gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:30

Eoweyn_x schreef:
Dat is een goede ja. Of een onderbak van een kooi?

Dan ligt het denk ik na een uur ernaast vandaar dat ik die grote ton dacht! Ze springen toch graag overal in en op :+

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:32

Ik heb ook van zo'n grote dozen met aan 2 kanten een inkeping meegenomen van het werk, je kunt ze niet meer plezier doen met dat ding :')
Ik heb hem voor nu even weggehaald omdat ze dan op het hok springen en ik bang ben dat ze toch uit de ren komen, straks geen last meer van :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:37

Haha leuk! Ik had als kerstpakket een curver krat gehad met allemaal van dat gekke papier spul erin. Vinden ze helemaal fantastisch om er constant in en uit te springen en door te rennen enzo. Zet 'm alleen niet heel vaak neer, omdat ik bang ben dat ze het op gaan eten, dus alleen als ik erbij ben.

Thnx Eowyn!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:38

Eoweyn_x schreef:
Ik weet het al Iris. Je hebt vast dinosauriërs die je konijnen pakken!

Even serieus. Je hebt nertsengaas: dat beschermt tegen marters, vossen, katten, roofvogels. Dus dat iets daardoor heen vreet is echt onzin.

Je weet onze mening, ons advies, wil je alsjeblieft stoppen met drammen over je flats? Ik ben in staat het topic uit te gaan, het gaat al 2 dagen over bijna niets anders.

Vat het niet verkeerd op maar ik zoek nieuwe flats die groter zijn en vraag dan als iemand van jullie iedeeen heeft voor een flat en dan krijg ik heel veel commentaar en allemaal opties waar ik niks aan heb en niet om vraag en bij deze zal ik hierin niks meer vragen of dit een goed hok is want dan krijg ik toch weer allemaal commentaar terwijl ik gewoon hulp vraag.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:42

Hahaha yv, geweldig he, ik vind het ook zo leuk om ze met die doos bezig te zien :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:51

Ja, met wat voor kleine dingetjes ze helemaal blij kunnen zijn he! Zo ook met lege keuken- en wc rollen. Gaan het hele verblijf door _O-.

Oja, dat had ik nog als vraag trouwens. Ik heb 1 "poephoek", dat is een hoek naast hun graafplaats en is voorzien van tegels. Daar staat een vierkante lage bak en daarnaast nog een oude kattenbak met deksel. De lage wordt echt heel erg veel gebruikt, maar de hoge nauwelijks. Heb het klepje er al uit, dacht dat ze dat eng vonden. Maar nog gaan ze er niet in. Als ik 'm "verschoon"/vernieuw met korrels en het deksel op de grond staat, gaan ze er wel constant in en uit. Maar zodra het deksel weer op de plaats staat doen ze er niets mee. Zou het voor hunzelf gewoon fijn vinden als ze droog kunnen poepen. Maar hoe ga ik dit voor elkaar krijgen? Keutels erin leggen heeft geen zin gehad, plas erin leggen lukt niet want ze plassen alleen in die andere bak of in het zand.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:08

Wc rollen, Ran loopt er altijd mee te smijten _O-
Laatst had ik er een plukje hooi in gedaan en wat biks ertussen, ze zijn er heerlijk zoet mee.

Yv_, is de deksel eraf laten geen optie?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:29

iris_relente schreef:
Eoweyn_x schreef:
Ik weet het al Iris. Je hebt vast dinosauriërs die je konijnen pakken!

Even serieus. Je hebt nertsengaas: dat beschermt tegen marters, vossen, katten, roofvogels. Dus dat iets daardoor heen vreet is echt onzin.

Je weet onze mening, ons advies, wil je alsjeblieft stoppen met drammen over je flats? Ik ben in staat het topic uit te gaan, het gaat al 2 dagen over bijna niets anders.

Vat het niet verkeerd op maar ik zoek nieuwe flats die groter zijn en vraag dan als iemand van jullie iedeeen heeft voor een flat en dan krijg ik heel veel commentaar en allemaal opties waar ik niks aan heb en niet om vraag en bij deze zal ik hierin niks meer vragen of dit een goed hok is want dan krijg ik toch weer allemaal commentaar terwijl ik gewoon hulp vraag.

Tja, en het is inmiddels wel duidelijk dat er hier meerdere mensen zijn die flats per definitie niet acceptabel vinden. Ik ben daar ook eentje van. Dus denken we liever mee met opties die jouw zorgen wegnemen EN leuk zijn voor je konijntjes, ipv snachts opgesloten te worden. Je zou ook normaal de discussie kunnen aangaan ipv meteen te piepen dat je alleen een flat wil. Als dat het enige is waar je voor open staat, is het slimmer om hier niet meer te reageren, want je merkt wel dat de meesten hier dat gewoon geen goede optie vinden. Dus kunnen we ook niet helpen met zoeken naar een goede flat, want die bestaan gewoon niet eens. Met een normale discussie kan je hier best winst halen, maar jij wil geen discussie alleen tips voor flats. Daarmee kunnen we je dus niet helpen. Wanneer je open staat voor andere opties helpen we je graag.
Ik heb dus ook hier mn nijnen buiten, permanent in een ren, met zandbak zodat ze kunnen graven. Gras eten wil niet aangezien het geheel betegeld is, maar in de zomer zet ik er gewoon een bak met gras in. Maar ik denk dat een konijn liever 24/7 en 365 dagen per jaar de ruimte heeft dan dat ie gras kan eten. Ik woon dus ook in het buitengebied, de roofvogels hangen graag rond mn perceel en we hebben hier ook genoeg marters, vossen etc. Daarom is de boel betegeld en gebruik ik goed nerstengaas, daar komen ze niet zomaar doorheen.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:41

Vat het niet verkeerd op maar ik zoek nieuwe flats die groter zijn en vraag dan als iemand van jullie iedeeen heeft voor een flat en dan krijg ik heel veel commentaar en allemaal opties waar ik niks aan heb en niet om vraag en bij deze zal ik hierin niks meer vragen of dit een goed hok is want dan krijg ik toch weer allemaal commentaar terwijl ik gewoon hulp vraag.[/quote]
Tja, en het is inmiddels wel duidelijk dat er hier meerdere mensen zijn die flats per definitie niet acceptabel vinden. Ik ben daar ook eentje van. Dus denken we liever mee met opties die jouw zorgen wegnemen EN leuk zijn voor je konijntjes, ipv snachts opgesloten te worden. Je zou ook normaal de discussie kunnen aangaan ipv meteen te piepen dat je alleen een flat wil. Als dat het enige is waar je voor open staat, is het slimmer om hier niet meer te reageren, want je merkt wel dat de meesten hier dat gewoon geen goede optie vinden. Dus kunnen we ook niet helpen met zoeken naar een goede flat, want die bestaan gewoon niet eens. Met een normale discussie kan je hier best winst halen, maar jij wil geen discussie alleen tips voor flats. Daarmee kunnen we je dus niet helpen. Wanneer je open staat voor andere opties helpen we je graag.
Ik heb dus ook hier mn nijnen buiten, permanent in een ren, met zandbak zodat ze kunnen graven. Gras eten wil niet aangezien het geheel betegeld is, maar in de zomer zet ik er gewoon een bak met gras in. Maar ik denk dat een konijn liever 24/7 en 365 dagen per jaar de ruimte heeft dan dat ie gras kan eten. Ik woon dus ook in het buitengebied, de roofvogels hangen graag rond mn perceel en we hebben hier ook genoeg marters, vossen etc. Daarom is de boel betegeld en gebruik ik goed nerstengaas, daar komen ze niet zomaar doorheen.[/quote]

En daarom heb ik een ander topic gevonden, waar ze wel helpen met het idee dat ik heb ookal zijn ze het er niet mee eens, en helpen ze zoeken naar de beste flats die er zijn en de beste maten, dat vind ik fijn want ik vraag het niks voor niks en ook niet om een discussie te beginnen want dat wil ik helemaal niet, maar we waren er al over op gehouden

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:54

iris_relente schreef:
En daarom heb ik een ander topic gevonden, waar ze wel helpen met het idee dat ik heb ookal zijn ze het er niet mee eens, en helpen ze zoeken naar de beste flats die er zijn en de beste maten, dat vind ik fijn want ik vraag het niks voor niks en ook niet om een discussie te beginnen want dat wil ik helemaal niet, maar we waren er al over op gehouden

Ik was erg nieuwsgierig naar dat andere topic dus even opgezocht. Maar ik zie ze niet echt meehelpen, alleen opmerken dat het voor permanent veel te klein is en net zo goed commentaar op je fokken/vermeerderen. Verschil is daar wel dat je netjes er op in gaat en uitlegt, wat je hier minder deed.
En je kan nou eenmaal een discussie verwachten op een discussieforum....
Ik vind het trouwens misleidend dat je spreekt over hele dag in een grote ren, terwijl het in werkelijkheid een klein rennetje is en alleen tijdens daglicht, wat nu betekent dat ze van eind middag tot ochtend opgesloten zitten. Sorry, maar jouw rennetjes zijn geschikt om net een minirondje te rennen, dat kan je echt niet groot noemen. Ben benieuwd of ze in dat topic nog mee helpen als je laat zien wat jouw idee van een grote ren is...
Maargoed ik zal ook ophouden nu, maar dit kon ik echt ff niet laten liggen.

Zal verder gaan met ontopic meepraten. Wat betreft zand, ik gebruik vulzand en dat werkt heel goed. Ik heb daar sowieso een berg van liggen voor verhardingsprojectjes, dus geen idee of je het in kleinere hoeveelheden kan kopen. Speelzand lijkt me wel erg fijn, ik zou bang zijn dat de tunnels instorten, gebeurt dat niet?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:58

Hebben juillie ook heuveltjes of iets waar konijnen op kunnen klimmen? Het valt mij op dat die van mij graag ergens op klimmen. Helaas ook om bij de bloempotten te komen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:01

Ik ben nog aan het nadenken wat ik kan toevoegen aan mn ren qua verhogingen dus kan je niet echt tips geven. Ik heb zelf alleen mn grote zandbak, waar ze bij kunnen via een trap van grindtegels en de andere kant een houten trappetje. Ze vinden het heerlijk om via die weg rond te rennen, dus het verhoogde gebruiken ze graag. Ze zitten ook graag bovenop de stenen trap, mooi uitkijkpunt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:03

Zwerte, ik ben het met je eens, maar het meisje is ook pas 14 he..

Hier maken ze zelf een heuvel nadat ze gegraven hebben, maar meer dan plassen doen ze er eigenlijk niet. Heb wel een tuinstoel (zo'n ligding) staan, daar zitten ze wel heel graag op, ook onder trouwens. Ook nog een paar andere dingen van hout, vinden ze ook erg lekker om op te zitten. En van die rolletjes van dat soort wilgentakjes, die je in vormpjes kan buigen. Heb er 2 naast elkaar, 1 hebben ze als ingang gebruikt voor een hol, andere zitten ze erg graag op. Alleen houdt die het gewicht van 3 konijnen tegelijk niet, dus moet ik 'm vaak weer even hol buigen.

Kwam pas onderaan de dijk een konijnenheuvel tegen, dat vond ik toch zo leuk! Helaas echt geen ruimte voor, als ik zelf nog iets aan mijn tuin wil hebben :').

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:05

Zwerte schreef:
iris_relente schreef:

Ik was erg nieuwsgierig naar dat andere topic dus even opgezocht. Maar ik zie ze niet echt meehelpen, alleen opmerken dat het voor permanent veel te klein is en net zo goed commentaar op je fokken/vermeerderen. Verschil is daar wel dat je netjes er op in gaat en uitlegt, wat je hier minder deed.
En je kan nou eenmaal een discussie verwachten op een discussieforum....
Ik vind het trouwens misleidend dat je spreekt over hele dag in een grote ren, terwijl het in werkelijkheid een klein rennetje is en alleen tijdens daglicht, wat nu betekent dat ze van eind middag tot ochtend opgesloten zitten. Sorry, maar jouw rennetjes zijn geschikt om net een minirondje te rennen, dat kan je echt niet groot noemen. Ben benieuwd of ze in dat topic nog mee helpen als je laat zien wat jouw idee van een grote ren is...
Maargoed ik zal ook ophouden nu, maar dit kon ik echt ff niet laten liggen.

Zal verder gaan met ontopic meepraten. Wat betreft zand, ik gebruik vulzand en dat werkt heel goed. Ik heb daar sowieso een berg van liggen voor verhardingsprojectjes, dus geen idee of je het in kleinere hoeveelheden kan kopen. Speelzand lijkt me wel erg fijn, ik zou bang zijn dat de tunnels instorten, gebeurt dat niet?

Dan heb je niet goed gelezen aangezien iemand mij wel heeft geholpen met
Maten etc.. En het zijn grotere rennen dan dat je hier meestal ziet

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:09

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:20

Oooh, die eerste twee <3 <3.

Voor zover ik het kan zien is het gewoon dat dunne (waaiboom)hout. Niks mis mee hoor, mits je het wel goed in de beits zet en dit ook zeker jaarlijks herhaalt. Kan echt wel wat jaartjes mee, maar het heeft wel onderhoud nodig. En desnoods wat knaagstripjes op de randjes bij de ingangen doet, omdat het zacht hout is en je dus wel heel snel beschadigingen hebt door bijters. Maar het is echt niet zo dat je met die hokken maar een paar maanden doet ofzo hoor.
Wat ik bij mijn houten hok had gedaan, was een paar binten kopen en deze na beitsen eronder geschroefd. Het staat natuurlijk dag en nacht in de regen en die binten zijn wat beter bestemd tegen regenwater en plassen enzo. Wel werd hierdoor het hok zo'n 10 cm hoger, waardoor ik dus wel een stukje ook onder het trappetje moest leggen omdat die anders véél te stijl werd.

Andere optie is hardhout, dat is wel heel degelijk. Maar daar betaal je dan ook wel grof voor.
Of plastic, maar dat is qua uiterlijk wel een stuk minder mooi.

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:33

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb eerst gezocht naar een hok van hardhout, maar dat is bijna onvindbaar! Goed beitsen wordt zeker gedaan indien zo'n hok gekozen wordt. Goede tip van die binten, dat bekijk ik ook even! :)
Zouden dan jullie gaan voor een nachthok en dan een aparte ren of een combinatiepakket?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:48

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:51

De eerste link uit jou post sprak mij ook onmiddellijk aan! Helaas staat er in de beschrijving dat de schroeven niet roestvrij zijn en het hok niet geschikt is om buiten te staan. -O-

Dankjulliewel voor de tips! We kijken nog even rond en dan maken we de beslissing. Ik kijk er al naar uit om ons tweede nijntje te verwelkomen! :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:54

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:34

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:05

Dat snap ik, die kosten kunnen hoog oplopen.

Ziet er wel goed uit die combinatie :)

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:34

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:52

Vanavond even overleggen thuis. :D Dan kunnen de voorbereidingswerken beginnen!

Hebben jullie ervaringen met een bak/ruif voor hooi?

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:07

Ja, hier eten ze wat hooi uit een bak, daarna gaan ze er in zitten, poepen en piesen. Bij een ruif eten ze ook wel, zeker boven op de plank.
Afbeelding
Hier eten ze het nog wel van de grond, en piesen ze er niet in :)

Hang ik de andere ruif beneden neer trekken ze er veel uit en als dat op de grond ligt lusten ze het niet meer.