Katten fokkers topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:20

Milla was anderhalve kilo aangekomen, dus gokte al op een groter nest, maar dacht (hoopte) op niet meer dan 5 kittens. Ik heb het tegenwoordig niet vaak meer mis met de aantallen, behalve toen vorig jaar een poes van 8 levende kittens beviel. Ik had toen gegokt op 6-7 en tijdens de bevalling kreeg ik het steeds benauwder, de kittens wogen allemaal rond de 70-80 gram en ze was echt voetbal dik. Vanaf 6 riep ik dat ze wel mocht stoppen en tegen de tijd dat nr.8 geboren werd wist ik al dat ik de komende weken weinig zou slapen.
Maar ze hebben het alle acht overleefd, af en toe was het spannend, maar gelukkig genoeg ervaring om te weten hoe en wanneer in te grijpen en wanneer nog even af te wachten. Ik had geluk dat een andere poes (die maar niet zwanger wilde worden) al na een paar dagen ging mee moederen en ook nog eens binnen een week 3 actieve melktepels kreeg, daarmee kon ik het bijvoeden rustig kon afbouwen en na 2,5 weken kon terugbrengen naar nog maar 3x per dag en dat was precies genoeg om de kittens aan te laten komen en de moeders niet laten veel te laten inleveren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:30

Dit is trouwens mijn bandjes verzameling om kittens te onderscheiden. De grootste maat past tot ongeveer 1200 gram.
Afbeelding

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:36

Poeh, 8 is ook wel heel veel zeg. Was dat een ervaren poes? Wel fijn dat je toen hulp kreeg van een andere poes, mooi dat de natuur dat zo regelt.

Hier ook nog wat geboorte gewichten voor de statistieken ;)

Blauw:107 Groen:100 Geel:98 Rood:104 en Paars:111

En nog even een vraagje, ik lees op internet vaak dat mensen pas met 3 weken de geslachten uit elkaar konden halen, en dat het bij kittens moeilijker is, maar ik zag toch heel duidelijk verschil. Vage (en veel te grote) foto, maar links kater, rechts poesje, toch?

Afbeelding[/size]

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 10:43

Oh geboorte gewichten hier was.
Kater 1: 71 gram
Poes : 88 gram
Kater 2: 91 gram
Kater 3: 81 gram
Kater 4: 87 gram

Nou bij mijn kittens is het heel duidelijk te zien de geslachten. Zelfs ik als niet ervaren fokker kom dat zien.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 04:43

Geslachten zijn het makkelijkste te zien als de kittens nat zijn en net geboren. Wacht maar tot je een keertje een keizersnede mee maakt, op één of andere manier is het dan ineens een stuk lastiger te zien.

Ik moet helaas bijflessen. Milla was wat onrustig en de kittens vielen flink af, dus vanaf woensdag avond laat krijgen ze hier elke 3 uur een flesje bij en gelukkig komen ze nu weer aan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 08:47

Daphara schreef:
Geslachten zijn het makkelijkste te zien als de kittens nat zijn en net geboren. Wacht maar tot je een keertje een keizersnede mee maakt, op één of andere manier is het dan ineens een stuk lastiger te zien.

Ik moet helaas bijflessen. Milla was wat onrustig en de kittens vielen flink af, dus vanaf woensdag avond laat krijgen ze hier elke 3 uur een flesje bij en gelukkig komen ze nu weer aan.

Oh heeft Milla niet genoeg melk of hoe kan dat dan? Leg je ze wel nog aan bij haar? Vermoeiend lijkt me dat flessen of niet?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:55

Oei dat is minder goed nieuws, jammer dat het nodig is, maar fijn dat je het snel in de gaten had en ze nu bijgevoerd worden. Lijkt mij wel pittig voor jou.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:44

We gaan een kitten verliezen. Ik had al buikpijn over het kleinste ding vanaf de geboorte. Ze was ook het meeste afgevallen in de eerste 12 uur.

Het duurde een uurtje of 6 voordat bij Milla de melk op gang was en daarna serveerde ze erg magere melk.
Dus vanaf dat de kittens 12 uur oud zij fles ik ze bij. Minimuis (kleinste) pakte goed de fles, maar miste echt nog zuigkracht, dus deed rustig 15 minuten over 1,5 ml. Gedurende de dag gisteren ging dat steeds beter en ik begon hoop te krijgen. Vanmorgen vond ik haar tandvlees minder goed van kleur, maar ze dronk fanatiek aan de fles en ook nog steeds aan de tepel bij Milla. Langzaam zakt het fanatieke in de loop van de ochtend af en om 15:00 uur zat er niet veel puf in om krachtig te zuigen, dus de miracle nipple op een spuitje gezet en toen ze zoog, haar geholpen en het spuitje heel rustig leeggedrukt. Maar in de uren er na zakte ze steeds verder weg en dronk ze niet meer bij Milla. Om 16:30 uur nog een beetje aan de speen gesabbeld en net om 18:00 was ze al te ver weg om dat nog te doen en haar tandvlees is grauw.
Ze ligt warm tussen haar broertjes en zusjes die het wel goed doen, is niet benauwd, heeft geen pijn, maar zakt gewoon rustig steeds verder weg. Dus ik ga er niets meer aan doen. Je kunt niet alles redden en mijn ervaring weet dat haar organen er nu langzaam mee op houden. Het is moeilijk om niets te doen, in het verleden ging ik door tot de laatste adem, maar nu vind ik rustig weg laten zakken humaner dan er nog heel veel aan doen. Ik verwacht dat ze in de loop van Vanavond of de komende nacht zal overlijden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 19:39

Och arm ding. Je hebt gedaan wat je kon dan maar dan nog is het sneu.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:32

Sterkte.

Houden van is soms ook laten gaan ook al is dit niet leuk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:43

Ja, het is alweer een paar jaar sinds ik een eigen kitten verloren heb. Vorig jaar nog wel een opvankitten van 5 dagen oud (verstoten door moeder) verloren op de dag dat het gebracht werd, maar doorgaans ben ik aardig handig in het tijdig ingrijpen en voorkomen van ellende. Helaas klopt mijn onderbuik gevoel nog steeds, vanaf het begin maakte ik mij zorgen om minimuis, er klopte iets niet, ondanks dat ik er fysiek niets aan kon ontdekken.
De eerste drie dagen zijn altijd kritiek en als een kitten er in die 3 dagen mee ophoudt, dan valt er weinig aan te redden. Dat staat los van gewoon bijvoeden en ondersteunen waar nodig, maar ik heb geleerd dat het gee zin heeft om alles uit de kast te trekken als een kitten zo snel afzakt.

Toch, het gaat je door alles heen, alles in je wil vechten en redden, maar voor het kleintje is dat niet eerlijk. Nu nog even sterk zijn, de tranen komen vanzelf wel als het voorbij is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:19

Ze is weg, het is nog sneller gegaan dan ik gedacht had. Even voor 21:00 uur is ze heel rustig overleden net na de laatste wasbeurt van mamma. Ik heb net mijn moeder gebeld, even lekker gejankt en minimuis klaar gemaakt om te begraven. Dat doen we morgen.

Af en toe is fokken gewoon k.u.t.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 21:23

Daphara schreef:
Ze is weg, het is nog sneller gegaan dan ik gedacht had. Even voor 21:00 uur is ze heel rustig overleden net na de laatste wasbeurt van mamma. Ik heb net mijn moeder gebeld, even lekker gejankt en minimuis klaar gemaakt om te begraven. Dat doen we morgen.

Af en toe is fokken gewoon k.u.t.

Heel veel sterkte.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:52

Ah gut wat verdrietig! Sterkte!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:12

Ach wat verdrietig zeg. Erg jammer maar zeker als jouw gevoel al zei dat het niet klopte zal er wellicht iets niet helemaal goed zijn geweest met minimuis. Sterkte!
Groeien de andere kittens beter met het bijvoeden?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:05

Ja de andere kittens groeien goed, Milla’s melk is bijna op sterkte. Dus ik heb even 6 uur achter elkaar geslapen na de laatste fles en de kittens zijn niet afgevallen in die tijd.

Ik had er gisteren nog over met fokker vriendinnen, maar hetgeen wat mij een onderbuik gevoel gaf dat er iets mis was, waren de koude pootjes. Haar pootjes waren nooit echt warm zoals bij de rest. Ook het feit dat de rest 5 gram afviel in de eerste 12 uur, maar minimuis bijna 10 en ze met flessen nog amper aan kwam, doet mij vermoeden dat ze een aangeboren afwijking aan haar hart had. Iets van een gaatje of zo, waardoor het hart 2x zo hard moest werken als dat van de rest. Het zou ook de koude pootjes en de grauwe kleur van haar tandvlees verklaren.
Arm klein ding. Ze heeft moedig gevochten, maar ik ben blij dat ze rustig is gegaan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 23:12

We hebben hier een hele snelle meneer. Die deed gisteren met foto’s maken opeens zijn oogje open.
Afbeelding

Dan nog een grapjas:
Afbeelding

Een moederskindje:
Afbeelding

En ja wat moet ik hier van zeggen...:
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:56

Om te smelten. <3

Misschien een andere kater en dan op een half uurtje rijden. Binnenkort eens gaan kijken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 00:06

Marcella schreef:
Om te smelten. <3

Misschien een andere kater en dan op een half uurtje rijden. Binnenkort eens gaan kijken.

Oh spannend. Laat je wat weten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:08

Tuurlijk zal alleen volgende krolsheid worden ben ik bang.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:19

Heerlijk dat kleine spul <3

Afgelopen week heb ik mij aangemeld bij Felikat. En nu ook de bevestiging binnen.

Nog even geduld en dan komt Lily bij ons wonen :D

Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 21:00

Wat een dotje!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:52

wat een knap meisje Patty, nog heel even wachten dus.

Hier zijn de kittens alweer 2,5 week oud en ze gaan nu echt een beetje rondkijken en kruipen, zo leuk!

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:09

Ach gossie lief.

Met de rest van de andere nestjes ook goed.

Woensdag ga ik kijken bij een kater alleen wel Engels model blauwe Rus dus ben benieuwd of die wel bij Maira zou gaan passen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 18:17

Hier gaat t super met de kids.
Ze beginnen te wandelen. Zitten bijna allemaal rond of over de 300 gram.

Kitten spam!

Imani's Kekoa:
Afbeelding

Imani's Lanah:
Afbeelding

Imani's Kimo:
Afbeelding

Imani's Luano:
Afbeelding

Imani's Kalino:
Afbeelding