekker, morgen nog lekkerder.

Toch wel een beetje, vooral om haar in de transportbox te krijgen eigenlijk. Maar goed, ze heeft ook stress door het geven van haar medicatie natuurlijk.

Ja daar heb je wel gelijk in. Misschien moet ik het toch maar doen, lijkt me zo fijn voor haar om nog eens samen met Lou buiten te zijn.

NAIWHL schreef:
Als je idee hebt dat ze buiten beter af is, zou ik dat doen. Het weer is erg lekker overdag hier in elk geval.

Witje is vandaag naar Gouda verhuisd. Morgen is de koppeling bij konijnenhotel. Mooi neutraal terrein en moet volgens mij goed komen.

Is het volgende om te bedenken of we Ziva & Ricciardo met de groep gaan koppelen of dat we ze uit elkaar houden. Mooiste is alles bij elkaar. En Witje was de reden waarom Ziva uit de groep gebonjourd was…

Maar eerst wat warmere nachten en dat het met Witje echt gelukt is bij Lieffiefie

Fijn! Hopelijk klikt het met de andere nijn!

Ik zou het proberen als Witje de oorzaak was! Lijkt me best een goede kans op slagen hebben dan.

Ik kijk ook al uit naar de warmere nachten, kan Lilly weer gewoon permanent naar buiten.

Wie was dat weer met de konijnen die ook voor snot behandeld zijn met Duplocilline? Hoe snel heb je verbetering gemerkt? Kwestie van dat ik ongeveer een idee heb wanneer ik toch wel iets van verbetering zou moeten beginnen zien.

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:50

MoppieFilou schreef:
_San87_ schreef:

Toch wel een beetje, vooral om haar in de transportbox te krijgen eigenlijk. Maar goed, ze heeft ook stress door het geven van haar medicatie natuurlijk.

Ja daar heb je wel gelijk in. Misschien moet ik het toch maar doen, lijkt me zo fijn voor haar om nog eens samen met Lou buiten te zijn.

NAIWHL schreef:

Fijn! Hopelijk klikt het met de andere nijn!

Ik zou het proberen als Witje de oorzaak was! Lijkt me best een goede kans op slagen hebben dan.

Ik kijk ook al uit naar de warmere nachten, kan Lilly weer gewoon permanent naar buiten.

Wie was dat weer met de konijnen die ook voor snot behandeld zijn met Duplocilline? Hoe snel heb je verbetering gemerkt? Kwestie van dat ik ongeveer een idee heb wanneer ik toch wel iets van verbetering zou moeten beginnen zien.

Sorry dat ik weer even binnen kom vallen, maar 9vd 10 keer werkt duplo niet tegen snot, veel dierenartsen zeggen van wel, maar ik heb in de praktijk gezien dat het meestal niet écht helpt. Je kunt beter Draxxin gaan spuiten, dat is wel heel vervelend spul, maar werkt echt 100% het beste tegen niesen en snot.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:39

Bollebuik: Het is niet mijn dierenarts zelf die met het idee kwam, maar ik na al heel wat ervaringen te hebben gelezen op internet. Draxxin heb ik ook aangehaald maar dat was toen ik dacht dat ze een longontsteking had, en toen zei de dierenarts dat Draxxin vooral voor de onderste luchtwegen is (dus voor longontstekingen bv), maar niet echt helpt voor de bovenste. Heb jij al veel ervaring met Draxxin? Ik hoor namelijk overal iets anders dus ik zie door de bomen het bos niet meer.

Edit: Het is bij haar wel geen pasteurella, ik weet niet of dat nog verschil maakt?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:11

Heb het net nog eens opgezocht, en je hebt gelijk! Kom nu ik er specifiek op zoek inderdaad heel goede ervaringen tegen, en het is ook fijn dat het niet elke dag gegeven moet worden.

Schaam me dood dat ik de dierenarts weer lastig moet vallen met mijn twijfels := . Maar alles voor de nijn!

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:06

Precies wat je zegt idd. Ik heb er zelf ervaring mee bij meerdere konijnen van mezelf, maar ook van anderen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:18

Fijn! Bedankt voor de tip! :D

Was in de buurt van de dierenarts daarstraks dus ben even binnengesprongen om Draxxin voor te stellen, kwestie van dat ze het alvast konden bestellen moest dat nodig zijn. Ze hadden het blijkbaar al in huis dus kan het maandag met de konijnkundige arts bespreken.

Lilly is ondertussen aan het genieten van het zonnetje. Konijn blij, baasje blij {:}
Afbeelding

En lekker in het zand rollen is ook al afgevinkt :+
Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:28

Wat een schatje is Lilly!

Ik heb babyfoto's!

Afbeelding
Afbeelding

Wordt echt aftellen naar half april, niet te geloven dat deze straks enorm worden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:41

Zooo schattig <3