Freggle_Edge schreef:Je kunt verschillende dingen proberen.
Eentje is keihard wegrennen nog voordat de hond vaart mindert. De meeste honden gaan dan keihard achter je aan. Zodra hij je heeft ingehaald, uitgebreid belonen.
Een andere manier is je omdraaien. Soms doen we iets met lichaamstaal en/of uitdrukking waardoor ze afremmen. Dit voorkom je door geen direct contact te maken.
Nog een manier is zichtbaar klaar staan met het favoriete speeltje of bal. Nadeel is dat ze dan soms wel de dummy te vroeg laten vallen. Maar daar zou ik me dan even niet te druk om maken.
Zelf kijk ik altijd wat ik wil trainen. Is dat een model apport. Of bijvoorbeeld snel oppakken. Of in dit geval snel terug komen.
Dan zou ik dus ook daar op focussen. En als de snelheid erin zit, kun je zaken weer gaan koppelen.
Ohhh daar zitten wat tips tussen waar ik nog niet aan gedacht heb! Dat ga ik eens proberen! Die dummy houdt hij echt heel erg keurig vast. Als ik hem voor laat komen blijft hij net zo lang met de dummy zitten tot ik hem aanpak en los zeg. Dus als hij hem dan eens een keer laat vallen doordat ik ineens iets anders doe, is dat inderdaad niet zo erg.
Nu zijn we echt nog heel erg beginnend, hebben nog maar enkele lessen jachttraining gehad. Het is inderdaad de snelheid van het terugkomen dat we moeten gaan trainen. Ik zal zondag ook nog eens wat tips vragen als we weer jachtcursus hebben.
Ianthe schreef:Sowieso juist niet teveel trainen met rechte lijnen lopen, dat is het saaiste wat er maar is voor een hond. Als je dat teveel doet is het logisch dat ze gaan afremmen. Ik deed dat altijd maar heel kort en daarna weer door met andere dingen.
Ik doe het inderdaad maar enkele keren om het niet saai te maken. Afgelopen zondag moest hij een markeer halen. Hij moest een heuveltje af en door het riet heen. Dat deed hij keurig, alleen liep hij er echt met een boogje heen (er lag een platgelopen ''pad'' wat hij gebruikte ipv rechtdoor en door het riet) en hij kwam ook met een boogje terug.
Toen kreeg ik de opmerking dat dit nog een leerpuntje was om hem in een rechte lijn naar de dummy te laten gaan en vervolgens ook in een rechte lijn naar mij toe te laten komen. Maar hij gaf ook aan dat dit voor latere zorg was. Hij vond nu het enthousiasme belangrijker.
Thuis gooide ik wel eens de dummy over een hoog hek (waar hij niet over of onderdoor kan) en gaf hem dan het commando apport. Hij moest dan omlopen en via de openstaande weidepoort de wei in om bij de dummy te komen. Achteraf denk ik niet dat dit handig is geweest om dit zo te doen, dus dit doe ik inmiddels niet meer. Nu zorg ik dat hij recht vanuit mij naar de dummy kan en recht terug kan komen.
Dus dit bedoel ik met rechte lijnen
Wat denk jij dat ik als beginner nog zou kunnen doen om het voor hem spannender en leuker te maken zonder voor hem een stap te hoog te gaan of er fouten in te krijgen door mijn gebrek aan ervaring?
Ik heb vandaag ook een greppeltje meegepakt en dat vond hij erg leuk.