Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
denisesilver schreef:Animal schreef:Jaan81 schreef:Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?
Hier kun je zien hoe exterieurkenmerken beoordeeld worden.
https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... deling.pdf
Ik vond ook nog een mooie slideshow met praktijkvoorbeelden erin, erg leuk om te bekijken als je meer wilt weten over rundveebeoordelen.
http://www.slideshare.net/DeBoerin/cr-v ... rdelen2013
Begrijp ik het goed dat je een zo'n hoog mogelijke score wil?
Animal schreef:Niet altijdDe totaalscore wil je wel het hoogste hebben. Dus zegmaar de punten voor het uier, frame, beenwerk, robuustheid en daarmee ook de score voor het algemeen voorkomen (AV).
De individuele kenmerken hebben vaak een variërend optimum. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de beenstand. Bij de beenstand zij is een 1 stijl/recht en een 9 krom. Zowel té rechte benen als té kromme benen kunnen voor problemen gaan zorgen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij de speenplaatsing. Die wil je niet te nauw en ook niet te wijd hebben. De ophangband of achteruierhoogte wil je wel zo hoog mogelijk hebben omdat dat optimaal is.
caaramel schreef:Zou dat kunnen dan dat het een tweeling wordt?
Spruitjee schreef:En bij tweelingen is de kans ook groter dat de vaars/koe zoveel inleveren moet door de bevalling dat ze niet goed aan de melk komt, dit is meestal dan ook niet wenselijk. Maar naar mijn weten wordt er niet zoals bij paarden een vrucht kapot gemaakt.
Hoeveel embryo's heb je ingezet?
caaramel schreef:Okwist ik niet. Bedankt!
Maar je hebt er toch zelf maar één embryo 'in gestopt' (noem je dat zo?)
dus als het een tweeling zou zijn dan moet het andere dus van de vaars en je eigen stier zijn?
Of begrijp ik het nu verkeerd?