MyWishMax schreef:Ik ben al lid van de rasvereniging, dus dat is dan geen kostenpost.KI mag bij ons ras dan weer niet en volgens mij ligt ons dekgeld gemiddeld een stuk lager dan bij andere rassen. Maar de pupprijs gelukkig ook, hoewel de mechels volgens mij nog lager zitten.
Ik vind het ook lastig, ken fokkers die ook de show/trainingskosten van de teef doorberekenen, terwijl ze dat ook doen als er niet mee gefokt wordt. Vind ik niet helemaal eerlijk dus.
Ik ben geen lid. Ik sta absoluut NIET achter de rasvereniging. Echt op geen enkele manier. Maar als niet lid van een rasvereniging betaal je bij de raad van beheer (uit mn hoofd) 135,- als heffing niet lid. Op t moment dat je lid bent hoef je die heffing niet te betalen en alleen lidmaatschap. Die is voor onze vereniging €30,- dus wel een flink verschil. Dus ik twijfel om lid te worden.
Bij dit ras is het echt fokker afhankelijk of ze meer rekenen voor pups uit show ouders(incl verschillende titels dan) of uit sport ouders met meerdere overwinningen. Merk echt dat de meningen er over verdeeld zijn. Naar mijn idee doe je showen voor de hobby. Maar ik snap best als ouders verschillende titels behaald hebben je daar iets meer voor betaald. Je betaalt over het algemeen ook meer voor geteste dan ongeteste pups. Maar show en trainingskosten erbij, dan loopt de prijs aardig op denk ik.
Jeetje Kaus, dat is best heftig om te lezen!