Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:25

snuffie123 schreef:
Ik heb zelf eventjes gezocht hoe het juridisch zit. En dan kom ik toch uit op dat de oude eigenaar recht heeft op zijn kat, omdat Ts de gevonden kat destijds niet heeft aangegeven bij de gemeente.
Ik ben zelf nog in opleiding en weet dus niet of het klopt..., maar ik vind het best interessant. Het lijkt mij zo raar als dit zo is, aangezien ts er wel alles aan heeft gedaan de oude eigenaar terug te vinden en de kat wel op amivedi heeft gezet. Is er hier toevallig iemand die dit wel zeker weet? Of met zekerheid durft te zeggen hoe het precies zit juridisch gezien?

In België klopt dit in ieder geval.Hoe het in Nederland is,weet ik niet.
3 jaar geleden heb ik dit ook allemaal opgezocht.Hier is het zo dat de kat 45 dagen na aangifte niet mag worden opgegeven voor adoptie.
Mijn kat was ook verdwenen.Ik heb haar binnen die termijn gevonden op internet.Maar helaas heeft men toen een verhaal verzonnen dat ze werd doodgereden en heb ik haar nooit meer terug gezien.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:26

Klinkt wel alsof de keuze bij de oude baasjes ligt...

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:27

Dit klinkt eigenlijk, TS, alsof deze mensen (en het jonge meisje) de kat erg gemist hebben en haar graag weer thuis verwelkomen. Dat zou ik zelf ook hebben als ik me jarenlang zorgen maakte of een dier nog leefde.

Ik snap dat je heel emotioneel bent (daaraan schrijf ik toe dat je zegt "ze krijgen hem niet zomaar mee") maar ik vind eigenlijk dat, als je belt, je ook met de mogelijkheid rekening moet houden dat de eigenaars de kat terug willen (ondanks dat het "juridisch limiet" verstreken is). En door ze te bellen, en door jou communicatie met hen, heb jij ze de mogelijkheid geboden om te vragen of de kat terug kan. Je gaf ze dus die keuze en macht. Je zei tegen de oude eigenaar dat je "graag zou willen dat ze bij jou zou blijven" (om je direct te quoten), niet "ik heb juridisch opgezocht dat de kat 100% van mij is en wilde alleen maar laten weten dat ze nog leeft". Om nu de keuze die je hen bood ineens van ze af te nemen omdat je zelf erg aan de kat gehecht bent vind ik niet helemaal fair.

Ik snap echter helemaal dat dit alleen rationeel is, maar ook super emotioneel en rot. :(:)

Thenexttry

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 20:33

Nee ik weet gewoon niet wat ik moet doen , maar met het ze krijgen haar niet zomaar mee bedoel ik meer dat ik als zij geen vaste plaats krijgt maar eerst van hot naar her moet ik t niet ga doen.

En daarbij mocht ik haar aan hun meegeven wil ik de garantie dat ze terug komt mocht het niet klikken met die andere kat.

En het volgende wat erbij komt is dat ik merk dat ze gespannen is bij kinderen dus ook dat is een punt waar ik het dan met ze over heb.

Het is geen kitten meer en als ze iets niet prettig vind gebruikt ze gerust haar nagels en tanden.

Is dat iets wat je wilt bij je kind of wordt ze dan weer op straat gegooid wat ze niet gewend is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:38

snuffie123 schreef:
Ik heb zelf eventjes gezocht hoe het juridisch zit. En dan kom ik toch uit op dat de oude eigenaar recht heeft op zijn kat, omdat Ts de gevonden kat destijds niet heeft aangegeven bij de gemeente.
Ik ben zelf nog in opleiding en weet dus niet of het klopt..., maar ik vind het best interessant. Het lijkt mij zo raar als dit zo is, aangezien ts er wel alles aan heeft gedaan de oude eigenaar terug te vinden en de kat wel op amivedi heeft gezet. Is er hier toevallig iemand die dit wel zeker weet? Of met zekerheid durft te zeggen hoe het precies zit juridisch gezien?

Ik had begrepen dat aangeven bij het gemeentelijk asiel gelijk staat aan "aangeven bij de gemeente". Klopt dat niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:39

Cru gezegd heb jij de teugels (om in de Bokt-sfeer te blijven) in handen en beslis jij wat er met de kat gebeurt.

Het staat je natuurlijk vrij om te vragen of je zelf bij hen eens kan langsgaan, al of niet met kat. Dan kan je zelf ook kijken en vooral aanvoelen hoe de kat daar reageert.

Anderzijds zou ik de hele "procedure" ook niet nodeloos rekken als je eigenlijk de kat toch wilt houden. Geef ze geen nodeloze hoop.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:39

Het is een lastige situatie. Ik kan jou ook heel goed begrijpen, maar de eigenaren ook. Als ik in jou choenen zou staan zou ik hem niet graag willen afgeven na zo'n tijd. Als ik in de schoenen van de eigenaren stond zou ik dolblij zijn dat mijn kat terecht is, en 'maar' een half jaar in huis of niet, het zijn vanaf dag 1 al mijn kinderen, je gaat er aan hechtenm, ook in zo'n korte tijd. Ik zou ziek zijn van verdriet als ze kwijt zijn, en dolgelukkig als hij dan weer zou opduiken. Ik zou hem dan ook weer terug thuis willen halen. Hoe 'egoistisch' het misschien in de ogen van sommige lijkt.

Ik zou dan ook gewoon reageren op de berichten, en de eigenaren de kans geven hun kat te zien om hun keuze te maken. Nemen ze hem dan direct mee, dat is echt super zuur, maar dat zou ik wel 'toestaan'.

Sterkte met de beslissing en hoe het gaat lopen.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:47

Hoop dat je je maatje kan houden! Heel veel sterkte!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:50

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:51

Ik heb een keer meegemaakt dat een kat van me verdwenen was. dit was een schilpad poes en ze hebben vanuit het asiel bij gevonden katten deze nooit gemeld, en het was dat ik zelf naar het asiel ging en trof haar daar aan. daar zeiden ze dat ze wel in de krant had gestaan (internet bestond nog niet), maar foutief als rood. Ja daar heb ik wat aan als het gaat om een overwegend zwarte schildpad.
Ze was inmiddels gesteriliseerd (ze was amper een week weg, dus dat hebben ze vrijwel direct bij binnekomst gedaan) en stond ter adoptie en of ik even de sterilisatie wilde betalen. Omdat ik mijn kat mee wilde heb ik dat uiteraard gedaan. Maar ik vind dat wel een vreemd beleid van dat asiel en als het me nu was overkomen had ik ze aangeklaagd.
Ze was trouwens uit een strik gered in een park. Lekker, stropers in een stadspark.

Ik zou trouwens een moord plegen om mijn vermiste katten, ook na jaren nog, weer terug te kunnen krijgen. Of in elk geval te weten dat hij of zij ene goed tehuis heeft.
De onzekerheid waar ze zijn is erger dan ze dood vinden of weten dat iemand ze opgenomen heeft.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:55

Ik volg dit topic ook even ....... spannend en zenuwslopend voor TS

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:05

Zenuwslopend TS.

Moeilijke situatie voor zowel jou als de vorige eigenaren.

Toch vind ik dat beide evenveel ''recht'' hebben op de kat, en daarom zou ik ook kiezen in de kat z'n voordeel; blijven waar hij nu is, in een bekende situatie met een kat en mens waar hij goed mee kan opschieten :)

Tenslotte woont hij nu al langer bij jou dan hij ooit bij hen gewoond heeft.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:07

Ik heb ook een zwervertje in huis. 3 jaar geleden gevonden. DA ingelicht, plaatselijke asielen ingelicht, diverse advertenties opgehangen sociale media en geen gehoor gehad. Ik zal hem echt niet meer afstaan, als de oude eigenaar zich nu meld. Dat je gebeld vind ik zeer goed van je, dat zal ik zelf ook hebben gedaan. Maar stel 1 van dieren zijn vermist dan zal ik er echt alles aan doen om het te vinden, en vind ik 2/3 jaar wel echt een te lange tijd om iets terug te vinden. Contact geen probleem, maar verplaatsen na de oude eigenaar.. euh nee sorry en ook niet fair voor het beestje die nu goed gesetteld is.

Ik wens je veel sterkte in deze onzekere tijd

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:24

Lusitana schreef:
Ik heb een keer meegemaakt dat een kat van me verdwenen was. dit was een schilpad poes en ze hebben vanuit het asiel bij gevonden katten deze nooit gemeld, en het was dat ik zelf naar het asiel ging en trof haar daar aan. daar zeiden ze dat ze wel in de krant had gestaan (internet bestond nog niet), maar foutief als rood. Ja daar heb ik wat aan als het gaat om een overwegend zwarte schildpad.
Ze was inmiddels gesteriliseerd (ze was amper een week weg, dus dat hebben ze vrijwel direct bij binnekomst gedaan) en stond ter adoptie en of ik even de sterilisatie wilde betalen. Omdat ik mijn kat mee wilde heb ik dat uiteraard gedaan. Maar ik vind dat wel een vreemd beleid van dat asiel en als het me nu was overkomen had ik ze aangeklaagd.
Ze was trouwens uit een strik gered in een park. Lekker, stropers in een stadspark.

Ik zou trouwens een moord plegen om mijn vermiste katten, ook na jaren nog, weer terug te kunnen krijgen. Of in elk geval te weten dat hij of zij ene goed tehuis heeft.
De onzekerheid waar ze zijn is erger dan ze dood vinden of weten dat iemand ze opgenomen heeft.

Bij het asiel bij ons in het dorp zetten ze geen enkele gevonden kat in de krant/ internet en ik heb begrepen dat dit bij meerdere asielen zo gaat. Je moet dus echt zelf alle asiels langs bellen of langs gaan in dat geval...

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:34

lovelanga schreef:
Lusitana schreef:

Bij het asiel bij ons in het dorp zetten ze geen enkele gevonden kat in de krant/ internet en ik heb begrepen dat dit bij meerdere asielen zo gaat. Je moet dus echt zelf alle asiels langs bellen of langs gaan in dat geval...

Het lijkt mij ook logisch dat je als eigenaar zelf het asiel enz belt/actie onderneemt dat je dier vermist is. Ik zou zelfs een foto achter laten, wat ik ook bij de vondeling toen heb gedaan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:43

TS, laat je niet doen. Zoek juridisch uit hoe het zit en als jij juridisch gezien meer recht hebt op die kat zou ik hem gewoon houden. Die kat is niet voor niets bij hen weggegaan en een kat laten verhuizen (en dan nog bij nieuwe mensen) is gewoonweg geen goed idee.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:06

Laat niet over je heen walsen TS. De kat is nog langer bij jou geweest dan bij hun, en ze mogen blij zijn dat ze zo een goed plekje heb gevonden bij jou. Je had eigenlijk vanaf het eerste telefoon gesprek duidelijk moeten zijn over wat JIJ wilde. Nu heb je het zo open gehouden dat het misschien de indruk wekt dat je er nog wel voor open staat om haar terug te geven, het niet zo heel erg vind.

Wees duidelijk. Jij wil die kat houden, en laat je niet zomaar overbluffen omdat zij haar misschien toch wel terug willen.

Heel eerlijk, ik had uberhaupt niet gebeld.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:18

Ik denk dat ik ze niet eens zou laten langskomen. Vrees dan dat je je kat echt kwijt bent.
Jij hebt al zo lang voor de kat gezorgd. En gedaan wat je kon. Zij hadden er zelf ook meer aan kunnen doen.
Al blijft het wel heel dubbel natuurlijk.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:25

Eerlijk? Ik vind dat zij hun kat terug moeten krijgen. Het is hún kat, niet die van jou. Jullie hebben helaas elkaar tijdens het zoeken naar kat/eigenaar gemist waardoor dit ontstaan is. Maar zij missen hun kat natuurlijk en zijn enorm blij om te horen dat hij nog leeft, zij hebben de kat gekocht en er dus ook gewoon recht op.
Heb overigens niet heel het topic eoorgelezen.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:29

Jeetje wat een verhaal en een moeilijk probleem. Hopelijk lost het goed op en mag je haar lekker houden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:38

Moeilijk!
Wanneer ik oud eigenaar van het beestje was weet ik dat ik had gezegd; als je het wil mag je hem houden. Ik vind zelf 2 jaar te lang, zeker wanneer ik de kitten maar 1 jaar zou hebben gehad. Ik zou na 2 jaar het hoofdstuk hebben afgesloten. Tenzij de vinder de kat niet meer zou willen zou ik het terug nemen, maar anders op zijn huidige plek laten.
Natuurlijk zou ik het fijn vinden om te horen dat het beestje nog leeft, maar om hem nu gelijk zijn bekende leven maar af te pakken om hem terug in huis te nemen waarmee het beestje waarschijnlijk totaal niet meer bekend mee is...

Ik hoop voor je dat de mensen er net zo over denken. Heel veel sterkte!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:39

Ik hoop dat ze de mogelijkheid open houden omdat ze eerst met eigen ogen willen zien hoe goed ze het nu heeft. E asiel geplaatst al na 2 weken, dus na 2 jaar zou het geen discussie meer moeten zijn. Zelf zou ik in zo'n situatie altijd in het belang van het dier kiezen, dus bij jou laten. Ik had overigens ook gebeld en zou ook gebeld willen worden, zekerheid is zo fijn. Succes met de hele situatie, kan me goed voorstellen dat het slopend is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:40

Ik zou eerst even juridisch uitzoeken of het zeker is dat de kat nu van jou is. Zo ja, zou ik dat toch duidelijk tegen de oude eigenaar zeggen.
Dat ze dan nog langs wil komen, prima, maar de kat blijft bij jou.

En kom voor jezelf op! Wees assertief!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:46

Ik zou zorgen dat je zeker weet hoe het juridisch zit. Als blijkt dag het juridisch jouw kat is, zou ik gewoon tegen die mensen zeggen; sorry, maar ze woont hier al langer dan ze bij jullie gewoond heeft en ik heb er destijds alles aan gedaan om jullie te vinden. Nu heeft ze hier een fijn huis en ze kan het ook erg goed vinden met mijn andere kan. Jullie zitten nu in een situatie waarin de kat alleen maar meer stress zou krijgen als ze terug naar jullie zou gaan en het is nog maar afwachten of het klikt met jullie andere kat. Daarom wil ik de kat graag houden, maar jullie zijn altijd welkom om op bezoek te komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:47

Tja ik denk dat hier het beste wordt gehandeld op het moment dat alle emoties van de mens buiten beschouwing worden gelaten en gekeken wordt naar wat voor de kat het beste is. En dat lijkt mij toch op de vertrouwde plek blijven, bij je andere kat. Zelfs een verhuizing is al stressvol genoeg voor een kat, laat staan een verhuizing en gescheiden worden van alles wat de kat kent.