Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Het (Witte/Duitse/Hollandse/Mechelse) herder kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 08:37

Ooh wat een knappie

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:03

Heeft iemand hier een goede tip voor een riem? Het moet een stevige riem zijn aangezien mijn hond er ook nog wel eens in hangt wanneer de prikkels te veel worden.. mede hierdoor zijn er al een aantal gesneuveld. Zelf vond ik biothane altijd fijn, maar dat is bij hem zo kapot en daarvoor vind ik t toch te duur haha.. op dit moment gebruik ik een dik halstertouw, maar ik mis het handvat bij deze eigenlijk.. dus mocht iemand een hele goede tip hebben, dan graag :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:05

Ik heb of leren of van die rubberachrige anti slip. Daar trainde ik ook mee dus konden de hond houden die er vol met gewicht in hangt. Zelfs als hij aan mouw hing en je ook de pakwerker er aan hebt trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:08

Hier ook anti slip. Cyr wil zodra ze spanning opbouwt, regelmatig de lijn vastpakken. Maar lijn is nog steeds niet kapot.

Na 6 jaar heb ik gedrag maar geaccepteerd, meestal zorg ik ervoor dat ik balletje bij mij heb. Kan ze die vast pakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:10

Waarschijnlijk dezelfde lijnen :') zijn populair in sport. Ik heb er 1 gesloopt in al die jaren, de rest nieuw gekocht vanwege leuke kleurtjes. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:35

MyWishMax schreef:
Waarschijnlijk dezelfde lijnen :') zijn populair in sport. Ik heb er 1 gesloopt in al die jaren, de rest nieuw gekocht vanwege leuke kleurtjes. O:)

Haha denk het ook.

Hier nog geeneen gesloopt. Wel 1 gestolen door een clublid, die het altijd ontkent heeft. Ach als ze er gelukkig van worden :+

Mijn 2 m lijn begint nu na 7 jaar wel dunner te worden, op de plek waar ik de lijn altijd vasthou :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:42

Ik heb hem ook gesloopt door iets vast te maken bij gebrek aan andere spullen. Niet eens door de hond :+ die was wel al een halve meter korter toen puppy hem te pakken had gekregen in de auto...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:52

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:54

Heb je voor mij een link naar die riem?

Ik heb meestal ook een speeltje bij voor m, maar niet altijd of soms ben ik er te laat mee :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:02

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:06

Ah Dankje! Die lijnen ken ik idd, wist niet dat die zo stevig waren.. en niet eens zo duur dus mocht hij m toch kapot bijten is vervangen ook geen ramp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:09

Licor schreef:
Ah Dankje! Die lijnen ken ik idd, wist niet dat die zo stevig waren.. en niet eens zo duur dus mocht hij m toch kapot bijten is vervangen ook geen ramp

Enorm stevig, denk dat de meeste in de sport deze lijnen gebruiken.

Heb ze zelf ook al in allerlei maten. Van 15 cm tot 10 m.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 23:38

zo'n lijn heb ik ook. 1.5 meter zonder handvat. Inderdaad een hele fijne lijn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:03

Misschien beetje stomme vraag voor iemand die al heel lang herders heeft, maar wat is jullie uitleg voor het gedrag van de hond mbt het in de lijn bijten?
Mijn herders hebben dit geen van allen ooit gedaan namelijk. Mijn huidige Fuchs is zeer prikkelgevoelig en heeft wel thuis een hertengewei waar hij verwoed op gaat kauwen zodra ik thuiskom. Dit heeft mi wel met spanning te maken, want hij wil dan blaffen, maar dat vind ik niet goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:15

Nikass schreef:
Misschien beetje stomme vraag voor iemand die al heel lang herders heeft, maar wat is jullie uitleg voor het gedrag van de hond mbt het in de lijn bijten?
Mijn herders hebben dit geen van allen ooit gedaan namelijk. Mijn huidige Fuchs is zeer prikkelgevoelig en heeft wel thuis een hertengewei waar hij verwoed op gaat kauwen zodra ik thuiskom. Dit heeft mi wel met spanning te maken, want hij wil dan blaffen, maar dat vind ik niet goed ;)

Niet om kunnen gaan met stress/overprikkeling.

Thuis pakt ze altijd meteen de kong of kartband als vriend en ik aan het klieren zijn. Of als er iets spannends gebeurt, gaat ze ook meteen opzoek.

[***] is ook de enige van onze mechelaars die het doen(ouders hebben ook nog 3 mechels) Nu weet ik dat er meer nestgenoten zijn, die dit doen. Zodra er te veel prikkels zijn, worden ze onrustig en moeten ze iets vastpakken. Ze zijn ook te scherp gefokt.

Nu is het goed te managen, gewoon zorgen dat ik altijd een bal bij mij heb, die ze kan vasthouden. Dan is ze veel relaxter. Nu slaapt ze 9 van de 10 keer op met een kong in haar bek. Heeft ze zowat altijd bij zich.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:26

Ja dank je, zo dacht ik het ook ja, maar ik heb het gevoel dat het niet fijn is dat dit altijd zo blijft, of klopt dat gevoel niet?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:27

Nikass schreef:
Wat een mooie foto's Flowq! Hoe heten je honden, en wat is die andere er voor één?
Superschattig ook, samen
eten met de poes :) <3

Dankjulliewel! Hij heet Odin.
De andere hond is van een vriendin, ook Odin zijn beste vriendin. Samen doen we veel lange afstandswandelingen 15/20km. Het is een labrador/Duitse herder.

Ik heb een leren riem, geen bijter hier maar in het begin wel een flinke hanger. Goede kwaliteit, leeft nog steeds! De leren politielijn:
https://www.hondenbed.nl/leren-hondenriemen/

Voor het speuren en aangelijnde lange wandelingen heb ik deze. Vind biothane altijd te weinig grip hebben:
https://www.bambamdogtoys.nl/webshop/ba ... erfun.html

Edit: zie nu dat de rest dezelfde heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:39

Nikass schreef:
Ja dank je, zo dacht ik het ook ja, maar ik heb het gevoel dat het niet fijn is dat dit altijd zo blijft, of klopt dat gevoel niet?

Nee fijn is het zeker niet. Maar na 6 jaar heb ik de situatie wel geaccepteerd.

Het is wel minder geworden, sinds we gestopt zijn met ipo. Maar situaties waar veel spanning bij komt kijken, kan ze helaas slecht mee omgaan.

Terwijl Djang al gauw iets heeft van ow boeiend. Maakt zij zich veelste druk. En ze wil graag alles regelen. Zijn meer zusjes uit het nest, die hier een handje van hebben.

Enige wat helpt is bal in de bek en haar steunen, door contact te zoeken. En de situatie voor haar op te lossen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:42

Hier was de lijn vastpakken wanneer hij nog moest luisteren maar vanuit opwinding en dus spanning ergens heen moest met die frustratie. En dat was of gillen of de lijn pakken. Ook maar bij 1 onderdeel en op 2 punten, verder deed hij het nooit. Thuis ook niet, ja hij pakt zijn bal of knuffel als hij in de kennel zit en er bezoek komt. Mag niet blaffen of lelijk doen, dus pakt iets vast om de frustratie kwijt te kunnen.

Omdat hij het maar met bepaalde dingen doet vind ik het geen probleem. Ook niet het idee dat het niet fijn is, het is juist een uitlaatklep. Ja, bezoek vindt hij niet leuk nee. Maar de training wel enorm, dat stukje wegvolgen of wachten op pakwerker alleen niet.

Maar hij heeft sowieso met uitlaten een bal beet. Niet vanwege lijn bijten oid, maar vindt hij gewoon fijn en dan kunnen we spelen haha. Dat is geen frustratie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:48

Maranta schreef:
Nikass schreef:

Nee fijn is het zeker niet. Maar na 6 jaar heb ik de situatie wel geaccepteerd.

Het is wel minder geworden, sinds we gestopt zijn met ipo. Maar situaties waar veel spanning bij komt kijken, kan ze helaas slecht mee omgaan.

Terwijl Djang al gauw iets heeft van ow boeiend. Maakt zij zich veelste druk. En ze wil graag alles regelen. Zijn meer zusjes uit het nest, die hier een handje van hebben.

Enige wat helpt is bal in de bek en haar steunen, door contact te zoeken. En de situatie voor haar op te lossen.

Ja begrijp ik hoor. Mijn hond is ook wel een stress kippie (vooral bij mij := ), dus ik ben altijd wel geïnteresseerd in hoe om te gaan met stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 11:50

Gelukkig maken ze hier nooit ruzie om de bal, wanneer ik ze samen uitlaat. Aangezien Cyr standaard met bal in de bek loopt en Djang niet. Iets met dat ie de bal niet altijd wil lossen O:)

Geef ik haar geen bal, dan pakt ze vaak de lijn van Djang. En die sukkel loopt nog braaf met der mee ook.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:24

Citaat:
Hier ook anti slip. Cyr wil zodra ze spanning opbouwt, regelmatig de lijn vastpakken. Maar lijn is nog steeds niet kapot.

Na 6 jaar heb ik gedrag maar geaccepteerd, meestal zorg ik ervoor dat ik balletje bij mij heb. Kan ze die vast pakken.

Ballen (en kongs) zijn wondermiddelen bij herders :+
Onze Gretha (DH) is ook enorm van de ballen en wat al eerder werd gezegd het is gewoon afreageren van stress, de fopspeen, dus handig als je die altijd bij je hebt (dwz Gretha heeft gewoon altijd en eeuwig buiten een bal in haar mond, als het ff kan). En als ik er geen bij me heb of ze er geen van huis heeft meegenomen, wat zelden voorkomt, weet ze er altijd wel eentje te vinden :7

Gretha heeft enorm gebeten in de lijn, werd er helemaal gek van :roll: maar sinds een half jaartje zo ongeveer is dat vrijwel weg. Heeft ook menig lijn doorgeknaagd 8)7 heb altijd zoiets van als je die hond aan een boom zou binden is ze snel los :j
Wiske laat zichzelf uit. Ze neemt het lijntje gewoon losjes in haar bek en wandelt ermee rond. Heeft nog nooit een lijntje kapot gebeten.

Heb bij Gretha ook van alles geprobeerd van leer tot biothane tot watersport-touw etc. Maar ze knaagt ze als het er op aan komt gewoon door. En ook heel snel...
Dus vanaf jaartje ongeveer heel simpel lijntje, met oog eraan gezet (laten doen in watersport - touwenwinkel) en daar doen we het dus al vrij lang mee. Helaas vorige week bij de dierenarts voor de entingen dan moet ze gewoon wel aan de lijn en ik had haar even niet in de gaten... touwtje half door midden geknauwd ^) . Dus moet weer even een nieuwe laten fiksen.
Geen lijn is voor haar veel minder stress. Ze luistert erg goed dus buiten loopt ze behalve op hele drukke plekken gewoon altijd los. Wel een halsband om zodat ik haar zo kan grijpen zo nodig. Maar nog nooit nodig geweest. En af en toe gooi ik even die riem eromheen, bij drukke plekken of als ik denk dat mensen bang zijn of zoiets (woon vrijwel centrum Rotterdam dus druk is bij ons echt druk :+ ).

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:32

Bij Ferro heeft het idd ook te maken met stress en teveel prikkels, of wanneer hij heel enthousiast is.. hij heeft een fleece touw wat ik dan vaak meeneem.. dat noem ik zijn tut.. als die zijn tut heeft dan kan die prikkels als bv een tractor ofzo beter handelen.. plus dan hoeft hij niet in de lijn te hangen wat ik zelf ook wel prettig vind :+

En als hij het ergens niet mee eens is, bv als hij naast me moet blijven liggen, dan knaagt ie de riem snel door.. al is dat gelukkig alweer een hele poos geleden dat ie dat gedaan heeft

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:26

Mijn hond is ook veel relaxter als hij losloopt. Sowieso is hij relaxed naar mensen, fietsers, auto's whatever. Alleen niet naar sommige reuen en kan niet met katten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:58

[***] doet het hier gelukkig alleen met teveel prikkels.

Loslopen is niet verstandig omdat ze mensen graag keer in de kuit hapt :\ Niet eens hard, want je ziet niks qua schade en het doet ook geen pijn zeggen ze. Maar je schaamt je dood!

Is mij nu al 2 x gebeurd. Dus mevrouw loopt lekker aan de lange lijn. En bij passeren van mensen, hou ik der even kort.

Sowieso reageert ze ook te fel op andere honden en katten. Dus neem geen risico meer.