[volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [volg] Alie haar eerste baby word bijna verwacht! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:28

Klopt,zolang ze zelf nog willen gaan we door maar als ze niet meer willen dan ga ik ze er ook niet mee pesten.

De kleine meid is er niet meer,ze is vanmorgen overleden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:49

Je hebt je best gedaan. En veel boeren zullen het toch proberen.
Ik word altijd zo boos op al die zeikerds. Als boeren niet goed voor hun dieren zorgen, verdienen ze ook niets.
Dit soort mensen moet eens een dagje op een boerderij mee lopen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:56

Het is niet goed of het deugt niet bij sommigen. Laat je zo'n kalf verrekken, dan doe je het voor de centen, behandel je zo'n dier eigenlijk tegen beter weten in én daarmee goed geld naar kwaad geld gooiend, en maak je daar een opmerking over, dan is het alsnog niet goed.

Ik denk dat TS met die opmerking dat zo'n vaarskalfje gewoon niets opbrengt daarmee vooral kritiek op de huidige (slacht)prijzen wilde laten horen. Wat de consument voor z'n kalfsoestertje betaalt ziet de boer niet in z'n portemonnee terug in ieder geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:01

Inowa je hebt alles gedaan , maar als de wil eruit is dan is het over.

Sommige bokker(s) reageren lekker , die zitten vast aan hun maaltijd met een kop melk en een stuk vlees op brood.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:49

Als de wil weg is, dan gaat het inderdaad niet meer. Heel jammer.

Inowa, houden jullie de moeder nog wel aan? Omdat ze nu een tweelingdracht heeft gehad? Ik kan gelukkig de kop en de kont van een koe onderscheiden :+, maar als leek zijnde zou ik "bang" zijn dat zo'n koe wellicht zo vruchtbaar is, dat ze vaker tweelingdracht zou krijgen. Of is daar eigelijk geen sprake van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:11

RedPassion schreef:
inowa schreef:
Natuurlijk doen we alles wat we kunnen om haar te redden maar het is een beetje erg rot om te weten dat ze straks nog geen 10 euro gaat opleveren.

Ach, wat geven boeren toch veel om hun dieren he? -O-
Het arme moppie ligt daar doodzwak en moederloos en dan is het ergste dat ze nog geen 10 euro gaat opleveren. En dat op een paardenforum, waar je toch hoopt dierenliefhebbers te treffen! Aan iedereen die het 'leuk' vindt om dit te volgen, zouden jullie hetzelfde reageren als dit om paarden ging??

Daar levert een shethengsten veulen ook max. 25 euro op voor de handel (en dat is met vol papier gefokt!), stamboek konijn kwam trouwens op hetzelfde bedrag uit. De markt/economisch model is verrot, dat kan je op het conto van de multinationals/overheid schrijven, maar niet op de boer/fokker die geen andere bron van inkomen kan krijgen om gezin te voeden en huisvesten. Verhuizen is ook geen optie, model is internationaal. Als je kwaad wil worden/(ver)oordelen kies dan aub de schuldigen en niet een medemens die net zo goed speelbal van de omstandigheden is als jij.

Te vroeg geboren kalfje wat nog niet ver genoeg af is om zonder navelstreng in leven te blijven valt niks aan te dokteren.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:12

Er zullen zat boeren zijn die zo'n kalfje gelijk laten doden, de cijfers liegen er niet om. Natuurlijk, er moet ook geld in het laatje komen en zoals TS net zegt, brengt zo'n kalfje bijna niks op.

Dat klinkt niet leuk, is niet leuk. Maarja, wat doe je er aan? Ik eet zelf geen vlees, maar als ik zie dat een kilo vlees voor 3-4 euro weg gaat in de supermarkt dan is dat toch idioot? Net als melk, soms is water zelfs duurder! Natuurlijk willen de mensen die het niet breed hebben ook vlees en melk, maar deze producten zijn in mijn ogen een luxe en die mogen best meer kosten. Als een kalfje de veehouder meer kost dan dat ze oplevert, hoe kan dat dier dan toch de juiste verzorging krijgen? Niet iedereen gaat dat diertje dan uit eigen portemonnee behandelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:20

Riraito schreef:
Er zullen zat boeren zijn die zo'n kalfje gelijk laten doden, de cijfers liegen er niet om. Natuurlijk, er moet ook geld in het laatje komen en zoals TS net zegt, brengt zo'n kalfje bijna niks op.

Dat klinkt niet leuk, is niet leuk. Maarja, wat doe je er aan? Ik eet zelf geen vlees, maar als ik zie dat een kilo vlees voor 3-4 euro weg gaat in de supermarkt dan is dat toch idioot? Net als melk, soms is water zelfs duurder! Natuurlijk willen de mensen die het niet breed hebben ook vlees en melk, maar deze producten zijn in mijn ogen een luxe en die mogen best meer kosten. Als een kalfje de veehouder meer kost dan dat ze oplevert, hoe kan dat dier dan toch de juiste verzorging krijgen? Niet iedereen gaat dat diertje dan uit eigen portemonnee behandelen.

Klopt en er valt ivm welzijn ook wat voor te zeggen. Wel vindt ik het dan zonde dat dat vlees de destructie in gaat. Thuisslachting en opeten lijkt mij dan een betere keuze, want qua voedselveiligheid is er niks mis met het kalfje. Gevoelsmatig voor mij is het weggooien als afval meer "beledigend/dieronvriendelijk" dan opeten en dus toch nog als nuttig/waardevol beschouwen. Maar ik ben niet goed op de hoogte van hoe dat zit met de huidige regelgeving op dit gebied.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 15:27

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het kalf dan naar het slachthuis had gemoeten. Ik weet niet of vlees van elders geslachte dieren in de voedselketen mag, maar mijn gevoel zegt van niet.

Feit is wel, het vlees wordt steeds goedkoper. Daarom moet ik het buitenlandse vlees ook niet, nóg weer goedkoper. Maarja, als het hier duurder wordt dan heeft dat gevolgen voor de export. Wij eten hier bijv. bijna geen kalfsvlees, gaat allemaal het land uit.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:01

Thuis slachten mag volgens mij niet meer.
Wij hebben wel gehad dat een koe na de bevalling de baarmoeder eruit gooide, meteen 5 andere boeren opgetrommeld om te helpen en dierenarts gelijk gebeld, terug gestopt maar kwam er weer uit, nogmaals geprobeerd maar toen kreeg de koe een interne bloeding en zakte langzaam weg. Dierenarts heeft de koe toen geschoten en de koe is meteen opgehaald door de noodslager en toen geslacht. Vlees ligt nu hier in de vriezer.

TS, sneu van het kalf maar niks aan te doen, je hebt je best gedaan :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:02

Riraito schreef:
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het kalf dan naar het slachthuis had gemoeten. Ik weet niet of vlees van elders geslachte dieren in de voedselketen mag, maar mijn gevoel zegt van niet.

Eigen gebruik, vandaar thuisslacht. Zo'n beestje kan je niet vervoeren, maar ook daar zijn regels voor tegenwoordig. Kip, konijn mag wel, geit en schaap met vergunning/diploma oid? ook, maar koe en varken zijn weer andere regels voor.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:24

Wij hebben een keer gehad met een dikbil. Had been gebroken, da ook geweest en geschoten en toen weggebracht slachthuis.( tractor)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 16:41

Rocamor schreef:
Als de wil weg is, dan gaat het inderdaad niet meer. Heel jammer.

Inowa, houden jullie de moeder nog wel aan? Omdat ze nu een tweelingdracht heeft gehad? Ik kan gelukkig de kop en de kont van een koe onderscheiden :+, maar als leek zijnde zou ik "bang" zijn dat zo'n koe wellicht zo vruchtbaar is, dat ze vaker tweelingdracht zou krijgen. Of is daar eigelijk geen sprake van?

O jawel hoor,moeder blijft gewoon.

Tweeling gebeurd vaker bij koeien al is het liever niet zo gewenst.
Een koe word er 9 van de 10 x ziek van omdat het te zwaar is.

Moeder van deze tweeling is nu ook ziek maar onder behandeling.
Ze staat nog lekker in het strohok om te kunnen herstellen.

Om een tweeling doen we een koe echt niet weg,kan goed dat ze nooit meer een tweeling krijgt maar ook dat ze straks weer een tweeling krijgt.

Nu eerst maar even laten herstellen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 16:47

Riraito schreef:

Feit is wel, het vlees wordt steeds goedkoper. Daarom moet ik het buitenlandse vlees ook niet, nóg weer goedkoper. Maarja, als het hier duurder wordt dan heeft dat gevolgen voor de export. Wij eten hier bijv. bijna geen kalfsvlees, gaat allemaal het land uit.

Je kunt ook particulier laten slachten.

Wij brengen elk jaar een pink naar de slager en die word daar geslacht en 2 dagen later bij onszelf in de diepvries.

Heeft toch mijn voorkeur boven het supermarkt vlees want dat komt meestal uit het buitenland

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:54

Mijn vriend eet nog wel vlees, ik ben dus ook al aan het kijken voor alternatieven. Heb je wel een grote vriezer voor nodig, maar dan weet je ten minste waar het vandaan komt. Als je flink wat kilo's inkoopt, dan is het ook niet zo veel duurder.

Ik zou een dier ook liever opeten dan naast de weg leggen. Bij de Rendac worden ze toch gewoon vernietigd? Wordt het daarna biomassa oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:23

Werk bij een slager , maar die heeft een kudde koeien die door een boer verzorgt worden (hij gaat er regelmatig heen) . Ook worden er geen stieren geslacht alleen de dames , geloof dat het malser is :)

Komen geregeld koeien van particulieren binnen die geslacht zijn en in worst etc vorm weer terug gaan naar de eigenaar

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:11

Riraito schreef:

Laten doden??? Zo'n spuitje euthasol is erg prijzig. Ik denk dat 99% toch echt gaat proberen om het diertje te redden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:01

een pasgeboren kalf (nuka) gaat niet naar de slacht. Er zit nog nauwelijks vlees aan.
de kalfjes die bij een melkveebedrijf weggaan gaan doorgaans naar een kalvermesterij, daar blijven ze tot ze een maand of 6 zijn, dan worden ze geslacht.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:06

In reactie op de aflevering van Rambam stond er ergens een stuk over hoeveel kalveren er worden gedood. Dat komt niet bij WD of een dergelijke organisatie weg, maar ik kan het zo snel niet weer vinden. Er stond dat maar een klein deel van de boeren het doet, maar dat die per week zo'n 50-100 dieren aanleveren. Dat is natuurlijk niks als je kijkt hoeveel kalfjes er wekelijks worden opgehaald.

Snap alleen niet waarom Rambam het heeft over stierkalfjes, terwijl de vaarskalfjes zo goedkoop zijn? Een te licht kalf blijft gewoon staan, want er zijn er momenteel zo veel dat ze gewoon kunnen kiezen en dan gaat die lichte gewoon volgende keer mee. Ik snap dat als je haar wil aanhouden je er natuurlijk vol voor gaat, maar in dat stuk stond dat het kalf gewoon bakken met geld kost als het én extra zorg nodig heeft én pas later mee kan.

Geen idee hoe duur zo'n spuit is, maar kan me heel goed voorstellen dat iemand kiest voor de goedkoopste optie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:19

Heb even een rekensommetje gemaakt, gelukkig komt dat bij onze kleine koppel vleesvee het bijna niet voor. Heb de factuur er niet bijgepakt, dus even uit het hoofd:
euthasol, voorrijkosten en tijd van de veearts, ongeveer 100 euro
Rendac, afhalen kadaver, ongeveer 30 euro
kaaatchingggggg……. daar gaat uw zuurverdiende geld

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:24

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:06

Alie heeft nog niet veel haast.
Duurt denk ik nog wel een weekje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:09

Doe maar lekker rustig aan, Alie :(:)

En wat jammer van de kleine meid, Inowa ;(

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:20

Nog even geduld dus! Hoe is het met de zucht?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:47

Eigenlijk nagenoeg geen zucht! Het is zeker niet meer geworden,eerder minder