mvdende schreef:
In de jachthonden is er vaak gewoon niet echt een keuze. Echt iedereen met een Staande heeft er nu of in het verleden een moeten gebruiken.
Heb ik me misschien vergist in wat een Staande hond in houdt?
Ja!
Als je namelijk op internet gaat zoeken, dan lees je dat een Staande het wild aanwijst. Ik had dus niet helemaal door dat ze er ook achteraan vliegen ipv aanwijzen
Ik heb inderdaad mn huiswerk niet helemaal goed gedaan.
Maar Skip is er en die gaat nooit meer weg. Hij is echt een super hond, maar ja, hij jaagt en is bang voor mensen.
Hoewel ik wel een beetje de discussie op rakel vind ik wel dat jacht instinct wel heel snel weg geschoven wordt door een aantal mensen en dat snap ik als ik naar hun honden kijk.
Ik kom uit een familie waar we altijd jachthonden hebben gehad en ook gefokt. Een ras die in Nederland nauwelijks voorkomt namelijk luzerner laufhunden. M’n vader heeft momenteel nog een jura. Schat van een beesten maar inderdaad nu gewoon niet los te laten. Sowieso niet los te laten in onoverzichtelijke situaties. Betekend dat dan dat zo n hond nooit los kan? Nee maar alleen in hele overzichtelijke situaties. Liefst met gps met eventueel signalen die af te geven zijn. Hier bedoeling mee dat een bepaalde trilling een vervanger is voor bijv. Een fluit commando. Moet wel getraind worden en ik denk zo dat, dat vergelijkbaar is met een e collar.
Zo worden deze honden ook gebruikt in de jacht in Frankrijk/Zwitserland. Deze honden zijn mega trouw aan de baas maar wel als zij klaar zijn. Zij jagen het wild op richting baas. Het zijn ook echte luiders. Trouwens ook nog wel weer heel anders dan een staande.
Ik snap heel goed dat mensen in Nederland dus trainen met een gps met tril signalen. Het is ook een vorm van veiligheid.
M’n vader heeft hem wel als gezelschapshond dus die traint hem sowieso niet voor het jagen. Dat betekend hier dat de hond aan een leren lange jachttijd loopt meerdere keren per dag. Hij kan in de zomer los en ook op het strand. En verder in een met stroom omheinde tuin. (Tot er afgelopen week een vos op bezoek kwam.. toen liet hond in kwestie zien zo over bijna 2 meter hoog stroomdraad te kunnen zeilen op jacht naar de vos tja...)
Hier wil ik vooral ook mee zeggen dat je de rassen die hier vaker voorkomen niet kan vergelijken met een hond met veel (noem het maar even individueel) jachtinstinct. Dat kan je echt niet allemaal afschuiven onder de noemer opvoeding. En ja dan kan je zeggen dan moet je niet zo’n hond nemen maar ik vind dat wel heel kort door de bocht.
En ja sorry voor het binnenvallen. Ben wel is eerder binnen gevallen met onze pup Pip. Die ook al bijna een jaar is! En hoewel ik soms het trouwe eigenzinnige karakter van de laufhunden mis in huis. Is het voor mijn vriend echt beter dat hij een hond heeft die luistert, makkelijk te trainen is en weinig jachtinstinct laat zien. Dus prima zo een poedel/schnautzer.
Ik lees trouwens vooral graag mee en leer graag mee over voeding/snacks etc. Ook vind ik de foto’s altijd genieten.