Wie heeft er nog meer een jachthond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Wie heeft er nog meer een jachthond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:28

Van een dierenarts die eens een nestje wilde van hun teef. Geen erkende fokker dus.
vader is Dexter moeder is Mulan vd Struyver

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:57

ik ken de naam wel ja, is niet mijn type weim. Heeft die wel een stamboom dan? Beide ouders volgens mij wel als het de dexter is die ik van naam ken.

Nestje van mijn weim is dus anders, is niet omdat we eens een nestje willen voor de leuk... Zijn er wel wat serieuzer mee bezig..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:21

En waar haal je uit dat ze niet serieus bezig zijn geweest met dit nest?

Dexter heeft inderdaad een stamboom.
Onze hond heeft geen stamboom. Dat vinden wij ook niet belangrijk. Kon wel maar vonden we niet nodig. We gaan toch niet fokken of shows lopen. Hij wordt tzt gewoon gecastreerd

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:28

Hier ook heerlijk door de bossen gewandeld! Deze foto is vroeg in de ochtend toen het bos nog lekker rustig was, smiddags is het met zo'n weer niet te doen!
Leffe heeft zich goed geamuseerd aan zijn extreme tong en stoomdamp te zien }>

Afbeelding

Wij gaan komend weekend naar de veluwe vlakbij het leesten.
Iemand nog wandeltips daar? Weet dat er een hondenbos en een natten neusenroute is maar zijn er nog plekken waar de hond los mag of waar het gedoogd wordt?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:29

Dat ze er geen boom bij hebben gedaan terwijl het 2 honden met stamboom zijn zegt al genoeg... Maar dat is jouw keuze. Hond met stamboom nemen betekend ook niet dat je ermee moet showen of fokken natuurlijk.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:30

blondies schreef:
Hier ook heerlijk door de bossen gewandeld! Deze foto is vroeg in de ochtend toen het bos nog lekker rustig was, smiddags is het met zo'n weer niet te doen!
Leffe heeft zich goed geamuseerd aan zijn extreme tong en stoomdamp te zien }>

[ [url=m/BBS1nq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij gaan komend weekend naar de veluwe vlakbij het leesten.
Iemand nog wandeltips daar? Weet dat er een hondenbos en een natten neusenroute is maar zijn er nog plekken waar de hond los mag of waar het gedoogd wordt?

In het leesten hebben ze het aangepast en er is een route waar je hond los kan. Ff op de bordjes letten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:34

IngeN86 schreef:
Dat ze er geen boom bij hebben gedaan terwijl het 2 honden met stamboom zijn zegt al genoeg... Maar dat is jouw keuze. Hond met stamboom nemen betekend ook niet dat je ermee moet showen of fokken natuurlijk.

En waarom heeft een stamboom meerwaarde dan?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:39

No_No schreef:
IngeN86 schreef:

En waarom heeft een stamboom meerwaarde dan?

Daar ga ik niet de moeite voor nemen om dat serieus te beantwoorden als je dat zelf niet kan bedenken. Maar zoals ik al zei, jouw keuze, prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:41

Ik snap de meerwaarde ook niet IngeN86?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:46

Prima, ik ga hier geen discussie houden over waarom wel of niet stamboom. Ik zeg alleen dat het nogal onzin is om geen stamboom aan te vragen bij een nestje waarvan beide honden een stamboom hebben. Daar zit meer achter aangezien een stamboom aanvragen geen honderden euro's kost. En Dan zeggen mensen vaak het kon wel hoor... Maar nee want het is niet ene pup wel een stamboom en andere niet, dat kan niet.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:52

In mijn ogen maakt een stamboom ook niet uit. Als de ouders maar bekend zijn bij "rashonden" dan is het voor mij voldoende. Ik heb zelf ook geen fok of show wensen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:56

Ik ook niet.
Ik heb twee paarden (ruinen) met een stamboom die liggen hier in mijn kast liggen. Ik weet wat de bloedlijn is en dat weet ik ook van mijn hond. Voor mij genoeg om te weten.
De "fokker" heeft gekeken naar een passende rui bij zijn teef. Zowel de man als de vrouw zijn dierenartsen (en dat klopt want dat hebben wij zelf gezien en nagetrokken) de teef is geröntgend.
De "fokker" heeft verschillende reuen bekeken en uiteindelijk bij Dexter uitgekomen omdat die het beste bij haar paste.

Maar ik snap wel dat fokkers die lid zijn van het stamboek oid niet blij zijn met hobbynestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:10

IngeN86 schreef:
Prima, ik ga hier geen discussie houden over waarom wel of niet stamboom. Ik zeg alleen dat het nogal onzin is om geen stamboom aan te vragen bij een nestje waarvan beide honden een stamboom hebben. Daar zit meer achter aangezien een stamboom aanvragen geen honderden euro's kost. En Dan zeggen mensen vaak het kon wel hoor... Maar nee want het is niet ene pup wel een stamboom en andere niet, dat kan niet.

Discussie hoeft toch ook niet? Ik vraag me de meerwaarde af van het 'papier' als je niet met de hond wilt gaan fokken. Was een serieuze vraag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:12

Ik heb niet gezegd dat de ene pup wel een stamboom zou krijgen en de ander niet. De andere nieuwe eigenaren hoefde het ook niet. Als wij dat perse wouden kon dat geregeld worden maar dat vonden wij zelf niet nodig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:15

Blondies, leuke foto!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:18

Dan zal ik het maar uitleggen.

Ik ben zelf ook tegen dit soort "grotere" honden fokken zonder stamboom. Om een stamboom erbij te krijgen zijn bepaalde voorwaarden gesteld. Door de raad van beheer. De stamboom zelf stelt geen drol voor ook qua kosten niet. De voorwaarden waar aan voldaan moet worden zijn de kosten. Niet het papier zelf.

Mijn ouders fokken zelf al serieus jaren labradors, en mijn teef zal over 1,5 jaar ook gedekt worden. Alle pups krijgen stamboom. En nee dat heeft niks geen commercieel belang voor ons, fokken sporadisch en het is kosten delen door het aantal pups.

Punt is, als de ouders papier hebben en de pups niet zijn de ouders niet nagekeken en voldoen dus niet aan de standaard. HD/ED, PRA, ogen spiegelen is dus allemaal niet gedaan. Een stamboom is geen volledige garantie voor een gezonde hond, maar beperkt de risico's wel aanzienlijk.

Mijn ouders hebben nu een nakomeling gehouden van eigen teef die heeft een nest gehad van 10. Die teef heeft geen goede heupen en is dus gesteriliseerd, heeft dus een zwak gen. Terwijl broers en zussen allemaal HD A hebben en moeder en vader ook. Het wil dus niet zeggen doordat ouders allebei papier hebben, niet nagekeken te hoeven worden. Al waren de ouders van deze honden wel goed (anders geen papier voor de hond) er kan altijd ergens een onderdrukt gen in zitten welke voor problemen kan zorgen als dit niet getest is. En zo hou je dit in stand.

Ik krijg zelf de kriebels als ik dat soort dingen lees. Wij fokken al jaren serieus, en doen er alles aan om het ras gezond te houden en te verbeteren. Voeren zelfs DNA testen uit terwijl deze nog niet als verplicht gelden. Dus als er dan met ouder dieren gefokt worden welke wel papier hebben, maar verder niet getest. Doe je in één klap alles teniet wat de serieuze fokker daarvoor wel geprobeerd heeft, namelijk het ras verbeteren en gezond houden. Je kan altijd toch een wat zwakker exemplaar er tussen hebben zitten. Zie voorbeeld bij ons thuis.

Wat kopers doen moeten ze zelf weten.
Ik kies er zelf bewust voor om te kiezen voor labrador met stamboom. En dat betaald zich uit HD A ED 0/0 PRA al vrij door DNA van ouders, evenals SD2/CNM/HNPK/NARCOLEPSIE. Enige wat zou kunnen is EIC drager, haar moeder was drager en vader niet. Ik zit nu te wachten op de resultaten van de DNA test. Rest alleen nog ogen spiegelen op het moment dat ze gedekt gaat worden. Of althans in het jaar dat ze gedekt wordt.

Dus ja, ik kan er ook niet heel blij van worden. Ik snap mijn halve naamgenoot wel.

Edit:
Niet dat ik zeg dat je een slechte hond hebt, of wat dan ook hoor! Maar dat is voor ons in elk geval de meerwaarde van een stamboom.

Volgens mij achteraf aanvragen van een stamboom kan ook niet, alles zal van tevoren al getest moeten zijn.. Correct me if i'm wrong :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:30

Hartelijk dank voor de uitleg! +:)+

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:47

Het is een beetje stilgevallen na de stamboomdiscussie -O-

Dus bij deze: hoe gaat het met alle woefjes?

Leffe is nu 13,5 maand en ik merk dat hij op dit moment gauw afgeleid is door snuffeltjes, vogels en konijnen. Voor de rest gaat het prima! Vandaag lekker met een even oude mechelse herder geravot. Hij zag eruit als een moddermonster en ik helemaal vol geijzeld.. Brrrrr... Winter is coming!
12/12 gaat hij mee op zijn eerste echte jacht... Ik hoop dat hij dan geen bananen in de oren heeft }:0

Zijn er in dit topic eigenlijk ook mensen actief die uit limburg komen?

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:15

Luka is ondertussen twee keer meegeweest op jacht, doet ze super! Het grootste deel van de tijd loopt ze los, ze blijft netjes in de buurt en luistert ook goed. Er is voor ons allebei nog een heleboel te leren maar zo doet ze alvast wat ervaring op, en ze vindt het helemaal prachtig natuurlijk :)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:32

Wij doen even niks, madame is loops voor de tweede keer! Netjes om de negen maanden, dus ik heb niks te klagen :-)

Ze is onuitstaanbaar op het moment, maar dat zal ook het gebrek aan beweging zijn. Van volop in training en mee op jacht naar snel plassen poepen en weer naar binnen...

Nog maar twee weken! :D

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:46

Ivy heeft vorige week woensdag 8 pupjes ter wereld gebracht ;) 5 teefjes en 3 reutjes!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 15:12

Gefeliciteerd! Mooi aantal ook en super mooi verdeeld qua reuen en teven!

Drukte zal dat nog worden, laatste nest bij ons waren er 10... In de winter nou toen was je gesloopt na 8 weken!

Gaat alles goed met moeders en kinderen? :-)

Wij hebben net de reis geboekt naar Engeland voor volgend jaar Februari om de reu te bekijken die we op het oog hebben :D

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:11

IngeN86 schreef:
Ivy heeft vorige week woensdag 8 pupjes ter wereld gebracht ;) 5 teefjes en 3 reutjes!

Foto's! :D

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:56

Ik heb een Duitse staande hond van bijna 11 jaar, Rambo :)

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:08

Puppy's leuk!

Rambo is mooi met zijn grijze kop <3

Onze hond heeft giardia -O- dus aan de medicijnen en voorlopig niet naar de hondenschool