Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Nobel betekent grootmoedig, of met goede bedoelingen. In vroeger woordgebruik was nobel een aanduiding voor iemand van aanzienlijke afkomst. Dit is terug te leiden naar het Latijnse nobilis, wat illuster of 'uit een goede familie' beteken
Balte schreef:Ben even de definitie van nobel gaan opzoeken omdat ik het anders ook niet kon uitleggen
Citaat:Nobel betekent grootmoedig, of met goede bedoelingen. In vroeger woordgebruik was nobel een aanduiding voor iemand van aanzienlijke afkomst. Dit is terug te leiden naar het Latijnse nobilis, wat illuster of 'uit een goede familie' beteken
Goede bedoelingen, zeker en vast, mijn Mastin heeft echt een heel gemoedelijk en zacht karakter. Het andere nobel klopt voor mijn gevoel ook, ik vind dat ze een edele uitstraling heeft.
Om naast het paard mee te lopen, zou ze zeker niet geschikt zijn. Ze heeft graag beweging en gaat heel graag wandelen maar zeker niet om een hele tijd te draven of te rennen. Voor haar is beweging ook hier in de tuin en de wei rondscharrelen, hier en daar eens gaan kijken, gaan snuffelen, ergens gaan liggen, wat rondkijken, weer een beetje verder wandelen, eens gaan drinken uit de beek, pootjes lekker vuil maken...
Mijn andere Spanjaard (kruising met Podenco, Bodeguero enzo denk ik) zou dat wel kunnen, die kan een uur met iemand gaan lopen en bij thuiskomst nog vrolijk zijn speeltje gaan halen om het apporteren.
Het zelfstandig bij de Mastin is eigenlijk dat ze je niet heel de dag volgen maar rustig hun eigen ding doen. Op dit moment ligt mijn kruising DH naast mij en zal die onmiddellijk opstaan en mee gaan waar ik in huis ook ga (ook al is ze al 15.5 jaar). Buiten blijft die op enkele meters van mij, altijd.
Fenna (de Mastin) ligt nu buiten in de tuin, als de poort open staat, ligt ze soms aan de stallen. Ze is wel erfgebonden maar zoekt haar eigen plekje en hoeft mij niet te achtervolgen. Tauro de andere Spanjaard, ligt lekker in de zetel (op de bank bij jullie), hij zal wel mee gaan mocht ik nu buiten gaan of zo maar als ik mij gewoon in huis beweeg, blijft hij liggen.
Ik heb net met Fenna een cursus basisgehoorzaamheid gedaan en ze heeft dat prima gedaan maar ook hier moet je niet verwachten dat dat gaat zoals met een DH bvb die erg op de baas gericht is. Zo'n DH zal bij een volgoefening je goed in de gaten houden, Fenna sjokt gewoon braaf naast mij, vorige keer heeft ze twee keer naar mij gekeken en toen was ik heel blij natuurlijk.