[Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: [Volg]Reuzeplezier met babydiertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:55

Wow 30% da's best veel!! Vind het altijd wel grappige beestjes om te zien!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 15:11

Wat een gezellige beestenboel zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:47

De kwartels hun hok werd verschoond. Dus ze verhuisden eventjes :D

Afbeelding

Nieuwe eieren in de machine. Dit zijn Mechelse Koekoeks. Ik verwacht er niet heel veel van. Er zit heel veel verschil in grootte en ongeveer 25% vind ik te klein om bevrucht te kunnen zijn. Afwachten dus. Binnen 5 dagen kan ik schouwen :)

Afbeelding

En de kuikens van 3 weken geleden. Binnenkort nog eens de stront van hun warmteplaat schrapen. Die was dus 2 dagen geleden nog maar gedaan :+

Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:46

Hoeveel kippen wil je eigenlijk houden?
Je hebt er naar mijn idee nu zoveel, dat je er best een paar kan slachten :o
Hoe bepaal je wanneer je ze gaat slachten?
En doe je dan gewoon een hele groep tegelijkertijd, of selecteer je de slechtere eruit? Die je toch niet voor de fok wil gebruiken ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:05

Ik heb er onlangs 11 geslacht :j Ik doe ze meestal per 10. Dat krijg ik dan in mijn eentje op een voormiddag diepvriesklaar. Ik heb wel een plukmachine waardoor ik daar veel minder werk aan heb. Ik heb nu nog 9 eenden zitten die moeten gebeuren en 3 kippen. Die zijn waarschijnlijk voor dit weekend. Ik wacht tot ze maximum 5/6 maand zijn of als ze minstens 1,5 kilo geslacht zijn, dus een 3 kilo levend gewicht. Als ze 5/6 maand zijn gaat alles wat ik niet ga gebruiken om te kweken mee in de diepvriezer. Indien er mooie, kwaliteitsvolle hennen tussen zitten die ik zelf niet kan gebruiken vanwege inteelt komen deze 2 weken voor het slachten te koop. Zijn ze niet verkocht worden ze mee geslacht. Momenteel heb ik er vrij veel zitten omdat ik ook meerdere rassen heb uitgeprobeerd dit jaar. Dus hoe gevoelig zijn ze als kuikens aan ziektes, hoe is het vlees, hoe snel groeien ze etc. Hieruit heb ik nu beslist verder te gaan met de mechelse koekoek.

Verder heb ik dit jaar ook al veel verkocht. +- 40 kuikens onder de week, 10 kuikens van 4 weken, 3 van 8 weken en heb nu nog 4 gereserveerd tot ze 10 weken zijn. Ook zijn er dit weekend nog 2 eenden vertrokken.

Ik heb momenteel meer eenden dan kippen zelfs :D Zonder kuikens gerekend. De bedoeling is om tegen de winter geminderd te zijn naar 6 mechelse koekoeks hennen + de haan, mijn leghennen (die eenmaal overleden niet gaan worden vervangen), 3 barbaries eenden en 5 dendermondse eenden. Verder blijft er ook 1 faverolles hen. Zij heeft een verdikt gewricht en mankt wat dus mag hier gewoon blijven :)

Van de kwartelkuikens blijven normaal alle hennen met 2 haantjes. Mijn huidige haan is veel te geweldadig naar zijn hennen en pikt ze tot bloedens toe dus die moet er uit. Dus die krijgen een nieuw haantje. Ik kijk dus ook naar de karakters. Ze moeten lief en vriendelijk zijn naar hun soortgenoten maar ook naar ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:15

Piep!

Afbeelding

Afbeelding

En ons andere baby diertje gaan bezoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:02

Kwartels zijn superleuk! <3
Ik vind het knap dat je ze kunt laten slachten! Ik vind ze veel te leuk en te lief en zou het idee niet kunnen verdragen dat je ze met 6 maanden de nek om draait :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 00:02

Kwartels is zelfs 6 weken (tot soms 8). Maar als je ze zeker in het voorjaar hebt lopen en de mannetjes zijn vruchtbaar, dus vreselijk hormonaal elkaar aan het slopen uit frustratie tussen het herrie maken door, dan is dat iets anders.
Voor mij zijn ze niet economisch, ik kan niet tegen de eieren en het zijn mij teveel friemelbotjes om tussen het vlees uit te peuteren. Met 6 maanden als ze echt goed in de volwassen veren zitten ipv in een soort continue rui als kuikens zijn het inderdaad mooie kijkvogeltjes.

Voor vlees staat hier konijn op de wensenlijst, kip is ook weer duurder ivm omnivoor zijn. Slachtafval konijnen is dan weer goed als kippenvoer ipv de gedroogde meelwormen van nu en de mest kan meteen de (moes)tuin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:45

Zwijg mij van konijnen :') Alhoewel ik net 2 nieuwe vrouwtjes en een ram ben gaan halen die zijn ingeënt. Binnenkort ook konijnentractoren maken voor hun dat ze lekker op het gras kunnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:18

We hebben helaas een geblesseerde eend :(:) Ze had haar wat pijn gedaan aan een poot en mankte wat. Nu is dat manken erger geworden en zijn haar spieren aan het afsterven aan 1 poot. Ook flink afgevallen. In overleg met de dierenarts zit ze nu apart en kijken wij het aan. Ze lijkt het niet erg te vinden en neemt meerdere keren per dag een uitgebreid bad :)

Afbeelding

Ze heeft naast haar gezeldschap van de kuikens :)

Afbeelding

Afbeelding

En ons lam. Nu 2,5 maand. Let niet op de andere schapen. Ik heb ze zelf geschoren :+

Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:15

Wat een gezelligheid toch weer zo op de foto's! AAA arm eendje, zijn de eenden niet voor de slacht?
Ik vind het fijn te zien ondanks dat je weet dat ze er straks niet meer zijn, ze heel veel ruimte hebben en met liefde worden verzorgd. Leuk zo'n inkijkje in dat leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:33

De volwassenen wel. Zij is nog niet volwassen :) Normaal ging zij ook sowieso blijven om te kweken. We kijken het dus even aan wat ze gaat doen met haar poot nu ze klein zit en niet meer de drang heeft van continu met de rest mee te lopen.

Daarom doen wij het ook. Wij willen geen massa productie vlees van dieren die op stal in sneltempo worden vetgemest. Allemaal hutje klutje op elkaar gepakt. De dieren die wij niet zelf kweken (koe en varken) halen wij van locale boeren. De varkens leven in groepsverband, kunnen naar buiten en krijgen tijd voor uit te groeien. Hierbij een foto van de kweker :)

Afbeelding

De koeien komen van een natuurgebied enkele kilometers bij ons vandaan. De koeien lopen dag in dag uit buiten met schuilmogelijkheden :) Dus alles komt van locale boeren die diervriendelijk werken. Het verschil proef je echt. Mensen zijn ook altijd verbaasd als ik kip op tafel zet, dat die zo mals en sappig is. Stressvrij leven en geslacht worden, geen korrel om de groei te versnellen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:50

De manke eend wordt deze middag uit haar lijden verlost. Ondertussen kan ze de manke poot helemaal niet meer gebruiken en kan ze enkel nog liggen en haar voort bewegen door middel van haar vleugels. Wij hebben nog eens overlegd met de dierenarts en dit komt hoogst waarschijnlijk door een gescheurde pees, geknelde zenuw of iets in die aard. Wij vinden het heel erg spijtig maar zijzelf heeft er geen plezier meer in, dus het eerlijkste is om haar te laten gaan. Hoe het is gebeurt weten wij niet. Het kan goed zijn dat ze bij het uitkomen van haar zwememmer is gestruikeld of iets in die aard. Dikke pech dus.

Om het wat vrolijker te houden, 2 van onze andere eenden aan het dobberen :)

Afbeelding

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:22

Ik volg nog trouw hoor! :) Jammer van de eend, maar niks aan te doen. Jullie hebben je best gedaan! Hoe gaat het met de dieren met deze warmte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:29

Ze hebben het er maar allemaal zwaar mee. Maar is ook overdreven hier hoor. Morgen geven ze 41 graden. Te gek voor woorden. Ze zitten allemaal in de frisse stallen maar dan nog -O- Ze liggen eigenlijk alleen maar lang uitgestrekt neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:30

De laatste kippenkuikens van dit jaar zijn er :D Morgen komen er ook nog kwartelkuikens. Na dit zal het duren tot laat najaar/vroeg voorjaar voor wij weer baby’s hebben :j
Deze zijn Mechelse Koekoeks. Alle hennen houden wij aan voor eigen kweek.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:18

En ook nog enkele kwartels.

Afbeelding

Onze pup is ook thuis :D

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:25

Aaaaah puppyyyyy <3

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:02

Ach, wat een liefje! <3 En alle kuikens ook natuurlijk!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:07

Heerlijk zoveel jonge dieren!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:10

Wat een mooi kuiken...mooie kleur ook! Blijft dat zo of veranderd dat aankomende maanden?

AAA puppy....gaat het goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:25

Dat veranderd inderdaad! Ze worden grijs/zwart. Puppy doet het super. Onze andere hond begint er ook de lol van in te zien en heeft er al uitgebreid mee gespeeld. Pup is ook al zindelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:46

Even een uitgebreide update.

Zoals jullie weten ben ik nagenoeg al mijn konijnen kwijt geraakt aan het rhd virus, met uitzondering van 3. Deze 3 hebben wij laten inslapen. Wij hebben ze nog een hele tijd gehouden maar ze bleven kampen met gezondheidsproblemen. Longontstekingen, darmontstekingen en 1 was enorm agressief geworden.

Na lang en veel twijfelen hebben wij besloten het opnieuw te proberen. Maar, niet zonder dat ons beleid volledig werd omgegooid. Stro bedekking werd zaagsel. Wij zijn toch begonnen met een korrel bij te geven. Daarvoor gaven wij enkel groenten, fruit en hooi. Elk konijn zijn hoeveelheid korrel wordt afgewogen. Ook zijn er buitenrennen besteld en in de maak. Verder hebben wij besloten niet verder te gaan met de lotharinger. Wij zijn overgeschakeld naar de Californier en de Witte van Dendermonde. De konijnen zijn op voorhand besteld en ingeënt naar ons gekomen. Vandaag mocht ik de laatste 2 gaan halen. Bij aankomst deed de fokker nog een konijn weg met 6 jongen van nu 4 weken, kruising Californier met Vlaamse reus. Ook ingeënt. Dus ja... :o

Nee, het hok is niet klein. De bovenverdieping bestaat uit 3 delen waarvan het middelste deel een holletje, ideaal voor een konijn met jongen. Ook hebben ze nog een volledige benedenverdieping en een gelijkvloers :D

Afbeelding

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:08

Wat fijn dat jullie er toch mee verder gaan. Super cute die zwarte. Heb je niet meer foto's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:11

Nog niet. Moeder zit echt in het holletje in het midden en is nog nerveus. Ik laat ze dus momenteel met rust. De jongen huppelen al rond en eten al goed, maar moeder nog niet. Binnen een paar dagen als ze wat rustiger is kan ik meer foto’s maken :D