Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:19

Zo hé... Ik vraag me af of mijn ratten wel helemaal door hebben dat er ook nog zoiets is als diepte in schatten.
Mijn moeder slaapt dus dan ik niet meer te veel geluid maken met ratten zoeken als ze terug naar hun kooi moeten.
Ik had ze dus alvast op de kast gezet waar hun kooi staat, dan kunnen ze nog even over hun kooi en op de kast spelen.
Nu willen mijn ratten wel graag naar mij toe maar dat kon niet aangezien ik de trap van de kast naar de grond had weggelegd.
Springt Witje gewoon 1,20m naar beneden om vervolgens naar mij toe te rennen!! Ik schrok me helemaal wild! :oo
Nu zitten ze toch maar weer veilig bij mij...

Taartje

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:35

Ze kunnen wel diepte inschatten maar soms is snel naar je baasje komen belangrijker dan hoe hoog iets is haha :p.
Een van mijn dames klimt op de kooi en kan of wil (nog niet helemaal duidelijk) daarna niet meer naar beneden, die blijft dan net zo lang naar mij kijken tot ik haar eraf help :p dat kan dus ook nog! Haha

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:37

Aaaw, dat is wel schattig <3
Dat doet mijn Grijsje ook als ze van bed af wil, dan gaat ze op m'n hand zitten. Ze durft er namelijk niet af te klimmen :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:46

Ik voel het niet als natrappen hoor :)

Heb gedaan wat mij het beste leek voor het diertje. Voel me er ook niet schuldig om. Tuurlijk komen andere oplossingen altijd achteraf maar wellicht een tip voor een ander.

Ging me best aan t hart om een (verder) gezond diertje in te laten slapen. Maar ik heb meer medelijden met de marktplaats ratjes die in hun eentje wegkwijnen in een kaal klein kooitje.

Ben iig wel erg blij dat de rest van de mannen het zo goed doen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:28

Vanillia schreef:
Liesjecryos sorry to say, maar we zien je hier nooit en nu begin je ineens te stoken?
Ik zie hier niks wat op 'natrappen' lijkt, alleen goedbedoelde tips hoe het een volgende keer wellicht anders kan, niet alleen gericht aan S_en_Z, maar zeker ook relevant voor de andere mensen in dit topic.

Euh pardon??
Ik heb hier juist veel gepost toen ik mijn ratjes net had maar daarna viel er weinig te vertellen en laatst heb ik ook nog gepost.
Daarbij is dit een openbaar forum en mag ik reageren wanneer ik wil en ben ik niet verplicht om ieder week of dag hier te posten.
Ik lees graag mee en als ik wat te melden heb doe ik dat.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:39

Is het normaal dat een rattery om je mobiele nummer vraagt?
Ik heb hier een vier ratten waarvan 2 van een vriendin van mij komen.
voor 1 van die ratten kreeg ik (via haar) een formuliertje toegestuurd over hoe het met die rat ging.
Prima hoor, interesse in je fokproducten. Foto bijgevoegd en terug gestuurd.
Alleen nu vraagt ze om mijn mobiele nummer en ik zie eerlijk gezegt het nut er niet van in om die te geven.

of ben ik nou heel lomp ofzo?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:32

Ik vraag ook altijd om een nummer, maar gebruik het vaak alleen voor ophaal of knuffelafspraken.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:53

Even ter info: rat is ondertussen een jaar in mijn bezit en ik heb nooit te maken gehad met de fokker.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:14

Mijn pc is eindelijk gemaakt :)
Is er nog veel gebeurt hiero..?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:29

Naskapower; kun je niet gewoon vragen waarom ze je nummer wil hebben? Ik vind het persoonlijk geen probleem dat de rattery m'n nummer heeft, maar kan me voorstellen dat je het een raar idee vind.

Ik heb even een dilemma. Ik heb het idee dat Bella wat kriebelig wordt van de kleintjes dus ben op zoek naar een maatje voor haar. Bij de opvang in Duiven zit een leuke castraat die waarschijnlijk wel matcht met mijn dames. Gisteren de opvang aan de telefoon gehad en heb nu toch wat twijfels.. De opvang zit op het moment erg vol, dus ze wees me erop dat de kans dat ze iets oplopen qua ziektes reëel is. Daarnaast heft ze dus eigenlijk ook geen plek om mijn dames daar te houden en de intro daar te doen. Wat ze voorstelde is dat ik mijn dames mee daar naartoe neem, ze daar de eerste introductie doet en als dat goed gaat ik ze daarna mee naar huis neem. En nu twijfel ik -O-

1. Wil ik wel het risico lopen dat ze iets van een ziekte oplopen daar?
2. De introductie; als het daar goed gaat, kunnen ze dan wel weer een uur op elkaars lip in het vervoersbakje terug naar huis? Wat als het fout gaat onderweg?
3. Wat als het uberhaupt fout gaat met de intro? De kleintjes zijn nu 10 weken oud en voor mn gevoel nog zo kwetsbaar, daarbij komt dat ze naar mijn idee Bella regelmatig uitdagen, kan er niet over uit of het nou stoeien of echt vechten is..
4. Wat kan ik verwachten als ik thuis kom? Ik heb een Ferplast Rainbow kooi die ik voorheen gebruikte als ziekenboeg, dat lijkt me klein genoeg, maar hoe lang hou ik ze dan daar in?
5. Hoeveel dagen zou ik thuis moeten zijn voor de introductie? Ik werk full-time en kan wel een vrijdag of maandag vrij nemen, maar ik heb niet genoeg vrije dagen om een week vrij te plannen om de intro te doen.

Ik ben me ervan bewust dat het leeftijdsverschil tussen Bella en de kleintjes (9 maanden vs 3 maanden) vrij fors is en dat Bella gelukkiger zou zijn met een maatje van ongeveer haar eigen leeftijd. Maar ik durf niet zo goed.. Help? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:53

Vanillia schreef:
1. Wil ik wel het risico lopen dat ze iets van een ziekte oplopen daar?

Ik weet niet of er momenteel iets heerst daar, heb wel veel contact met Jolanda en geloof dat er niets aan de hand is nu? Ik denk dat ze bedoelde dat de kans nu wat groter is omdat er veel ratjes zitten, maar persoonlijk zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. Als er echt iets ernstig is plaatst ze ook echt niet uit en mogen er geen rattenmensen komen tot het over is. :n

Vanillia schreef:
2. De introductie; als het daar goed gaat, kunnen ze dan wel weer een uur op elkaars lip in het vervoersbakje terug naar huis? Wat als het fout gaat onderweg?

Voor de zekerheid een extra bakje mee, maar vaak is een kleine ruimte + een beetje stress juist wel goed. Dan maken ze zich minder druk om de nieuwelingen en zoeken ze elkaar juist op voor steun. Bij moeilijke intro's ga ik vaak expres reizen, al is het niet nodig. :)

Vanillia schreef:
3. Wat als het uberhaupt fout gaat met de intro? De kleintjes zijn nu 10 weken oud en voor mn gevoel nog zo kwetsbaar, daarbij komt dat ze naar mijn idee Bella regelmatig uitdagen, kan er niet over uit of het nou stoeien of echt vechten is..

Hoe zwaar zijn ze? Vaak gaat het prima hoor, met jonge ratjes. Die worden sneller geaccepteerd en zijn ook nog wat kneedbaarder en passen zich makkelijker aan dan de ouderen.

Vanillia schreef:
4. Wat kan ik verwachten als ik thuis kom? Ik heb een Ferplast Rainbow kooi die ik voorheen gebruikte als ziekenboeg, dat lijkt me klein genoeg, maar hoe lang hou ik ze dan daar in?

Als alles goed gaat een dagje in een lege kooi, daarna doe je er een hangmatje bij en voeg je elke dag (of dagdeel als het heel goed gaat) iets toe. Ik heb ze meestal minimaal een halve dag en maximaal twee weken (maar dan ging het echt om moeilijke types) in een intro-kooi, gemiddeld zitten ze met 3-4 dagen weer in hun gewone, volledig ingerichte kooi.

Vanillia schreef:
5. Hoeveel dagen zou ik thuis moeten zijn voor de introductie? Ik werk full-time en kan wel een vrijdag of maandag vrij nemen, maar ik heb niet genoeg vrije dagen om een week vrij te plannen om de intro te doen.

Als je twee of drie dagen hebt zou dat prima moeten zijn, maar dat is eigenlijk al meer voor je eigen gemoedsrust dan voor de ratten. Ik vind het zelf altijd wel prettig, ben nu toevallig met twee intro's bezig, sinds gisteren, en heb vannacht in de woonkamer bij ze geslapen en moest vandaag wel werken. Mijn vriend kon tussendoor kijken, maar prettig vind ik het niet, liever ben ik 2-3 dagen bij huis om alles te checken.

Als je naar Duiven gaat krijg je daar trouwens echt wel hulp en Jolanda ziet snel genoeg of het een match is of niet, dus ik zou er gewoon voor gaan als ik jou was. :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:00

ik ga met Jill mee... Jolanda is een schat van een vrouw met een hele goede kijk op ratjes... je kan haar echt blindelings vertrouwen... :)

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:07

Naskapower, Zou inderdaad eens vragen waarom ze je nummer wil hebben.
Ik ben onlangs gebeld door de rattery waar ik een aantal ratten van heb met de vraag hoe het met mijn ratten ging.
Er waren namelijk een aantal ratten in die lijn die overleden zijn aan bepaalde aandoeningen en ze wilde mij hierover persoonlijk inlichten en melden dat ze niet verder fokken met deze lijn.
Misschien is het ook voor het geval zoiets zou gebeuren?

Vanillia,
Jeetje wat een dilemma's he!

1.Je durft het niet aan de kerel alvast mee te nemen, en tijdelijk thuis in quarantaine te houden?
Dan zijn eer dat je de introductie doet, de kleintjes ook alweer een stuk groter.
2.In principe is op elkaars lip zitten met de meeste intro's geen probleem maar juist wanneer ze weer in hun eigen grote omgeving komen, dus dit zou prima kunnen gaan.
3.Ik heb zelf ook menigmaal castraten gehad en adviseer (en doe dit zelf ook) altijd pas een castraat bij kleintjes te zetten als ze minimaal 3 maanden oud zijn. Rittens van 10 weken spelen over het algemeen nog, vechten doen ze meestal nog niet. Dus zou ervan uitgaan dat ze met Bella proberen te stoeien.
Als de castraat het geen probleem vindt dat er 2 kleintjes op zn rug rollebollen en hem uitdagen dan is het vaak geen probleem, maar ik heb ook castraten (of dames) gehad die dat niet konden waarderen, als de kleintjes zich dan overgaven en op hun rug gingen liggen dan was het meestal zo klaar met de introductie.
Natuurlijk zitten er ook etterbakken bij die uithalen, maar dat weet een opvang vaak wel, al blijft dat ook soms erg moeilijk en ik heb wel eens bij een opvang te maken gehad met het doodbijten (wel van een volwassen rat) het is dus altijd een beetje moeilijk te zeggen, al komt dat laatste niet zo vaak voor.
4. Die kooi is prima qua grootte, ik vind het moeilijk te zeggen hoe lang je ze erin moet laten, ik doe dit puur op gevoel. Je kunt ze natuurlijk wel als het goed voelt en je ook het idee hebt terugzetten in de(goed schoongemaakte) kooi en beginnen met de grote kooi zonder spulletjes en steeds iets terugzetten. Of je laat ze op neutraal terrein tussendoor is loslopen en kijkt wat er daar gebeurt
5. Ik doe mijn intro's meestal in het weekend, ik werk onregelmatig dus ik kan ook vaak makkelijker meerdere dagen een intro aankijken.
Hoelang genoeg is voor een intro is moeilijk te zeggen maar zeker 2 dagen en nachten in de gaten houden is al prettig.

ook nog een tip, mijn moeder gaat bij elk piepje bij een intro kijken en haalt het liefst gelijk de nieuwe of de stoute ratten eruit.
Let op dat je dit niet doet bij gewoon piepen, kijk wel even naar de ratten om de zoveel uur of er geen wonden zijn(kleine wondjes van nageltjes of wat plukjes haar uittrekken zijn niet altijd te voorkomen en meestal ook niet erg) en let op hun gedrag (haren omhoog, echt tot in den treure achtervolgen of gemeen uithalen).
Laat ook de kooi op een rustige plek staan en zet hem zo dat je ze wel kunt horen maar er niet altijd bij zit, ze moeten het ook zelf een beetje uitzoeken (ik weet het moeilijk!)
Snachts slaap ik wel altijd bij de kooi.

Maargoed wie weet gaat het allemaal vlekkeloos en liggen ze dezelfde avond al met zn allen gezellig op een hoopje!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:34

Ik zie dat je al goede tips hebt gehad Vanilia! :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:49

Super bedankt voor de tips, ik ga het gewoon doen :) Denk echt dat het prettig is voor Bella om een maatje te hebben wat niet zo stuitert als de kleintjes nu. Super bedankt voor de tips! Ga eens kijken of ik voor volgende week zaterdagochtend een afspraak kan maken met Jolanda, dan heb ik de hele zaterdag en zondag om ze in de gaten te houden. :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:02

Afbeelding
Onze Moes heeft de ufo gevonden en is niet meer weg te slaan!
De rest begint het nu stilaan ook over te nemen, van de week betrapte ik ze met zn 3en (gestapeld op elkaar) erin, dus ik denk dat het wel een geslaagde nieuwe slaapplek is! :D

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:26

Oh wat leuk Saintelette! Ontzettend lief snoetje heeft ze ook :)

Ik had even een vraagje. Onze ratten zijn nu bijna een half jaar. Naar mijn idee zijn ze uitgegroeid (240 en 260 gram, maar de ouders zijn ook niet zo groot) maar nog even druk als in het begin! :D Ik vraag me dan wel af of ze nog wat rustiger worden? Wat het lijkt me ook wel leuk als ze een keertje rustig bij je komen liggen ofzo. Ze zijn verder ontzettend lief en mega-aanhankelijk, maar ze zijn gewoon stuiterballen :) hoe zat dat met jullie ratjes?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:34

Die van mij staat op de grond Saint en die prop ik tjokvol wcpapier. De ene schuift alles er uit en de ander sleept t weer naar binnen. Hilarisch.

Fijn dat ze een nieuw plekje hebben!

Nog even terugkomen op mijn rats. ik denk niet dat ze mijt hebben. Ik krijg van mijt nl vreselijke rode kringen.

Ik kijk het nog even aan (komende paar weekjes, tot de wondjes genezen zijn) en anders ga ik uiteraard wel ivermectine (ofzoiets?) halen :j

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:51

Hier nog een foto die ik jullie niet wilde ontnemen! :D

Afbeelding

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:13

Hahahahahaha

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:56

;( :')
En hij kijkt echt zo van ''Nee wat doe je nu baasje STOP!'' _O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:29

Hahahaha oh god, ik lig dubbel hier. De ratten lopen los nu, en Mir loopt over de tafel en tikt met haar staart een leeg blikje aan. Deze valt op de grond, Mir schrikt zich te pleuris en schiet achter mijn rug. Nu ik dit typ zit ze diep weggedoken tussen mijn rug en de stoel :') Arm ding, het is al zo'n held op sokken _O-

Edit; ik pakte haar net op en zette haar voor me neer, maar het schoot gelijk weer achter mijn rug. Ik zie alleen het snuitje nog :')

Afbeelding

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:56

Aahh.. :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:04

Hier zijn de sputniks ook geliefd. Fleece en nestmateriaal gaat erin en eruit en erin en eruit :')

Hahaha, arme Mir!
En die foto met dat mes. :') Ratatouille!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:28

De dames hebben een grote volière, meerdere hangmatten, knuffelhuisjes en lekkere plekjes tot hun beschikking maar ze moeten perse met ze'n allen in het oude kapotte hangmatje! hahaha :D
Afbeelding