Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kiwiwitje schreef:Beide, ik zie de vermiste honden via fb. Zowel algemeen via vermist pagina's als via kennissen. Niet aan de regels voor import voldoen is in dit topic al meerdere keren naar voren gekomen. Maar zie ik bij kennissen in zekere zin net zo goed. Kan mij niet voorstellen dat zichtbaar zieke dieren gewoon toegestaan word om te reizen. Terwijl ik toch wel van zowel honden als katten daadwerkelijk zieke dieren voorbij zie komen.
Dat is niet dat ik alles over 1 kam scheer, want dan lees je dus duidelijk niet de rest van mijn berichten.
Waarom moedwillig je niet aan de regels houden, niet testen, niet castreren, niet enten, niet chippen en nog zieke dieren binnen halen? Waarom? En dan zie je er via fb van dus verschillende kanten juist de buitenlandse reddertjes vermist zijn. Er natuurlijk vanuit gaande dat je daar als baas ook niet blij mee bent. Maar wat is de hond dan hier beter af dan daar?
http://www.bndestem.nl/overig/zielige-h ... ~ad5f96d9/
Zieke pups uit kroatie, die dus gewoon bij haar zitten... Misselijk makend.
Die beesten zijn dus doelbewust naar NL gehaald, en zijn dan nog eens lekker ziek ook..
https://www.mcvoordieren.nl/honden-uit-het-buitenland
Testen geeft dus verre van garanties...
kiwiwitje schreef:Ik zeg ook nergens alleen de ''geredde'' hondjes weg lopen. Ik zeg ook helemaal niks over die katten.
Blijkbaar is het erg lastig om te begrijpen wat mijn probleem precies is. Dus ga ik het nog een keertje proberen;
- Zorg dat aan alle regels voldaan is als je een hond importeert.
- importeer dus nooit een hond die niet geholpen is, niet ingeënt is, niet getest is of ziek is. En houd er rekening mee dat testen geen garantie is voor een gezonde hond.
- wil je die beesten helpen, zorg dan dat je vooral de stichtingen steunt die bezig zijn met het castreren van die beesten. Als het kan ook het enten en behandelen van de dieren daar.
Maar WAAROM dus duidelijk zieke dieren naar NL halen, of dieren die o.a. volgens reacties uit het topic niet eens gechipt zijn, maar pas in NL. Dan ben je gewoon doelbewust de zaak aan het beflikkeren, en word je opgelicht waar je zelf bij staat. Lekker hoor hondjes redden, geld uit geven aan een stichting die niet eens zich aan de regels houd. Dat is toch gewoon smerig?
Als je dan al zo nodig zo'n dier hier heen wil halen, of wil opvangen, of via een stichting uitgekomen bent bij een hondje die al in een opvang gezin zit of wat dan ook, kijk dan gewoon eens verder. Kijk of alles wel klopt. Vraag alles op wat er met dat beest gedaan is. Is daar geen documentatie van. Lekker laten zitten. Waarom wel janken over de broodfok, maar niet over de ellende die dan via het buitenland binnen komt? Die zijn echt geen haar beter hoor.
Echt niet alle stichtingen doen het volgens de regeltjes
Zie dit nieuwsbericht over het idee van een keurmerk:
Citaat: Stray-AFP is geen voorstander van een keurmerk. "Er zijn al genoeg wetten waar de stichtingen aan moeten voldoen. Die zien door de bomen het bos al niet meer. Ze zijn echt al zorgvuldig genoeg, daar ligt het probleem niet.
Serieus, waarom? Je zou zeker als stichting moeten willen dat er alles aan gedaan word dat het goed gebeurd. Dat je je als stichting los kan maken van alle negatieve dingen, omdat ze door een keurmerk kunnen zien dat jullie WEL goed bezig zijn..
https://nos.nl/artikel/2166470-hondente ... nodig.html
_Micha_ schreef:kiwiwitje schreef:Beide, ik zie de vermiste honden via fb. Zowel algemeen via vermist pagina's als via kennissen. Niet aan de regels voor import voldoen is in dit topic al meerdere keren naar voren gekomen. Maar zie ik bij kennissen in zekere zin net zo goed. Kan mij niet voorstellen dat zichtbaar zieke dieren gewoon toegestaan word om te reizen. Terwijl ik toch wel van zowel honden als katten daadwerkelijk zieke dieren voorbij zie komen.
Dat is niet dat ik alles over 1 kam scheer, want dan lees je dus duidelijk niet de rest van mijn berichten.
Waarom moedwillig je niet aan de regels houden, niet testen, niet castreren, niet enten, niet chippen en nog zieke dieren binnen halen? Waarom? En dan zie je er via fb van dus verschillende kanten juist de buitenlandse reddertjes vermist zijn. Er natuurlijk vanuit gaande dat je daar als baas ook niet blij mee bent. Maar wat is de hond dan hier beter af dan daar?
http://www.bndestem.nl/overig/zielige-h ... ~ad5f96d9/
Zieke pups uit kroatie, die dus gewoon bij haar zitten... Misselijk makend.
Die beesten zijn dus doelbewust naar NL gehaald, en zijn dan nog eens lekker ziek ook..
Testen geeft dus verre van garanties...
Dit kun jij waarschijnlijk niet weten, maar in dit artikel wordt dan ook wel weer een stichting genoemd waar je écht geen hond moet halen. Waarschijnlijk komt de hond niet eens uit het buitenland (maar wordt wel zo verkocht). Mevrouw heeft veel te veel honden, fokt zelf ook en het gaat haar allemaal de pet te boven.
Zijn er dus verkeerde stichtingen, ja zeker! Zou daar misschien iets aan gedaan moeten worden? Correct, net zoals aan alle andere broodfok.
Ik moest trouwens wel heel hard lachen om de uitspraak dat ze enge ziektes mee nemen óf je kat dood bijten
Bhriseis schreef:Aan de voorstanders/ervaringsdeskundigen met buitenlandse asielen:
Off-topic, maar ik heb al naar enkele stichtingen een mail gestuurd, maar krijg nooit antwoord. Wij zijn op zoek naar een puppy, een kleiner ras dat mét katten kan. Kunnen jullie een stichting/asiel aanraden? PB me gerust!
(Sorry dat ik zo binnen val, maar ik wou hier geen extra topic voor openen)
Bhriseis schreef:Aan de voorstanders/ervaringsdeskundigen met buitenlandse asielen:
Off-topic, maar ik heb al naar enkele stichtingen een mail gestuurd, maar krijg nooit antwoord. Wij zijn op zoek naar een puppy, een kleiner ras dat mét katten kan. Kunnen jullie een stichting/asiel aanraden? PB me gerust!
kiwiwitje schreef:Heb ergens iets over een keurmerk gepost(ik bok via mn telefoon, dus ga t effe niet terugzoeken)
Daar lees je dat de stichtingen dus geen keurmerk willen, omdat ze al vinden dat ze teveel regels hebben. Dat kan ik nou dus gewoon niet begrijpen...
Sclimpre schreef:kiwiwitje schreef:Heb ergens iets over een keurmerk gepost(ik bok via mn telefoon, dus ga t effe niet terugzoeken)
Daar lees je dat de stichtingen dus geen keurmerk willen, omdat ze al vinden dat ze teveel regels hebben. Dat kan ik nou dus gewoon niet begrijpen...
Ik wel.
Er is een wettelijke regeling mbt inenting, identificatie en transport. Als dat al in orde is (en gecontroleerd wordt) zijn we al een heel eind op de goede weg. Wat stichting X, asiel Y of fokker Z nog extra biedt tov het wettelijke minimum, dat zullen we dan op hun website wel lezen.
Als je een serieus keurmerk wil (zeg maar in de stijl van ISO certifiering) kost dat handenvol tijd en geld. Een groot bedrijf zet daar een paar consultants op, dan nog is het lekker spannend bij de audit. Om de zoveel tijd volgt er terug een audit, dus terug een boel werk. Voor een organisatie die gerund wordt door vrijwilligers en een beperkt budget heeft is dit onmogelijk. Ook een bonafide fokker van rashonden, die dat mestal als hobby doet, of het plaatselijk asiel heeft die middelen niet.
Een keurmerk in de zin van een stempeltje 'approved by ourselves' heeft echt geen meerwaarde, integendeel. Een poosje geleden was zelfs er een topic van iemand die heel trots zei een pup gekocht te hebben van een fokker 'goedgekeurd door Pedigree Pal'.
Tenslotte blijft het de verantwoordelijkheid van degene die de hond in huis haalt om kritisch te kijken vooraleer te beslissen.
Sclimpre schreef:kiwiwitje schreef:Heb ergens iets over een keurmerk gepost(ik bok via mn telefoon, dus ga t effe niet terugzoeken)
Ik wel.
Er is een wettelijke regeling mbt inenting, identificatie en transport. Als dat al in orde is (en gecontroleerd wordt) zijn we al een heel eind op de goede weg. Wat stichting X, asiel Y of fokker Z nog extra biedt tov het wettelijke minimum, dat zullen we dan op hun website wel lezen.
Als je een serieus keurmerk wil (zeg maar in de stijl van ISO certifiering) kost dat handenvol tijd en geld. Een groot bedrijf zet daar een paar consultants op, dan nog is het lekker spannend bij de audit. Om de zoveel tijd volgt er terug een audit, dus terug een boel werk. Voor een organisatie die gerund wordt door vrijwilligers en een beperkt budget heeft is dit onmogelijk. Ook een bonafide fokker van rashonden, die dat mestal als hobby doet, of het plaatselijk asiel heeft die middelen niet.
Een keurmerk in de zin van een stempeltje 'approved by ourselves' heeft echt geen meerwaarde, integendeel. Een poosje geleden was zelfs er een topic van iemand die heel trots zei een pup gekocht te hebben van een fokker 'goedgekeurd door Pedigree Pal'.
Tenslotte blijft het de verantwoordelijkheid van degene die de hond in huis haalt om kritisch te kijken vooraleer te beslissen.
kim_hester schreef:Waarom een hond uit het buitenland halen als de asiels hier in nederland vol zitten.
Omdat het zielig is?
Is een hond in Nederland dan niet zielig?
Om nog maar niet te praten over eventuele ziektes, want ook met entingen en paspoorten wordt gerommeld.
Maargoed, wie ben ik he
kim_hester schreef:Waarom een hond uit het buitenland halen als de asiels hier in nederland vol zitten.
Omdat het zielig is?
Om nog maar niet te praten over eventuele ziektes, want ook met entingen en paspoorten wordt gerommeld.
Maargoed, wie ben ik he
Omdat het zielig is?
Maargoed, wie ben ik he