Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:36

Wat een leuk topic en wat reageer je netjes op het kritiek TS! Ik heb een paar belachelijke en stadse opmerkingen voorbij zien komen pff! Ik heb jaren bij een boer gewerkt en ben nog steeds dagelijkse tussen de koeien (pony's staan op een pensionstal bij melkveehouder) en melk groeit nou eenmaal niet aan een boom. Die documentaire laatst op tv vond ik overigens niet veel soeps. Wat een arrogante kwast die kerel, alsof ie de melkveehouderij zelf had uitgevonden.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:39

denisesilver schreef:
Animal schreef:
Jaan81 schreef:
Dank je! Heb gelijk een aantal koeien van ons voor m'n ogen die, naar jouw maatstaven, goed of minder goed zijn. Weet nu al dat ik morgen naar die uiers ga zitten kijken, haha.
En die ribben idd. Hoe weet jij dit allemaa? School/studie of ervaringen en kennis van derden (je ouders bijvoorbeeld)?

+:)+

Hier kun je zien hoe exterieurkenmerken beoordeeld worden.
https://www.crv4all.nl/wp-content/uploa ... deling.pdf

Ik vond ook nog een mooie slideshow met praktijkvoorbeelden erin, erg leuk om te bekijken als je meer wilt weten over rundveebeoordelen.
http://www.slideshare.net/DeBoerin/cr-v ... rdelen2013

Begrijp ik het goed dat je een zo'n hoog mogelijke score wil?

Niet altijd :) De totaalscore wil je wel het hoogste hebben. Dus zegmaar de punten voor het uier, frame, beenwerk, robuustheid en daarmee ook de score voor het algemeen voorkomen (AV).

De individuele kenmerken hebben vaak een variërend optimum. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de beenstand. Bij de beenstand zij is een 1 stijl/recht en een 9 krom. Zowel té rechte benen als té kromme benen kunnen voor problemen gaan zorgen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij de speenplaatsing. Die wil je niet te nauw en ook niet te wijd hebben. De ophangband of achteruierhoogte wil je wel zo hoog mogelijk hebben omdat dat optimaal is.

Lisadliam

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 15:11

De bandjes zijn inderdaad om de koe te herkennen deze koe had net gekalfd en wij houden de melk dan uit voor het kalf. Ook als de koe met penicilline is behandeld heeft ze bandjes om maar dat gebeurt bij ons gelukkig niet vaak (klopt af ) de bandjes zijn trouwens eigenlijk fel roze haha maar dat is niet meer te zien op de foto.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 15:14

Animal schreef:
Niet altijd :) De totaalscore wil je wel het hoogste hebben. Dus zegmaar de punten voor het uier, frame, beenwerk, robuustheid en daarmee ook de score voor het algemeen voorkomen (AV).

De individuele kenmerken hebben vaak een variërend optimum. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de beenstand. Bij de beenstand zij is een 1 stijl/recht en een 9 krom. Zowel té rechte benen als té kromme benen kunnen voor problemen gaan zorgen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld bij de speenplaatsing. Die wil je niet te nauw en ook niet te wijd hebben. De ophangband of achteruierhoogte wil je wel zo hoog mogelijk hebben omdat dat optimaal is.

Robuustheid heet tegenwoordig 'type' dat houd dus in of de koe voldoende melk uitstraalt maar nog belangrijker of ze het aankan om de melk te geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:06

Zo…ff 12 pagina's bijgelegen :D Ik volg dus ook TS. Machtig interessant allemaal, vooral omdat de melkveehouderij zo'n andere 'tak van sport' is als onze kleine koppel vleesvee (zo'n 35 dieren in totaal). In mijn ogen heeft Zembla z'n uiterste best gedaan om de melkveehouderij zo slecht mogelijk in beeld te brengen. Het is net als de WD club….alleen uitersten zijn interessant om te laten zien of zieltjes mee te winnen. En over kalfjes bij de koe weghalen, hier blijven ze een half jaar bij de koeien lopen en daarna zijn kalf en koe echt niet blij om uit elkaar gehaald te worden. Wat dat betreft zie ik liever dat een kalf er direct bij weggehaald wordt dan bijvoorbeeld na 1 of 2 dagen. En de opmerkingen hierover vind ik ook erg hypocriet, ik hoor nl. geen Bokker 'zielig!!" roepen als ze een kitten of pup na 6 tot 8 weken bij de moeder weghalen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 08:17

Nog 15 dagen *\o/* maar als ik het zo moet schatten doet ze het misschien wel wat eerder. Ze begint nu wat zucht in haar uier te krijgen. Mijn vader zit me al bang te maken dat er vast een 2ling inzit omdat ze ook zo dik is maar dat hoop ik toch even niet.

Afbeelding

Door het op 1 kant liggen in combinatie met zucht is haar uier nu heel scheef maar dat trekt zo weer bij.

Afbeelding

Afbeelding

De stier lag lekker in een box dus snel een aantal foto's gemaakt.

Hopelijk werkt mn vader mee en staat ze vandaag of morgen tussen de melkkoeien

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:23

Zou dat kunnen dan dat het een tweeling wordt?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:15

caaramel schreef:
Zou dat kunnen dan dat het een tweeling wordt?

Ja dat kan altijd. Bij een koe is het risico alleen minder groot als bij een paard, natuurlijk is er meer gevaar als bij 1 kalf maar in de meeste gevallen gaat het gewoon goed. Tweelingen komen regelmatig voor. Maar als het dan een stier en een vaars zijn heb je er niks aan want dan is het waarschijnlijk een kween en is ze niet vruchtbaar.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:24

Ok ;) wist ik niet. Bedankt!

Maar je hebt er toch zelf maar één embryo 'in gestopt' (noem je dat zo?)
dus als het een tweeling zou zijn dan moet het andere dus van de vaars en je eigen stier zijn?
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:40

En bij tweelingen is de kans ook groter dat de vaars/koe zoveel inleveren moet door de bevalling dat ze niet goed aan de melk komt, dit is meestal dan ook niet wenselijk. Maar naar mijn weten wordt er niet zoals bij paarden een vrucht kapot gemaakt.

Hoeveel embryo's heb je ingezet?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:05

Spruitjee schreef:
En bij tweelingen is de kans ook groter dat de vaars/koe zoveel inleveren moet door de bevalling dat ze niet goed aan de melk komt, dit is meestal dan ook niet wenselijk. Maar naar mijn weten wordt er niet zoals bij paarden een vrucht kapot gemaakt.

Hoeveel embryo's heb je ingezet?

1 embryo maar dat is niks meer als een klompje cellen die nog moeten delen dus het kan altijd nog een 2ling worden, als er met delen iets fout gaat.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat bij embryo's de kans op 2lingen groter is. Maar waar dat dan door zou komen zou ik niet weten..

Onze oudste koe heeft al 3x een 2ling gehad maar ze is ook altijd weer in 1x drachtig dat gebeurt toch niet vaak meestal na een 2ling starten ze moeizaam op en hebben ze het gewoon zwaarder waardoor ze slecht dragen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:09

caaramel schreef:
Ok ;) wist ik niet. Bedankt!

Maar je hebt er toch zelf maar één embryo 'in gestopt' (noem je dat zo?)
dus als het een tweeling zou zijn dan moet het andere dus van de vaars en je eigen stier zijn?
Of begrijp ik het nu verkeerd?

Officieel heet het een embryo transplanteren in een draagmoeder. Maar ik zeg gewoon dat we er een embryo in een pink hebben laten stoppen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:18

Onze oudste koe met haar 2ling van 3 jaar terug. Inmiddels zijn deze 2 vaarsjes ookal weer aan de melk.
Afbeelding

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:41

Gaaf zeg! Het is nu afwachten geblazen! Hopelijk verloopt alles op rolletjes!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:21

Wat ik me trouwens net inneens bedenk.. als het een tweeling is is het ééneiig, want er is maar 1 embryo in gegaan. Dus dan is het ook van het zelfde geslacht.

Of denk ik dat nou helemaal fout? En kan er alsnog een stier en een vaars uitkomen?

Haha ik ga ervan uit dat het er gewoon 1 is hoor! :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:24

Als koeien dezelfde regels volgen als mensen (en daar ga ik wel van uit), dan zouden ze hetzelfde geslacht moeten hebben :)

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:33

Zoals bakkabouter zegt.

Ze delen immers dezelfde genen en die zijn dus ook voor allebei XX of XY.
Ben echt zo benieuwd naar je kalf! Echt een bijzondere en toffe constructie :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:44

Idd, dan beide zelfde geslacht. Wij hebben nu een tweeling lopen, stiertjes. Zijn echt geweldig, vooral Mart. Die had geen geweldige start, dus extra veel mee bezig geweest en dat is te merken. Enorm aanhankelijk, haha! Zo leuk!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:10

Hahah, ik wilde al reageren dat t iig van dezelfde sekse moest zijn als er maar 1 embryo was geplaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:11

Super leuk TS zo'n stagevergoeding! Ben benieuwd naar je kalfje en hoe deze het gaat doen!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:50

Wauw, mooie uitleg! Thanks, en succes met de laatste spannende dagen...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:33

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen telkens!
Als er een embryo in is gestopt kan het idd alleen maar een tweeling van dezelfde sekse zijn :j

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 12:11

Afbeelding

Vandaag is ze op het stro gegaan hier mag ze een paar dagen wennen aan de andere koeien en aan het vast staan aan een touw. Daarna zal een een paar nachten bij de koppel in mogen om te wennen aan de rest en dan mag ze volgende week mee naar buiten.

We hebben vreselijk ons best moeten doen om haar het hok uit te krijgen want mevrouw bleef liever daar. Maar toen ze eenmaal het hok uit was liep ze prima mee. Ze is heel rustig en mak ik heb haar daarom ook maar even geschoren :) ze had zo'n harig uier dus voor de hygiëne scheren we die. Maar ze zat helemaal lang in haar haar dus heb ik haar helemaal maar geschoren. Als ze straks melk moet gaan geven kan ze anders haar warmte niet goed kwijt.

Voor het scheren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en na het scheren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:29

Ze is idd dik, maar volgens mij ook wel een beetje over conditie?
Ze ziet er meteen nog een stuk knapper uit geschoren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:50

Wat een prachtig dier! Ziet er sterk en 'breed' uit, daar houd ik wel van!