Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:46

Dat is waar DD. Wat zou jij doen? Stoppen met pijnstilling en bij tekenen van pijn naar de DA? Röntgenfoto's? Fenbendrops?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:10

Ik zou zeker niet stoppen met de pijnstilling, maar wel in kombinatie met een ontstekingsremmer.
Dan zou je na een week (na een kuur) kunnen kijken of het probleem over is af dat ze weer pijn krijgt.
Ik 'dokter' niet aan mijn cavia's (buiten simpele dingen om). Dus dan zou het bij mij einde verhaal zijn.

Dat laatste is iets wat ieder zelf moet beslissen, maar ik ben daar vrij 'hard' in.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:27

Dat is inderdaad best hard. Waarom niet als de pijn blijft nogmaals naar dierenarts om te zien wat een volgende stap zou kunnen zijn? Het kan toh altijd nog iets anders zijn dat gewoon te behandelen is?

De pijnstilling is inderdaad in combinatie met ontstekingsremmer. Stom genoeg dus na 3/4 dagen daarmee dus gestopt, ik las later pas op het flesje dat het een kuur van 7 dagen is die je af moet maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 15:46

Ik heb cavia's om het gras buiten kort te houden, dat is dus een 'hard' leven. Ze moeten hier sterk voor zijn. De ouwetjes mogen 's winters binnen zitten. Maar ik dokter er niet mee, als ze iets mankeren worden ze beter als het iets simpels is of ze gaan dood. Dingen als röntgenfoto's en operaties doe ik niet aan.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:50

Pittig... Laat je ze wel inslapen, of laat je ze vanzelf dood gaan?
Hoop vurig op dat eerste...

Doe je niet aan verdere stappen omdat het geld kost, of omdat het tegen je principes is (dat het onnatuurlijk is o.i.d.)?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:45

Ik ga ook gerust een aantal keer naar de dierenarts hoor.
Operaties ligt eraan welke en röntgenfoto's ook hoor.
Maar dat moet ieder voor zich weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:19

Vnl voor het geld en omdat de ervaring is dat een injectie tijdelijk een opleving geeft en dat ze vervolgens dan nog dood gaan.
De meeste gaan gewoon dood voordat je merkt dat er iets aan de hand is. Dan zijn ze een dag wat lusteloos en de volgende dag zijn ze dood.
Toen het bij mijn satijn overduidelijk was dat ze satijnziekte had heb ik haar zelf uit haar lijden verlost. Net als ooit een cavia met een gebroken heup. Hoe die dat voor elkaar gekregen had is me nog steeds een raadsel.
Voor beide gevallen was de uitkomst bij de DA hetzelfde geweest en voor dat geld koop ik liever voer.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:43

Ieder zijn ding daarmee, ik zou het niet kunnen, om er zelf eentje te verlossen := Hoe doe je dat dan, als ik vragen mag? Fokker die ik ken doet het ook zelf, als ze wat breken bijvoorbeeld.. Die slaat ze in de nek.
Ik heb daar het lef niet voor, dus ik breng ze altijd braaf naar de DA.
Ik dokter vaak totdat het echt niet meer gaat, maar gelukkig maak ik dat niet vaak mee. De meeste sterven hier gewoon aan ouderdom gelukkig :)

Zo hoorde ik laatst een verhaal (geen idee of het waar is, hoop het niet!) dat er een fokker was die ze in de diepvries stopte als ze niet goed waren := Vreselijk toch....

Beterschap met je kleintje sperzi. Ik zou eens overwegen om anders naast het dwangvoer, proberen om wat algolith bij te geven misschien.. als extra boost. Welke CC voer je nu? De basis of de Fine grind?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:49

@miracle: het klinkt vreselijk, maar eigenlijk is het een hele zachte dood. Door de lage temperatuur gaan alle functies in het lichaam in slaapstand en voelt het dier niets meer. Op een bepaald moment stopt het hartje er gewoon mee.
Ik zou het alleen niet in mijn gewone etensvriezer willen hebben :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:54

Hmm ik weet niet of het zo zacht wel is. Ik kan anders best pijn krijgen van de kou altijd := Alleen al het idee dat je hem daar alleen aan zijn lot overlaat.. Nee, niet mijn ding O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 17:56

Ik zou constant de neiging hebben om te gaan kijken of ie al dood is. Dan doe ik het liever snel.

Overigens is onze kou iets anders als -18 hoor :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:56

Levend in de vriezer lijkt mij geen zachte dood. Als wij levend in een vriezer worden gestopt zijn we niet bepaald blij. Dan krijgen wij ook liever een nekschot. Vind er niets humaans aan en snap ook niet waarom je dát zou doen terwijl het ook anders kan. Sommige mensen... echt _-:( Neem dan geen dieren als je er geen hart voor hebt!

@Tooske
Dat iedereen voor zichzelf moet weten of ze naar de dierenarts gaan ben ik het niet helemaal mee eens. Ik snap wel dat er verschillen zijn qua hoe ver iemand wil gaan: sommigen kunnen het niet los laten terwijl het voor het beestje alleen nog maar lijden is. Maar er zit wel verschil in niks willen laten doen omdat het geld kost (terwijl het gewoon verholpen kan worden) of een cavia van 8 nog willen laten opereren aan een vergevorderde tumor. Als je überhaupt niet bereid bent naar de DA te gaan, moet je geen dieren nemen. Jij neemt die dieren, dus aan jou de verantwoordelijkheid. En niet niet naar de DA gaan omdat het "maar een cavia" is. Het kost nou eenmaal geld, ook incidenteel en onverwach. Dan moet je met je zieke kind ook niet naar de dokter gaan. Eerlijk is eerlijk.

(Is niet tegen Tooske of DD hoor, maar algemeen bedoeld :P)

@ Miracle
Bedankt :) Ik kreeg van de opvang als tip Fenbendrops, tegen parasieten. Wat is Algolith precies en wat doet het? Ik heb volgens mij gewone Critical Care ja :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:00

Algolith is een zeewier soort voor knaagdieren waar heel veel vitamine en mineralen inzitten. Een soort boost-supplement.
Maar als je de gewone CC al vol op geeft, moet je er niet te veel van geven. :)

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:29

Brrr wie steekt er zijn dieren nu in de diepvriezer...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:29

Dat staat toch ook in mijn bericht? Iedereen mag zelf weten hoe ver hij gaat in de dingen die hij/zij bij de dierenarts laat doen. Of ik het daarmee eens ben is een ander verhaal.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:34

Heb hier nu een verkouden meisje, ratel tijdens het ademhalen.. Volgens de DA moest ik haar binnen halen en wat extra vitamine geven, maar vind haar nog niet echt opknappen... Eens kijken of er nog supplementjes voor zijn te vinden, anders toch maar eens een AB spuitje gaan halen denk ik..

Het is wat met die beestjes :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:38

In de diepvries stoppen is een zeer pijnlijke dood.

Met kleine dieren ga ik ook niet naar de da voor een spuitje. Dan bel ik mijn vader of moeders vriend. Die hebben het als kind al geleerd op de boerderij. Dus diertje is ook binnen een seconde weg.

Vind het ook veel vriendelijker dan een spuitje :o

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:22

YES! Dina heeft een superschoon kontje en is niet afgevallen! *\o/*
Wát een opluchting! :D

Pijnstilling+ontstekingsremmer maak ik de 7 dagen kuur af en antibiotica de 10 dagen kuur af.
Dwangvoer twijfel ik over om niet meer te geven. Laatste keer was gisteravond half 8 en ik had al afgebouwd van 5x naar 1x in 5 dagen. Lijkt me dus dat ze nu zonder kan?

Tooske schreef:
Dat staat toch ook in mijn bericht? Iedereen mag zelf weten hoe ver hij gaat in de dingen die hij/zij bij de dierenarts laat doen. Of ik het daarmee eens ben is een ander verhaal.

Nou, ik vind "Maar dat moet ieder voor zich weten." wel klinken als een mening en niet als een puur statement :P
Het is idd zo dat er geen regels voor zijn, maar ik ben het daar dus niet mee eens, dat iedereen het zelf mag weten. Ik zou het fijn vinden als er regels voor komen of strenge controles op verwaarlozing (= niks doen terwijl beestje crepeert en verholpen had kunnen worden).

Miracle_ schreef:
Algolith is een zeewier soort voor knaagdieren waar heel veel vitamine en mineralen inzitten. Een soort boost-supplement.
Maar als je de gewone CC al vol op geeft, moet je er niet te veel van geven. :)

Klinkt goed! :) Ik geef CC niet meer volop omdat het nu dus een stuk beter gaat. Ik had per dag afgebouwd naar 1x minder dwangvoeren. Twijfel dus ook of ze dat nog nodig zal hebben. Maar wel een goeie voor als ze toch nog achteruit gaat of er een keer iets anders gebeurt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 19:32

Hoe wil je verwaarlozing (het onthouden van medische hulp) konstateren bij een dier wat altijd binnen zit??
Laten ze liever dan eerst de regels voor kooien aanpakken. Als een cavia groter gehuisvest wordt zal hij gelukkiger zijn en dus ook minder ziek worden. En een verbod op het alleen houden van cavia's.

Ik loop gewoon niet voor elk wissewasje naar de DA en de natuur lost het meestal zelf binnen een week op. Ik heb nooit verkouden cavia's of dieren met longontsteking, te lange tanden of aan de dunne. Ze zijn niet te dik en krijgen voldoende beweging en eten/drinken.
Ik denk dat menig cavia het daarvoor zou doen :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:34

Ik ben zeker voor een verbod op eenzame cavia's! En mensen die hun hokken zo smerig hebben, dat de ammoniak lucht je tegemoet komt, die moeten ze ook hun beesten afpakken.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:38

@DD
Ehm, aanbellen en een controle doen?

Er zou makkelijk gecontroleerd worden op alle punten die jullie noemen. Maarja, dat kost te veel geld en tijd voor onze overheid. Zelfs de dierenpolitie dreigt al te verdwijnen -O-

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:46

Ik wil dat wel vrijwillig doen hoor, dat controleren.. :D

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:20

Ik doe mee! :D

STOP! Caviapolitie!

_O-

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:11

Kijk, zo iets gaat natuurlijk niet gebeuren. Mensen mogen niet zomaar binnen komen bij mensen thuis tenzij het een uitzonderlijke dienst is. Dus dat zie ik nog niet gebeuren die controles.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:29

Dat weet ik ;) Betekent niet dat ik het niet zou willen of dat het niet goed zou zijn.