Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:08

BeFunny schreef:
Thioro schreef:

Vee noem ik vee.
En daar vallen paarden ook onder.
Dit valt niet onder huisdieren.

Grote huisdieren ben ik gewend zijn honden en katten.

Kleine huisdieren zijn knaagdieren, vogels en Reptielen.

Hoe jij het noemt of waar het je aan doet denken is niet waar het om gaat.
In de diergeneeskunde (voornamelijk in de opleiding dan) doe je grote (vee, paarden) of kleine (honden, katten).
Knaagdieren etc zijn dan weer bijzondere huisdieren.
Zijn gewoon de benamingen die in de opleiding en in het vak gebruikt worden (voornamelijk in België dan).

Nu noem je het Grote vee.

Als je een praktijk runt waar je benoemd dat je enkel grote huisdieren behandeld moet je niet gek op zitten te kijken dat mensen bellen die een hond of kat hebben.

Omdat veel mensen bij grote "huisdieren" denken aan een hond en een kat. En niet aan een koe of een paard ;)

Maar ik heb denk geleerd vandaag dat vee ook wel grote huisdieren genoemd kunnen worden. En honden en katten onder kleine huisdieren vallen.

Zonnetje81

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 00:52

Mijn dierenarts zegt dat jij een dier met spoed niet mag weigeren en moet behandelen. Ongeacht of hij naar zn centen kan fluiten. Dus wat hier gesteld wordt over weigeren mag niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 01:15

Zonnetje81 schreef:
Mijn dierenarts zegt dat jij een dier met spoed niet mag weigeren en moet behandelen. Ongeacht of hij naar zn centen kan fluiten. Dus wat hier gesteld wordt over weigeren mag niet.

Levensbedreigende spoed ja.
Aan aangereden, leegbloedende hond, kat met blauwe tong.
Niet een hond die een sok op heeft gegeten en die je moet laten braken; is ook spoed maar kan ook 20 minuten later nog.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 08:35

Nyaleti schreef:
Zonnetje81 schreef:

Levensbedreigende spoed ja.
Aan aangereden, leegbloedende hond, kat met blauwe tong.
Niet een hond die een sok op heeft gegeten en die je moet laten braken; is ook spoed maar kan ook 20 minuten later nog.

Als er binnen 20min geen andere da beschikbaar is dan wordt dat met die sok ook levensbedreigende spoed ;)
Dus wordt dat alsnog behandelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:38

dollyspikkel schreef:
Waren doorgaans mensen die belden voor een hond of kat terwijl wij enkel grote huisdieren deden. Dus ze verder helpen kon ik sowieso niet.

De beste van al vind ik toch een collega die het volgende meemaakte: ze werd in het midden van de nacht wakker gebeld voor een hond die hoestte. Ze vroeg “moet ik komen?”. Nee hoor zei de dame in kwestie, het was enkel voor je te laten horen hoe erg de hond hoest. Zakt je broek toch vanaf :')

Een vriendin van mij is ook dierenarts en die werd ooit 's nachts eens gebeld door kersverse nieuwe eigenaren van een cavia die zich zorgen maakten omdat de cavia opeens was gaan piepen toen ze de koelkastdeur open deden _O-

Die waren er blijkbaar nog niet van op de hoogte dat cavia's dat meestal doen _O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:06

Zonnetje81 schreef:

Een dienstdoende dierenarts moet een oplossing bieden.
Maar dat kan dus ook euthanasie zijn of doorverwijzen naar een collega.
Niets of niemand verplicht hem om gratis te behandelen.

En er zijn maar weinig dingen écht spoed. Serieus. Meestal heb je wel tijd om vervoer/financiën te regelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:20

Ik heb eens een kat gevonden welke aangereden was, deze lag letterlijk een vreselijke dood te sterven in mijn auto, ik ben toen naar de dichtstbijzijnde dierenarts gereden maar die hielp echt niet :\ , die stuurde mij door naar een andere dierenarts in dat dorp, zelfs toen ik zei dat de kat dat misschien niet eens zou halen, deed ie echt niet helpen..

Ik kan er nog boos om worden..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:40

kimmie261 schreef:
Ik heb eens een kat gevonden welke aangereden was, deze lag letterlijk een vreselijke dood te sterven in mijn auto, ik ben toen naar de dichtstbijzijnde dierenarts gereden maar die hielp echt niet : , die stuurde mij door naar een andere dierenarts in dat dorp, zelfs toen ik zei dat de kat dat misschien niet eens zou halen, deed ie echt niet helpen..

Waarom worden mensen dierenarts, vraag ik me dan af...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:35

Thioro schreef:
Zonnetje81 schreef:

Een dienstdoende dierenarts moet een oplossing bieden.
Maar dat kan dus ook euthanasie zijn of doorverwijzen naar een collega.
Niets of niemand verplicht hem om gratis te behandelen.

En er zijn maar weinig dingen écht spoed. Serieus. Meestal heb je wel tijd om vervoer/financiën te regelen.

Er zijn zat dingen die wel echte spoed zijn en waar sommige dierenartsen alsnog hulp weigeren. Ik heb nog nooit in het weekend gebeld voor iets anders als echte spoed en dat anderenndat wel doen horen mijn dieren niet de dupe van te worden. En in die gevallen was vervoer regelen echt lastig geweest.

Alles waar ik voor bel omdat het spoed is was ook een kwestie van zo snel mogelijk hulp krijgen om de dieren te laten overleven. Ik ben al bijna mijn hond kwijt geweest door iets wat hij gegeten had. Dan kan jij heel makkelijk schrijven dat je wel tijd hebt om vervoer of financien te regelen, maar hier ging het na het eerst ontdekken dat buik iets opgezet was naar opzwellen binnen 15 minuten. Bij de da was hij echt al 3 keer zo dik. En dat was dan 20 minuten rijden, niet eens zover als dat het zou zijn in het weekend, want dit was gelukkig doordeweeks dus bij eigen da. Maar daar dus wel vol gas met z'n allen aan mijn hond gaan werken en andere klanten weggestuurd naar wachtkamer, want er moest direct ingegrepen worden.
Zo onschuldig is iets vreemds opeten dus ook weer niet altijd.

(Honden en katten dan qua spoed, paarden belden we wel voor heftige wonden die gehecht moesten worden of hele dikke benen met koorts enzo, maar dat is minder spoed / geen leven of dood, maar wel erg belangrijk dat er snel iemand komt. Maar met de paarden zitten we voor spoed, tandarts en entingen bij een andere da als waar we heen gaan als we naar de kliniek moeten. Dat is wel heel normaal bij paarden, ook dat de kliniek die wij bellen voor spoed dus wel altijd te bereiken is en niet ineens veel verder weg zit)

Er wordt ook wel makkelijk gesproken over overstappen van da. Maar hier is dat echt niet makkelijk. Of ze zitten al vol, of waren bang voor mijn ras, of hadden geen mogelijkheid om met een angst agressieve hond niet in de wachtkamer te zitten midden in het spreekuur. De dichtstbijzijnde is al 10 minuten rijden, maar dat is 1 vestiging. Als je naar de ander moet ben je al dik 30 minuten onderweg. Daardoor ook bij hun weekenddienst aangesloten die nog verder weg zitten.
Mijn andere hond had ik het geluk dat het doordeweeks was en ik meteen belde omdat ze wat vreemd deed. Daar had ik in het weekend niet voor gebeld tot ze dus wel opzwol. Maar binnen paar uur was de hond ingeslapen omdat er blijkbaar een tumor geknapt was van binnen, die ging van slanke hond naar een enorme balon ingeslikt. De enige reden dat het een paar uur duurde is omdat de tumor pas knapte toen ze al bij de da was, daarvoor was die wel rap aan het vollopen. Dan had ik dus pas gebeld toen ze duidelijk ging opzwellen en was tijd dus wel in belang van het dier. Tot die ochtend nooit door gehad dat er iets mis was, goede controles bij de da.
Als ik dus met spoed in het weekend had moeten bellen vind ik afstand wel belangrijk met een hond die letterlijk aan het doodbloeden was.
De kliniek die met spoed dichterbij zit kon ik normaal doordeweeks niet terecht, want die wilden geen oplossingen bedenken voor onze hond angst agressieve hond en gaven zelf aan dat ze bang waren maar tegelijkertijd moest en zou de assistente de hond overnemen bij onderzoeken en behandelingen. Werkt dus niet, dat was voor mensen de liefste hond ooit, maar mijn andere van hetzelfde ras niet dus gezocht naar een andere kliniek waar ze wel ervaring hadden met mijn ras en dan ook nog de sporthonden en blessures die erbij konden horen.

Of de ergste, wilden ons niet laten komen met pup van 9 weken die 39,9 graden koorts had. Vind ik wel echte spoed, in het weekend. En een da die dus gewoon weigerde. We waren klant bij een aangesloten kliniek, dus zoudenndaar terecht moeten kunnen. Wat was ik blij dat de da van een kennis wel meteen riep dat we NU moesten gaan rijden en dan ging hij ook, want koorts was aan het oplopen. Was dood eng met zo'n klein hummeltje en nog even kantje boord. Klacht ingediend bij eigen praktijk maar het vertrouwen was dus wel weg dat je met spoed geholpen zou worden.

Dat ze niet gratis behandelen snap ik helemaal, maar je kan nog niks betalen als je er niet bent. Dus dan is vooraf weigeren toch al raar. Ik ben dus al heel kieskeurig in naar welke DA wij gaan en spoed is wel criteria, maar normale behandelingen ook. En dan baal ik wel als je steeds verder moet gaan rijden, want dat is gewoon niet iets wat je wilt met een doodziek of zwaargewond dier.
Hier willen alleen de huisdier dierenartsen trouwens dat je meteen afrekent, de paardenartsen niet. Daar krijgen we later een factuur van, net als elke klant van hen. Deed de huisdieren dierenarts ook toen zij nog paardenvisites reden, dus blijkbaar hebben zij niet de ervaring dat 'paardenvolk' juist slecht betaald.
Ik wil met huisdieren wel graag een schatting van wat iets gaat kosten zodat ik het kan regelen en niet ineens voor verrassingen kom te staan. Ook dat was hier wel een criterium. Als de schatting 100 / 150 euro is en zonder wat te zeggen de rekening 400 is ben ik niet blij en zal ik dat niet in 1 keer kunnen betalen. Dat kan je iemand dan toch ook niet kwalijk nemen? Terwijl als ze zouden bellen of halverwege aan zouden geven dat het hoger uitvalt kan ik ervoor zorgen dat ik het wel heb als ik mijn dier kom ophalen of weer meeneem na de afspraak

Stuk communicatie, van BEIDE kanten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:07

kimmie261 schreef:
Ik heb eens een kat gevonden welke aangereden was, deze lag letterlijk een vreselijke dood te sterven in mijn auto, ik ben toen naar de dichtstbijzijnde dierenarts gereden maar die hielp echt niet : , die stuurde mij door naar een andere dierenarts in dat dorp, zelfs toen ik zei dat de kat dat misschien niet eens zou halen, deed ie echt niet helpen..

Ik kan me helemaal voorstellen dat je daar boos om kan worden zou ik ook zijn.

Die had een mooie recensie van mij gekregen en zag mij Iig nooit meer.
Hij had de kar uit zijn/haar lijden moeten verlossen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:27

De praktijken hier in de omgeving hebben geen spoeddiensten meer in de avond/nacht en weekenden. En blijkbaar mag dat gewoon als er dan binnen een uur rijden een alternatief is waar je terecht kunt. Laat dat hier precies op een uur rijden zijn. Vreselijk vind ik het. Heb het met mijn kat aan de hand gehad die accuut zo benauwd werd (hij had een hartaandoening die wel stabiel was, maar dus acuut verslechterde in het weekend) en er geen enkele praktijk in de buurt op dat moment bereikbaar was. Had een uur met mijn kat in de auto moeten rijden, wat hij dan niet overleefd zou hebben. Allerlei dierenartsen afgebeld, uiteindelijk was er een veearts die over zijn hart streek en wel wilde komen. Bij het eerste spuitje was mijn kat meteen al heen. Hoe had ik die nog in een auto kunnen vervoeren een uur lang. Kan er nog steeds verdrietig om worden, want heb me toen zo machteloos gevoeld.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:33

Met ECHT spoed is zelfs 10min al ver (als je zelf ook 0 ervaring met EHBO e.d. hebt waarmee je je dier tot aan de DA zou kunnen helpen nog bv), laat staan tot een uur inderdaad. Het is echt heel erg jammer, op z’n zachtst, gezegd, dat dit een nieuw normaal word in zoveel regio’s, dat ze geen diensten meer (kunnen)draaien en mensen afwijzen. De meeste praktijken doen het echt niet omdat ze het zo leuk vinden om hun klanten dat niet meer aan te kunnen bieden maar ja; het echt afwijzen van een serieus spoedgeval met leven op dood vind ik wel zorgelijk, maar we kennen dan de situatie van zulke desbetreffende praktijken ook niet over de Waarom ze dat doen natuurlijk maar een dier echt in nood moet imo ook ten alle tijde echt geholpen worden asap (dat verhaal van die kat hierboven breekt m’n hart pff).

Maar het is overall wel zorgelijk en schrijnend dat de meeste DA’s en praktijken het gewoon niet Kunnen aanbieden meer, ook al zouden ze willen. Maar ze kunnen gewoon geen 24/7, 7 dagen per week aanstaan ook. Er komen steeds meer huisdieren bij, steeds minder praktijken en personeel met schrijnende situaties wat betreft mentale gezondheid onder de werkende mensen in die sector. En onze dieren trekken uiteindelijk aan het kortste eind. En het is makkelijk om zo te denken dat het wel even opgelost moet worden en anders moet, maar dat is gewoon heel moeilijk in de realiteit bij veel praktijken en in specifieke regio’s.

Wij hebben qua regio best wat praktijken liggen, maar onze eigen praktijk ging ook van 7 dagen per week alle spoeddiensten zelf draaien naar nu in de weekenden met andere praktijken delen. En de praktijken waar zij de spoeddiensten mee draaien in de weekenden, liggen op minimaal 20min rijden van ons wat ik echt poedersuiker vind. Dus ik heb ondertussen ook andere praktijken die korter bij liggen op speed dial staan. Gelukkig is het hier nog niet normaal dat zij dan niet zeggen: sorry, wij werken niet met jullie praktijk samen dus je kunt niet komen. Ik snap overigens wel waarom het toch gebeurd in bepaalde regio’s, hoe erg het ook is. Gelukkig is dat hier nog niet het geval. Vind het wel jammer dat onze praktijk het niet meer zelf gebolwerkt krijgt, maar ook dat snap ik volledig :( Klanten stop is er ook al regelmatig maar wanneer er dan bv een DA weg valt in het team, word het snel onmogelijk om alles zo te blijven doen zoals je het deed. Doordeweeks kunnen we wel nog 24/7 terecht bij ze gelukkig. Ik vind het echt poedersuiker als ik moet uitwijken, maar als het echt spoed is ben je vooral gewoon blij dat je ergens kortbij terecht kunt, dat vind ik uiteindelijk het belangrijkst.

Het is echt verdrietig dat dat voor veel huisdier eigenaren niet meer normaal is en kan zijn en gaat worden, maar het is ook niet zo makkelijk opgelost vanuit de DA’s/praktijken helaas.

edit;
Ik zag ook nog iets over wat wel en niet spoed is maar dat vind ik een lastige. Uiteraard is onnodig bellen naar spoeddienst niet wenselijk, maar er zijn tig situaties waarin een niet direct levensbedreigende situatie imo alsnog wel spoeddienst is, waarbij je in ieder geval telefonisch even overlegt met een DA; al is het om te weten of er dingen zijn waar je op moet letten bv mocht het wel erger worden en nodig zijn om te komen. Maar genoeg dingen waarbij er gewoon snel naar gekeken moet worden en je gewoon niet altijd een weekend lang kunt afwachten tot het maandag is bv. of zelfs een hele avond/nacht. Zo had onze hond een keer stukjes grasaar in het oor. Wisten we uiteraard op dat moment niet, maar ze had duidelijk last van haar oor ineens en dat was voor mij reden genoeg; want het was zeer atypisch gedrag. Is dat direct levensbedreigend als in; ze kiept om binnen een uur? Nee. Maar laat je dit al zelfs 1 dag zitten, kan het al zeer onwenselijke en vaak onherstelbare schade aanrichten. Dus toen wij door hadden dat er iets ih oor zat, hebben we wel degelijk onze DA’s spoeddienst gebeld en die lieten ons ook zonder problemen komen. Dus niet altijd zwart/wit denk ik ook. En tja, ik ben wel ook; liever 1x teveel bellen als 1x te weinig want je kunt het soms ook te lang aankijken en met pech loopt dat fout af. Maar een beetje kennis in huis hebben en jezelf inlezen over de gezondheid van je dieren scheelt wel al met het minimaliseren van onnodige telefoontjes naar de spoeddiensten bv. En het hebben van mensen om je heen met kennis en hen vragen is imo ook nog een fijne tussen stap.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 07:41

Ik heb na een mail eindelijk contact gehad met de dierenarts waar de praktijk van is en het er met haar over gehad. Zij is van mening dat het dier die spuiten en alles nodig had en ik vind dat zoiets overlegd moet worden. Ik heb gezegd dat ik alles gespecificeerd wil hebben voor ik een dier laat behandelen want dit soort verrassingen ben ik redelijk klaar mee. Laatst mijn kat gebracht voor 1 rotte kies te verwijderen, kreeg haar terug met 5 tanden minder en een gebroken kaak. Nacht moeten blijven bij de dierenarts en de rekening pakte iets anders uit. Ik vind de rekeningen ook echt niet meer in verhouding en dan kunnen sommige mensen hier zeggen dat zorg duur is maar nee sorry, dit gaat nergens meer over. Het zelfde als de wormkuren, vroeger haalde je die voor een paar euro bij de welkoop, nu zijn ze 3x zo duur en sommige doen daar nog een schepje bovenop, bij de dierenarts.

Ondertussen is de cavia wat opgeknapt, maar zie op de deken dat haar urine nog roodkleurig is. Ze zal nog een tijdje antibiotica nodig hebben, maar ik ben een beetje bang voor een onderliggend probleem. Op de röntgen waren geen stenen te zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 08:47

Hettieheks schreef:
kiki1976 schreef:
Allergietest

Ze vertelde dat het bloedonderzoek rond de €300 zou zijn, nou dat bleek € 455 te zijn, dan betaal je nog apart bloedafname en consult

Maar dan zijn dat met name kosten voor het lab denk ik? Vorig jaar ook een uitgebreide allergie test laten doen bij een hond. Jammere wat ik vind is dat ze dan ook voeding mee nemen maar die is helemaal niet betrouwbaar. Daar worden we dan echter niet goed over geïnformeerd… enkel bij doorvragen en die hebben wij dan dus ook niet laten doen. Ik zal de factuur eens opzoeken

Hier is idd ook de voeding meegenomen. Daar is niets over gezegd. Hier zeiden ze zelfs dat hij niet op de allergene brokken hoefde te blijven

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:24

MyWishMax schreef:
Als de schatting 100 / 150 euro is en zonder wat te zeggen de rekening 400 is ben ik niet blij en zal ik dat niet in 1 keer kunnen betalen. Dat kan je iemand dan toch ook niet kwalijk nemen? Terwijl als ze zouden bellen of halverwege aan zouden geven dat het hoger uitvalt kan ik ervoor zorgen dat ik het wel heb als ik mijn dier kom ophalen of weer meeneem na de afspraak

Stuk communicatie, van BEIDE kanten.

Precies daarom vraag ik ook altijd een schatting. En daar hou ik dan rekening mee. Ik ben ook wel eens gebeld dat er meer moest gebeuren bij het gebit van ons vorrige hondje. Schatting was 5 tot 600 dat viel uit op 900. Dus ze belden terwijl ze bezig waren of ze gelijk door mochten pakken. Ze hadden ook kunnen stoppen en de maand later de rest. Maar gezien zijn hart probleem vond ik dat niet zo'n fijn idee dus was ik heel blij dat ze door konden pakken en dat ze dat overlegden en niet dachten dat zal wel teveel zijn. Het is idd fijn om goed te kunnen communiceren. Het is gewoon fijn om te weten waar je aan toe bent en ook dat je weet dat de dierenarts netjes communiceerd dat geeft vertrouwen, hier althans.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 09:57

Mijn dierenarts vraagt soms van te voren aan of ik toestemming geef dat ze dokteren tot 500 euro en daarboven pas gaan bellen. Dit was toen ivm spoedopname van mijn kat en onnoemlijke drukte die dag. Ik snap het dan wel, want om dan bij elke nieuwe handeling (omdat ze er niet uit komen) te gaan bellen voor toestemming & prijsopgave zijn ze nog langer bezig en die tijd hadden ze simpelweg die dag niet. Ik vond dat heel slim van ze, snapte dat echt heel goed.

Ik kan ook wel begrijpen dat ze niet voor elk wissewasje eerst gaan bellen ,maar anderzijds snap ik ook wel dat het voor een eigenaar een flinke schok is als het zoveel duurder uitkomt! Mijn dierenarts doet om die reden de gebitsbehandelingen in 2en. Eerst reinigen en foto's, om een goede inschatting te maken voor wat er moet gebeuren. Zo kunnen ze ook een betere kostenschatting maken, maar ja, je kat moet wel 2x onder narcose en dat is ook niet goedkoop. Maar op deze manier kunnen ze zelf beter de behandeltijd inschatten en een betere kostenraming maken.

Mijn kat moet ook voor z'n gebit, en hij gaat alles in 1x ivm het risico van de narcose bij hem. Dus niet eerst reiniging en foto's, en daarna pas eventueel trekken, maar alles in één keer. Ik geef dan voorafgaand al toestemming dat ze alles eruit mogen halen wat nodig is, ongeacht de hogere kosten. Tussentijds overleg wil ik ook niet, want dat betekent voor de kat langer onder narcose dan noodzakelijk. Een kostenraming is dan ook niet te geven, waarschijnlijk zal dat 200 - 700 ofzo worden? Geen idee := Het is in dat geval gewoon super lastig, want zo even in het bekje kijken kan je niet altijd goed zien welke tanden echt slecht zijn en gedaan moeten worden.

Eigenlijk zijn de kosten altijd wel uitgekomen op wat er van te voren werd gezegd. Pas geleden mijn pony in de kliniek gehad en werd een schatting van 2000 gemaakt voor haar maag. Uiteindelijk ben ik minder kwijt en dat is dan inclusief 2 koliek behandelingen, dus het kan ook wel eens meezitten :+

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:01

Doet de garage ook, van te voren vragen voor hoeveel ze eventueel mogen reparen. (ik had tot voor kort een heel oude auto).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:18

Onze vaste da die nu wat te ver weg zitten voor spoed dus die vroegen toen we daar in het begin kwamen hoe wij daarin stonden tot hoeveel ze idd mochten dokteren zonder te bellen (omdat wij geen verzekering hebben) en toen stelden ze ook 500euro voor waarop wij ook gezegd hebben dat is goed. Alles wat er mogelijk boven valt zeggen ze al hou rekening met. Ik vind dat heel netjes. Bij hun hoef ik dus nooit een schatting te vragen. Ik vertrouw ze ook echt.

Maar we hebben juist een paar keer met spoed naar een da gemoeten naar een andere da omdat die ander te ver weg zitten. En dan kom je er ook achter dat lang niet elke da zo is. En daarom vraag ik het maar.

We hebben hier in onze woonplaats nu ook een fijne gewone da gevonden die is helaas na 17:30 dus gesloten. Haar vertrouw ik ook. Maar juist die spoed dingen heb je niet in de hand want dan kijk je dus wie beschikbaar is omdat je dier zo snel mogelijk geholpen moet worden en Spoed is bij ons echt spoed. Ik bel niet voor kleine dingen. Of dingen die we zelf kunnen behelpen voor een paar dagen.

Maar onze beide katten daarmee zijn we naar de spoed gegaan en beiden zijn uiteindelijk overleden. Waarvan eentje tijdens het spoed bezoek. Die lag al te sterven en zijn zo snel mogelijk naar de da gereden zodat hij Iig niet zou stikken maar fijn ingeslapen werd (hij had een afgebroken nagel die er goed uitzAg maar die dag toch is gaan ontsteken toen ik terug kwam van werk en ik had tot 19:00 gewerkt wist ik dat het niet goed was en gelijk dat gebeld die ook zei na wat ze mij hoorde zeggen kom maar meteen. Probeer Iig maar te komen gelukkig hebben we dat nog gered. En onze andere kat bleek een hersen tumor te hebben daar gingen we dus savonds terug naar een andere da nadat we smorgens bij een da zijn geweest maar hij verslechterde zo dat we niet wilde wachten. Ook een derde kat is inmiddels overleden maar daar hadden we het geluk niet naar de spoed te hoeven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:57

BeFunny schreef:
Achterom schreef:

Dus wat jou betreft moet die dierenarts die wel spoed doet voor zijn eigen klanten, ook maar de spoed gaan doen voor de klanten van dierenartsen die er zelf geen zin in hebben? Ik begrijp heel goed dat die dierenarts dat niet doet, dan kan hij nooit meer slapen of weekend houden, als hij dat ook allemaal "even" moet doen -O-
Als de dierenartsen nu onderling de last zouden delen, dan is het een ander verhaal, maar zo te lezen zegt een aantal gewoon "ik doe geen spoed, mijn praktijk zit dicht". Dáár zit het probleem, maar niet bij die ene dierenarts die wel spoeddiensten doet voor zijn eigen klanten! Het moet niet gekker worden zeg...

Wat vind jij dan hoe een spoed dat moet reageren in het volgende voorbeeld.

Een vrouw haar hond is aangereden en is zwaar gewond. Ze rijd zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde dierenarts die spoed heeft. Onderweg belt ze dat ze eraan komt.

Ze is geen klant bij de da maar voor de hond is het een kwestie van leven of dood.

Mag die dierenarts deze vrouw met haar zwaar gewonde hond weigeren?

Of je belt met een zwerfkat die is aanreden vraagt supertruus: ja maar is ie wel te handteren? Ja met een dikke handdoek erover en dikke handschoenen aan moet het lukken. Antwoordt ze: nee sorry als ie niet braaf is begin ik er niet aan. Mevrouw wil alleen super brave beesjes zeker....??

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:13

Ik ben zelf paardenarts en lees de hele tijd mee en zie wat aspecten voorbij komen waar ik graag op zou willen inhaken. Ik heb dit eigenlijk ook al benoemd in het andere topic over centralisering door Evidensia/AniCura, dus ik quote mijzelf even.

1. Centralisering van de zorg door o.a. overname door Evidensia/AniCura, met als gevolg dat de reistijd naar deze klinieken langer is dan naar je eigen DA.
Enerzijds is dit niet iets nieuws. In de humane huisartsenzorg kan je 's nachts ook niet naar je eigen huisarts, maar wordt de zorg verzameld bij een huisartsenpost. Hier moet je ook wat verder voor reizen. Echter is dat meestal wel nog binnen redelijke afstand in tegenstelling tot bij de diergeneeskunde.
Dit is precies de reden waarom de praktijk waar ik werk (private eigendom, zowel paard als gezelschapsdieren) onze diensten nog zo lang mogelijk in eigen handen wil houden. Het nadeel is echter dat de praktijken in de buurt die wel hun diensten doorschakelen naar Evidensia, eigenlijk veroorzaken dat hun klanten toch bij ons terecht willen in de spoed. Wij accepteren elk dier in nood, maar dit betekent wel dat de spoeddiensten van mijn collega's gezelschapsdieren dusdanig druk zijn geworden dat het voor hun niet meer te doen is. Een praktijk wordt qua personeel bezet voor hun eigen klantenkring, waarvan een X % berekend wordt dat gebruik maakt van spoed per keer. Als je 's nachts ineens een klantenkring hebt dat 4x zo groot is, zou je eigenlijk met 2 of meer artsen dienst moeten hebben. Maar daar hebben we niet genoeg personeel voor. Want willen we die aannemen, moet er overdag ook voor de nieuwe DA werk zijn. Maar overdag gaan al die extra klanten van de spoed terug naar hun eigen DA.

Als ik zie hoe hard mijn collega's het hebben, snap ik dat er praktijken zijn die 'verplicht' hun diensten moeten uitbesteden. Want het is kiezen tussen dit of je DA's overdag kwijt raken omdat ze als het ware het werk van een ander praktijk 's nachts erbij niet kunnen volhouden.

2. Stijging van de prijzen van diergeneeskundige zorg in algemene zin.
Als private kliniek hanteren wij enkel prijsstijgingen dat overeenkomen met die doorkomen vanuit de leveranciers. Wij verdienen vrij weinig aan verkoop van medicatie. En om eerlijk te zijn verdienen we een scheet voor handelingen, want als we dezelfde prijzen zouden vragen voor gelijkaardige handelingen die humaan worden uitgevoerd, krijgen we een volle laag over ons heen. Maar de prijzen bij de huisarts en ziekenhuis doen minder pijn aan de portemonnee want je bent verzekerd.

3. Verschil in prijzen tussen Evidensia/AniCura en private klinieken.
Ik vind dat dit tot een zekere hoogte normaal is. Je hebt te maken met vraag en aanbod. De vraag naar spoedzorg is hoog, het aanbod is laag. Dus kunnen ze meer vragen. Dit wil niet zeggen dat ik vind dat ze onbegrensd prijzen omhoog mogen gooien. Het moet wel eerlijk blijven. Maar blijkbaar kunnen ze ermee weg komen want er blijven voldoende klanten gebruik maken van hun zorg. Niet dat ik dit goed wil praten. Maar ik snap het enigszins wel. Ik zou ook liever willen dat de prijsstijgingen te zien zouden zijn in de salarissen. Ze volgen netjes de CAO en helaas stijgt die niet mee in verhouding met de rest in de wereld. Maar daar zullen veel sectoren last van hebben.

4. De shift van uitoefening van het beroep: zowel beïnvloedt door verwachtingen van de DA zelf als de klant.
Persoonlijk denk ik dat we met 2 factoren te maken hebben. Vroeger werkten vooral de mannen, deze konden full time (+) werken terwijl de vrouwen thuis bleven met de kinderen. Dus de kinderen kwamen niks tekort aan zowel financieel als emotioneel (in principe, natuurlijk ligt het aan welke ouders en welke financiële stabiliteit je hebt). Tegenwoordig werken steeds meer vrouwen, maar de mannen blijven ook werken. Wie is er thuis bij de kinderen? Opvang of oppas is nodig. Maar je voelt toch de druk om ook voldoende thuis te zijn voor je gezin. Niet alleen voelen de vrouwen zich zo, mannen in deze tijd ook. Dus ze willen buiten werk tijd graag thuis zijn.
(Natuurlijk zijn er ook mensen zonder kinderen die ook buiten werktijden vrij willen zijn, volkomen begrijpelijk).
Vrije tijd is tegenwoordig meer waard geworden.

De tweede factor vind ik een beetje het kip of het ei, waarbij ik een groot verschil zie tussen mijn oude medestudenten of collega's in de grote huisdieren sector (landbouw en paard) vs. gezelschapsdieren. Toen ik studeerde was het vanzelfsprekend dat je als paardenarts diensten moet draaien. Er is geen alternatief. Bij de gezelschapsdieren studeren ze af wetende dat ze kunnen kiezen tussen praktijken met of zonder dienst. Dat is eenmaal het geluk van een tekort aan dierenartsen gecombineerd met de centralisering. Wat begon er eerst? De wens om geen diensten te doen, waardoor Evidensia zorgde voor centralisatie? Of ging de wens om geen dienst te doen als een virus rond omdat ze weten dat er vele praktijken zijn waarbij het toch niet hoeft? Ik val gelukkig onder de groep personen die diensten niet erg vindt (ik beken ook dat mijn diensten veel minder druk zijn dan die van mijn collega's gezelschapsdieren). Maar ik heb zelf ook geen keuze. Misschien zou ik ook liever zonder willen als ik kon kiezen. Geen idee want dat is niet de realiteit als paardenarts dus ik zal het nooit weten.

Dan heb je de eisen van de klanten. Voorheen waren de DA's zoals Dr. Pol. Je studeert af en je behandelt je hele carrière elk diersoort die binnen wandelt. Tegenwoordig is dat echt niet meer van deze tijd. Klanten verwachten een hoger niveau van zorg en daarmee specialisatie. En als DA kan je niet voor elk diersoort hetzelfde hoge niveau bijhouden qua nascholing. Een hoger niveau diergeneeskunde vereist meer nascholing, meer apparatuur, etc. En daarmee gaan helaas hogere kosten gepaard.

Natuurlijk blijf je een deel klantenkring hebben die al die ontwikkelingen niet nodig vinden en de oude goedkopere diergeneeskunde missen. Maar helaas moet je als praktijk mee gaan met de tijd en de wensen van de klanten die wel een hoger niveau willen. Je doet dus die investeringen en helaas moet dit qua prijs verdeeld worden over alle klanten. Het zou wat zijn als je als klant een 'goedkoop' vs 'duur' abonnement kon kiezen bij de DA. Helaas werkt het niet zo.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:30

emilyslaluna schreef:
[b]

Dan heb je de eisen van de klanten. Voorheen waren de DA's zoals Dr. Pol. Je studeert af en je behandelt je hele carrière elk diersoort die binnen wandelt. Tegenwoordig is dat echt niet meer van deze tijd. Klanten verwachten een hoger niveau van zorg en daarmee specialisatie. En als DA kan je niet voor elk diersoort hetzelfde hoge niveau bijhouden qua nascholing. Een hoger niveau diergeneeskunde vereist meer nascholing, meer apparatuur, etc. En daarmee gaan helaas hogere kosten gepaard.

Natuurlijk blijf je een deel klantenkring hebben die al die ontwikkelingen niet nodig vinden en de oude goedkopere diergeneeskunde missen. Maar helaas moet je als praktijk mee gaan met de tijd en de wensen van de klanten die wel een hoger niveau willen. Je doet dus die investeringen en helaas moet dit qua prijs verdeeld worden over alle klanten. Het zou wat zijn als je als klant een 'goedkoop' vs 'duur' abonnement kon kiezen bij de DA. Helaas werkt het niet zo.

Ik snap dat je een deel van de investering omslaat in je visite-tarief omdat de aparatuur in de auto altijd mee moet en je huisvesting assistentes voor iedere patiënt gelden. Ook een stuk afschrijving op de voorraad medicijnen etc. snap ik, je wilt als klant dat medicijnen beschikbaar zijn als ze nodig zijn. Maar de afschrijving van de OK en bijvoorbeeld een MRI of CT die reken je toch door in het tarief van het gebruik daarvan? Genoeg paardenhouders die al vooraf weten dat ze daar nooit gebruik van zullen maken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:42

Er wordt letterlijk gezegd dat het zo niet werkt.
Die CT of OK komt er als de financiën van de kliniek het toestaan. De omzet moet er dus naar zijn, vòòr dat de aankoop gedaan kan worden.

Die operatiezaal of ct staan niet in een bungalow achter aan het terrein hé. Die staan in de kliniek. De kliniek waarvoor een hypotheek afgelost moet worden. En ze wordt bemand door de mensen die er werken, die ook graag een salaris hebben.

Van het moment dat je een voet binnen zet in een bepaalde kliniek, betaal je gewoon voor het hele pakket. Dat gebouw staat er net zo goed voor de CT als voor een vaccin. Die mensen werken er net zo goed in de OK als aan de balie.

Wil je niet betalen voor dure apparatuur dan ga je naar een praktijk die dat niet heeft. Opgelost.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:57

tiwi1969 schreef:
emilyslaluna schreef:
[b]

Ik snap dat je een deel van de investering omslaat in je visite-tarief omdat de aparatuur in de auto altijd mee moet en je huisvesting assistentes voor iedere patiënt gelden. Ook een stuk afschrijving op de voorraad medicijnen etc. snap ik, je wilt als klant dat medicijnen beschikbaar zijn als ze nodig zijn. Maar de afschrijving van de OK en bijvoorbeeld een MRI of CT die reken je toch door in het tarief van het gebruik daarvan? Genoeg paardenhouders die al vooraf weten dat ze daar nooit gebruik van zullen maken.

Dat klopt. Wij hebben geen CT of MRI, maar wel röntgen en echo's (zowel op de praktijk als mobiel). Deze kosten worden uiteraard enkel verdeeld over de handelingen met deze toestellen zelf. Dus maak je nooit een röntgenfoto, betaal je daar ook niet voor. Maar algemene zaken zoals het pand (en de bijbehorende kosten) en personeel wel. Vergeet ook niet dat er veel kosten zijn die je als eigenaar niet ziet. De dierenarts is misschien 15min kwijt aan je consult, maar ondertussen werken er ook assistentes die telefoons opnemen wanneer je belt, maar ook je medicatie bij elkaar aan het verzamelen zijn en je uitleg hierover geven, ze rekenen af aan de kassa. Daarnaast zetten ze je bloedonderzoek in, helpen je huisdier vast te houden, zorgen dat de dieren achter in de opvang niks tekort komen. Dit zijn allemaal personeelskosten die ook verdeeld moeten worden over de consulten.

Ik zie hier toevallig veel reacties voorbij komen over een X-bedrag voor '5 minuten werk'. Ik vind dat dit wat genuanceerder mag. Ik factureer zelden de werkelijke tijd dat ik bezig ben bij een patiënt.

Voorbeeld:
Shetlander met koliek, staat bij een stalletje waarbij je enkel er kunt komen te voet door een modderwei. Ik kan dus met mijn auto niet in de buurt komen.

Ik stap uit de auto en word ontvangen door de eigenaar. Ik pak mijn stethoscoop en thermometer en loop met meneer door 200 meter weiland doorheen de modder om bij de patiënt te komen. Allereerst neem ik een anamnese af om meer informatie te weten te komen over de klachten alsook de geschiedenis van de pony. Vervolgens voer ik een klinisch onderzoek uit. Ik constateer dat de pony een hoge pols heeft en weinig darmgeluiden. De pony heeft nood aan pijnmedicatie en ik wil ook meer informatie halen uit een rectaal onderzoek (hebben we met een verstopping te maken, of evt afsnoering van de darmen? Of,.. of,..??). Ik loop weer heen en weer naar de auto (dus 2x 200m door de modder) om de medicatie en spullen voor het rectaal onderzoek te pakken. Terug bij de pony dien ik de medicatie toe en voel ik rectaal op. Conclusie hieruit was een mega verstopping in de darmen. Dit betekent dat de pony gelaxeerd moet worden. Ik vraag aan meneer een emmer lauw water en hup, ik banjer weer 2x 200 m door de modder om materiaal voor het sonderen uit de auto te halen.

Pony wordt gesondeerd, er wordt water en olie toegediend en de pony kan weer terug in het stalletje. De eigenaar heeft nog wat vragen over de nazorg en ik beantwoord al deze vragen.

Gemiddeld ben ik 45-60min bezig om dit allemaal te doen.

Wat reken ik?
- Spoed visite (ik heb mijn bestaande agenda stil moeten leggen en afspraken eventueel moeten afzeggen om hup naar de kolieker te rijden).
- Onderzoekstijd 10 minuten
- Medicatie
- rectaal onderzoek
- Sonderen + olie

Heel strikt gezien, haal ik het met die 10 minuten onderzoekstijd het er niet uit. Alle tijd dat nodig is om heen en weer te lopen omdat mijn auto niet netjes naast de stal kan, de tijd om de anamnese af te leggen, de vragen van meneer te beantwoorden, extra uitleg te geven want meneer wil voorkomen dat dit nog een keer gebeurt.

Hoe moet ik dat rekenen? De meeste klanten denken dat je maar 10 minuten met je handen aan het dier hebt gezeten. En de rest van de tijd dan?
Sommige praktijken rekenen per minuut dat ze daar zijn. Ik vind niet perse dat de klant moet betalen per minuut. Maar het is dan wel vervelend om klachten over prijzen te lezen als de helft van deze mensen niet weten hoe veel de zorg eigenlijk had gekost en hoeveel wij eigenlijk niet rekenen.

(En voordat mensen opmerkingen maken over door de modder heen lopen, hier gaat het niet om. Ik kruip desnoods door een modderpoel om een dier te helpen, maar ik kan veel sneller de patiënt helpen als ik ook deftig bij mijn materiaal terecht kan. En ja, ik kan overwegen om gelijk alles uit mijn auto te halen en mee te nemen voor het geval het nodig is, maar dat vergt ook veel tijd en is meestal niet nodig).
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 04-12-23 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:00

kiki1976 schreef:
Hier is idd ook de voeding meegenomen. Daar is niets over gezegd. Hier zeiden ze zelfs dat hij niet op de allergene brokken hoefde te blijven

Moet je dan ook eiwit bronnen weer voorzichtig introduceren? Dus je start bijv met hert, dit geef je eerst twee weken en als het goed blijft gaan dat je vervolgens weer een nieuwe soort kunt gaan toevoegen? :) Dat was bij ons wel het geval. En zo konden we heel goed zien wat wel of wat niet te voeren

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:18

Ik heb bij voorkeur een praktijk waar iig röntgen, echo, kleinere bloed/ontlasting/urine testen gedaan kunnen worden, getiterd kan worden (al dan niet met uitbesteden vh labwerk) en de standaard behandelingen/operaties met zowel gewone als gasnarcose.
Specialisaties en verdere mogelijkheden zijn mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.
Zolang spoedbehandelingen uitgevoerd kunnen worden en de basiszorg plus een klein beetje extra waar mogelijk gegeven kan worden is dat voor mij best.
Maar ik begrijp ook dat anderen meer willen.

Mijn huidige praktijk heeft oa een echospecialist rondlopen en staat open voor contact met andere klinieken als ze zelf iets niet weten.
En als de locatie waar ik normaal kom geen plek heeft (geen spoed, wel nodig om te behandelen binnen 1-2 dagen ofzo) kijken ze standaard of ik bij één vd andere locaties terechtkan of proberen ze alsnog te schuiven in hun afspraken.

Dat je daar nu €67,50 betaald voor een consult is zuur, dat ze tegenwoordig herhalingsconsulten rekenen terwijl die eerst bij de prijs vh eerste consult in zaten is nog zuurder, voor mijn portemonnee.
Maar ik snap ook dat ze met de overname van 2 locaties veel meer personeel moeten betalen, de hypotheken vd panden, mss nog (vervolg/specialistische) opleidingen etc en covid plus de recessie/skyhigh energiekosten etc kwam erachteraan wat vast ook van invloed is geweest op de tarieven die ze hanteren.

Het heeft invloed op de keuze van toekomstige huisdieren (inkrimpen) maar ook op de behandelingen die ik nog laat uitvoeren.
Bijvoorbeeld de cavia die laatst met een abces zat en 3x naar de dierenarts geweest is, die gaat wsl bij het tweede bezoek voor euthanasie in de toekomst of ik ga geen derde keer terug voor controle.
Voor mijn Shih Tzu had ik al bepaalde grenzen gesteld, die hangt grof gezegd van ellende aan elkaar dus als die wat groots krijgt is dat verschrikkelijk en het breekt mijn hart maar dan stopt het ook voor hem.

Overigens heb ik in een ver verleden eens rondgebeld ivm een rat met steeds zwakker wordende achterhand.
Hij moest geëuthanaseerd worden, was geen spoed oid en mijn toentertijd vaste kliniek rekende daar ruim €50,- voor.
De volgende rekende er zowat €55,- voor en de derde, een eenmanspraktijk €17,50 geloof ik.
Inclusief reiskosten (ov, ±€5,- retour) was ik daar nog niet eens de helft kwijt tov de andere praktijken zonder reiskosten. :wow:
Je snapt vast wel dat ik naar de derde praktijk ben gegaan. :o
Maar die derde praktijk kon geen operaties etc doen en echt de basis qua diagnostiek, die hadden geloof ik nog net een röntgenapparaat staan en een microscoop. :+
Was ook een oude man, ouderwetse dierenarts etc maar hij was wel degene die me een paar jaar daarvoor voor liet gaan op spreekuur toen ik daar eens met een doodzieke rat zat terwijl de grote praktijk 200m verderop (1 minuut lopen voor mij en mijn vaste praktijk) zeiden 'is geen spoed, kom eind vd dag maar langs' 10 minuten voor de eenmanspraktijk spreekuur had.
Met spoed ging ik voortaan ook naar de eenmanspraktijk, hij behandelde elk dier als er spoed was waar de grote praktijk je gewoon afwees als je een spoed met je knaagdier/vogel oid had (meerdere keren meegemaakt, ook met anderen), alleen als je een hond/kat had was je welkom bij de spoed. :roll: