Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:18

jolmer20 schreef:
Hadden we hier maar buizerds :+
Hier barst het ervan en het blijft prachtig :9 . Van de week werd ik midden in de nacht wakker. Wat bleek, flink uilengeschreeuw (zijn we wel gewend), maar het was zo dichtbij dat het wel leek dat hij op het hek zat vlak naast ons slaapkamer raam. Op het uilengeroep heb ik me weer in de slaap laten terug glijden. Vond het zo prachtig. Helaas geen volle maan, want dan was ik voorzichtig gaan kijken.

Leuk de vogel telling. Sommige van jullie hebben toch wel heel erg hoog gescoord met de aantallen.

jolmer20

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:26

Heerlijk zeg pien_2010! Lijkt me heerlijk waar jij woont!
Gelukkig kan ik bij de paarden wel van buizerds en torenvalken genieten!

Hier waren net de staartmeesjes druk.
werd al een beetje donker, en dan komt de groep hoor.
Zulke leuke beestjes!
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:45

Goeroe, je hebt een mooi grote plek. Ik kan wel begrijpen dat daar zoveel vogels op afkomen. :)
Groningen is inderdaad wel ver, maar voor een groot vogelspotweekend is het wel doenbaar. Kort vakantietje. 8-)

Ik heb mijn vetbollen in de struik hangen en daar durft de mannetjesmerel wel in, maar ideaal vindt hij het niet. Meestal pikt hij verwoed wat stukken vetbol los zodat die op de grond vallen en hij het daar ook kan opeten.

Neonlight, wauw, 30 vogeltjes tegelijk. Ik vind het al zo een wirwar als er een stuk of 10-15 zitten. :+

Indy_Mouse_9, ach ja, eksters moeten inderdaad ook eten, maar ik geef toe dat ik het kleine grut toch wel interessanter vind om naar te kijken. Als je voedsel op verschillende plekken aanbiedt, kan je voorkomen dat ze in elkaars buurt komen en dat er vaker kleine vogeltjes komen.

NoeskaMoos, ik heb nog nooit een spreeuw in mijn tuintje gehad, dus dat vind ik toch wel bijzonder. Het hangt echt van omgeving tot omgeving af. Kijk maar naar goeroe, die ocharme geen mus ziet, maar ondertussen wel veel andere leuke vogels spot waarvan ik alleen maar kan dromen. :)
Haha, straks denken de buren dat je hen aan het bespieden bent. :D

Pien, wie weet zaten de uilen ook daadwerkelijk zo dichtbij. Prachtige dieren zijn het!

Staartmeesjes zijn schattig. Kijk dat bekje nou. <3

Ik heb sinds vandaag trouwens vetbollen van de Action hangen en die vinden ze overduidelijk niet lekker. Morgen hang ik dus het vertrouwde merkje in de struik. Kieskeurige kerels zijn het. :D
En ik heb een nieuw speeltje: vogelpindakaas. Ik had het vandaag opgehangen dus ik dacht dat ze zeker nog zouden moeten wennen eraan, maar deze namiddag zat er al een koolmeesje aan. *\o/*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:50

Hongerige eksters, geweldig. :)) Het is vast een kwestie van tijd voordat er allerlei andere soorten op het voer afkomen. ;)

NoeskaMoos schreef:
Oja en 1 meisje dat moest ruitenkrabben, 3 vechtende katten en 1 buurvrouw met een boodschappentas :+

:')

Hier dus ook veel buizerds, maar er is hier dan ook meer dan genoeg te eten voor ze. :x Jammer dat je de uil niet hebt kunnen zien pien_2010.

Schattig die staartmeesjes. <3

Vanmiddag ben ik lekker met de geleende fotocamera aan het stoeien geweest. Naast vogels heb ik verder achter in de tuin ook veel sporen gevonden van reeën en een ander dier (ik denk een vos). :):) Echt heerlijk om zo in de natuur te zijn, al ben ik wel een beetje verkleumd.

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de foto's staat hier: [BB-ITP] Winterse tuinvogelfoto's

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:59

Heey dat staartmeesje heeft de witte streep op zijn kopje,die ik bedoel.
Misschien zijn deze vogels wel die ik zie met dat witte streepje? al zijn deze wel erg licht van kleur.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:03

Gini schreef:
Ik heb mijn vetbollen in de struik hangen en daar durft de mannetjesmerel wel in, maar ideaal vindt hij het niet. Meestal pikt hij verwoed wat stukken vetbol los zodat die op de grond vallen en hij het daar ook kan opeten.

Haha, zo gaan de merels hier ook te werk. Om goed bij het hangende voer te komen zijn ze te lomp. Sommige zijn dan ook wel erg obees. :o Ze zijn pas sinds kort bij het voer te vinden, dus ik denk dat ze zich daarvoor flink te goed hebben gedaan aan fruit. We hebben verschillende fruitbomen en in de boomsingel staan veel bramen, frambozen en blauwe bessen.

Laat maar weten als je een keer wilt langskomen hoor Gini. Uiteraard zijn andere bokkers ook welkom. Als er animo voor is kunnen we er zelfs een excursie van maken. In het bosje verderop zijn ijsvogeltjes gesignaleerd en ik ken wel iemand in het dorp die heel veel verstand heeft van vogels en ons vast wel een keer op sleeptouw wil nemen. :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:22

Gini schreef:
Haha, straks denken de buren dat je hen aan het bespieden bent. :D

Ja, het ziet er ook best stom uit als je met een verrekijker voor het raam zit in een woonwijk, dus ik kan me best voorstellen dat de buren dit denken :D
Spreeuwen hebben wij heel veel, er zit een hele zwerm aan de rand van de stad (en die kunnen we 's avonds ook zien vliegen, zo leuk!)

De staartmeesjes zijn echt schattig! Die wil ik ook :+

Winterlandschap is ook indrukwekkend.
Hier geen sneeuw, wel is alles goed bevroren en ligt er af en toe ijs op de weg

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:50

Wat een leuke verrassing vanmorgen, ineens drie keepjes tussen de vinken! :D Het vreemde is dat ik gistermiddag nog uitgebreid naar afbeeldingen van vinkachtigen en dus ook kepen heb gekeken. Echt heel bijzonder dat ik een dag later voor het eerst met eigen ogen keepjes mag zien. Ik zou mezelf haast niet geloven. :') Gelukkig ligt die mooie camera hier nog. :+ Het is hier wat donker en de foto's zijn door het raam gemaakt, maar toch duidelijk genoeg denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:54

Wat leuk, die keepjes! <3 Die kende ik nog niet. Mooie vogeltjes zijn dat!

Hier zit de gaai zich weer te goed te doen aan de pindaslingers. 't Heeft wat geduurd dit jaar, maar nu met de sneeuw en de vrieskou herinnerde hij zich blijkbaar aan dit plekje. :D Wekenlang hebben ze onaangeraakt aan de bomen gehangen maar nu de gaai er weer is gaat het ineens erg hard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:00

Ben gisteren even bezig geweest met de camera die ik wilde ophangen voor de uilen, maar het blijkt dat hij geen infrarood heeft dus als het donker is zie je niets meer :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 11:14

Mooie vogels die gaaien! Hier zitten ze wel, maar ze laten zich niet vaak zien en zeker niet bij het voer. Blijkbaar vinden ze nog genoeg te eten. De kraaien worden wel steeds brutaler.

Jammer dat de camera geen infraroodfunctie heeft!

Ondertussen is mij wel duidelijk dat ik voortaan wat eerder mijn bed uit moet komen. :o Ik zag net namelijk ook ineens iets geels tussen de vinken. Helaas maar heel kort, dus ik heb ze niet goed genoeg kunnen zien. Ik denk misschien twee sijsjes. Ik hoop dat ik ze straks of anders morgen nog op de foto krijg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:18

Als ik weer wat meer tijd heb wil ik ook wel weer een beetje op pad om vogels hier in het bos en in de weides op de foto te zetten. Heb een aardige camera en een hele collectie lenzen liggen maar die liggen op het moment stof te vangen :P

Voor de uilen is het idd jammer. Misschien zoeken naar een 2e hands die het wel heeft. Ook handig voor als we ooit bevallende merries in de stal/wei hebben lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:14

OK, ik ontdek hier net iets nieuws! Vogeltje is zo groot als een vink, kleur van een mus en een zwart kopje zoals een mees??? Helaas heb ik nergens een raam van waar ik een degelijke foto kan maken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:21

Zo'n infraroodcamera komt inderdaad altijd wel weer een keer van pas.

SandraVerl schreef:
OK, ik ontdek hier net iets nieuws! Vogeltje is zo groot als een vink, kleur van een mus en een zwart kopje zoals een mees??? Helaas heb ik nergens een raam van waar ik een degelijke foto kan maken.

Gaaf! Doet niet gelijk een belletje bij me rinkelen. Straks eens kijken wat het zou kunnen zijn. :D

Ik heb de gele vogeltjes op de foto, maar ik durf ook niet met zekerheid te zeggen wat voor soort het is. Door het formaat en de bruine rug denk ik geen sijs maar een geelgors, maar toch ben ik niet 100% zeker. Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Ze waren met z'n tweetjes. Hier kijk je links op de rug van het tweede vogeltje. Rechts een vink. Misschien vertekent de foto iets, maar qua formaat komen ze behoorlijk overeen.

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:33

Geelgors. Eens sijs heeft een heel duidelijk contrasterend (zwart-geel) patroon op z'n vleugels.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:53

SandraVerl schreef:

Ik heb er niet superveel verstand van, maar misschien een zwartkop? :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:57

JewEmm schreef:
Geelgors. Eens sijs heeft een heel duidelijk contrasterend (zwart-geel) patroon op z'n vleugels.

Leuk! :D Ik dacht het al, maar ik heb nog nooit een sijs in het echt gezien en de plaatjes die ik vond toonden nog best wat variatie waardoor ik toch ging twijfelen. Ik heb gelezen dat de geelgors van houtwallen houdt. Dat komt goed uit, want daar hebben we al aardig wat van en als het aan mij ligt worden het er nog meer. Nu helemaal natuurlijk. :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:57

Lauraa schreef:
SandraVerl schreef:

Ik heb er niet superveel verstand van, maar misschien een zwartkop? :D

In januari?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:37

Een glanskop misschien? Ik kan verder niet veel vinden dat aan de omschrijving voldoet.

Het blijft hier ontzettend druk vandaag. Waarschijnlijk heeft het toch meer met de aanhoudende winterse omstandigheden dan met het tijdstip te maken. Morgen weer uitslapen. :+ :')

Daarnet zag ik nog een zanglijster of koperwiek. Hij zat op een erg ongelukkige plek, waardoor ik het niet goed kon zien. Het maken van een foto lukte niet zo goed dacht ik, maar toen bleek de geheugenkaart ook nog in de pc te zitten in plaats van in de camera, dus het was sowieso al kansloos. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:35

Na lang zoeken en nog eens goed te kijken naar het beestje, vond ik een foto van een vogel die er op lijkt. Zou een soort mees zijn, weet alleen niet welke.

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 14:39

Ik denk nog steeds een glanskop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:50

SandraVerl schreef:

Mannetje rietgors? http://images.google.fr/imgres?imgurl=h ... clfl3KQoU=

Glanskop? https://www.google.fr/search?q=glanskop ... Kua4_wmPgF

Hier wordt inmiddels ook goed gegeten door: vinken, kool- en pimpelmezen, mussen. Foto's maken is onmogelijk want het spul vliegt aan, pakt gelijk iets te eten en vliegt onmiddellijk verder. Volgens mijn man heeft dit alles te maken met "eten en gegeten" worden want het barst hier van de rovers, dus op je gemak dineren is er niet bij.

Gisteravond voelde ik me niet helemaal lekker en ging naar buiten voor de deur staan. Het was behoorlijk mistig en van alle kanten hoorde ik de uilen naar elkaar roepen. Zo mysrieus mooi vond ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:48

Na het bekijken van de link hierboven, denk ik ook wel dat het een glanskop is, daar lijkt ie het meest op. Ben er wel blij mee *\o/*

Het zit hier ondertussen echt vol met vogels, net is er nog een zwerm spreeuwen op bezoek geweest. Nu het zo koud is, heb ik meelwormen tussen de pinda's gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:26

SandraVerl schreef:
Na lang zoeken en nog eens goed te kijken naar het beestje, vond ik een foto van een vogel die er op lijkt. Zou een soort mees zijn, weet alleen niet welke.

[ [url=m/MLQ6mo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk de matkop dat dit is. Deze is wel kleiner dan de vink :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:53

pien_2010 schreef:
SandraVerl schreef:

[ [url=m/MLQ6mo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk de matkop dat dit is. Deze is wel kleiner dan de vink :o .

Jeetje, waarom blijven vogels nooit netjes stil zitten? Moesten ze dat doen, zou ik ze beter kunnen vergelijken met mekaar. :=