Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:32

Anna79 schreef:
KimD schreef:

Daar is een hele makkelijke vuistregel voor, alles wat er aan de achterkant teveel uitkomt is teveel in het voer. Dat wilt zeggen dat er veel in het voer zit waar het lichaam niks aan heeft en dus niet opgenomen wordt.

Hoe meer poep = hoe meer nutteloze 'voedingsstoffen' in het vlees

Ja dat denk ik ook. Maar hoeveel is normaal?

Het is ook afhankelijk van de hond, maar één tot twee keer per dag één à twee drolletjes is heel netjes.

Ik kan bijvoorbeeld van alle vijf de honden al hun hoopjes rapen in één zakje en nog plek overhouden. Wij voeren vers, van brok heb je iets grotere hopen, als in, meer volume per drol en zachter, maar dat mag voor een middelmaat hond niet meer zijn dan een handpalm vol.

StonedRomy

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:35

Ach, zo heb ik een Griek die op vers vlees ontzettend grote hopen neerlegt. Het voer moet bij je hond passen, geen een iets is heilig. Gewoon kijken naar je hond, regelmatig wegen en foto’s maken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:42

Gewicht is heel stabiel. Alleen eet ze echt als een poedel, heel wisselend, misschien dat het daarom af en toe echt veel is en andere dagen weer wat minder. Ik voer haar 2x per dag maar ze laat het meestal staan tot de avond. Soms eet ze wel een deel op s ochtends. Ontlasting meestal 2x per dag maar soms kan ik het bijna niet houden in een zakje :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:52

Anna79 schreef:
Gewicht is heel stabiel. Alleen eet ze echt als een poedel, heel wisselend, misschien dat het daarom af en toe echt veel is en andere dagen weer wat minder. Ik voer haar 2x per dag maar ze laat het meestal staan tot de avond. Soms eet ze wel een deel op s ochtends. Ontlasting meestal 2x per dag maar soms kan ik het bijna niet houden in een zakje :=

Laat je het voer de hele dag staan, of niet?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:06

mvdende schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik schrik oprecht van de hoeveelheid e collars in jouw omgeving. Snap steeds beter waarom ze die dingen gaan verbieden..

In de jachthonden is er vaak gewoon niet echt een keuze. Echt iedereen met een Staande heeft er nu of in het verleden een moeten gebruiken.

Heb ik me misschien vergist in wat een Staande hond in houdt?

Ja!

Als je namelijk op internet gaat zoeken, dan lees je dat een Staande het wild aanwijst. Ik had dus niet helemaal door dat ze er ook achteraan vliegen ipv aanwijzen

Ik heb inderdaad mn huiswerk niet helemaal goed gedaan.

Maar Skip is er en die gaat nooit meer weg. Hij is echt een super hond, maar ja, hij jaagt en is bang voor mensen.

Hoewel ik wel een beetje de discussie op rakel vind ik wel dat jacht instinct wel heel snel weg geschoven wordt door een aantal mensen en dat snap ik als ik naar hun honden kijk.
Ik kom uit een familie waar we altijd jachthonden hebben gehad en ook gefokt. Een ras die in Nederland nauwelijks voorkomt namelijk luzerner laufhunden. M’n vader heeft momenteel nog een jura. Schat van een beesten maar inderdaad nu gewoon niet los te laten. Sowieso niet los te laten in onoverzichtelijke situaties. Betekend dat dan dat zo n hond nooit los kan? Nee maar alleen in hele overzichtelijke situaties. Liefst met gps met eventueel signalen die af te geven zijn. Hier bedoeling mee dat een bepaalde trilling een vervanger is voor bijv. Een fluit commando. Moet wel getraind worden en ik denk zo dat, dat vergelijkbaar is met een e collar.

Zo worden deze honden ook gebruikt in de jacht in Frankrijk/Zwitserland. Deze honden zijn mega trouw aan de baas maar wel als zij klaar zijn. Zij jagen het wild op richting baas. Het zijn ook echte luiders. Trouwens ook nog wel weer heel anders dan een staande.
Ik snap heel goed dat mensen in Nederland dus trainen met een gps met tril signalen. Het is ook een vorm van veiligheid.

M’n vader heeft hem wel als gezelschapshond dus die traint hem sowieso niet voor het jagen. Dat betekend hier dat de hond aan een leren lange jachttijd loopt meerdere keren per dag. Hij kan in de zomer los en ook op het strand. En verder in een met stroom omheinde tuin. (Tot er afgelopen week een vos op bezoek kwam.. toen liet hond in kwestie zien zo over bijna 2 meter hoog stroomdraad te kunnen zeilen op jacht naar de vos tja...)

Hier wil ik vooral ook mee zeggen dat je de rassen die hier vaker voorkomen niet kan vergelijken met een hond met veel (noem het maar even individueel) jachtinstinct. Dat kan je echt niet allemaal afschuiven onder de noemer opvoeding. En ja dan kan je zeggen dan moet je niet zo’n hond nemen maar ik vind dat wel heel kort door de bocht.

En ja sorry voor het binnenvallen. Ben wel is eerder binnen gevallen met onze pup Pip. Die ook al bijna een jaar is! En hoewel ik soms het trouwe eigenzinnige karakter van de laufhunden mis in huis. Is het voor mijn vriend echt beter dat hij een hond heeft die luistert, makkelijk te trainen is en weinig jachtinstinct laat zien. Dus prima zo een poedel/schnautzer.
Ik lees trouwens vooral graag mee en leer graag mee over voeding/snacks etc. Ook vind ik de foto’s altijd genieten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:24

Fijn dat jij deze visie wil/durft te delen. Ik sluit me aan bij jouw mening dat sommigen geen “echte” jachthond kennen en daarom denken dat het jachtinstinct bij wijze van met een koekje als beloning weg te trainen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:26

Ik moet er soms beetje van gniffelen hier.. Ik dacht dat moeders er wat van konden betreft kinderen en opvoeding en verschillen van mening.. :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:30

KimD schreef:
Anna79 schreef:

Laat je het voer de hele dag staan, of niet?

Ja ik laat het staan. Maar geloof me, ik zit op Facebook op een poedelgroep en ze zijn bijna allemaal aparte eters. Ze eet bij voorkeur uit de snuffelmat of een spel, als ze uit de voerbak eet loopt ze er mee heen en weer. Ze eet wel voldoende, is mooi op gewicht, dat wil bij poedels ook nog weleens een probleem zijn. Ik ben gewend aan haar rare eetgedrag en maak me er ook niet druk om. Het kan misschien wel verklaren waarom ze soms veel ontlasting heeft, dan heeft ze gewoon een vreetdag :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:34

Als ze wel goed eet uit een snuffelmat... probeer eens een anti schrokbak. Zo krijg ik mijn Akita aan het eten. Anders vergeet ze gerust dagen te eten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:35

suze_ schreef:
Ik moet er soms beetje van gniffelen hier.. Ik dacht dat moeders er wat van konden betreft kinderen en opvoeding en verschillen van mening.. :D

Daar gaat ook veel mis, maar 8 van de 10 koters zijn ook waardeloos opgevoed. Daar zou ook eens een cursusje tegenaan mogen. :+ _O-

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:36

StonedRomy schreef:
Als ze wel goed eet uit een snuffelmat... probeer eens een anti schrokbak. Zo krijg ik mijn Akita aan het eten. Anders vergeet ze gerust dagen te eten.

Er zijn geen problemen met haar eten, ze eet voldoende, alleen gewoon op haar tijd :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:40

suze_ schreef:

Sowieso waar :') maar in hondenrassen heb je nog wat ‘uit te zoeken’ (tussen haakjes je weet het nooit helemaal )
Bij kinderen is dat toch wel ingewikkeld (of ethisch niet verantwoord kan ook.. -O- )

En ja in opvoeding bij honden (wat voor ras ook) en kinderen. Blijft belangrijk
In dat opzicht zijn kinderen nog wel meer ingewikkeld. Je krijgt er geen rasbeschrijving bij. En hoewel ik in de klas soms denk dat ik die kan schrijven... is opvoeden daar maar een deel van mijn taak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:52

Opvoeding is zo'n algemeen begrip...
Elke hond is anders. Elk kind is anders.elk baasje en elke ouder is anders. Dus elke dynamiek is uniek. Er zijn natuurlijk basis beginselen. Maar verder moet iedereen zijn eigen pad uitzoeken en volgen. Er zijn veel wegen naar Rome. En niet iedereen wil naar Rome. Een soort balans van open staan voor leermomenten die jou passen en tegelijk vertrouwen hebben in jouw weg wat een ander daar ook van vindt.

Ik denk dat met liefde en respect voor ieders 'eigen zijn' je met alle levende wezens uiteindelijk het beste kan samen leven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:55

suze_ schreef:
Elke hond is anders. Elk kind is anders.elk baasje en elke ouder is anders. Dus elke dynamiek is uniek. Er zijn natuurlijk basis beginselen. Maar verder moet iedereen zijn eigen pad uitzoeken en volgen. Er zijn veel wegen naar Rome. En niet iedereen wil naar Rome. Een soort balans van open staan voor leermomenten die jou passen en tegelijk vertrouwen hebben in jouw weg wat een ander daar ook van vindt.

Ik denk dat met liefde en respect voor ieders 'eigen zijn' je met alle levende wezens uiteindelijk het beste kan samen leven.

Er is alleen een groot verschil, een hond bewust pijn doen hebben mensen veel minder moeite mee dan een kind een klap in zijn nek geven.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:56

KimD schreef:
suze_ schreef:

Daar gaat ook veel mis, maar 8 van de 10 koters zijn ook waardeloos opgevoed. Daar zou ook eens een cursusje tegenaan mogen. :+ _O-

_O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:01

KimD schreef:
suze_ schreef:

Er is alleen een groot verschil, een hond bewust pijn doen hebben mensen veel minder moeite mee dan een kind een klap in zijn nek geven.

Nou goed mijn positieve gedachte is wel dat ik hoop dat die mensen toch ooit verdwijnen of hun straf krijgen.. (opnieuw ik ken een Ecollar dus niet, ken alleen die enorm prijzige Garmin toestellen waarbij je via een trilling of een geluid de hond kan trainen focus te krijgen op de baas als terug kom signaal maar ook daar zal misbruik bij zitten)

Maar ook dat van kinderen is natuurlijk niet helemaal waar. Ik zie helaas genoeg ellende waar ik soms ook verdrietig van wordt binnen het onderwijs. En waar wij als school maar gewoon roeien met de riemen die we hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:04

KimD je kan mij echt geloven dat er helaas nog heel (veel te) veel kinderen met harde hand worden 'opgevoed' ;(

Naar dieren en kinderen is hardhandigheid een lastig iets om bij mensen af te leren.. ze hebben het zelf weer zo van hun ouders geleerd en vinden het normaal en nodig. Anders krijg je van die onopgevoede gevallen is de gedachte.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:05

lenaa_tje schreef:
mvdende schreef:

In de jachthonden is er vaak gewoon niet echt een keuze. Echt iedereen met een Staande heeft er nu of in het verleden een moeten gebruiken.

Heb ik me misschien vergist in wat een Staande hond in houdt?

Ja!

Als je namelijk op internet gaat zoeken, dan lees je dat een Staande het wild aanwijst. Ik had dus niet helemaal door dat ze er ook achteraan vliegen ipv aanwijzen

Ik heb inderdaad mn huiswerk niet helemaal goed gedaan.

Maar Skip is er en die gaat nooit meer weg. Hij is echt een super hond, maar ja, hij jaagt en is bang voor mensen.

Hoewel ik wel een beetje de discussie op rakel vind ik wel dat jacht instinct wel heel snel weg geschoven wordt door een aantal mensen en dat snap ik als ik naar hun honden kijk.
Ik kom uit een familie waar we altijd jachthonden hebben gehad en ook gefokt. Een ras die in Nederland nauwelijks voorkomt namelijk luzerner laufhunden. M’n vader heeft momenteel nog een jura. Schat van een beesten maar inderdaad nu gewoon niet los te laten. Sowieso niet los te laten in onoverzichtelijke situaties. Betekend dat dan dat zo n hond nooit los kan? Nee maar alleen in hele overzichtelijke situaties. Liefst met gps met eventueel signalen die af te geven zijn. Hier bedoeling mee dat een bepaalde trilling een vervanger is voor bijv. Een fluit commando. Moet wel getraind worden en ik denk zo dat, dat vergelijkbaar is met een e collar.

Zo worden deze honden ook gebruikt in de jacht in Frankrijk/Zwitserland. Deze honden zijn mega trouw aan de baas maar wel als zij klaar zijn. Zij jagen het wild op richting baas. Het zijn ook echte luiders. Trouwens ook nog wel weer heel anders dan een staande.
Ik snap heel goed dat mensen in Nederland dus trainen met een gps met tril signalen. Het is ook een vorm van veiligheid.

M’n vader heeft hem wel als gezelschapshond dus die traint hem sowieso niet voor het jagen. Dat betekend hier dat de hond aan een leren lange jachttijd loopt meerdere keren per dag. Hij kan in de zomer los en ook op het strand. En verder in een met stroom omheinde tuin. (Tot er afgelopen week een vos op bezoek kwam.. toen liet hond in kwestie zien zo over bijna 2 meter hoog stroomdraad te kunnen zeilen op jacht naar de vos tja...)

Hier wil ik vooral ook mee zeggen dat je de rassen die hier vaker voorkomen niet kan vergelijken met een hond met veel (noem het maar even individueel) jachtinstinct. Dat kan je echt niet allemaal afschuiven onder de noemer opvoeding. En ja dan kan je zeggen dan moet je niet zo’n hond nemen maar ik vind dat wel heel kort door de bocht.

En ja sorry voor het binnenvallen. Ben wel is eerder binnen gevallen met onze pup Pip. Die ook al bijna een jaar is! En hoewel ik soms het trouwe eigenzinnige karakter van de laufhunden mis in huis. Is het voor mijn vriend echt beter dat hij een hond heeft die luistert, makkelijk te trainen is en weinig jachtinstinct laat zien. Dus prima zo een poedel/schnautzer.
Ik lees trouwens vooral graag mee en leer graag mee over voeding/snacks etc. Ook vind ik de foto’s altijd genieten.

Bedankt voor deze post!

Ik beteken alles voor Skip. Kan haast nog niet eens alleen naar de wc :+

Waar ik hiervoor woonde in Den Haag was er ook totaal niets te jagen voor Skip.

Hadden we wat issues wat betreft blaffen naar mensen, fietsers enz? Ja, maar dat was met goede training prima op te lossen.

Had Skip soms een banaan in zn oren als ik hem HIER riep? Ja, zo nu en dan was hij drukker met een andere hond bezig dan met mij....

Ik woon nu midden op de Kalmthoutse Heide, das wel even een ander gebiedje dan het Haagse stadspark wat ik als uitlaat gebied gebruikte. Hier sta je ineens oog in oog met een hert als je pech hebt. (En dat was van de zomer)

Ik vind het dus best logisch dat de jachtdrift bij Skip nu behoorlijk aanwezig is.

Had ik graag gezien dat hij met een simpele HIER om zou draaien zodra hij wild in zn neus krijgt? ABSOLUUT!

Maar op dat moment is de drift zo extreem dat hij nergens meer naar luistert.

Al is (was) hij regelmatig even kwijt, hij kwam altijd weer met een bloedvaart naar me toe gerend zodra de drift weer was afgezwakt, tis dus niet zo dat hij uren zijn eigen plan trekt.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:24

Kaus fijn dat het goed ging de frisbee les . :D Ga je verder of wacht je weer even?

Ook per ongeluk dat Senna voor de boom ging zitten. :+
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:25

Wat een bijzondere boom! Zitten er nou rozen(?) in? :D Leuke foto!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:34

xDenies schreef:
Wat een bijzondere boom! Zitten er nou rozen(?) in? :D Leuke foto!

Ja klopt, had ik bij intratuin Halsteren gezien. :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 00:47

Ja daar had ik geen tijd om naar de versieringen te kijken :') Maar wel heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:10

Kleurrijke boom!

Wij gaan vandaag nog even langs Halsteren. Hopelijk is het niet te druk want Ylvi zal mee moeten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:10

Ik vind het altijd veel te gemakkelijk zeggen je hoeft een hond niet op de zoals hier genoemde harde hand op te voeden. Dat is zo afhankelijk van de hond en het ras en wat je er mee doet.

Ik ben zelf mega consequent, de honden weten precies wat wel en niet mag en de regels zijn de regels wat ook echt wel moet met de rassen die wij hebben maar alsnog kom je er in de training niet met enkel een koekje en een aai.

Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat mensen die Puma nog nooit op de club hebben gezien denken jeetje je bent wel erg streng voor d'r maar als ik dat niet doe is ze op de club ook minder bereikbaar en geloof me dat wil je niet. :D

Kleine dondersteen daar 12 weken
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:36

Seven met een harde hand bedoel ik fysiek pijn toebrengen. Als je dieren en kinderen zonder slaag opvoedt, wil niet zeggen dat je niet consequent bent. Het is niet grenzeloos of onduidelijk. Grenzen zijn voor een veilig gevoel voor iedereen belangrijk.

Voor mij is het heel logisch dat ik wil opvoeden en omgaan met andere levende wezens zonder ze pijn te doen. Ik wil niet dat ze met mij samenleven uit angst.
Respect verwachten is respect voorleven voor mij.