[VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ro0sje
Berichten: 539
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:30

Ahh zo lief!! Gefeliciteerd!

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:31

Wat leuk om mee te mogen maken, erg spannend hihi! Van harte gefeliciteerd met de kroost

Eefsel2109

Berichten: 1117
Geregistreerd: 24-04-15

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:35

Wat een prachtig nest en gaaf dat wij het mee mochten bekijken <3

_HS_

Berichten: 143
Geregistreerd: 18-03-11

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:52

Bedankt dat we mochten meekijken. Erg mooi om te volgen. De aanloop duurde even, maar de bevalling was supersnel . Gefeliciteerd met het zevental!

BelgenGek

Berichten: 2285
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:58

Gefeliciteerd met de pups!
Was heel mooi om mee te kunnen kijken

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:04

Voor de 500ste keer maar toch ook even via deze weg nogmaals gefeliciteerd <3
Super bijzonder om te kunnen meekijken tussendoor <3

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:51

Leuk! Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar foto's :D

Sastaic

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-03-11

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 13:54

Gefeliciteerd met je knappe puppies! Vanmorgen onder het werk een paar keer op de stream gekeken, super gaaf dat we die kans kregen! Bedankt daarvoor!

Warboel
Berichten: 14734
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:00

Gefeliciteerd met de babies, Kim <3 Hebben Dana en Gandalf mooi gefixt! Prachtige puppy's <3

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 14:14

Gefeliciteerd met de zeven prachtige kinders!

Net weer even meegekeken en ik vroeg me af - vanaf wanneer je minder hoeft te 'waken'? Heb 2 minuten gekeken en heb al gezien dat Dana een puppy uit de kist wilde meenemen (en jullie moesten ingrijpen) en dat ze er boven op is gaan liggen (en jullie ook hebben ingegrepen). Dat lijkt me echt enorm intensief! Of zal dat snel minder nodig zijn?

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 14:17

Oshaa schreef:
Gefeliciteerd met de zeven prachtige kinders!

Net weer even meegekeken en ik vroeg me af - vanaf wanneer je minder hoeft te 'waken'? Heb 2 minuten gekeken en heb al gezien dat Dana een puppy uit de kist wilde meenemen (en jullie moesten ingrijpen) en dat ze er boven op is gaan liggen (en jullie ook hebben ingegrepen). Dat lijkt me echt enorm intensief! Of zal dat snel minder nodig zijn?


Dat komt omdat ze nog in de stress schiet als ze allemaal gaan piepen, dan weet ze even niet waar ze beginnen moet en ploft ze ter plekke neer. Op zich niet heel erg, die kleintjes friemelen wel weg en daar zijn de stangen ook voor maar op die manier willen we even duidelijk maken dat ze het iets subtieler moet zijn.

Het uit de kist willen is wel een dingetje, ze wilt ze perse op een dekbed hebben, ik was net even weg en ze had meteen de verhuizing ingezet. :+ Even kijken waar dat aan ligt, of ze nu met slaapzak iets comfortabeler is / blijft. Het is natuurlijk ook allemaal nog super pril.

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 15:29

Mmmmmmmm, beschuit met muisjes :D.

Smakelijk! :9

Wat doet ze het toch fantastisch!!! Van zodra er eentje wat verder weg friemelt, dan pakt ze de pup met haar muil direct terug <3.

Prachtig om te zien!!!

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:22

Yeey, de pupsels zijn er! :D . En wat zijn ze leuk en knap en gaaf :)F . Ik heb geen keiharde puppyfever nu hoor. Nee hoor. Gelukkig is dit totaaaal niet mijn ras {:)-:( :') .

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:32

Gefeliciteerd! Heel gaaf om het zo te kunnen volgen! Heel leerzaam ook!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:52

Hoe zijn ze qua kleur? Zo te zien 4 merle, 2 tri color and 1...? Cryptic merle? Mosaic? Dat moet je testen zeker?

Stripe000
Berichten: 588
Geregistreerd: 02-06-15

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 16:59

Gefeliciteerd !!

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 17:38

Super gaaf!!! Gefeliciteerd en wat tof dat we dit konden volgen. En wat een tempo had Ze. Dat is dan wel heel intensief alles tegelijk!

Vind dat jullie echt super deden! Ben benieuwd naar je verslag Kim. Je was overal op voorbereid zo te zien, super! *\o/*

Anoniem

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:30

Wat leuk dat je terug kan kijken! En wat fijn dat Dana zich zo goed door jullie liet helpen :D!

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 18:50

Edit: De bevalling is terug te kijken: https://www.twitch.tv/videos/1203266125

Nou, hèhè, we hebben even tijd. :+

Dana heeft me de afgelopen dagen echt tien jaar van mijn leven gekost. Met vlagen ging ze rillen als een gek, hijgen, graven, lopen lopen lopen, 100x poepen en plassen en nog meer van die (hele normale) dingen. Maar ik werd er met de uren dat het langer duurde bloed en bloednerveus van. Gelukkig had ik vier fokkers onder de snelknop zitten die me echt kalm gehouden hebben en continu zeiden 'is normaal, geen haast, kalm aan'. Één daarvan is de fokker van Dana, die ook in het bezit is van haar moeder en oma en een fokker met de zus van Dana. Het is blijkbaar een familie'kwaal' om na de temperatuur daling niet binnen 24 uur te bevallen maar liever met 48 of zelfs 72 uur, alleen vonden mijn slapeloze nachten en zenuwen dat niet rationele genoeg. :') toch werd het dat. Dana was gisteren heel onrustig en vannacht ook heel onrustig tot een uur of 2, toen viel ze onder mijn deken tussen mijn benen als een blok in slaap en heeft dat een paar uur volgehouden. Vanochtend rond een uur of vijf werd ze weer onrustig en wilde ze tig keer naar buiten omdat ze drang had. Zij dacht om te poepen, op een bepaald moment besloten haar niet meer naar buiten te laten, áls ze iets moest dan maar binnen.

Tara, mijn beste vriendin en verloskundige (en praktijkeigenaar) in het echte leven had gisteren al eens een paar uur hier rondgehangen maar moest gisteren echt werken tussen 15u & 22u, dus Dana moest beloven dat ze zou wachten tot 22u met minstens één puppy. Lucky her, die is vannacht dus gezellig met mij hier in de ren komen slapen. Zij is vanochtend in de kist gaan zitten en ik had op de TV een serie opgezet en ben blijkbaar als een blok in slaap gevallen. Rond 7.35u maakte ze me wakker dat Dana persweeën had, dat hebben we geweten.

Om iets na 8 kwam de eerste in stuit maar zonder vlies en met gescheurde navelstreng, die moest er dus snel uit. Dana raakte in de stress en wilde likken waardoor ze niet door perste door afleiding maar de pup was met zijn lichaam geboren maar zijn hoofd nog niet en Tara kreeg ook geen grip binnen. Dana moest dus echt persen, na wat aanmoediging gaf ze echt een flinke pers maar niet genoeg. Nog een keer persen en daar kwam hij godzijdank maar zonder leven, dus gaan wrijven. Op de kop houden en wrijven deed de truc, er gutste zo een plens vruchtwater uit zijn mond naar buiten, na een tijdje wrijven snakte hij enkele keren naar adem, toen dat iets stabieler werd de ademspray gebruikt en dat werkt echt wonderbaarlijk! Hij ademde dat in en zette het op een gillen, longen open. :+ Teruggelegd, in de gaten gehouden maar hij ging goed en was krachtig. Tijdens mijn wrijven kwam niet veel later nummer 2, 3 én 4 binnen 2 minuten ter wereld. Toen moesten we even doorwerken. :')

Dat waren alle reuen, met 260gr, 215gr, 240gr & 220gr.

Toen kwam er even een stop, Puur Utero en even wat water met druivensuiker en elektrolyten gegeven en vlot daarna kwamen de teven erachteraan met 205gr, 260gr & 240gr.

Qua kleuren hebben we één tri teef en één tri reu, twee blue meerle heren, één Mozaïek reu kopietje van mama, één blue merle meisje en nog één blauw meisje waar ik over twijfel.

Al met al waren we van de eerste voorwee tot de laatste aanleggen iets minder dan twee uur kwijt. Doordat het zo snel ging schoot Dana wel even hoog in de hormonen en emotie, ze wilde als een bezetenen overal de navelstrengen vanaf bijten maar die waren al weg dus begon ze aan pootjes en ze was nogal hardhandig. Op een bepaald moment begon ze ook te slepen en wilde ze ze steeds uit de kist hebben waardoor ze ze hardhandig rond kegelde en wegbracht. Godzijdank kwam de rust vrij snel en nu net iets meer dan 9 uur verder gaat het echt heel goed. Ze gaat uit zichzelf plassen, de ren staat open zonder dat ze de puppen er direct uitkegeld en eet en drinkt heel goed. <3

Ik ben verliefd! <3 <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marlis

Berichten: 7244
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:59

Wat heeft ze het goed gedaan, en jullie natuurlijk ook. Prachtige pups.

Anoniem

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:14

Wat een heerlijk verslag om te lezen <3
Wel grappig, de interesse van bv verloskundigen in het geboren worden van andere diersoorten. Hier heeft mijn verloskundige mij de oren al van het hoofd gevraagd hoe alles bij koeien gaat :+

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:19

Wat mooi <3

xDeniesJarig

Berichten: 13511
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 19:30

Mooi verslag, prachtige pups!

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 19:36

Spruit schreef:
Wat een heerlijk verslag om te lezen <3
Wel grappig, de interesse van bv verloskundigen in het geboren worden van andere diersoorten. Hier heeft mijn verloskundige mij de oren al van het hoofd gevraagd hoe alles bij koeien gaat :+


Tara mij dus ook (ik werkte vroeger tussen de koeien), jullie kwamen vast tot dezelfde conclusie als wij, een bevalling van een koe en mens is best vergelijkbaar. :+ Vandaag kwam ze er dus achter dat die van een hond en mens ook best vergelijkbaar is. Hahaha!

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:33

Mooi verslag en ohh die foto’s! Prachtig gewoon <3
Wat heeft Dana (maar jullie ook Hihi) het goed gedaan zeg. Knappe mama <3 super divers zo qua geslachten en kleuren, echt gaaf zeg!