Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:25

Het is toch niet omdat je een hond met orenstand die niet gewenst is uitsluit, je op puur uiterlijk fokt? Neen, je kunt ook op alles selecteren en dan valt ook een goede hond qua karakter af omdat hij het type niet beantwoordt.
Of je kunt selecteren op enkel karakter en alle types mengen.
Of je kunt selecteren op enkel uiterlijk en zwakke karakters mengen.
Of je kunt dus selecteren op het absolute beste en zowel type als karakter eisen hebben die je niet laat zakken als 1 van beide wel snor zit.

En nee, ik vind het nog steeds geen gekke vraag want in andere rassen zul je dus wel degelijk een hond uitgesloten krijgen voor de fok als de oorstand afwijkt. Een Rottweiler bv zal niet aanvaard worden met staande oren (in tegenstelling dus van jouw SBT) en dat was mijn vraag/opmerking dus, louter of dat bij de SBT dan ok was dat de oren prikken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:27

Zoe_97 schreef:
Ik snap trouwens het nut niet waarom je nu show voor alle rassen gezet hebt wat dat is totaal niet relevant. Ja bij de ruggen van de Duits is een verschil. Maar bij show borders zit er dus echt stukje minder epileptie in dan bij werk lijnen (en nee dit is geen mening. Kijk maar op grote epileptie groepen op fb van de stamboomborders zijn het 99% werk lijnen die epileptie hebben)

Dat is dus het probleem... Dat fokkers niet snappen wat er mis gaat als het oorspronkelijke type (de werkversie) verloren gaat aan het nieuwe type (het showtype)...
Vandaar dus dat ik SHOW voor de rassen zette... Want meestal eens ze evolueren naar show... is het een verloren zaak en wordt pas generaties verder gesnopen dat er iets mis ging... Waar dan vervolgens weer generaties lang op getest en geselecteerd moet worden om het te beperken...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:36

Als je kijkt naar de originele border collie waren er 4 types. Waarvan 3 eruit zien als het huidige show type onder andere old hemp en slechts 1 type dat gelijkenissen vertoont met het werkelijk type.
Een goede hond heeft brains en beauty. Meer en meer werkers zien er uit als kelpies (en ja er is bewijs dat bij isds minstens 1 kelpie dekreu enorm veel is en ingeschreven als border)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:49

Ja en Zoe? Wat is nu je punt?
Diversiteit en af en toe bloedlijn uitbreiden is niet verkeerd... Het is net de verenging van de basis die de show de das om doet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:21

Nee ik vind een foutieve oorstand iets anders dan een ongewenste oorstand.
Een hond uitsluiten op een ongewenste oorstand is fokken op uiterlijk. Want door zijn oorstand kap je t af want doordat deze ongewenst is vind jij dat er niet mee gefokt mag worden.

Een rottweiler met staande oren krijgt ook nog steeds gewoon een stamboom vanaf de Raad van Beheer. Alleen vanuit de rasvereniging kan het inderdaad dat je zo'n hond uitsluit (in ons ras niet maar bij andere rassen kan dat wel.) Maar puur voor een stamboom gebeurd dit niet.

Maar dat is nog steeds niet wat je vraagt. : je vraagt of het stamboomgerechtigd mag om te fokken met een foutieve oorstand.
In dit geval betreft het een ongewenste oorstand en geen foutieve maar bij beide gevallen doet dit niets voor de stamboom.
Stamboom x Stamboom = Stamboom. Wel kun je bijvoorbeeld bij het fokken van een NEK krijgen dat de pup met de NEK in de bijlage ingeschreven word en met een NEK mag dus ook niet meer gefokt worden.
Of in geval van een Convenant zoals bij de Cavalier king Charles Spaniel. Engelse Bulldog of Amstaff en honden die aan de MAGregels moeten voldoen, krijgen bij het niet naleven van die regels geen stamboom bij de pup. (in geval van RvB)

Op het moment dat je zo puur per hond selecteert op zijn uiterlijk, in dit geval een ongewenste oorstand, werk je je genenpoel alleen maar kleiner. Ik zeg niet dat je daarom maar met alles moet fokken. Maar dat je verder moet kijken dan de oorstand. Zoals bijvoorbeeld de lijnen waar de hond uit komt. En wat daar aan oorstanden in zit ook met nakomelingen van deze lijnen:
Bij mijn teefje is de oorstand benoeming discutabel. De een noemt het staand, de ander noemt t tipped.
Maar in tegenstelling tot bij mijn reutje is haar oorstand te verklaren in haar lijnen.
Dan heb ik 2 keuzes -
* Niet inzetten voor de fok ; dus bloed verliezen aangezien ze op de meeste lijnen heel vrij is qua bloed.
* Inzetten voor de fok om bloed te behouden met de juiste reu.

Want wat wil iedereen die hij fokt; verbeteren/ finetunen of bevestigen wat de hond laat zien. Iedereen wil verbeteren.
In dit geval heb ik gekozen om mijn teefje in te zetten omdat ik haar karakter goed vind, ze gezond is en daarvoor uitgebreid getest.: Rasvereniging zegt L2-HGA en HC. Ik heb L2-HGA, HC, HD,ED en PL getest.
Dus een goed karakter, gezond en nuttig voor het inteeltpercentage/bloedpreiding binnen t ras.Zij heeft zelf een COI 8 gen: 0,012%

Ik heb gekozen voor een reu met meer massa, met haar een laag inteeltpercentage (Pups hebben een COI 8 gen, 0,594%) En daarnaast een reu waarvan ik zowel bij hem, pups van hem als de lijnen een goede oorstand en oorplaatsing zie. En deze reu is geïmporteerd en had/heeft amper gedekt.
Resultaat; 6 pups waarvan 5 met goede/gewenste oorstand. 1 met een ongewenste oorstand (volledig staand)
Dus prima gefokt, goed resultaat.

Bij mijn reu kan ik nog niets zeggen over de pups aangezien zij nu bijna 8 weken zijn. Maar ik heb hem om deels dezelfde reden ingezet. Ook is de plaatsing van zijn oren prima.
Mijn reu is Zwart, drager van blauw (een erkende kleur binnen dit ras). Komt uit een hele goede zwarte lijn (moeders kant) En een prima lijn voor blauw.
Hij is gezond, wederom L2-HGA, HC, HD, ED en PL getest, en heeft een top karakter. Misschien voor t ras te soft want t is een sul eerste klas, maar ik vind dat voor het ras zeker gezien het ''gedoe'' rondom staffords een karakter die je als aanwinst moet zien met dit soort honden als huishond in de drukke woonwijken en wandelgebieden. Volgens de rasstandaard is zijn karakter meer dan prima, maar de fokkers zien vaak liever wat fellere honden zeker reuen. Ik vind karakter en gezondheid belangrijker dan uiterlijk, zeker in t geval dat t iets is wat je in de lijnen gewoon niet terug ziet.
Hij heeft zelf een COI 8 gen van 4,752% . Maar in zijn eerste nest, met een blauw dragende teef, een blauwe pup en zwarte pups gegeven met een COI 8 gen van 2,881. Dit is zeker voor een blauwe pup een erg laag COI in ons ras.
Ook die teef is op L2-HGA, HC, HD,ED en PL getest eerder mocht er niet gedekt worden van ons. (en gezond uiteraard)

Daarnaast heeft mijn reu inmiddels nog een teefje gedekt waarvan we in februari pups verwachten. We verwachten niet dat dat teefje drager is van t verdunningsgen. Dat teefje is niet op kleur getest en al onze honden waar we mee willen fokken wel.
Ook dat teefje is getest zoals de vorige en onze honden, heeft een gewenste oorstand en net zo'n makkelijk karakter als mijn reu. Deze teef bezit wat ouder bloed en heeft samen met mijn reu een COI 8 gen van 0,693%
Dus ook hier qua bloedspreiding gewoon nuttig. Beide lijnen van mijn reu zijn Import. Zijn moeder is geïmporteerd en zijn oma (vaderlijn) is import. Zijn opa(vaderlijn) is ook een buitenlandse reu.
Dus voor de Nederlandse honden vind ik dat een nuttige bijdrage als de pups zo uitpakken als we hopen.

Ik heb ook uit het eerste nest van mijn teefje 2 pups zelf aangehouden. Een reutje uitgeplaatst en een teefje hier in huis. Voor dit teefje ga ik ook voor een reu met massa en een goede plaatsing van de oren. Want gezien haar moeder vind ik dat zeker in de volgende generatie nog een extra aandachtspunt.

Maar wat dat betreft blijft fokken voor iedereen gokken en blijft het afwachten hoe ze uitgroeien.

Maar leuk, selecteren op oorstand. Hoe komt zoiets als PL bijvoorbeeld een ras in? o.a. door de hoekingen van de achterhand van de hond. Maarja, een slechte hoeking of minder goede hoeking zou je kunnen opheffen met een hond met een goede hoeking. Dan hoeft het niet nodig te zijn om zo'n hond uit te sluiten van de fok, als je maar kritisch bent op het kiezen van de partners van deze hond.
Zo zie je ook verschillende staarten en verschillende ruggen, verkeerde nagelkleur, gebitjes, en dan hebben we t nog niet over t gangwerk gehad.. :') Maar daar word allemaal zonder moeite mee gefokt, met een beetje mazzel showen ze nog het een en ander weg. Maar een verkeerde oorstand is gelijk een probleem. Omdat dat direct en altijd zichtbaar is. Zo zijn er ook heel wat reutjes die boven de schofthoogte van 40,5 cm vallen. En dan de gewichten; max 17 kg voor reutjes en max 15,4 voor teefjes. Maar geen enkele hond staat op show of voor de fok op de weegschaal en word ook hierop niet uitgesloten voor de fok ;)

Zodra de hond zelf iets mankeert of een slecht karakter heeft dan zou dat voor mij wel een reden zijn om uit te sluiten van de fok. Karakter en gezondheid blijven voor mij het belangrijkste.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:35

Little_Gift schreef:
Ja en Zoe? Wat is nu je punt?
Diversiteit en af en toe bloedlijn uitbreiden is niet verkeerd... Het is net de verenging van de basis die de show de das om doet.

Jij bent degene die zegt dat showlijnen ongezonder zijn. Maar goed ik ga vanaf nu niet meer op je reageren.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:56

Je spreekt je zelf ook wel flink tegen LG aan de ene kant is het geen probleem dat er kelpie door de border collie zit want dat is goed voor de diversiteit en aan de andere kant ben je voor overselecteren en dus verkleinen van de diversiteit door iets simpels als een ongewenste oorstand uit te sluiten van de fok :?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:18

Maar je hebt zoveel ervaring etc maar toch stel je jezelf niet voor of je ervaring of in welke rassen dus nog steeds doe je hautain. Deze “menskes” zitten hier om te discussiëren en bij te leren van elkaar. Dus doe dit dan ook op een deftige manier of plaats gewoon niets

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:35

Van schreef:
Je spreekt je zelf ook wel flink tegen LG aan de ene kant is het geen probleem dat er kelpie door de border collie zit want dat is goed voor de diversiteit en aan de andere kant ben je voor overselecteren en dus verkleinen van de diversiteit door iets simpels als een ongewenste oorstand uit te sluiten van de fok :?

Dat is het nu net Van... De working Kelpie doorheen de Working Border Collie is inderdaad alleen maar om talent en werkeigenschappen te versterken of verbeteren.
De Working Border Collie is ook helemaal niet uniform qua uiterlijk dus wat maakt het dan als er een andere goed werkende alle eigenschappen bezittende working Kelpie tussen gaat?

In de showwereld, kan dit echter niet. Daar staat men daar niet voor open, wil men er niet van horen, vernauwt men inderdaad alsmaar meer en meer... maar plots, als er dan een ongewenste oorstand is, kan het opeens geen kwaad... Dat is nu nét wat ik bedpel.... de showfok moet toch altijd met 2 maten en standaarden meten...

Ik som hier bevindingen op, heb nog nergens mijn eigen mening geuit trouwens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:45

Toch wel grappig om te zien dat ik dan dus onder de showfok val _O-
Je hebt overigens je mening al wel geuit.

Little_Gift schreef:
Nou Kiwiwitje, dat vind ik niet.
Als je op een zo goed mogelijk type verder wil, dan gaat dat ook om uiterlijk en een SHB met foute oorstand, is nu eenmaal niet het type... Ik word vooral een beetje moe voor alle lookalikes die aangeboden worden, zoals bij de AmStaff met oren waar men schotels van kan maken... vandaar mijn vraag... Ikzelf zou ook daarmee niet fokken. Hoe gezond ook en hoe perfect anders ook, ik zou evenzeer niet met foute oorstand fokken net zomin als met ongezonde hond of niet geteste hond.

EN mijn onbegrijpelijke reactie was op Zoe haar opmerking aan mij:
Quote: Va die “oh zo zieke rashonden” moet je eens nagaan waar die gekocht zijn. Ik kan je garanderen dat minstens 8/10 stamboom loze look alikes zijn die de echte rashonden een slechte naam geven.

Dit is namelijk totaal niet relevant en ik noem nu een handje rassen:
Show/Keur Duitse Herder
Show Labrador
Show Border Collie
Berner Sennenhond
Show Cocker Spaniel
En jaaaa ik weet dat er uitvoerig getest en geselecteerd wordt maar nog steeds zijn ze ziek.

Maar inmiddels heb ik al 2x mijn visie gegeven op het juist wel inzetten van mijn honden ondanks oorstand, waar jij kritiek of een andere mening over hebt.
Maar dan spontaan valt er niks meer over te zeggen blijkbaar.
Nu kenden de meeste hier uit t topic mijn visie al. Dus ik zou kunnen zeggen; zonde van de tijd die ik erin gestoken heb.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:53

Dan moet je Kiwiwitje toch juist toejuichen dat zij juist wel aan de genetische diversiteit van het ras denkt en een hond met een foutje toch inzet maar nee jij zou er zelf niet mee fokken...
Net als dat je mijn teef afschildert als onvruchtbaar na 2x proberen. Een teef afschrijven als fokdier terwijl het misschien wel helemaal niet aan de teef ligt +:)+

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:29

Van schreef:
Dan moet je Kiwiwitje toch juist toejuichen dat zij juist wel aan de genetische diversiteit van het ras denkt en een hond met een foutje toch inzet maar nee jij zou er zelf niet mee fokken...
Net als dat je mijn teef afschildert als onvruchtbaar na 2x proberen. Een teef afschrijven als fokdier terwijl het misschien wel helemaal niet aan de teef ligt +:)+

En zo krijgt ze toch veel aandacht
Ze vertelt niets over haar fokervaring ,roept wat vaags en heeft tegenstrijdige kritiek op van alles.
Laat gaan...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 00:22

tokedri schreef:
Van schreef:

En zo krijgt ze toch veel aandacht
Ze vertelt niets over haar fokervaring ,roept wat vaags en heeft tegenstrijdige kritiek op van alles.
Laat gaan...

Dit dus, al is er een opmerking waar je eigenlijk op wilt happen, en die is er altijd in die onnozele berichten. Gewoon negeren. +:)+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 08:16

Ik heb ze op mijn foei lijst gezet. Dan krijg je die irritante berichten niet meer te zien :D

Iemand van jullie die al dna heeft getest via orivet? Ik lees er voor positief over. Ik test normaal via animal genetics (350 euro voor alle testen) of vhl genetics ( 225 voor alle testen). Nu is er orivet die voor alle testen en nog een nieuwe test in ontwikkelingsfase maar 175 euro kost.
Vind het beste een groot verschil en omdat ik niets negatiefs vind.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 09:18

Zoe_97 schreef:
Ik heb ze op mijn foei lijst gezet. Dan krijg je die irritante berichten niet meer te zien :D

Iemand van jullie die al dna heeft getest via orivet? Ik lees er voor positief over. Ik test normaal via animal genetics (350 euro voor alle testen) of vhl genetics ( 225 voor alle testen). Nu is er orivet die voor alle testen en nog een nieuwe test in ontwikkelingsfase maar 175 euro kost.
Vind het beste een groot verschil en omdat ik niets negatiefs vind.

Ligt er ook aan in welk land ze zitten, ken ze zelf niet trouwens! De merle test, DM & MDR1 in Praag was in totaal €95,-. Dat is ook niks vergeleken met sommige NL labs!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:42

Amerika en Australië als ik het goed zie :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 09:45

Ach nu weet iedereen gelijk wat mn visie is. Hebben we dat ook weer gehad _O-

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:13

Ik test via embark

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:15

Van schreef:
Ik test via embark

Ik wilde dat ook doen. Maar helaas is de L2-HGA en HC test niet geschikt voor staffies volgens hun. Hun testen blijkbaar andere mutaties helaas.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:18

Helaas ook de helft van de testen die ik doe niet beschikbaar via embark. De Mechelaar van mijn beste vriendin wel volledig via embark getest.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:28

Ik test via Laboklin. Hele goede ervaringen mee.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:22

Embark is voor ons ook niet compleet nee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 20:58

KimD schreef:
Mi_Amore schreef:

Ik promoot zelf niks ;) Ik wil alleen maar zeggen dat als iemand ‘gewoon een leuke hond zoekt’, dat er in elk type lijn geweldige uitzonderingen zitten.

Maar wat is zeer succesvol in de agility? Daar ben ik benieuwd naar.

Want mij ervaring leert dat er wel degelijk verschil merkbaar is in show en werklijnen.

Ik quote mezelf even, ik zou hier nog graag antwoord op zien. Anders ben ik het straks helemaal kwijt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:01

Van schreef:
Embark is voor ons ook niet compleet nee.

Vind dat erg zonde. Had er graag getest. Maarja ik doe niet aan sponsoren zonder dat ik er iets aan heb natuurlijk :P

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:18

Als er niks bij zit wat je nodig hebt is het inderdaad sneu geld
Voor de Tamaskan zitten er een aantal testen in die belangrijk zijn en daarnaast vind ik de genetische COI heel interessant. En kleur en rassen(wolfcontent vooral) is wel fijn om te weten.
En ik kan het met korting krijgen :Y)