Hond ziek. Herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hond ziek. Herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:08

Drinkt ze ook veel?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 19:09

Cayenne schreef:
Drinkt ze ook veel?

Nee eigenlijk niet. Wel is ze nu niet meer uitgedroogt omdat ze nu veel natvoer heeft gekregen met extra water

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:14

Ik weet niet of ze normaal ook altijd natvoer krijgt, maar daar kan ze ook de diaree van krijgen als je dat nu meer voert en er water bij doet nog extra.

Mijn duimen draaien nog hard door voor een goed herstel!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 19:15

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik weet niet of ze normaal ook altijd natvoer krijgt, maar daar kan ze ook de diaree van krijgen als je dat nu meer voert en er water bij doet nog extra.

Mijn duimen draaien nog hard door voor een goed herstel!

Nee normaal niet maar het was/is nu echt wel nodig

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:19

Wat ik nog weet van mijn opleiding tot paraveterinair en een jaar in de praktijk is dat nierproblemen vaak samen gaan met afvallen omdat ze slecht tot niet eten omdat ze zich erg ziek voelen door de verhoogde nierwaarden(ureum enzo). Ook gaan ze vaak dus wel meer drinken en meer plassen.. Daarom is het dus wel vreemd dat jouw hond niet echt meer wilde drinken..
Echt heel lastig zeg, hoop voor je dat ze er weer bovenop komt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:22

Als je begint te twijfelen dan is een second opinion misschien toch wel beter, of het bevestigd wat je eigen da zegt of er komt iets anders uit maar dan weet je het in ieder geval.
Veel drinken en bijna kleurloos plassen hoort wel bij nierfalen. Ze heeft nu heel veel vocht binnengekregen, door drinken en voeding dus zal het beetje wat de nieren nog werken zijn werk doen en voor zover mogelijk afvalstoffen afvoeren, worden de afvalstoffen in het lichaam weer te hoog word ze weer misselijk en zal het niet eten en drinken weer terug komen waardoor het weer heel snel achteruit gaat.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-08-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 19:24

bigone schreef:
Als je begint te twijfelen dan is een second opinion misschien toch wel beter, of het bevestigd wat je eigen da zegt of er komt iets anders uit maar dan weet je het in ieder geval.
Veel drinken en bijna kleurloos plassen hoort wel bij nierfalen.

We gaan morgen weer na de DA en ga dit voorleggen. Maar was even zo aan het brain stormen (misschien omdat ik gewoon hoop dat het wat anders is)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:26

Had er nog iets bijgeschreven om eventueel te verklaren waarom ze soms heel goed en dan weer slechter word.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:28

Dat snap ik, mijn kat had ook nierfalen. We hebben met hem ook natvoer met water gevoerd. Helaas was de 1e voerbeurt als resultaat diaree en ging hij daarna weer terug in hongerstaking. Bedoel het niet als dat je het niet moet voeren, want ik weet dat dat wel moet, maar meer als mogelijke reden van de diaree om die misschien onschuldiger te maken als je nu vreest, beetje moed inspreken ;) :(:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 19:33

bigone schreef:
Had er nog iets bijgeschreven om eventueel te verklaren waarom ze soms heel goed en dan weer slechter word.

Jaa dit is mij inderdaad ook door iemand vertelt op Facebook. Wel lastig en "vervelend" omdat je op het ene moment een keuze hebt gemaakt om haar rust te gunnen en het andere moment ze haarzelf weer is en blij. Ik wil daarom 'zekerheid' dat het echt beter gaat of het schijn is vandaar de bloedtest morgen.

Liesjuh ja daar dacht ik zelf ook aan. Al past diarree ook bij het ziektebeeld van de nieren

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:35

Kabayo schreef:
Kan een nierwaarde ook omhoog schieten als ze uitgedroogt is? En passen de symptomen er bij? Wat nou als ze helemaal geen nier problemen heeft? Of denken jullie van wel omdat ze wel echt veel plast (ze plast gewoon water)

Ik bedenk maar wat hoor. Ze is nu gewoon bijna normaal. Hoe ik haar ken. Van het vele plassen en niet eten (van brokken) na dan. Maar ja. Wellicht is dit weer tijdelijk

Ja dat kan. De parameters die gemeten worden in het bloed zeggen iets over de mate waarin de nieren filteren. Deze stoffen worden normaliter uitgescheiden in de urine. Wanneer een dier uitgedroogd is wordt er amper urine geproduceerd en blijven deze stoffen dus in de circulatie. Theoretisch gezien kunnen deze waarden (ureum, creatinine en SDMA) dus verhogen door alles waardoor de nieren hun werk niet kunnen doen. Het is dan ook altijd zaak te bepalen waardoor de nieren hun werk niet doen. Dit kan zijn door iets echt in de nieren (bijvoorbeeld chronische nieraandoeningen, nierontsteking), maar ook door zaken voor de nieren (uitdroging) of zaken na de nieren (bijvoorbeeld blaas stenen waardoor het dier niet kan plassen). Daarom moet er ook altijd gekeken worden naar de urine (wat is het soortelijk gewicht, zit er eiwit in de urine, bacterien etc) en het liefst ook een echografisch onderzoek en bepaling van de bloeddruk.

het ligt er dus maar net aan waardoor de nieren niet kunnen werken, of dat weer kan normaliseren.

Heel veel sterkte en wijsheid!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 19:48

Ik ga morgen nog even goed dingen vragen. Kunnen jullie mij helpen? Ik vergeet daar altijd de helft.

- Hoe is de bloeddruk?
- Worden de bloedwaardes beter?
- Ik wil het eiwit , gewicht en evt bacterien weten van de urine
- Is ze nog uitgedroogd (mijn gevoel zegt van niet)

Hebben jullie aanvulling?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:06

Is haar suiker getest? Kan een heleboel klachten verklaren oa neurologisch, vele plassen ed. Beterschap.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 20:06

Alenthe05 schreef:
Is haar suiker getest? Kan een heleboel klachten verklaren oa neurologisch, vele plassen ed. Beterschap.

Suiker was goed

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:34

Ik zou hetzelfde nierwaardes bloedonderzoek nog eens laten doen.
Bij mijn kat hebben ze onder echo (dacht ik) urine direct uit de blaas gehaald, daarmee konden ze bepalen of ze inderdaad nier/bekkenontsteking had. Helaas was dat bij haar dus ook niet het geval. Haar nierwaardes waren toen zo slecht dat ze binnen een maand zou overlijden, dat is inmiddels 2,5 jaar geleden.... poes doet het goed!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 20:39

Ga je het echo onderzoek nog proberen te doen?? Desnoods onder een klein roesje zodat ze zich niet verzet. Dan heb je echt pas zekerheid.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 20:56

bigone schreef:
Ga je het echo onderzoek nog proberen te doen?? Desnoods onder een klein roesje zodat ze zich niet verzet. Dan heb je echt pas zekerheid.

Morgen eerst niet. Wellicht iets voor volgende week

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:17

Ik lees het topic al vanaf het begin mee, maar had niet echt iets nuttigs in te brengen. Maar ik heb nu misschien wel een tip. Wellicht doe je dit al, maar...

- Probeer haar eens op verschillende momenten van de dag te filmen (bijv. 9.00 12.00 15.00 18.00 21.00) om zo een “filmdagboek” bij te houden en beelden te vergelijken (wellicht symptomen te herkennen of iets dergelijks).
- Al het water wat ze krijgt voorlopig afmeten. Dus als je water bij het voer doet: doe dit met een maatbeker en noteer dus hoeveel vocht ze binnenkrijgt. Hetzelfde uiteraard met als je haar waterbak aanvult. Zo krijg je een beeld van hoeveel water erin gaat en of het realistisch is met hoeveel ze plast...

Misschien heb je niks aan de tips, maar dan wil ik je in iedere geval succes en sterkte wensen! Wat een rot situatie... Ik ga weer onder mijn meeleessteen. Dikke knuffel!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:23

Suiker in de urine getest? Kan ook nog info geven over functioneren van bepaalde dingen in de nieren en pyelonefritis

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 21:25

Denise_Storm schreef:
Ik lees het topic al vanaf het begin mee, maar had niet echt iets nuttigs in te brengen. Maar ik heb nu misschien wel een tip. Wellicht doe je dit al, maar...

- Probeer haar eens op verschillende momenten van de dag te filmen (bijv. 9.00 12.00 15.00 18.00 21.00) om zo een “filmdagboek” bij te houden en beelden te vergelijken (wellicht symptomen te herkennen of iets dergelijks).
- Al het water wat ze krijgt voorlopig afmeten. Dus als je water bij het voer doet: doe dit met een maatbeker en noteer dus hoeveel vocht ze binnenkrijgt. Hetzelfde uiteraard met als je haar waterbak aanvult. Zo krijg je een beeld van hoeveel water erin gaat en of het realistisch is met hoeveel ze plast...

Misschien heb je niks aan de tips, maar dan wil ik je in iedere geval succes en sterkte wensen! Wat een rot situatie... Ik ga weer onder mijn meeleessteen. Dikke knuffel!

Tip 1 wil ik heel graag doen maar ik ben vorige week met mijn paard onderuit gegaan op het asfalt. Daardoor is mijn camera kapot helaas. Ik heb wel een 'ver weg' camera maar heel praktisch is het niet.

Tip 2 kan ik inderdaad doen. Ik heb wel nog een hond in huis dus helemaal zeker weet ik het nooit. Er staan nu 3 waterbakken door het huis verdeeld

Dankje voor de tips!

Manadis. Ik ga het noteren en morgen vragen. Er is mij verteld niks afwijkends te zien in de urine

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:34

Wat uitdroging betreft, als je graag nu al wilt zien of daar sprake van is, kun je ook zelf de turgor checken bv.
Even een huidplooi vastpakken en optillen en kijken hoe snel die terugvalt.
Bij uitdroging zul je zien dat de huidplooi langzaam terug op de plek valt bv. en in dat geval zul je wel echt contact met je DA moeten opnemen. Uitdroging kan je hond nu echt niet erbij hebben natuurlijk. Gezien de vocht inname van de afgelopen dagen, denk ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken, maar je weet maar nooit, aangezien ze ook al een keer gespuugd had bv. Geen diarree?

Je kunt het in ieder geval vrij goed zelf checken dus dmv deze methode. Maar mocht er dus sprake zijn van de huidplooi niet terugvallen of heel langzaam, wat duidt op uitdroging, is het meestal wel al best heftig en zie je toch ook andere symptomen die gepaard gaan met uitdroging zoals bleek en droog tandvlees - wat je ook zelf goed kunt checken.

Verder zijn er nog wat andere symptomen (je kunt het vaak aan de ogen zien, verandering van gedrag) maar die zijn misschien lastig om te onderscheiden van de andere ziekte verschijnselen wat je hond tot nu toe heeft gehad.

De turgor van de huid. De turgor wil zeggen de elasticiteit van de huid. Als de turgor slecht is, dus als de elasticiteit van de huid slecht is, duidt dat op uitdroging. Je kunt de turgor controleren door een huidplooi op te pakken. Dit doe je op een plaats waar de huid vrij ruim zit zoals het nekvel. De turgor is goed als de huid, bij het oppakken en weer loslaten, uitvloeit. Als het dier uitgedroogd is, zal de huid rechtop blijven staan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-08-19 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:39

Hoe is haar tandvlees nu? Dat was bleek toch? Als daar weer wat kleur in zit zou dat ergens wel een goed teken zijn..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 21:40

dees_daan schreef:
Hoe is haar tandvlees nu? Dat was bleek toch? Als daar weer wat kleur in zit zou dat ergens wel een goed teken zijn..

Is nu mooi roze. Haar huid is ook soepel

Edit. Ja nu ook diarree sinds vandaag. Vandaag ook 5x gebraakt en in huis geplast

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:44

Oei, met zoveel braken en diarree kan dat idd wel heel snel gaan zo'n uitdroging dus ik snap wel dat je daar bang voor bent dan. Dan zou ik die turgor en het tandvlees extra goed in de gaten houden nu en elk paar uur zeker wel checken en proberen om zoveel mogelijk vocht erin te krijgen - voor zover dat kan natuurlijk. In ieder geval qua uitdroging wel een goed teken als de huid nog soepel is en het tandvlees nog mooi roze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:50

Kabayo schreef:
dees_daan schreef:

Is nu mooi roze. Haar huid is ook soepel

Edit. Ja nu ook diarree sinds vandaag. Vandaag ook 5x gebraakt en in huis geplast

Dat is in ieder geval dus wel een beetje positief.

Ik zou morgen even overleggen hoe je de voeding het beste kan aanpakken, dat braken is natuurlijk niet goed maar ik zou vooral niet gaan rotzooien met het vocht nu. Misschien kan ze iets voor haar darmen krijgen of is een andere voeding een optie. Haar hele lichaam heeft sowieso wel een klap gehad natuurlijk dus die diarree op zich is niet heel vreemd denk ik dan.